2017-08-01, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Du 'develi' tycks hänga upp dig på vissa ordval. Det är dumt gjort av dig. Särskilt när du därigenom visar din oförmåga att ta in text. Det här handlar om postningen #32764.

Skribenten 'Solglittret' har god förmåga att svara för sig själv. Jag kan bara vitsorda vederbörandes kunnighet. Min kunnighet i rättsmedicinska frågor är i detta läge ointressant att exponera, men om du, som fetat mitt ord 'skandalen' i samband med obduktionen gällande Osmo Vallo, INTE tycker att det ärendet var en skandal, så har du inte några rättsmedicinska kunskaper what so ever! Det var en skandal punkt

Jag skrev i mitt inlägg #32762 bl a: "Den rättsläkare som kanske slarvat vid den första obduktionen..etc". Ser du inte att jag använder ordet "kanske"?
Den gravöppning som kom till stånd den 15 november förra året, berodde på att det framkommit uppgifter som gjorde att man kunde anta att Ybo hade missat i sin bedömning av dödsfallet. Kanske hade Ybo slarvat? Jag vidhåller att det hade varit bättre att hon inte hade varit med vid utökade rättsmedicinska obduktionen. Det är inte otänkbart att tingsrätten kommer att döma Johanna Möller för anstiftan av mord på Aki Paasila. Det vore olyckligt att hon/hennes försvar i hovrätten skulle kunna peka på att Ybo befann sig i trängt läge när hennes första obduktion ifrågasattes och att hon därför, genom sin närvaro, "störde" den andra, utökade obduktionen och fick det till att Aki kunde ha blivit mördad, dock oklart hur.

Sen bara en allmän reflektion kring anmälan till IVO: Det är inte bara vårdskador som IVO har att granska. En rättsläkare ger ju inte vård i ordets ursprungliga betydelse, men det hindrar inte att man kan anmäla en rättsläkare för t ex oskicklighet eller försumlighet.

Jag tror man har möjlighet att begära en second opinion från Rättsliga rådet ang obduktionen. Blev nyfiken på Osmo-fallet och ser att vår vän Druid var inblandad där också:"Kollegan Henrik Druid förevisades obduktionsfynden och studerade sedermera även de mikroskopiska fynden och övriga uppgifter i ärendet." Helt OT, jag vet.
Citera
2017-08-01, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
Någon som vet om tre gånger??

Det bör väl avse de 3 fall av stämpling till mord hon är åtalad för.
Citera
2017-08-01, 11:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Jag tror man har möjlighet att begära en second opinion från Rättsliga rådet ang obduktionen. Blev nyfiken på Osmo-fallet och ser att vår vän Druid var inblandad där också:"Kollegan Henrik Druid förevisades obduktionsfynden och studerade sedermera även de mikroskopiska fynden och övriga uppgifter i ärendet." Helt OT, jag vet.

"Rättsliga Rådets
Rättsmedicinska och allmänmedicinska ärenden

I rättsmedicinska ärenden avges utlåtanden i frågor om samband mellan till exempel behandling–medicinering–våld och uppkommen skada eller dödsfall.
"

Jag kan naturligtvis fått det hela om bakfoten, men innebar inte den andra obduktionen av Aki en "second opinion" iscensatt genom Rättsliga rådet? Att gräva upp en ett år gammal grav görs ju inte så där av bara farten för att man vill kontrollera själv en gång. Är ju också väldigt, väldigt ovanligt.

I Rättsliga rådet ingår tre svenska rättsmedicinare - Drui* och And*rs Erik*son är två av dessa.
Ett nytt utredande, där man bör involvera minst två från Rättsliga råder, innebär de fakto att minst en av dessa behöver vara med och granska sig själv om ett "nytt omtag" skulle bli aktuellt. Skulle det hålla juridiskt?

OT: Det finns förutom skandalen Vallo ytterligare märkliga obduktionsresultat i fallet Kevin där man enligt uppgift varken tog barnets fingeravtryck, blodprov, DNA, hårprov eller andra vävnadsprov för konstatera dödsorsak - men ändå skrev ett utlåtande om att det var mord/dråp 1998. Lite kiselalger hade suttit fint där.
Citera
2017-08-01, 11:29
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
"Rättsliga Rådets

I rättsmedicinska ärenden avges utlåtanden i frågor om samband mellan till exempel behandling–medicinering–våld och uppkommen skada eller dödsfall.
"

Jag kan naturligtvis fått det hela om bakfoten, men innebar inte den andra obduktionen av Aki en "second opinion" iscensatt genom Rättsliga rådet? Att gräva upp en ett år gammal grav görs ju inte så där av bara farten för att man vill kontrollera själv en gång. Är ju också väldigt, väldigt ovanligt.

I Rättsliga rådet ingår tre svenska rättsmedicinare - Drui* och And*rs Erik*son är två av dessa.
Ett nytt utredande, där man bör involvera minst två från Rättsliga råder, innebär de fakto att minst en av dessa behöver vara med och granska sig själv om ett "nytt omtag" skulle bli aktuellt. Skulle det hålla juridiskt?

