2017-07-31, 19:06
Medlem
Tryckkokarens avatar
Jag har nu gått igenom alla sidor i tråden och plockat ut det som verkar mest intressant. Denna sammanfattning ger en helhetsbild av fallet. Den är främst till för nya läsare men även för de som vill friska upp minnet. Reserverar mig för eventuella fel.

Sammanfattning av tråden

Polisen larmades 18:08 den 12 juni till Mantorps gård 5, mellan Sya och Mantorp.
Anmälaren som var anhörig till offren, hade hittat paret Lekander mördade i huset eller i anslutning till huset. Enligt Corren.se hittades paret inne i huset. En användare på forumet har kollegor som säger sig veta att det var parets son som hittade dem.

Citat:
Anhöriga hade under måndagen sökt det äldre par i pensionärsåldern som bor på adressen men utan att få någon kontakt med dem
Aftonbladet

Polisen var på plats 18:28

Enligt en användare på forumet, som bor i Mantorp, hördes massor av sirener i samhället vid den aktuella tidpunkten.

De initiala uppgifterna var enligt Aftonbladet att det rörde sig om ett rånmord. Detta eftersom flera uppgifter på brottsplatsen pekar på det, bland annat var offren ihoptejpade enligt en användare på forumet. Detta hade denne sett på TV4 Play. Även saker från huset var borta enligt Corren.se.

Enligt Linköpingnews så säger polisen att kropparna legat i flera dygn.
http://linkopingnews.se/polisen-kropparna-har-legat-i-flera-dygn/

Ett stort område spärrades av, huset och en åker intill.

Bilder på avspärrningarna:
Avspärrning1
Avspärrning2
https://www.svtstatic.se/image-cms/svtse/1497292800/svts/article14070940.svt/alternates/extralarge/20170612-195937-jpg
Bildspel från Corren.se
Parets hus, bildspel från Expressen.se

På tisdagsmorgonen knappt ett dygn efter mordet, beslagtogs en bil i Skänninge av polisen som eventuellt kan vara av intresse för utredningen.

14 juli
Två män, 34 och 38 år gamla, anhölls misstänkta för dubbelmordet enligt Corren.se. De var anhållna på sannolika skäl, vilket är den svagare misstankegraden. Den misstänkta 34-åringen är bosatt i Mantorp och 38-åringen har sin adress i Närke.

Citat:
34-åringen dömdes senast i september förra året för grov stöld till skyddstillsyn och missbruksvård. Brottet begick han i juni samma år när han gick fram till en kvinna, som besökt ett apotek, och slet åt sig hennes påse med receptbelagda mediciner. Inför rättegången gjorde Kriminalvården en personutredning som visade att 34-åringen hade ett "allvarligt narkotikamissbruk" som han skämdes mycket över. Mannen berättade att han, förutom alkohol och hasch, även missbrukade narkotiska läkemedel som stesolid och sobril. I samtal med Kriminalvården uppgav 34-åringen att han var ensamstående och levde på socialbidrag.
Även den 38-årige mannen från Närke förekommer i kriminella sammanhang. Han står just nu under åtal för att ha kört bil under påverkan av alprazolam, amfetamin, metamfetamin och cannabis. Körningen skedde i januari i år. Polisen gjorde en husrannsakan i mannens bil och hittade då två knivar. I förhör erkände 38-åringen att han kört bil under narkotikapåverkan och berättade att han tog amfetamin "varannan timme". Han uppgav även att han samlar på knivar och yxor och försäkrade att han inte är våldsam. För polisen berättade han även att han "bor i bilar".
Corren.se

De misstänkta greps i någon av dessa hus enlig en användare, troligtvis det till vänster i bild.
Linköpingsgatan 34, Skänninge
De gripna var Emm* H*mm*rström och *ndre*s *hl.
En användare beskriver dem såhär:

Citat:
Tatueringar.
Ringa narkotikabrott med bl.a. Benzo.
Ser slitna ut.
Små barn med i bilden.
De har även en kamphund och har gått på Livets hårda skola. Deras Facebook-profiler är nedstängda.

