Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Han var garanterat fundersam - vem hade inte varit det om nån kör en spruta i armen?
Normalt hade vem som helst stuckit vind för våg. Men han är i en sits som är svår att förstå om hon är gravt störd och mycket manipulativ.
Med tanke på att han åker till lägenheten, till västkusten så tror jag däremot inte han riktigt kunde ana vad hon de facto var kompetent till. Det låter långsökt.
Förutom,
att han skyddar han barnen. Fan vet vad hon hotat med, men hon har uppenbart en extrem hållhake på honom.
Han var mer än fundersam. Han var rädd för JM, enligt flera vittnesmål. Men, hon hade en hake på Aki. Hon hade säkert sett till att han var helt medveten om att:
– JMs föräldrar var övertygade om att Aki drogade och misshandlade henne och kanske barnen.
– Samma bild hade hon förmedlat till sina barn och andra vittnen, t.ex. en mäklare.
– Hon var socionom och arbetade tillsammans med dom som i praktiken avgjorde vårdnadsfrågor.
Om det skulle gå att bevisa så skulle jag satsa en slant på att JM sa till Aki:
"– Om du drar så ska jag se till att du aldrig får träffa barnen."
Hon hade inget emot att bli av med Aki, men det skulle ske på hennes villkor.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Hon försöker skynda på försäkringen, han gör som hon säger och går snällt på hälsokontroll - men skiter i att lämna rätt papper.
Jag har även i åtanke att han är arg på henne samt att han anmäler henne för narkotikainnehav kort efter.
Han "blockerar" henne som jag kallat det tidigare.. börjar sätta emot hennes galna upptåg.
Oavsett anledning så stärker det än mer en bild av att han var medveten, är i svår sits och försöker komma på nån lösning.
Han hade kunnat lämna in skilsmässopapper själv men nåt håller honom tillbaka.
Aki balanserar på slak lina. Han anar att han riskerar livet om han gör som JM säger. Han är samtidigt medveten om att misstanken om att hon planerar mord är så långsökt att han inte riktigt kan acceptera den. Han blir hela tiden påmind av JM att hon har makten att se till att han aldrig mer får träffa sina barn.
Skilsmässan dröjer minst sex månader eftersom dom har gemensamma barn. Jag tror inte att det var skilsmässan i sig som fick Aki att tveka att lämna in ansökan själv. Han ville att dom skulle ha en överenskommelse om vårdnaden först. Han ville ha delad vårdnad, men JM hotade med att hon kunde ordna så att hon fick ensam vårdnad.
Det här är en blandning av fakta, slutsatser och antaganden. Det är IMHO rimligt och farklarar en hel del.
–