2017-07-30, 21:54
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag vill gärna se när JM tar in att hon får sitta många år i finkan. Det blir väl ingen mer livesändning, någon som vet? Rättegången fortsätter på årsdagen för Akimordet alltså.
Så är det. Men visst kan det bli liverapportering från den 7 augusti? Det tror jag, i alla fall. SVT har varit med och rapporterat alla de andra rättegångsdagarna, så de hänger säkert på.
Citera
2017-07-30, 21:54
Medlem
Baborskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Ja, och varför kan man undra? Jag blir inte klok på varför just Granliden var så viktig för Johanna.

Har man lite fantasi/spekulation, kan iaf. JAG undra om det finns någon gömma i uthusen...
Varför inte dra till med lådan med droger som Aki fann och som han anmälde JM för och som försvann??
Något värde på dessa vågar då inte jag spekulera i.

Känns onekerligen som Granliden är viktig för JM, till skillnad från systern UF.
Citera
2017-07-30, 21:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag håller med dig helt men ville mest kommentera att man inte behöver vara rasist (eller mot invandring) för att man tycker illa om en eller några invandrare som man har träffat.

Naturligtvis. Lyckligtvis räddade batteritorsk oss från ännu en odödlig men förmodligen oläslig uppsats som nu får vila i cyberrymden.
Citera
2017-07-30, 21:58
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vi är ett rätt litet land...
Samtidigt som TR anser att det är rimligt att lägga till den mycket ovanliga diagnosen kvävning som orsak till de fynd som fanns vid Akis obduktion när allt talar för drunkning, eftersom man sneglar på att andra länder har haft den bedömningsgrunden vid tolkning. Samtidigt ska man nu inte snegla på andra länders värdering av kiselalger...?

Antigen är man internationellt påverkbar eller så kör man sitt lokala race?
Ja, det vet vi ju inte. Men hade inte den artikeln nu refererade till några år på nacken? Jag minns inte nu, men jag har för mig att den var hyfsat gammal?
Citera
2017-07-30, 22:01
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han var garanterat fundersam - vem hade inte varit det om nån kör en spruta i armen?
Normalt hade vem som helst stuckit vind för våg. Men han är i en sits som är svår att förstå om hon är gravt störd och mycket manipulativ.
Med tanke på att han åker till lägenheten, till västkusten så tror jag däremot inte han riktigt kunde ana vad hon de facto var kompetent till. Det låter långsökt.
Förutom,
att han skyddar han barnen. Fan vet vad hon hotat med, men hon har uppenbart en extrem hållhake på honom.

Han var mer än fundersam. Han var rädd för JM, enligt flera vittnesmål. Men, hon hade en hake på Aki. Hon hade säkert sett till att han var helt medveten om att:
– JMs föräldrar var övertygade om att Aki drogade och misshandlade henne och kanske barnen.
– Samma bild hade hon förmedlat till sina barn och andra vittnen, t.ex. en mäklare.
– Hon var socionom och arbetade tillsammans med dom som i praktiken avgjorde vårdnadsfrågor.
Om det skulle gå att bevisa så skulle jag satsa en slant på att JM sa till Aki:
"– Om du drar så ska jag se till att du aldrig får träffa barnen."
Hon hade inget emot att bli av med Aki, men det skulle ske på hennes villkor.

Citat:
Hon försöker skynda på försäkringen, han gör som hon säger och går snällt på hälsokontroll - men skiter i att lämna rätt papper.
Jag har även i åtanke att han är arg på henne samt att han anmäler henne för narkotikainnehav kort efter.
Han "blockerar" henne som jag kallat det tidigare.. börjar sätta emot hennes galna upptåg.
Oavsett anledning så stärker det än mer en bild av att han var medveten, är i svår sits och försöker komma på nån lösning.
Han hade kunnat lämna in skilsmässopapper själv men nåt håller honom tillbaka.

Aki balanserar på slak lina. Han anar att han riskerar livet om han gör som JM säger. Han är samtidigt medveten om att misstanken om att hon planerar mord är så långsökt att han inte riktigt kan acceptera den. Han blir hela tiden påmind av JM att hon har makten att se till att han aldrig mer får träffa sina barn.

Skilsmässan dröjer minst sex månader eftersom dom har gemensamma barn. Jag tror inte att det var skilsmässan i sig som fick Aki att tveka att lämna in ansökan själv. Han ville att dom skulle ha en överenskommelse om vårdnaden först. Han ville ha delad vårdnad, men JM hotade med att hon kunde ordna så att hon fick ensam vårdnad.

Det här är en blandning av fakta, slutsatser och antaganden. Det är IMHO rimligt och farklarar en hel del.

Citera
2017-07-30, 22:03
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baborska
Har man lite fantasi/spekulation, kan iaf. JAG undra om det finns någon gömma i uthusen...
Varför inte dra till med lådan med droger som Aki fann och som han anmälde JM för och som försvann??
Något värde på dessa vågar då inte jag spekulera i.

Känns onekerligen som Granliden är viktig för JM, till skillnad från systern UF.
Håller med dig till 100%. Och jag har tänkt i banorna, vad finns det där som inte Johanna hann ta bort? Inga mer lik hoppas jag
Citera
2017-07-30, 22:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Aki balanserar på slak lina. Han anar att han riskerar livet om han gör som JM säger. Han är samtidigt medveten om att misstanken om att hon planerar mord är så långsökt att han inte riktigt kan acceptera den. Han blir hela tiden påmind av JM att hon har makten att se till att han aldrig mer får träffa sina barn.