Bild på paret

Paret släpptes efter förhör.

Under helgen innan mordet kom till polisens kännedom så var det kriminella grupperingar i Linköping, cirka 20 minuter från Mantorp, som härjade runt.
Citat:
Det var även ett 15-tal Bandidos och X-team och härjade runt i Linköping i helgen. Deras specialiteter är ju bl.a rån, misshandel och vapen.

En annan användare skriver:
Citat:
Enligt info från en granne till paret så hittades dom ihoptejpade o dödsorsaken ska ha varit många knivhugg på olika ställen på kropparna.
En annan användare bekräftar uppgiften:
Citat:
Hört samma sak från nära vänner. Dessutom var mycket saker borta som tex tv apparater och div lättsålda prylar så det tyder väl på att det är ett inbrott som gått över styr.

Citat:
PM-uppgift:

– Det fanns en grannkonflikt om mark.

– De båda fick halsen avskuren. Grannen (vet inte vilken) hade anställda från Ukraina, och "spritflaskor från granngården"* ska ha hittats i huset. Ett par av Ukrainarna försvann efter morden.

* Direkt citat från PM, oklart hur kopplingen mellan granngården och flaskorna gjorts. Etiketterna på flaskorna?

19 juni
Polisen går ut med uppgifter om att de misstänkta mördarna tagit ut pengar från parets konton i Borensberg.

Samma datum hittade polisen ett kassaskåp som eventuellt kan vara intressant i utredningen, polisen vill dock inte kommentera om det kan kopplas till dubbelmordet i Mantorp.

22 juni
Gärningsmannaprofilgruppen kopplas in i fallet.

23 juni
Citat:
Nu har inte jag lusläst tråden så jag vet inte om detta har kommit fram eller ej redan.

Paret Lekander var ett helt vanligt medelklasspar och hade inte några drog/spritproblem. De umgicks inte heller med några "skummisar" eller liknande. De var skötsamma och hade inga ovänner enligt min källa.

De har bott i Mantorp i minst 30 år.
Deras son (vet inte om de har flera barn) är uppvuxen där och har lirat fotboll i Mantorps fotbollslag som grabb.

Edit: Mannen led även av MS.

Film på när man kör igenom samhället upp till Mantorps gård 5, där paret bodde.

28 juni
Två personer anhölls för dubbelmordet i Mantorp.
Corren.se om de anhållna.
Samma dag gör polisen en husrannsakan i Mantorp.
Enligt en användare på forumet så skedde husrannsakan på Idrottsvägen 2A. Vederbörande har ett Baltiskt namn. En annan användare skriver att denne även äger ett byggföretag. Företaget blev registrerat en vecka innan morden enligt användare nummer 2. Balten har även en sambo och det spekuleras i om de är de gripna.

Citat:
Från en säker källa var husransakan på Ängsvägen 1 B och Kr**tian B**g*an bor i lgh. Mantorps pundare och slödder.
Även denne har gått på Livets hårda skola. Personens Facebook, https://sv-se.facebook.com/christi*n.bergm*n.54

Det spekuleras även om att polisen gjort husrannsakan hos parets dotter som bor på Häradsvägen 18.

Norrköping news skriver samma dag om att huset har haft en onaturlig vattenåtgång

30 juni
De anhållna är släppta enligt P4 Östergötland.

En användare skriver:
Citat:
Känner flera som bor i Mantorp och veckan innan mordet gjordes flera iakttagelser av utlandsreggade skåpbilar dra omkring på gatorna. Även många som fick påhälsning av öststatare/romer som spelade dövstumma. Inte hört någon iakttagelse av detta efter mordet och det verkar ju märkligt att det helt plötsligt upphör efter händelsen..

8 juli
En användare gör ett intressant inlägg:
Citat:
Jag vet inte vad som är känt i tråden, det finns ingen sammanfattning och jag har inte tid att läsa igenom 94 sidor.

