2017-08-01, 16:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Helt klart är det den polis som hade ärendet som sjabblat något nog, visst det kan ju tyckas vid en första anblick att det kunde vara en helt vanlig ordinär drunkningsolycka men via rättegången och FUP så har vi ju fått till livs att varningsklockorna ringde för fullt redan i initialläget, mycket illa skött kort sagt.

Det är visserligen en svår avvägning när det gäller olyckor på det här sättet men som sagt, tillräckligt många varningsklockor ringde samtidigt så fallet skulle ha utretts som mord från start och då hade vi troligen inte haft tragedin med GM och AM att dryfta.

JM hade varit inlåst och besparat sina anhöriga den sorg hon nu har förorsakat dem.

Jag förespråkar för tydlighets skull inte hängning i närmsta träd naturligtvis, utan en uppmaning att uppträda på korrekt sätt enligt reglemente för att undvika Ragnarök.
Citera
2017-08-01, 17:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att JJ hänger i periferin som suspekt är inte konstigt. Han var den som häktades. Han varnar MR för JM's kapacitet när hon tröttnar på sina leksaker, han sägs ha berättat att han har varit delaktig, antagligen för att påvisa allvarsgraden med det han säger - om det är i vinstvinnande syfte (bli av med MR) eller en varm omtanke är frågan...
JM säger att JJ tyckte Granliden var en perfekt plats att ha odlingar på (sann eller falskt grund lär man ta med en nypa salt) men hon tycks gärna vilja sätta honom bakom lås och bom. Det svåra är väl att veta vart sanningen poppar upp gällande den manipulativa människan.
Han lär inte ha nåt att sätta emot mer än han gör dvs misstror henne utan att lämna ut sig själv vid en ev närvaro Granliden.

För övrigt återges att han är arg på henne för utebliven betalning, han har uttalat att hon har planerat drunkningen till sin arbetsgivare - han upplevs som att han vill berätta mer. Det är så pass med motsättningar mellan JM och honom att han får avsluta anställning.
Fortsättningsvis överhör DBs flickvän ett samtal där JB hyssjar honom, han sägs i skämtsam ton prata om drunkningen. Sen återger DB till henne att han fått veta att de befann sig på Granliden, att han tycker det är tungt att bära denna vetskap. Detaljer gavs inte och DB förnekar att han sagt detta.
Flickvännen är dock så pass bekymrad, tycker det hela är obehagligt att hon tar kontakt med AB.
AB i sin tur säger att DB inte vill gola på sin mor eller försämra oddsen att hon åker in. Sms mellan JB och JM, mellan DB och JM indikerar hållhakar, oavsett vad, när de blir ovänner med henne och hotar att de ska berätta nåt.
I brev till JM har DB resonemanget att han förlåter henne att hon pekat ut honom som mördare gällande sin morfar - för att hon förlåtit honom så många ggr. Eh?

JB har inga problem att tala om drunkningen, hon håller till och med öppet att hennes mor kan vara inblandad om hon fälls för mordet på GM.
JB får däremot en stark reaktion när Fhl är på väg att återge själva förloppet hur Aki dränktes av JJ, hon reagerar mkt kraftigt och vägrar inledningsvis att lyssna.
Han hinner knappt säga mer än ett par ord, att Jafar tar ut Aki på en båttur och "sen blir det som så att han simmar eller..." och så kommer reaktionen.
Hon värjer sig mot detaljerna. Det vore givetvis tufft att lyssna på men om man ser till aktuell situation (allvarsgrad som själv misstänkt gällande mord) samt att det inte finns några som helst problem för övrigt att prata varken innan eller efter hon väl fått detaljer upplästa i kommande förhör så finner jag det märkligt.
Är man anklagat för delaktighet i mord och helt oskyldig så vore det väl av vikt att få veta att nån annan mördat oavsett om det är en sambo? Den skitstöveln riskerar ju att låsa in henne om han mördat Aki.
De får släppa det hela och ta det i förhör framöver istället.

Hur går det med "karamellerna"?
Citera
2017-08-01, 17:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Intressant. Invecklat. Hur kommer det sig att man i hennes sits värjer sig mot detaljerna? För att hon vet att det är JM och/eller DB som gjort det istället?
Ja, jag finner det som sagt märkligt att få en sån aversion i aktuell sits av den allvarsgraden. Jag skulle iaf vilja veta för jag vill bli frisläppt.

"Han blev ganska så berusad ute på Granliden då.
Jaha. Min mamma sa att han inte hade knappt någonting, alkohol i blodet.
Men det är fel. Sen då så blev det en båttur där Jafar tar med honom ut då sen så blir det som så att han simmar eller..."

