Jag har nu gått igenom alla sidor i tråden och plockat ut det som verkar mest intressant. Denna sammanfattning ger en helhetsbild av fallet. Den är främst till för nya läsare men även för de som vill friska upp minnet. Reserverar mig för eventuella fel.
Polisen larmades 18:08 den 12 juni till Mantorps gård 5, mellan Sya och Mantorp.
Anmälaren som var anhörig till offren, hade hittat paret Lekander mördade i huset eller i anslutning till huset. Enligt Corren.se hittades paret inne i huset. En användare på forumet har kollegor som säger sig veta att det var parets son som hittade dem.
Polisen var på plats 18:28
Enligt en användare på forumet, som bor i Mantorp, hördes massor av sirener i samhället vid den aktuella tidpunkten.
De initiala uppgifterna var enligt Aftonbladet att det rörde sig om ett rånmord. Detta eftersom flera uppgifter på brottsplatsen pekar på det, bland annat var offren ihoptejpade enligt en användare på forumet. Detta hade denne sett på TV4 Play. Även saker från huset var borta enligt Corren.se.
Enligt Linköpingnews så säger polisen att kropparna legat i flera dygn.
http://linkopingnews.se/polisen-kropparna-har-legat-i-flera-dygn/
Ett stort område spärrades av, huset och en åker intill.
Bilder på avspärrningarna:
Avspärrning1
Avspärrning2
https://www.svtstatic.se/image-cms/svtse/1497292800/svts/article14070940.svt/alternates/extralarge/20170612-195937-jpg
Bildspel från Corren.se
Parets hus, bildspel från Expressen.se
På tisdagsmorgonen knappt ett dygn efter mordet, beslagtogs en bil i Skänninge av polisen som eventuellt kan vara av intresse för utredningen.
14 juli
Två män, 34 och 38 år gamla, anhölls misstänkta för dubbelmordet enligt Corren.se. De var anhållna på sannolika skäl, vilket är den svagare misstankegraden. Den misstänkta 34-åringen är bosatt i Mantorp och 38-åringen har sin adress i Närke.
De misstänkta greps i någon av dessa hus enlig en användare, troligtvis det till vänster i bild.
Linköpingsgatan 34, Skänninge
De gripna var Emm* H*mm*rström och *ndre*s *hl.
En användare beskriver dem såhär:
Bild på paret
Paret släpptes efter förhör.
Under helgen innan mordet kom till polisens kännedom så var det kriminella grupperingar i Linköping, cirka 20 minuter från Mantorp, som härjade runt.
En annan användare skriver:
19 juni
Polisen går ut med uppgifter om att de misstänkta mördarna tagit ut pengar från parets konton i Borensberg.
Samma datum hittade polisen ett kassaskåp som eventuellt kan vara intressant i utredningen, polisen vill dock inte kommentera om det kan kopplas till dubbelmordet i Mantorp.
22 juni
Gärningsmannaprofilgruppen kopplas in i fallet.
23 juni
Film på när man kör igenom samhället upp till Mantorps gård 5, där paret bodde.
28 juni
Två personer anhölls för dubbelmordet i Mantorp.
Corren.se om de anhållna.
Samma dag gör polisen en husrannsakan i Mantorp.
Enligt en användare på forumet så skedde husrannsakan på Idrottsvägen 2A. Vederbörande har ett Baltiskt namn. En annan användare skriver att denne även äger ett byggföretag. Företaget blev registrerat en vecka innan morden enligt användare nummer 2. Balten har även en sambo och det spekuleras i om de är de gripna.
Det spekuleras även om att polisen gjort husrannsakan hos parets dotter som bor på Häradsvägen 18.
Norrköping news skriver samma dag om att huset har haft en onaturlig vattenåtgång
30 juni
De anhållna är släppta enligt P4 Östergötland.
En användare skriver:
8 juli
En användare gör ett intressant inlägg:
Sammanfattning av tråden
Polisen larmades 18:08 den 12 juni till Mantorps gård 5, mellan Sya och Mantorp.
Anmälaren som var anhörig till offren, hade hittat paret Lekander mördade i huset eller i anslutning till huset. Enligt Corren.se hittades paret inne i huset. En användare på forumet har kollegor som säger sig veta att det var parets son som hittade dem.
Citat:
Aftonbladet
Anhöriga hade under måndagen sökt det äldre par i pensionärsåldern som bor på adressen men utan att få någon kontakt med dem
Polisen var på plats 18:28
Enligt en användare på forumet, som bor i Mantorp, hördes massor av sirener i samhället vid den aktuella tidpunkten.
