2017-07-31, 12:00
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freija21
Jag rekommenderar att du läser de tre fyra senaste veckorna igen! För du verkar inte har fått in informationen ännu...

... Å andra sidan så tror jag inte att det hjälper.. vi är vissa här som har lagt ner MÅNGA timmar på att efterforska och utreda fakta.

Vi har redan pratat om att detta är en anonym sida och att det är svårt om inte omöjligt att bekräfta något utan att röja sin identitet eller sina källor/vänner!

Som sagt!! Rekommenderar noggrann läsning i framtiden!

Jag tackar ödmjukast för ditt tips, trots att jag har hängt med längre än den sista månaden. Ska läsa igen.
Trots allt, om man har följt tråden under åren, har lika tvärsäkra utpekanden om misstänkta skett i ett otal fall. Alltid uppbackade av säkra källor.

Min intention är nog mest att tråden i stort bör vara lite självkritisk, med tanke på hur många säkra gärningsmän som utpekats under åren.
Citera
2017-07-31, 12:58
Medlem
Prinzezzans avatar
Det är mycket möjligt att detta har postats i tråden redan och att jag har missat det, men det kanske tål att upprepas?

"Utredningen om Mariestadskvinnan Helena Andersson, som försvann för 25 år sedan, kan nu ta ytterligare ett litet kliv framåt. Nationellt forensiskt centrum, NFC, har fått i uppdrag att dna-testa blodfyndet på den försvunna kvinnans ena sko.

En bit av skon har sparats men hittills har polisen bara kunnat få fram att blodet kommer från Helena Anderssons blodgrupp. Nu ska ett försök göras att säkra en dna-profil uppger P4 Skaraborg. Detta ska vara mycket svårt att genomföra då det bara handlar om en liten mängd blod.

— Vi har begärt att de nu ska köra det där spåret, så får det bära eller brista. Vi får en chans och vi tar den chansen, säger Lars Johansson på polisens enhet för grova brott i Skövde till P4 Skaraborg."

https://www.skaraborgslanstidning.se/article/blodfynd-pa-forsvunna-helenas-sko-analyseras/

Bra att de gör ett försök! Om de är osäkra p g a den lilla mängden blod, hoppas jag att de rådfrågar andra, framstående labb. Har det framkommit någonstans hur lång tid det beräknas ta att få svar?
Citera
2017-07-31, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Jag tackar ödmjukast för ditt tips, trots att jag har hängt med längre än den sista månaden. Ska läsa igen.
Trots allt, om man har följt tråden under åren, har lika tvärsäkra utpekanden om misstänkta skett i ett otal fall. Alltid uppbackade av säkra källor.

Min intention är nog mest att tråden i stort bör vara lite självkritisk, med tanke på hur många säkra gärningsmän som utpekats under åren.

Upp till var och en att kritiskt granska inlägg på tråden, och utifrån det bilda sig en uppfattning. Tidigare spekulationer om gm (BB m.fl.) har känts som vilda gissningar utan verklig förankring, men med den senaste är det annorlunda. Inte tu tal om annat.
Citera
2017-07-31, 13:04
Medlem
Har det framkommit någonstans hur lång tid det beräknas ta att få svar?[/quote]

Svar väntas först i höst säger Lars Johansson i MT.
Citera
2017-07-31, 13:14
Medlem
Ang ifrågasättande av varför anhöriga och vänner inte går in här och försvarar och det anses som misstänkt ...osv

Vi vänder på det och använder samma tankegångar åt andra hållet så kanske argumenten till nedan ger svar på ovanstående.

Alla här är berörda av Helenas öde. Säkerligen läser många Mariestadsbor/med anknytning här. Framförallt de som var med på den tiden och till och med var på statt den aktuella kvällen. Således även anhöriga, vänner och bekanta.
Varför går ingen in här och skriver som var på statt och såg detta klängande på Helena. Av alla dem som såg KGM i närheten av H under kvällen och hans beteende. Även de som inte kände H kan dra sej till minnes vid uppdagandet av försvinnandet. KGM kan inte varit osynlig när han hjälpte H att ringa.
Allt från personal till övriga skulle gå in här och bekräfta anonymt att KGM syntes kring H. Varför är det inte en enda person som berörts av det här som kommer in och bekräftar? Vad står det för? Är det inte konstigt? En person som var på statt och kände igen H och KGM, röjer inte sin identitet genom att regga sej här och berätta. Det var som tidigare sagt många ute den varma sommar kvällen...Inte en enda direkt uppgift från någon som var där ang KGM och H. Varför?
Citera
2017-07-31, 13:23
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Har det framkommit någonstans hur lång tid det beräknas ta att få svar?

Svar väntas först i höst säger Lars Johansson i MT.[/quote]

Tack för svar! Det blir intressant!
Citera
2017-07-31, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Har fortfarande inte tagit ställning för om KGM är den utpekade piloten.

Vad gäller dina punkter:
*Klängningen på Stadt baseras på en uppgift som inte på ngt sätt är säker i nuläget. Det kan alltså
bara betraktas som ett påstående och inte som en sanning.
*Relationen mellan PW, KB och.......finns troligen, men är det så uppseendeväckande med tanke på
hur små orterna är som personerna bott i?
*Uteblivna dementier, stängda konton etc....kan ju likaväl vara en sund reaktion på häxjakten på
nätet. Skulle bli mäkta förvånad om du inte skulle handla på liknande sätt om du var utsatt.
*Systrarna.....väldigt många boende i Mariestad har ju närstående i sitt närområde. Kan ju vara av
vikt, men lika troligt en detalj som lätt blåses upp till för stora proportioner.
*PWs tystnad nu är fullt förståelig. Av den info hon medverkat till att släppa ut, har något
okontrollerat tagit fart. Det slås åt alla håll och även utpekades anhöriga far illa i nuläget. Hon gör, enligt mig, helt rätt i att iakta största möjliga tystnad.

