• 1
  • 2
2017-08-02, 19:55
Medlem
Ta t.ex att man använder självscanning i matbutik. Man scannar vissa och vissa scannar man inte. Sen vid självscanningskassan så råkar man ut för avstämning, då kassapersonal måste slå in kod o kontrollscanna varorna.

Om man säger då att man inte kallar på personal. Att man lägger kundvagnen med varorna mitt i butiken och sen lämna butiken. Avstämningstexten på skärmen finns kvar där. Personal upptäcker det och kontrollera vem som använt scanningen, vad händer då? Bli det polisanmälan om snatteri med oklara omständigheter, eller bli det att när dom t.ex stänger och upptäcker en kundvagn med varor, testar dom då att scanna dom, se dom då att vissa varor har scannats innan?

Nästa gång man kommer till butiken, funkar butikskortet som vanligt då?
Citera
2017-08-02, 20:00
Medlem
Om jag hade varit chef för den icabutiken hade jag definitivt tagit kontakt med dig och frågat vad fan det är frågan om.
Citera
2017-08-02, 20:02
Medlem
Det är inte jag som gjort sånt, men tog exempel ifall nåt sånt skulle inträffa ;P
Citera
2017-08-02, 20:17
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Om de kan klarlägga vem som gjort detta så skulle de kunna anmäla dig för försök till stöld om värdet är tillräckligt stort.

Om du däremot håller dig under gränsen för stöld så får de problem eftersom försök till snatteri inte är ett brott.
Citera
2017-08-02, 20:40
Medlem
cacas avatar
Troligen händer inget mer än att det kommer stå avstämning för alltid för dig.
Citera
2017-08-02, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Om de kan klarlägga vem som gjort detta så skulle de kunna anmäla dig för försök till stöld om värdet är tillräckligt stort.

Om du däremot håller dig under gränsen för stöld så får de problem eftersom försök till snatteri inte är ett brott.

Om man t.ex inte har scannat varor som sammanlagt skulle kosta 1000 kr?
Citera
2017-08-02, 21:02
Moderator
Ruskigbusss avatar
Detta har knappast något med övervakning att göra, du har ju själv valt att registrera dej och logga in på självscanningen.

Det juridiska kanske juristerna vet mer om. eller så får de flytta vidare ...

Övervakning och integritet --> Juridik
/Moderator
Citera
2017-08-02, 21:24
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Om man t.ex inte har scannat varor som sammanlagt skulle kosta 1000 kr?

Ja om man inte antingen kan hävda att det är försök till stöld av något annat skäl (trots det ringa värdet) eller kan hitta på en annan brottstyp så blir det rimligen så om värdet är mindre än 1000 kr.

Det innebär också att man inte skulle ha rätt att kvarhålla personen mot hans vilja heller.
Citera
2017-08-02, 21:25
Medlem
Snatteri/stöld blir det först när kassa linjen är passerad. De kommer dock att kunna koppla varukorgen till person samt att den innehåller oskannade varor. Troligen kommer personens möjlighet till självskanning att dras in.
Kolla vad som står i avtalet för självskanning till butiken.
Citera
2017-08-02, 21:38
Medlem
orka snatta....

Men ibland glömmer man att scanna in en vara om man har köpt flera saker. Hände mig en gång och sen skulle den unga blondinen kontrollera, istället för att vara vänlig började hon vara otrevlig mot mig . Jag såg svart då! Hon blev så rädd, att hon började nästan gråta. Hatar svenska kvinnor som är så!
Senast redigerad av KommissarieAbbe 2017-08-02 kl. 21:41.
Citera
2017-08-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
orka snatta....

Men ibland glömmer man att scanna in en vara om man har köpt flera saker. Hände mig en gång och sen skulle den unga blondinen kontrollera, istället för att vara vänlig började hon vara otrevlig mot mig . Jag såg svart då! Hon blev så rädd, att hon började nästan gråta. Hatar svenska kvinnor som är så!
Likväl har man förlortat pengar själv. Har hänt mig att jag scannat varor och betalat för allt men sedan inte hittat varan i påsarna, utan den har glömts kvar i affären. Har också hänt att jag scannat en vara två ggr och därigenom betalat dubbelt för varan.

Har även fått med mig, ja har hänt mer än en gång mest på Ica Maxi, färska hallon och blåbär där det redan bildats mögel i asken, ja då slänger man skitet.

Tror många stressade barnfamiljer gjort liknanade. Nu menar jag allt sådant som man råkar missa och förlorar pengar.

Scannar ALLTID in allt vi köper.
Senast redigerad av Singoallaa 2017-08-02 kl. 22:36.
Citera
2017-08-02, 23:26
Medlem
Borde inte hända något, det är bara till att rätta till det då. Tror förresten dom måste bevisa ett uppsåt för att ska vara stöld.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in