OT: Det finns förutom skandalen Vallo ytterligare märkliga obduktionsresultat i fallet Kevin där man enligt uppgift varken tog barnets fingeravtryck, blodprov, DNA, hårprov eller andra vävnadsprov för konstatera dödsorsak - men ändå skrev ett utlåtande om att det var mord/dråp 1998. Lite kiselalger hade suttit fint där.

Som jag kommer ihåg det var det TR som beslutade om gravöppning, så pass ovanligt är det att det krävs ett domstolsbeslut på händelsen.

Vi får se om det var mödan värt, men Druid,s vittnesmål i TR tycker jag var bra, det råder inga tvivel om att drunkningen måste ha skett i annat vatten än Hjälmaren om nu inte A*i hade något på huvudet som filtrerade bort algerna.

MR,s utsaga tyder ju på det.
Citera
2017-08-01, 11:34
Medlem
Citat:
"Rättsliga Rådets

"

Ingen aning, det pratas ju om reobduktion osv, så här skrev Refraktor:
Det ser ut som om obduktionen befunnits användbar i utbildningssyfte. Förutom obducenten och hennes assistent närvarade ytterligare två rättsläkare, två uppsalapoliser och fyra personer från de forensiska avdelningarna i Västerås och Stockholm.

Edit: Om det var RR så bör ju (minst) en av de 2 övriga rättsläkarna ha varit HD el AE, det hade vi nog vetat om i så fall.
Senast redigerad av diva59 2017-08-01 kl. 11:46.
Citera
2017-08-01, 11:50
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Det ser ut som om obduktionen befunnits användbar i utbildningssyfte. Förutom obducenten och hennes assistent närvarade ytterligare två rättsläkare, två uppsalapoliser och fyra personer från de forensiska avdelningarna i Västerås och Stockholm.

Ok tack!
Det låter ju som en mindre folksamling på tio personer vid obduktionen...
Av bilden på lårbenet att döma bör kroppen har varit ordentligt förruttnad gällande mjukdelar, men reobduktioner måste vara extremt ovanligt. Kan inte komma på någon i Sverige tidigare, förutom mördade Karl XII. Någon annan som vet mer?
Citera
2017-08-01, 11:54
Medlem
Citat:
Ok tack!
Det låter ju som en mindre folksamling på tio personer vid obduktionen...
Av bilden på lårbenet att döma bör kroppen har varit ordentligt förruttnad gällande mjukdelar, men reobduktioner måste vara extremt ovanligt. Kan inte komma på någon i Sverige tidigare, förutom mördade Karl XII. Någon annan som vet mer?

AE sa så här: Reobduktion mycket ovanligt numera pga nya gravöppningsregler. Druid känner till 3 fall, då har det varit olika läkare.
Citera
2017-08-01, 12:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
"Rättsliga Rådets

"

Konstiga typer som dras till yrket? 😀
Citera
2017-08-01, 12:11
Medlem
Baborskas avatar
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/johanna-mollers-sista-desperata-forsok/

Nu är hon i farten...IGEN
Citera
2017-08-01, 12:16
Medlem
Citat:

Edit: Om det var RR så bör ju (minst) en av de 2 övriga rättsläkarna ha varit HD el AE, det hade vi nog vetat om i så fall.

En av de närvarande rättsläkarna verkade ha en lite mer aktiv roll eftersom det anges att undersökningsfynden uppvisades för honom medan övriga bara uppgavs närvara.

Tror nog att man med säkerhet kan säga att den andra obduktionen utfördes med noggrannhet. Ser ingen anledning att tvivla på den första heller men den blev säkert inte lika noggrann som den blivit om misstankar om mord varit vid handen.

Felen uppstod i polisledet, som jag ser det.
Citera
2017-08-01, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
En av de närvarande rättsläkarna verkade ha en lite mer aktiv roll eftersom det anges att undersökningsfynden uppvisades för honom medan övriga bara uppgavs närvara.

Tror nog att man med säkerhet kan säga att den andra obduktionen utfördes med noggrannhet. Ser ingen anledning att tvivla på den första heller men den blev säkert inte lika noggrann som den blivit om misstankar om mord varit vid handen.

Felen uppstod i polisledet, som jag ser det.

Ja så är det alldeles säkert, det landar hos "stenvändarna".
Senast redigerad av diva59 2017-08-01 kl. 12:27.
Citera
2017-08-01, 12:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hade nog inte rätta känslan för realiteter då pass. Och ville väl lika så mycket "introducera" blöjan för beaktande av de som var bekantare med alla detaljer.

Över huvet går de få.

Jag förmodar att han inte fått i sig stora mängder av sånt där pulver så att det varit dödligt i sig.

Men nu vill vi veta mer om dina "karameller" – du menar att Granliden inte är motivet du funnit?
Fått dödlig mängd pulver i sig?! Det är det kristalliknande materialet som visas i torrt och vått tillstånd (dubbelbrytande material var det i lungorna).

Den som får en Up&Go blöja i strl 8 (19-30 kg) tryckt mot andningsvägar lär kvävas oavsett den är torr eller våt.
Senast redigerad av develi 2017-08-01 kl. 12:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in