Ser också att diskussionen om huruvida piloten bar solglasögon eller glasögon tenderar att förringas.
I mitt tycke är det högst väsentlig skillnad på dessa två varianter och borde bringas klarhet i. I nuläget vet vi inte vad som gäller. Det gissas mest och somligt tenderar att lätt bli trådsanningar.

Du antyder att KGM åtminstone är taskig i sin attityd mot kvinnor, kanske mer än så också.
Är det en sanning eller något som nån annan mest tycker? Vore ju rätt bra med ett tydligt exempel på vad han gjort....om det nu har hänt.

Men skojar du eller? Det är ett jävla tjat om dessa glasögon huruvida de var solglasögon eller ej? Vem fan bryr sej? Tänk om det var glasögon som tonar beroende på ljuset? Fan släpp dessa jävla glasögon nån gång. Det måste vara hundratals inlägg om dessa.
Citera
2017-07-31, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Kanske t ex om någon erinrar sig att de sett en man med pilotglasögon/solglasögon vid någon annan plats som kan bli intressant i utredningen?

Möjligt, men lär dig läsa, och läs mer än sista sidan i tråden. Detta har redan varit uppe, vore bra om du orkar bläddra ett par sidor bakåt i tråden och läsa så kan vi andra slippa all återupprepning av samma frågor om och om igen.
Citera
2017-07-31, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Låter intressant. Vad heter PN?
Också detta kan du läsa dig till i tråden.
Citera
2017-07-31, 13:53
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Ang ifrågasättande av varför anhöriga och vänner inte går in här och försvarar och det anses som misstänkt ...osv

Vi vänder på det och använder samma tankegångar åt andra hållet så kanske argumenten till nedan ger svar på ovanstående.

Alla här är berörda av Helenas öde. Säkerligen läser många Mariestadsbor/med anknytning här. Framförallt de som var med på den tiden och till och med var på statt den aktuella kvällen. Således även anhöriga, vänner och bekanta.
Varför går ingen in här och skriver som var på statt och såg detta klängande på Helena. Av alla dem som såg KGM i närheten av H under kvällen och hans beteende. Även de som inte kände H kan dra sej till minnes vid uppdagandet av försvinnandet. KGM kan inte varit osynlig när han hjälpte H att ringa.
Allt från personal till övriga skulle gå in här och bekräfta anonymt att KGM syntes kring H. Varför är det inte en enda person som berörts av det här som kommer in och bekräftar? Vad står det för? Är det inte konstigt? En person som var på statt och kände igen H och KGM, röjer inte sin identitet genom att regga sej här och berätta. Det var som tidigare sagt många ute den varma sommar kvällen...Inte en enda direkt uppgift från någon som var där ang KGM och H. Varför?

Mycket tänkvärt. Man kan verkligen fråga sig varför inte ett tecken kommit kring det under alla år som gått.
Citera
2017-07-31, 13:56
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Men skojar du eller? Det är ett jävla tjat om dessa glasögon huruvida de var solglasögon eller ej? Vem fan bryr sej? Tänk om det var glasögon som tonar beroende på ljuset? Fan släpp dessa jävla glasögon nån gång. Det måste vara hundratals inlägg om dessa.

Ja, du har nog rätt. Vem fan bryr sig om detaljer. Det är ju ganska oväsentligt i t ex det här fallet.
Skönt med klarsynta människor som dig i tråden.
Citera
2017-07-31, 14:27
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Om "brovittnet" gör sin observation cirka 02:10 kan väl "Hanna" hinna göra sin 02:20? Märk dock att "Hanna" nämner den där bilen och igensmällande dörrar bara sekunder efter det att Helena yttrade "Åhneeej". Skulle det var en slump att den där bilen stod där ute på Ekuddenvägen precis just då och att den bilen i så fall inte skulle vara inblandad? Skälet till att ifrågasätta "Hannas" vittnesmål är ju snarare om det är korrekt överhuvudtaget eller bara till vissa delar. Tidsaspekten ser jag som den minsta anledningen att ifrågasätta henne.

Så lämpligt att "inte måste svara" just när jag gav dig cred. Sånt svarar man på av ren hyfs! Känns mest som ett medvetet och arrogant val. Och om jag är "magistern" är du rektorn!

I sådant fall måste "pilot och Helena fått skjuts från bron eller menar du att deras resterande promenad på ca. 900 m + ett förmodat tumult som slutar med mord endast tog 10 min? och att en kvinna och man redan fanns på plats, redo att hjälpa till och i och med detta helt frivilligt göra sig själva till medgärningsmän?
Det känns mer betydligt mer troligt att "pilot" mördar Helena och därefter gömmer han undan henne och lämnar platsen tillfälligt för att kunna låna en bill, därefter återvänder han till brottsplatsen för att frakt bort kroppen, med eller utan hjälp, personligen tror jag att han kan ha varit ensam, de flesta killa i 25-års åldern klarar att bara en kvinna ensam.

Hyfs och hyfs, frågan är om du är rätt person att uttala dig om vad som är hyfs?
Jag tycker att det är ganska ohyfsat och otrevligt att få rent personliga kommentarer, om saker som inte alls har något med själva tråden och Helena's försvinnande att göra.
Jag betvivlar att DU skulle uppskatta och personligen tacka mig om jag skrev: "Nu tycker jag att du ska ha beröm Ugglan, du skriver bättre och bätte för varje inlägg..." Det är inget annat än mästrande trams, det fattar ju vem som helst som läser tråden, frågan är hur du skull tolka ett sådant inlägg?
Nog om detta.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-07-31 kl. 14:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in