De initiala uppgifterna var enligt Aftonbladet att det rörde sig om ett rånmord. Detta eftersom flera uppgifter på brottsplatsen pekar på det, bland annat var offren ihoptejpade enligt en användare på forumet. Detta hade denne sett på TV4 Play. Även saker från huset var borta enligt Corren.se.
Enligt Linköpingnews så säger polisen att kropparna legat i flera dygn.
http://linkopingnews.se/polisen-kropparna-har-legat-i-flera-dygn/
Ett stort område spärrades av, huset och en åker intill.
Bilder på avspärrningarna:
Avspärrning1
Avspärrning2
https://www.svtstatic.se/image-cms/svtse/1497292800/svts/article14070940.svt/alternates/extralarge/20170612-195937-jpg
Bildspel från Corren.se
Parets hus, bildspel från Expressen.se
På tisdagsmorgonen knappt ett dygn efter mordet, beslagtogs en bil i Skänninge av polisen som eventuellt kan vara av intresse för utredningen.
14 juli
Två män, 34 och 38 år gamla, anhölls misstänkta för dubbelmordet enligt Corren.se. De var anhållna på sannolika skäl, vilket är den svagare misstankegraden. Den misstänkta 34-åringen är bosatt i Mantorp och 38-åringen har sin adress i Närke.
Citat:
Corren.se
34-åringen dömdes senast i september förra året för grov stöld till skyddstillsyn och missbruksvård. Brottet begick han i juni samma år när han gick fram till en kvinna, som besökt ett apotek, och slet åt sig hennes påse med receptbelagda mediciner. Inför rättegången gjorde Kriminalvården en personutredning som visade att 34-åringen hade ett "allvarligt narkotikamissbruk" som han skämdes mycket över. Mannen berättade att han, förutom alkohol och hasch, även missbrukade narkotiska läkemedel som stesolid och sobril. I samtal med Kriminalvården uppgav 34-åringen att han var ensamstående och levde på socialbidrag.
Även den 38-årige mannen från Närke förekommer i kriminella sammanhang. Han står just nu under åtal för att ha kört bil under påverkan av alprazolam, amfetamin, metamfetamin och cannabis. Körningen skedde i januari i år. Polisen gjorde en husrannsakan i mannens bil och hittade då två knivar. I förhör erkände 38-åringen att han kört bil under narkotikapåverkan och berättade att han tog amfetamin "varannan timme". Han uppgav även att han samlar på knivar och yxor och försäkrade att han inte är våldsam. För polisen berättade han även att han "bor i bilar".
Även den 38-årige mannen från Närke förekommer i kriminella sammanhang. Han står just nu under åtal för att ha kört bil under påverkan av alprazolam, amfetamin, metamfetamin och cannabis. Körningen skedde i januari i år. Polisen gjorde en husrannsakan i mannens bil och hittade då två knivar. I förhör erkände 38-åringen att han kört bil under narkotikapåverkan och berättade att han tog amfetamin "varannan timme". Han uppgav även att han samlar på knivar och yxor och försäkrade att han inte är våldsam. För polisen berättade han även att han "bor i bilar".
De misstänkta greps i någon av dessa hus enlig en användare, troligtvis det till vänster i bild.
Linköpingsgatan 34, Skänninge
De gripna var Emm* H*mm*rström och *ndre*s *hl.
En användare beskriver dem såhär:
Citat:
De har även en kamphund och har gått på Livets hårda skola. Deras Facebook-profiler är nedstängda.
Tatueringar.
Ringa narkotikabrott med bl.a. Benzo.
Ser slitna ut.
Små barn med i bilden.
Ringa narkotikabrott med bl.a. Benzo.
Ser slitna ut.
Små barn med i bilden.
Bild på paret
Paret släpptes efter förhör.
Under helgen innan mordet kom till polisens kännedom så var det kriminella grupperingar i Linköping, cirka 20 minuter från Mantorp, som härjade runt.
Citat:
Det var även ett 15-tal Bandidos och X-team och härjade runt i Linköping i helgen. Deras specialiteter är ju bl.a rån, misshandel och vapen.
Citat:
En annan användare bekräftar uppgiften:
Enligt info från en granne till paret så hittades dom ihoptejpade o dödsorsaken ska ha varit många knivhugg på olika ställen på kropparna.
Citat:
Hört samma sak från nära vänner. Dessutom var mycket saker borta som tex tv apparater och div lättsålda prylar så det tyder väl på att det är ett inbrott som gått över styr.
Citat:
PM-uppgift:
– Det fanns en grannkonflikt om mark.
– De båda fick halsen avskuren. Grannen (vet inte vilken) hade anställda från Ukraina, och "spritflaskor från granngården"* ska ha hittats i huset. Ett par av Ukrainarna försvann efter morden.