Sen blir det bom stopp med ordval som jag vill faktiskt inte höra, jag vill inte veta vad som hänt, jag har inte psyke att höra vad som hänt, jag vill helst låta bli.
.. och så byter Fhl spår och så pratar de normalt igen.
Citat:
Hur går det med "karamellerna"?
Bra. De kokar på spisen. Det är såna där polkagrisar som tar lite tid. Sen ska de svalna, dras till en fin konsistens och klippas i mindre bitar. Slarvar man blir de för lösa. Eller för hårdsmälta.
Senast redigerad av develi 2017-08-01 kl. 17:07.
Citera
2017-08-01, 17:11
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Nytt försök att lägga tillrätta tankegången:

Andra möjligheten: JM har gjort det själv eller med en egen torped och barnen har inte känt närmare till saken förrän efteråt. Däremot har JM sett till att barnen är marginellt delaktiga och misstänkliggörbara på något sätt. Ev. är JB och DB mer inblandade och JJ mindre, men han hålls tillbaka av relationen till och barnet med JB. JM har inte öppet erkänt saken men har så småningom bett barnen att berätta versioner av vad som hänt för att ta kål på ryktesspridning som hänger samman med tidigare stämplingar och att hon var ensam där på kvällen. Versionerna har dock inte bara placerat JJ på platsen utan också, eftersom versionerna har bytts, till hans överraskning implicerat honom som delaktig när olyckan förlorat sin trovärdighet som sådan. JJ har ev inte alls varit där men saknar alibi utan JB, som kan ha varit det.

Jag tror liksom du att sanningen kommer fram när JJ kan berätta vad han vet, men det skulle kunna bero på hans relation till JB och till en ev torped, som dessutom kan utgöra ett bestående hot.

Jag hoppas på sätt och vis på en torpeds inblandning, för ungarnas skull, men det skulle ev problematisera målet om vederb. är flyktad. Hur ruttna barnen än är i sig själva så är steget till mord betydande och i alla händelser är det JM som format del. Hade barnen varit direkt inblandade i dränkningen hade de sannolikt knäckts i förhören. Barnen tiger i rätten sannolikt pga relativt sett mindre förseelse eller inblandning, inte större, och kan nu inför sig själva skylla på mammas ansvar och tiga av lojalitet till varandra för att slippa undan (nog så?) kännbara men i det större perspektivet moraliskt sett avsevärt lindrigare straff. I JJ:s fall kan man tänka sig att mycket av hans existens är uppbundet kring JB som barnets mor och ett "erkännande" ("tjallande") utan överblick över konsekvenserna kan vara gravt komplicerande för honom. Här måste åkl göra vad som krävs för att bringa klarhet i skuldfrågan vad gäller barnen.

Jag skulle föreslå att JM:s hållhake på JJ går ut på att han inte har gjort det själv, utan någon annan. Det vore hanterligare för JM.

Omvänt skulle JJ inte säga som han till sist gjorde till MR om det verkligen var han som hade gjort det. Han säger så för att skrämma bort MR och för han vet att han inte är den skyldige själv. Vilket implicerar DB eller en torped eller JM själv. (JackB ser ju f.ö. ut att gå i god för DB, vilket implicerar honom själv om DB är skyldig.)

För att summera summeringen: detta är JM:s mord och hon har förstått att hon måste blanda bort korten för alla för att skjuta upp och skjuta ner och hantera ryktesspridning och misstankar. Del av detta har inneburit att misstänkliggöra andra och sjösätta villospår. Hennes faiblesse för "lappskrivande" med menedspropåer har säkert inte börjat i fängelset. Alla misstänkliggöranden vi ser och gör kan bottna i mått och steg tagna av JM. Likt i tv-deckare kan det därför vara den "minst utpekade" som är den troligaste medhjälparen. Det kan vars DB och JB eller det kan vara en torped eller bara JM själv.

Om nu inte pappa GM gripit in och skickat en torped för att hjälpa till, men från var jag står så är det troligare att han är helt ovetande.

Det som kanske ändå talar för JJ är om JM erbjudit honom något mer än pengar.

Det blev lite ofokuserat, men jag släpper det nu så får vi se om det blir bättre i en andra genomläsning.
Jag kan absolut inte bortse från JJ:s ångerfyllda ord på fb.
Citera
2017-08-01, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Men nu gjorde hon inte det. Du skulle tipsat henne tidigare.
Ja det borde jag verkligen gjort med tanke på att druid valdes av åk och till hikes beslut om att välja anders eriksson njöt säkert åk som fick en till rättsläkare på sin sida. AE och druid har också samröre i barnläkarfallet. Petra R almqvist gjorde som alla vet bort sig rejält där med sin felaktiga obduktion vilket ledde till att hon blev under granskning av rättsliga rådet där druid var en av rättsläkarna som skulle utreda "sin kollega". Druid skrev inte under utlåtandet p g a låt oss kalla det jäv så hans polare anders eriksson ryckte in. Så gulligt, hikes är för grön för detta fall. Allt för grön tyvärr men det ordnar sig i hovrätten givetvis.
Citera
2017-08-01, 17:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Yes, den historia som MR fick sig till livs har förskönats en del för att eventuellt bli lite märkvärdigare eller manligare rentav, grunden om vad som hände är nog riktig men detaljerna har fått lite fernissa av berättaren.

De trädde något på huvudet som kan ha filtrerat bort alger men lämnat andra spår efter sig.

Känns knepigt att åstadkomma drunkningslungor utan 500.000 kiselalger med blöjor som filter, gör det inte?

