2017-06-17, 21:01
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Finns det några roliga varianter på Dijon?
Eller är det ett bestämt recept?
Känns som jag alltid får samma sak iaf.
Dijon verkar vara älska/hata, men jag råkar avguda den.

Kanske skulle prova att stoppa ner diverse kryddor i den nästa gång. Hm..
Citera
2017-06-18, 20:30
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
En liten tutorial gällande finska senap. De flesta "vanliga" senapstuber har en gul grundfärg.
Gröna sträck på tuben = mild. Röda sträck = stark. Svarta sträck = eldig.
Om tuben har blåa sträck eller är helt blå, då brukar det handla om söt eller sötstark senap.

Är tuben, eller flaskan helt svart, då brukar det handla om senap med chili eller andra ingredienser.

Dessa tumregler gäller i princip alla tillverkare.

Mvh. Senapomanen

Detta borde hela världen ta efter. Vi behöver ett internationellt senapsspråk. Ni kan lita på jag kommer att gå in och ändra i FN:s klausuler om mänskliga rättigheter samma dag som jag når mitt efterlängtade mål - världsherravälde.
Citera
2017-06-19, 00:39
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Detta borde hela världen ta efter. Vi behöver ett internationellt senapsspråk. Ni kan lita på jag kommer att gå in och ändra i FN:s klausuler om mänskliga rättigheter samma dag som jag når mitt efterlängtade mål - världsherravälde.

Kan bara hålla med dig om detta min vän! Tänk vilken fin plats jorden kunde vara om alla följde dessa enkla regler. Det skulle råda världsfred!

Som det är nu kan en "grön" senap från Nigeria vara stark och en "röd" från Japan vara söt och mild.

Skapar förvirring! Inte konstigt att Finlands f.d. president Martti Ahtisaari tilldelades Nobels fredspris.

Han införde den finska senapskoden i bl.a. Nigeria och i f.d. Jugoslavien. Resultatet var fred!
Hoppas detta sprider sig till IS-kontrollerade områden. Stackarna är helt lost!
Senast redigerad av JerryCotton 2017-06-19 kl. 00:42.
Citera
2017-06-19, 11:41
Medlem
japanskbruds avatar
orkar inte kolla om jag svarat i den här tråden förut ..
ketchup: Mutti är bäst, finns på maxi, även heinz chiliketchup ..som ska va stark enligt flaskan, men inte är det.
Senap: Dijonsenap , eller fransk senap med hela senapsfrö.
Citera
2017-06-19, 11:58
Bannlyst
Jag älskar ketchupen som man får på donen.
Så kör alltid Heinz när jag köper hem, smakar precis som snabbmatsställena!
Citera
2017-06-20, 22:03
Medlem
Red-Pandas avatar
Kör ni olika ketchup och senap till olika maträtter eller har ni 1 favorit som ni kör till allt?
Citera
2017-06-20, 22:06
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Kör ni olika ketchup och senap till olika maträtter eller har ni 1 favorit som ni kör till allt?
Ketchup funkar samma till allt tycker jag, men senap har man lite olika. Till matlagning dijonsenap (även gott på skinkmacka tycker jag), till korv gärna sötstark, mer stark än söt dock, och till hamburgare passar inget annat än dijon eller French.
Citera
2017-06-23, 10:21
Medlem
Jonny 's senap med mango och habanero är god. Passar bra till korv. Till ärtsoppan blir det oftast skånsk senap.
Citera
2017-06-23, 10:31
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Jonny 's senap med mango och habanero är god. Passar bra till korv. Till ärtsoppan blir det oftast skånsk senap.

Den är sjukt god speciellt till korvar med lite tryck i.
Citera
2017-06-23, 10:41
Medlem
NaZdravis avatar
Johnnys ketchup sötstark och Johnnys senap sötstark är favoriterna.
Citera
2017-06-23, 11:00
Medlem
Senap- Slotts Stark eller Johnnys sötstark & grov.
Ketchup- har jag aldrig på något.
Citera
2017-07-31, 14:34
Medlem
Paer86s avatar
Alltid velat testa den klassiskt illgula amerikanska French´s Mustard. Hittade dock bara Heinz Yellow Mustard (denna https://groceries.morrisons.com/webshop/product/Heinz-Yellow-Mustard-New-York-Deli-Style-Mild/324884011) och undrar om någon vet om de är i princip samma senap?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in