2017-08-02, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vi får hoppas att polisen tar saken på största allvar och beställer fram en likhund så att man inte missar något om det finns något där.

Vore bra om någon kunde ta sig till platsen och direktrapportera. Hur ser det ut i sekten(HP), någon aktivitet efter att nyheten blev känd? Vallfärdar kattakärringarna till platsen, någon som vet?

Om en person har känt en liklukt i närheten av Vägkyrkan så går det nog att hitta källan utan någon likhund. Människor har också en näsa.
Citera
2017-08-02, 21:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Instämmer här. Det där med LPT uttalades nog först när han var försvunnen. Jag tror inte ens att de tänkte sig försöka få honom LPT:ad om han hade kommit hem med tåget som han skulle.

När han försvann kom saken i ett annat läge. Hoppas fanns (finns) ju att han lever för föräldrarna, och då är det inte konstigt att de tror att han är i sådant skick att han behöver kontrollerad vård.

Absolut, men de bör också känna till något som vi andra inte vet som gör att de kan uttala sig som de gör.

I min värld så mådde P inte enbart dåligt, eller jo, det gjorde han säkert, men orsaken till det tror jag att vi inte har fått höra hela sanningen om.

Anhöriga känner sannolikt till orsaken till att P mådde dåligt och var deprimerad. Och baserat på tidigare resonemang här i tråden så bör det handla om något helt annat än att det har gått bra för P, pris, bäst, stipendium och har kommit in på en utbildning. Inte heller prestationsångest tror jag ligger bakom P:s mentala tillstånd, man brukar stärkas av framgångar, inte bli deprimerad.
Citera
2017-08-02, 21:34
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Absolut, men de bör också känna till något som vi andra inte vet som gör att de kan uttala sig som de gör.

I min värld så mådde P inte enbart dåligt, eller jo, det gjorde han säkert, men orsaken till det tror jag att vi inte har fått höra hela sanningen om.

Anhöriga känner sannolikt till orsaken till att P mådde dåligt och var deprimerad. Och baserat på tidigare resonemang här i tråden så bör det handla om något helt annat än att det har gått bra för P, pris, bäst, stipendium och har kommit in på en utbildning. Inte heller prestationsångest tror jag ligger bakom P:s mentala tillstånd, man brukar stärkas av framgångar, inte bli deprimerad.
Nja, även framgångsrika personer kan ju drabbas av ångest och depressioner.
Citera
2017-08-02, 21:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
en fråga hur kan polisen utesluta brott så fort igentligen ? konstigare saker har ju hänt ,bara några år sedan vi hade ett styckmord i just kumla/hällabrottet det trodde ju inge kunde hända eller !
edit länk

https://www.flashback.org/t2395934

Ja, undrat lite över det också. Tänker att det finns en risk att de gör lite för snabba bedömningar ibland. Så kan man nog känna m man är anhörig iaf.

Polisen har ett enormt antal försvinnanden varje år. Det kräver förstås att man lägger krut på de fall där man tror att en snabb insats kan vara livsavgörande. Man jobbar utifrån något som heter MSO.
Citat:
Polisen får in runt 15.000 anmälningar om försvunna personer varje år. I cirka 350 fall inleder man en större sökinsats. – Varje gång går vi igång i full skala för att rädda liv och hitta personen, säger Per Engström, gruppchef på Polisens utvecklingscentrum i Stockholm.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sa-jobbar-polisen-vid-ett-forsvinnande

Citat:
Polisen använder en metod som kallas Managing search operations (MSO), för att söka efter försvunna personer. Metoden används över hela världen och bygger på studier av tidigare försvinnanden. Svensk polis har även lagt till de fysiska och psykiska faktorer som påverkar hur en försvunnen person upplever och hanterar situationen. Utifrån dessa fakta har polisen skapat effektiva sökmetoder.
https://polisen.se/Om-polisen/Sa-arbetar-Polisen/Forsvunna-personer/
Den här artilkeln är väldigt intressant om man vill förstå hur polisen jobbar med försvinnanden. Har länkat och citerat från den tidigare.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5799933.

De måste ändå göra en slags överslags- bedömning utifrån:

- att Patrik åkte hem för att han inte mådde bra
- att Patriks föräldrar, klasskamrater och lärare har berättat att Patrik inte mått bra sista tiden. Kanske har det framkommit uppgifter om hans mående som styrker teorin om psykos, inge vi fått uppgifter om direkt dock)
- att Patrik gick plötsligt av från tåget å fel station, trots att han åkt sträckan många gånger
- att Patrik möjligen sagt(?) att han var framme i Mjölby, att han måste byta
- att Patrik talat med sin mamma flera gånger (polisen vet med säkerhet om de samtal som pratas med mamman överensstämmer med det som mobilkvinnan berättat om, även om det som avslutades med puss och kram) och uttalat att han ville hem
- att Patrik pratar med kvinnan och berättar att han är på väg hem
- att väskorna verkar orörda och datorn ligger kvar

Skulle också tro ( är ju standard annars)att de kollat igenom hans dator.
kulle också tro att de motkollat de uppkopplingar mot master som Patriks telefon gjort på resan och att de motsvarar de samtal han har haft med sin mamma. Om han prata med någon annan har vi dock inte hört något om.

Dvs detta ovanstående tyder på att Patriks intention med sannolikhet varit att åka hem.
Några av punkterna kan ju tolkas på annat sätt (än att han ville komma hem) om Patrik själv valt att gå av. Då är det ju ett frivilligt försvinnande, om han inte fått ett förvirringstillstånd.