Kanske troligare att, om alls, blöjan dragits över huvudet för att skapa förvirring och blindhet vid övermanning, samtidigt som armarna oskadliggörs. Och att han dränkts så, i balja, med vadderade (blöjtäckta?) kanter etc.

MR:s ohörbarhet är nog inget att fästa sig vid. "Hand" eller "fot" känns väl troligt (utan att ha lydelsen framför mig).

(Man funderar osökt på om de kan ha klätt AP i våtdräkt (brädsegling) eller ngt annnat (sjöstövlar för att åtgärda ngt, regnkappa för att ta ned getingbo) som bidragit till att minimera skador på kroppen.)

(Eller så har DB byggt en för AP:s huvud avpassad platslåda i slöjden som vadderats med blöjor och stängts om AP:s huvud och kopplats till vattennätet.)
Citera
2017-08-01, 17:27
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Frågar igen, har DU läst TCs förhör?? Väldigt viktig fråga att besvara för dig så att ditt inlägg om hennes "historia" skall hålla, Ett enkelt ja eller nej räcker? Annars kanske någon annan kan nappa på min frågan t dig.
Självklart är svaret JA. Hur ska jag annars kunna veta vad som sagts? Hon har t.o.m skrivit ner detaljer i ett block hemma, så det ska bli riktigt. Verkar från början må dåligt över att vara tvungen att berätta något men vid ett senare förhör gör hon det i alla fall, och har sina anteckningar med.
Citera
2017-08-01, 17:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten

Du såg att det ligger en smiley efter?

Kan vara ditlagd efter JM la näsan i blöt kanske?
Citera
2017-08-01, 17:33
Medlem
Citat:
Känns knepigt att åstadkomma drunkningslungor utan 500.000 kiselalger med blöjor som filter, gör det inte?

Kanske troligare att, om alls, blöjan dragits över huvudet för att skapa förvirring och blindhet vid övermanning, samtidigt som armarna oskadliggörs. Och att han dränkts så, i balja, med vadderade (blöjtäckta?) kanter etc.

MR:s ohörbarhet är nog inget att fästa sig vid. "Hand" eller "fot" känns väl troligt (utan att ha lydelsen framför mig).

(Man funderar osökt på om de kan ha klätt AP i våtdräkt (brädsegling) eller ngt annnat (sjöstövlar för att åtgärda ngt, regnkappa för att ta ned getingbo) som bidragit till att minimera skador på kroppen.)

(Eller så har DB byggt en för AP:s huvud avpassad platslåda i slöjden som vadderats med blöjor och stängts om AP:s huvud och kopplats till vattennätet.)

Hahaha! Du kan få till det du .
Med tanke på utförandet vid mord nr 2: Hafsigt, slafsigt man orkar inte ens torka bort det fullt synliga blodet i bilen osv så känns det, för mig, inte så troligt med ett ytterst välregisserat/välplanerat mord nummer 1. Där allt är "stage:at" ner till minsta korvbit på bryggan. Jag inbillar mig att det inte är så där väldigt komplicerat, man har haft tur osv. Spekulationer så klart...
Citera
2017-08-01, 17:36
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Vem fan säger att det ska vara lätt att vara mördare?

Lite besvär måste de allt ha annars vore det alltför enkelt att förtjäna sitt levebröd på det sättet.

Skämt åsido, det jag ville få fram är att den historia som MR har fått sig till livs från JJ stämmer till stora drag men har blivit förskönad och omgjord för att verka lite vassare och häftigare än vad som skedde i verkligheten.

Något träddes över A*i,s huvud men det behöver ju inte varit i en båt, kan ha varit på land i närheten av en vattentunna eller dylikt vilket skulle förklara frånvaron av kiselalger.
Citera
2017-08-01, 17:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten

Sen undrar man ju inte om det där ngt som JJ och JM kokat ihop tillsammans för att skapa en snackis, som ska ta udden av folks misstankar.

Givet mängden människor som kan ha sett det där och snacket som måste gått så är det ju så jävla dumt att skriva det där om det är bokstavligt menat. Det är ju som att kika ner i loppet på pistolen för att se om man kan se när skottet går av.

Det är ju obsklass på det. Åttonde klass, ska börja nian till hösten. 6,5 mil till närmsta tätort och skolbuss. Skogshuggartröja och skoterstövlar. Lämnar inte uppehållsrummet på hela lunchrasten.

Det liknar ju JM:s generalstrategi, gör det inte?: "om jag verkligen var skyldig hade jag ju aldrig uppträtt så där!" (Med vilket jag i detta fall menar att det snarare är hon än han som gjort det.)

Jag köper det inte som morderkänannde.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-08-01 kl. 18:03. Anledning: Förtydligande
Citera
2017-08-01, 17:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Aha. Uppvuxen 10 m från Vättern hör jag.
(Anmäl mig inte nu igen snälla.)
Dubbelt fel - har varken varit vid Vättern eller anmält dig, tyckte du snarare ryggade häromdan då det spekulerades.

ON TOPIC - så vill jag fortfarande veta varför dessa för stora blöjor medkom och det är möjligt med dem som vapen. Sen vill jag veta vad som kan vara turkost i en soppåse om du har nåt stalltips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in