Skilsmässan dröjer minst sex månader eftersom dom har gemensamma barn. Jag tror inte att det var skilsmässan i sig som fick Aki att tveka att lämna in ansökan själv. Han ville att dom skulle ha en överenskommelse om vårdnaden först. Han ville ha delad vårdnad, men JM hotade med att hon kunde ordna så att hon fick ensam vårdnad.

Det här är en blandning av fakta, slutsatser och antaganden. Det är IMHO rimligt och farklarar en hel del.
Exakt så menar jag - balanserar på slak lina var ett bra ordval. Han vill att det ska ordna upp sig gällande vårdnaden först.
Citera
2017-07-30, 22:09
Medlem
Baborskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Vilka kläder hade Aki på dig? Var det inte ett linne och shorts?

Ja, och det kan tyckas är lite för tunnt för en augustikväll.
Hans jeans hände ju inne med hans id- handlingar i.
Citera
2017-07-30, 22:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Han var mer än fundersam. Han var rädd för JM, enligt flera vittnesmål. Men, hon hade en hake på Aki. Hon hade säkert sett till att han var helt medveten om att:
– JMs föräldrar var övertygade om att Aki drogade och misshandlade henne och kanske barnen.
– Samma bild hade hon förmedlat till sina barn och andra vittnen, t.ex. en mäklare.
– Hon var socionom och arbetade tillsammans med dom som i praktiken avgjorde vårdnadsfrågor.
Om det skulle gå att bevisa så skulle jag satsa en slant på att JM sa till Aki:
"– Om du drar så ska jag se till att du aldrig får träffa barnen."
Hon hade inget emot att bli av med Aki, men det skulle ske på hennes villkor.
Jag lägger till "övergreppad" som hon talar om i tid och otid om både sig själv och barnen och anklagar andra hej vilt. Letsdoit tror jag det var som hittade i FUP att hon påstod att han särskiljde på barnen. Kan vara insinuationer.
Lägg det till soc och han lär ligga jäkligt brunt till ihop med allt knarkältande.

Jupp, allt är villkorat i hennes värld.
Citera
2017-07-30, 22:11
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Exakt så menar jag - balanserar på slak lina var ett bra ordval. Han vill att det ska ordna upp sig gällande vårdnaden först.

Det grymma är att hans omtanke om barnen blev hans död och gjorde tvillingarna föräldralösa och de äldre barnen faderlösa.

Citera
2017-07-30, 22:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Intressant om burking, det hade jag missat. Ja, jag har också nämnt att hon använde just detta med att smyga sig på sovande offer och att mordet på föräldrarna kan ge en fingervisning.
Offret är helt oförberedd på en attack, och är man sen packad som Aki var så handlar det om djupsömn som inträder snabbt.

Skribenten Solglittret du svarar är inkonsekvent. Åberopar stora avvärjningsskador gällande sovsäck, men det går fint att övermanna Aki på en hård brygga sittande i en hård stol och utan bekymmer stoppa ner honom i två plastsäckar. Sen ska säckarna tejpas ihop, fasthållning bortses ifrån.
Han bara sonika kastas i - det ger inga skador är svaret.

Som känt ger det knappt eller inga spår för övrigt gällande kvävning med te.x kudde, munkavlen jag talat om finns med i sammanhanget.
/.../

Varför övermanna honom om han själv går med på att fängslas? - Det har ju knappast varit ett helt kompani där nere vid bryggan; JM måste inte ha haft några medhjälpare på platsen - och i all synnerhet inte som man inte har hittat ett endaste litet slagkraftigt bevis på att så varit fallet. - Man kan då tänka sig att ev. övriga inblandade enbart har spelat en underordnad roll i form av t.ex. barnvakt: JM kanske hade bespetsat sig på att vara ensam med AP denna stjärnklara augustikväll, och särskilt som AP tydligen var vid gott mod och spelade smäktande finsk musik samtidigt som han svarade som pliktskyldigast på NL:s små hjärtan. - Hans hjärta var i dubbel bemärkelse förstorat; där fanns plats också för hans lagvigda hustru som den senaste tiden verkligen lagt sig vinn om att vara till lags och göra det så trevligt för honom som möjligt:
https://minfil.org/WcB5cdccbb/6.jpg

När klockan började närma sig tio på kvällen och dagens SMS-lekar spelat ut sin roll var det dags för JM att med en ficklampa i ena handen och en korg med rekvisita i den andra, vandra ned mot bryggan där AP redan tänt partylyktorna och spänt väntade på vad JM den här gången kunde ha i beredskap för honom. Han lade ifrån sig sin mobil på bryggbordet, sparkade av sig sina plastsandaler, tog med sig en öl och en handfull vindruvor och gick förväntansfull och satte sig längst ut på den smalare delen av bryggan; han ville se månens silvervita sken belysa vattnet; det gillade också JM.
https://www.youtube.com/watch?v=TN8ZyFsPHF4
Citera
2017-07-30, 22:14
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baborska
Ja, och det kan tyckas är lite för tunnt för en augustikväll.
Hans jeans hände ju inne med hans id- handlingar i.
Hmm, men om vi funderar kring teorin att han gick och la sig ganska tidigt, i en sovsäck i gäststugan, så är det fullt rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in