* Direkt citat från PM, oklart hur kopplingen mellan granngården och flaskorna gjorts. Etiketterna på flaskorna?
– Det fanns en grannkonflikt om mark.
– De båda fick halsen avskuren. Grannen (vet inte vilken) hade anställda från Ukraina, och "spritflaskor från granngården"* ska ha hittats i huset. Ett par av Ukrainarna försvann efter morden.
* Direkt citat från PM, oklart hur kopplingen mellan granngården och flaskorna gjorts. Etiketterna på flaskorna?
19 juni
Polisen går ut med uppgifter om att de misstänkta mördarna tagit ut pengar från parets konton i Borensberg.
Samma datum hittade polisen ett kassaskåp som eventuellt kan vara intressant i utredningen, polisen vill dock inte kommentera om det kan kopplas till dubbelmordet i Mantorp.
22 juni
Gärningsmannaprofilgruppen kopplas in i fallet.
23 juni
Citat:
Nu har inte jag lusläst tråden så jag vet inte om detta har kommit fram eller ej redan.
Paret Lekander var ett helt vanligt medelklasspar och hade inte några drog/spritproblem. De umgicks inte heller med några "skummisar" eller liknande. De var skötsamma och hade inga ovänner enligt min källa.
De har bott i Mantorp i minst 30 år.
Deras son (vet inte om de har flera barn) är uppvuxen där och har lirat fotboll i Mantorps fotbollslag som grabb.
Edit: Mannen led även av MS.
Paret Lekander var ett helt vanligt medelklasspar och hade inte några drog/spritproblem. De umgicks inte heller med några "skummisar" eller liknande. De var skötsamma och hade inga ovänner enligt min källa.
De har bott i Mantorp i minst 30 år.
Deras son (vet inte om de har flera barn) är uppvuxen där och har lirat fotboll i Mantorps fotbollslag som grabb.
Edit: Mannen led även av MS.
Film på när man kör igenom samhället upp till Mantorps gård 5, där paret bodde.
28 juni
Två personer anhölls för dubbelmordet i Mantorp.
Corren.se om de anhållna.
Samma dag gör polisen en husrannsakan i Mantorp.
Enligt en användare på forumet så skedde husrannsakan på Idrottsvägen 2A. Vederbörande har ett Baltiskt namn. En annan användare skriver att denne även äger ett byggföretag. Företaget blev registrerat en vecka innan morden enligt användare nummer 2. Balten har även en sambo och det spekuleras i om de är de gripna.
Citat:
Även denne har gått på Livets hårda skola. Personens Facebook, https://sv-se.facebook.com/christi*n.bergm*n.54
Från en säker källa var husransakan på Ängsvägen 1 B och Kr**tian B**g*an bor i lgh. Mantorps pundare och slödder.
Det spekuleras även om att polisen gjort husrannsakan hos parets dotter som bor på Häradsvägen 18.
Norrköping news skriver samma dag om att huset har haft en onaturlig vattenåtgång
30 juni
De anhållna är släppta enligt P4 Östergötland.
En användare skriver:
Citat:
Känner flera som bor i Mantorp och veckan innan mordet gjordes flera iakttagelser av utlandsreggade skåpbilar dra omkring på gatorna. Även många som fick påhälsning av öststatare/romer som spelade dövstumma. Inte hört någon iakttagelse av detta efter mordet och det verkar ju märkligt att det helt plötsligt upphör efter händelsen..
8 juli
En användare gör ett intressant inlägg:
Citat:
Jag vet inte vad som är känt i tråden, det finns ingen sammanfattning och jag har inte tid att läsa igenom 94 sidor.
Men jag kan berätta följande:
- huset är under bevakning fortfarande
- en dotter till offren hade allvarliga drogproblem
- offren hade nyligen vunnit stort på travet
- mannens ögon var utstuckna
- mannens huvud var skiljt från kroppen
- bägge offrens samtliga fingrar var avkapade
- samtliga vattenkranar i huset rann på maximalt flöde
Ursäkta om jag slår in öppna dörrar. Men denna info fick jag reda på av bekanta från närområdet. Jag kände att jag behövde dela med mig.
Men jag kan berätta följande:
- huset är under bevakning fortfarande
- en dotter till offren hade allvarliga drogproblem
- offren hade nyligen vunnit stort på travet
- mannens ögon var utstuckna
- mannens huvud var skiljt från kroppen
- bägge offrens samtliga fingrar var avkapade
- samtliga vattenkranar i huset rann på maximalt flöde
Ursäkta om jag slår in öppna dörrar. Men denna info fick jag reda på av bekanta från närområdet. Jag kände att jag behövde dela med mig.