Men jag kan berätta följande:

- huset är under bevakning fortfarande

- en dotter till offren hade allvarliga drogproblem

- offren hade nyligen vunnit stort på travet

- mannens ögon var utstuckna

- mannens huvud var skiljt från kroppen

- bägge offrens samtliga fingrar var avkapade

- samtliga vattenkranar i huset rann på maximalt flöde

Ursäkta om jag slår in öppna dörrar. Men denna info fick jag reda på av bekanta från närområdet. Jag kände att jag behövde dela med mig.
Citera
2017-07-31, 19:07
Medlem
Tryckkokarens avatar
13 juli
Polisen går ut med att de ska topsa 1500 personer.
Citat:
– Jag vågar påstå att det här är en av de mest avancerade brottsplatsundersökningar som har gjorts i Sverige, säger Pär Andersson, som dock inte vill avslöja exakt vad de undersökningar som fortfarande pågår går ut på.

Samma dag säger chefsåklagaren att det rör sig en ren avrättning.
Citat:
Nu kommer det nya uppgifter gällande dubbelmordet i Mantorp och chefsåklagare Pär Andersson menar att det rör sig om en ren och skär avrättning enligt uppgifter till TT. Man söker även efter något som kan liknas vid en grön "raggarbil".
Linköping news

14 juli
Mordet beskrivs som unikt i Sverige, enligt Linköping news.
Citat:
Dubbelmordet utanför Mantorp är unikt i svensk kriminalhistoria. Sättet på vilket offren bragts om livet förekommer dock i forna öststater, som Rumänien och Bulgarien, visar polisiära efterforskningar.

15 juli
Den mintgröna amerikanare som polisen ville ha tips om länkades i tråden. Det är dock inte säkert att det är just den bilen som stått på gården innan. Tor Lekanders bror är det som syns på bilden.
https://m.facebook.com/photo.php?fbid=10204854526313076&id=1536782076&set =a.1571524858164.70775.1536782076&source=11

En användare kommenterar bilden:
Citat:
Bilden i inlägg #1415 är flera år gammal och föreställer P-O L*kander och P*r H*lmström. Bilen ägdes av H*lmströms fru men ägs numera av en person i Torsby.

17 juli
Det framkommer i tråden att Tor Lekander jobbat som vaktmästare på Lunnevads folkhögskola. Skolan ligger cirka 10 minuter från Mantorp.

18 juli
En användare beskriver dubbelmordet såhär:
Citat:
Jag vet en del om detta dubbelmord genom bekanta som hade en eller flera relation/er i offrens absoluta närhet.

Dådet kommer gå till svensk kriminalhistoria som ett av de brutalaste och mest bestialiska någonsin i Sverige. Det offren utsattes för är något oerhört vidrigt och ondskefullt.

Frågan är vilka som gjorde det, och varför

Samma dag skriver en användare att offren bott på gården mycket länge:
Citat:
Dom har bott där så länge jag kan minnas och då är det MINST 25-30 år

26 juli
En andrahandskälla tas upp i tråden kring missbruksproblem i familjen.
Citat:
Jag har inte läst så mycket tidigare inlägg och vet inte vad som framkomligt. Men jag fick höra av min lillasyster som är bästa kompis med en vars morfar ska vara nära vän med de avlidna. Tydligen har paret en dotter som har missbruksproblematik och en pojkvänn som inte ska vara så trevliga typer som polisen ska ha ögonen på. Att mordet beskrivs som bestialiskt ska vara för att huvudena inte var på samma plats som kroppen, även ögonen var utplockade. Kanske är de så att polisen ligger lågt för att få fram bevis för att slå till. Somsagt detta är en andrahandskälla och jag kan inte garantera det jag har skrivit 100% säkert...

Citat:
Det ska finnas två döttrar, den ena ska vara huvudmisstänkt tillsammans med pojkvännen och den andra dottern ska vara den personen som hittade paret döda. Fy vilken tragedi om det här nu stämmer! Även fingrarna skulle varit kapade på dem. Men somsagt det är en andrahandskälla.