Samtidigt kan det ju faktiskt hänt något brott, trots att sannolikheten förmodligen är mycket liten. Hur mycket otur kan man drabbas av på en gång? Några saker som talar mot ett rån:

- att Patriks kort är orört
- att Patriks dator är kvar

Att han skulle ha råkat ut för ett random överfall,mitt på dagen är ju väldigt sällsynt om man inte har tidigare historia av kriminalitet eller att det framkommit att det finns skäl för någon att undanröja Patrik av andra skäl (rival). Denna person/personer ska helt osannolikt mött upp Patrik i Hallsberg. Detta också trots att hans telefon varit avstängd efter det att han klivit av tåget.
Citera
2017-08-02, 21:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Om en person har känt en liklukt i närheten av Vägkyrkan så går det nog att hitta källan utan någon likhund. Människor har också en näsa.

Ja människor har också en näsa, men hundens är 200 gånger så känslig. Det kan vara svårt att lokalisera en doftkälla, kan vara dold under markytan och då är en hund överlägset bäst.

Det finns inte utrymme för nog, det handlar om att vara hundra procent säker på att det inte finns något där och då är hunden det bästa alternativet för att säkerställa det.
Citera
2017-08-02, 21:40
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jamen, då skulle det förmodligen vara puss och kram han träffat. Men herregud varför skulle rullväskan hamna utanför och hur hamnade ryggsäcken på åkern? Tror inte att vi är i närheten av sanningen ikväll

Jag har ingen aning om hur mycket energi polisen lagt ner. Det är säkerligen så att det från början inte låg något brott bakom men det kan mycket väl ha skett senare

Igår - i natt - diskuterade Du och jag möjligheten, att det var "Puss och kram," som Patrik skulle träffa!
Citera
2017-08-02, 21:41
Moderator
OYs avatar
Citat:

Absolut, men oftast så beror det väl på till exempel press och stress. P hade redan fått sin belöning för hårt slit och dessutom kommit in på en sökt utbildning. I det läget borde humöret gå uppåt och inte nedåt, men det är bara vad jag tror.

Finns dock många andra anledningar till ångest och depression, bland annat relationsbekymmer, missbruk eller dåligt samvete för något.

Vad det än handlar om i det här fallet så sitter anhöriga sannolikt på svaret, de var ju uppenbarligen övertygade om att de hade receptet för ett tillfrisknande så då vet de säkerligen vad som tyngde P.
Citera
2017-08-02, 21:45
Medlem
Citat:
Ja människor har också en näsa, men hundens är 200 gånger så känslig. Det kan vara svårt att lokalisera en doftkälla, kan vara dold under markytan och då är en hund överlägset bäst.

Det finns inte utrymme för nog, det handlar om att vara hundra procent säker på att det inte finns något där och då är hunden det bästa alternativet för att säkerställa det.

Men nu är det ju en människa som har känt lukten och då är det inte svårt att lokalisera var lukten kommer ifrån.
Citera
2017-08-02, 21:46
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Absolut, men oftast så beror det väl på till exempel press och stress. P hade redan fått sin belöning för hårt slit och dessutom kommit in på en sökt utbildning. I det läget borde humöret gå uppåt och inte nedåt, men det är bara vad jag tror.

Finns dock många andra anledningar till ångest och depression, bland annat relationsbekymmer, missbruk eller dåligt samvete för något.

Vad det än handlar om i det här fallet så sitter anhöriga sannolikt på svaret, de var ju uppenbarligen övertygade om att de hade receptet för ett tillfrisknande så då vet de säkerligen vad som tyngde P.
Visst kan du ha rätt i att de anhöriga vet mer om hans mående än vad denna tråd gör, men jag för min del är inte så säker på att de vet så mycket mer, även om de förstås har en mängd detaljer som inte denna tråd har.

Jag tror att de genom samtal med honom har fått klart för sig att han mår dåligt, och att de då tyckt att han borde komma hem. Eller att han själv har sagt att han vill det och de har hållit med. Att de har tänkt att "bara vi får hem honom så vi kan hjälpa honom ordentligt". Att prata öga mot öga, att studera hans beteende, att kunna skjutsa honom till psykolog, och så vidare. Det går ju att göra så mycket mer när han är hemma än att bara prata med honom via telefon.

mycket av deras märkliga beteende efter försvinnandet är begripligt i mitt huvud. Fasan när han inte var med på tåget. Och inte på nästa, och inte på nästa.

Jag skulle nog inte agera som de har gjort/gör, men jag skulle å andra sidan verkligen inte vilja byta med dem.
Citera
2017-08-02, 21:49
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Men nu är det ju en människa som har känt lukten och då är det inte svårt att lokalisera var lukten kommer ifrån.

Man tycker ju inte det, låter ju som om det är väldigt många poliser där
Citera
2017-08-02, 21:50
Moderator
OYs avatar
Citat:

Ungefär som när någon i sällskapet pruttar, alla känner doften men ingen kan med exakthet säga ur vems röv det kom ifrån.

Nej, det är inte alldeles lätt att lokalisera en doftkälla även om man känner doften.

En hund kan på ett bättre sätt än människan känna skillnader i koncentrationen av doftmolekyler och på så vis hitta källan som avsöndrar doft.
Citera
2017-08-02, 21:53
Medlem
Citat:

Precis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in