Samma dag kom dödsannonsen på paret. Observera att dödsdatumet är den 11 juni, degen innan de påträffades.
http://www.familjesidan.se/system/funeral_notices/pdfs/000/875/374/original/1636512-4.pdf?1500089139

Tor Lekanders Facebook stängdes ner.

28 juli
Intressant inlägg från en användare:
Citat:
Angående mordet brutalitet så sägs det att inälvor var uttagna och tarmar uppspikade på väger. Därför tror jag inga gästarbetatre. I mina ögon tyder det på hat. Om det inte är en Galen psykopat som härjar i området och inte ett galet våld i nära relationer. Har Jag har kunnat knyta familjen till tre huvudsakliga intressen. Trav. Antikviteter och handboll. Två av dessa har stora pengar inbladat ett har det inte. Det skulle kunna finnas en koppling där. Jag vet oxå att det sägs att tl var en timid herre och al den barska som alltid sa vad hon tyckte och kunde göra sig osams med folk. Familjen tillhörde en liten " överklass" betonad klick av det lilla samhället. Och ogift kommer al från en släkt som är stora inom travet. Förhoppningsvis vet polisen mer än de vill gå ut med. Men faktum att de kallar "motorburet småbus" ( med onkel sams kopplingar) i Mjölby till förhör tyder kanske på motsatsen.
Citera
2017-07-31, 21:20
Medlem
Mycket bra sammanfattning!

PM:et om arbetarna från Ukraina var nytt och intressant! Om det nu stämmer.
Citera
2017-07-31, 22:05
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarnnian
Mycket bra sammanfattning!

PM:et om arbetarna från Ukraina var nytt och intressant! Om det nu stämmer.
Tack.

Jag reagerade också på Ukraina-spåret. Även om de inte hade med mordet att göra, så kanske de kände till saker?

En annan sak jag reagerade på var missbruksproblematiken hos dottern.
Ser man till mord i Sverige så begås de av närstående i de flesta fall.

Min fundering,

Vad heter dottern?
Vart jobbar hon?
Annat som kan vara intressant i diskutionen?
Citera
2017-07-31, 22:35
Medlem
Venators avatar
Mycket bra sammanfattning, tack! Angående detta:

Citat:
Samma datum hittade polisen ett kassaskåp som eventuellt kan vara intressant i utredningen, polisen vill dock inte kommentera om det kan kopplas till dubbelmordet i Mantorp.

Det var inte polisen som hittade kassaskåpet utan en privatperson och det var denne som sa till Aftonbladet:
– Det saknas ett kassaskåp från dubbelmordet i Mantorp, så det här borde vara högaktuellt för utredningen.

Problemet är att det finns inga källor som hävdar att det skulle saknas ett kassaskåp, det som diskuterades i denna tråden var att det saknades ett kassaskåp efter mordet i Långared och det blev en trådsanning att det saknades ett i Mantorp också. Så det är ganska sannolikt att personen ifråga läst här.
Citera
2017-07-31, 23:20
Medlem
De misstänkta greps i någon av dessa hus enlig en användare, troligtvis det till vänster i bild.
Linköpingsgatan 34, Skänninge

Dom greps i det högra huset.
Även kallat gula villan i Skänninge, är känt tillhåll för missbrukare.
Citera
2017-07-31, 23:52
Medlem
Hydraheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Tack.

Jag reagerade också på Ukraina-spåret. Även om de inte hade med mordet att göra, så kanske de kände till saker?

Min fundering,

Vad heter dottern?
Vart jobbar hon?
Tack för bra sammanfattning!
Döttrarnas namn borde väl vara detsamma som i minnesannonsen/dödsannonsen.
J*hanna och Car*lina?
Eller är jag helt fel ute?
Dessa två har bägge pojkvänner/sambos?
Senast redigerad av Hydrahead 2017-08-01 kl. 00:00.
Citera
2017-08-01, 00:14
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Vad heter dottern?
Vart jobbar hon?

Mata inte trollet!!!

Flera användare har skrivit att ryktena om barnen inte är sanna.

Men det är inte det hen vill höra så därför fortsätter hen att
tjata om att få uppgifter om barnen.

Hen är inte intresserad av sanningen.
Bara intresserad av att få uppmärksamhet, vara i centrum
och frossa i andra människors elände.
Senast redigerad av gloriouslife 2017-08-01 kl. 00:46.
Citera
2017-08-01, 00:21
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Enligt en användare på forumet så skedde husrannsakan på Idrottsvägen 2A. Vederbörande har ett Baltiskt namn. En annan användare skriver att denne även äger ett byggföretag. Företaget blev registrerat en vecka innan morden enligt användare nummer 2. Balten har även en sambo och det spekuleras i om de är de gripna.

Det är väl väldigt onödigt att ta med det i en sammanfattning?

Vi vet ju nu att det inte var hos dem husransakan gjordes
utan hos pundaren.

De blev endast utpekade för att de har ett baltiskt namn!!!
Citera
2017-08-01, 02:21
Medlem
Citat:
Tack.

Min fundering,

Vad heter dottern?
Vart jobbar hon?

En helt suverän sammanfattning du gjort. Mycket bra.

Vore lämpligt om någon MOD kunde länka den till trådstarten så den inte försvinner i flödet.
Citera
2017-08-01, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
En helt suverän sammanfattning du gjort. Mycket bra.

Vore lämpligt om någon MOD kunde länka den till trådstarten så den inte försvinner i flödet.

Det var väl verkligen ingen bra sammanfattning eftersom den upprepar alla makabra rykten men inga av de inlägg som säger emot dem.

Ryktena om kropparna och brottsplatsen är helt obekräftade.

Inget av barnen har drogproblem eller har varit misstänkta i någon form.

Flera av detaljerna i sammanfattningen är direkt felaktiga.

Snälla mod, länka inte det inlägget i trådstarten. Om man nu ska ha en sammanfattning bör det väl innehålla sånt som är bekräftat. Och det är tyvärr mycket lite i det här fallet.
Citera
2017-08-01, 03:31
Medlem
Merrybums avatar
Personligen tycker jag det spekuleras aldles för lite på den här tråden. Brainstorming och spekulationer leder ofta längre än man tror. Så mata trollen och spekulera vilt är mitt råd. Känsliga läsare kanske helt enkelt bör logga ut. Jag har alltid tänkt att det är själva meningen med Flashback. Jag har även lite svårt att förstå kraven på källa det är inte alltid man vill eller kan uppge sin källa. Jag blir även djupt misstänksam mot vissa som skriver här. Om det finns ett sådant enormt behov av att framhäva barnens oskyldighet och att paret var helylle människor som älskades av alla, finns det kanske en del stt dölja. I min värd har oskyldiga människor inte så stort behov av att försvara sig. Man vet själv att man är oskyldig. Det räcker ofta. Och om paret var så timida SM man vill framhärda är de ju unika. Jag känner inga familjer där ingen har problem eller ovänner.
Vidare skulle det vara kul/ intressant om någon av det förhörda småbuset från Mjölby ville skriva vad polisen frågade dem om. Det har spekulerats alldeles för lite om det. Men det här känns ju inte som ett pojkstreck. Dock väldigt nyfiken på vad polisen vill ha ut av förhören. Jag tror även att rån faktorer i det här var underordnad. Pengarna var inte det primära i mordet. Det var något annat som drev. Hat eller hämd. Om det är hat går ju tankarna till någon anhörig eller nära vän. Om det är hämd har paret kommet ihop sig med tungt kriminella. Då tror inte jag heller på svenska gärningspersonen. Det är för brutalt. Jag tror inte heller på gästarbetare. Tiggare eller rommer. I så fall luktar det mer Vit Ryska maffian tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in