2017-07-30, 20:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej, inte fan behöver man leta efter några skäl hos GM inte, allt terminerar i den skeva JM inget annat, skev i skallen så det räcker och blir över men turligt nog inte skev tillräckligt för RPV.

Lägg till omogen, egoistisk och med en hybris som är större än Grand Canyon så blir listan nästan komplett.

Det som är värst med henne är den totala skrupelfrihet hon uppvisar, inget är heligt eller okränkbart, hennes egen avkomma är bara till för att vara henne till hand om hon behöver dem till något, syndabockar t.ex.
Jag lägger till dysfunktionell. Tycker ordet ur RPU passar JM jättebra gällande hennes personlighetsdrag.

Man behöver inte leta hos offren gällande den lättkränkta hjärnan. Säger folk hej till henne på fel sätt skickar hon väl en patrull.
Citera
2017-07-30, 20:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Inte alls. Såsom diskuteras flitigt så är drunkning en form av kvävning och de är uteslutningsdiagnoser. Rättsläkaren lade till kvävning som möjlig dödsorsak.

Beträffande kvävning till döds så har "burking" varit uppe tidigare i tråden.

JM har möjligen en förkärlek för mord på sovande offer via ombud, så att föräldraattacken inspirerats av Akimordet är väl inte så långsökt.
Intressant om burking, det hade jag missat. Ja, jag har också nämnt att hon använde just detta med att smyga sig på sovande offer och att mordet på föräldrarna kan ge en fingervisning. (lägger till det i den hypotetiska gärningsbeskrivningen)
Offret är helt oförberedd på en attack, och är man sen packad som Aki var så handlar det om djupsömn som inträder snabbt.

Skribenten Solglittret du svarar är inkonsekvent. Åberopar stora avvärjningsskador gällande sovsäck, men det går fint att övermanna Aki på en hård brygga sittande i en hård stol och utan bekymmer stoppa ner honom i två plastsäckar. Sen ska säckarna tejpas ihop, fasthållning bortses ifrån.
Han bara sonika kastas i - det ger inga skador är svaret. Han kommer heller inte krafsa inne i säcken och uppvisa skador i form av avbrutna och blödande naglar.

Som känt ger det knappt eller inga spår för övrigt gällande kvävning med te.x kudde, munkavlen jag talat om finns med i sammanhanget.
Citat:
Smothering and suffocation are often used interchangeably, but the term “smothering” is best used for that form of asphyxia in which the nose and mouth are obstructed e.g. by a hand, paper, clothes, pillow, plastic bag etc. Gagging people to keep them quiet may lead to smothering.
Signs of asphyxia are commonly absent or are only slight, and because marks of injury may be few—if any at all— homicidal smothering may be difficult to diagnose.
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Yt6qao9VNHEJ:https://www.mona.uwi.edu/pathology/staff/escoffery/documents/Forensic%2520II%2520-%2520%2520Asphyxia,%25202007.DOC+&cd=2&hl=sv&ct=cl nk&gl=se
Om man vänder på steken gällande frånvaro av kiselalger och funderar på vad som annars skulle ha gjort att han drunknat så blir det också märkligt i mitt tycke.
Hade han fått hjärtstopp hade han inte tagit ett enda andetag, inte fått några förstorade lungor.
I länken nämndes laryngospasm (torrdrunkning) som tagits upp här.
Såg en studie att det procenttal om torrdrunkning (10-20%) som brukar refereras är betydligt lägre. En studie på 578 personer som drunknat visade sig var lägre än 2 % varav 8 personer hade normala lungor.
Aki hade som sagt drunkningslungor (eller som vid kvävning).
Nervus vagusutlöst sker via en chock av kallt vatten. Vattnet var inte kallt.
Påslag av katekolaminer relaterat till Akis hjärta handlar om den hårda kampen, kämpandet när en person drunknar. Han är ung, vattnet var grunt och han hade bara lätt hjärtförstoring.
Förutom detta så fanns det inga tecken på nåt trauma, att han slagit i huvudet eller dyl.
Senast redigerad av develi 2017-07-30 kl. 21:07.
Citera
2017-07-30, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Nope mitt skrivsätt betår det är din förmåga att förstå som varierar. Skriver man "skit" endast om personer i fallet hänger du med men om man snackar juridik, förhörsteknik, afghaner i iran, motsägelser i fup, outredda åtgärder, nämdemän eller öppna utredningar hänger du inte med. Det blir för svårt för dig m fl. "JM är ett vider" eller "MR är en drogare" sådant kan du endast snappa upp och bemöta. Se inlägget jag nu citerar, din nivå och förståelseförmåga stannar där. Vad du dock inte riktigt ännu fattat är att MR "kan själv". Verkligen iögonfallande nu att exp lanserar sin första artikel om MR som mördare. Ger info från hans rpu där han vitt och brett pratar om sitt missbruk, sina konflikter, sitt kriminella leverne, något han mer än gärna berättar(läs skryter) om. Tyvärr är han för drogad i skallen för att se att det ena tar ut det andra. MR "föraktar" kvinnor och ser dessa som mindre varelser och enligt han själv tar ingen man order av en "kvinna". Likaså är MR mån att berätta att han blivit "förnedrad" av anki. Han klarar inga tillrättanden av någon men speciellt inte av så låga varelser som kvinnor. Men med en massa hjärntvättande från fhl går han med på att säga sig sist och slutligen blivit hunsad av just en kvinna för han får betalt för det. Får förmåneroch åk låtsas köpa hans ålder, ingen krutuppfinnare detta då man nu ser att både MR ch hans advokat blivit lurade av åk. MR kan skylla på droger sedan 9 års ålder men vad kan Larssa "plattan" Jähresten skylla på?

Precis. MR är från en kultur och en individ som inte gör som kvinnor vill. Han bestämmer. Hur i hela fridens namn kan rättsväsendet (och media) gå på den idiotiska idén att JM skulle "bestämma" över honom?
Citera
2017-07-30, 21:07
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korbo
Jag bevittnade det själv då jag skulle till Tallin ifrån samma gate lite senare. Jag undrade vem det var för han såg bekant ut.

Kvinnan som var med pratade i telefon när dom kom ut ifrån gaten och stämde av vart dom skulle plockas upp.
Det kan ha varit MR, men jag tror lasternassumma gav en sannolik förklaring. "Kriminalvården köper ett par stolar på sträckan Landvetter – Arlanda på ett plan från Malaga till Arlanda som mellanlandar på Landvetter".
Citera
2017-07-30, 21:13
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja om vi förutsätter att kiselalgsbristen är korrekt uppmätt och verkligen odisskutabelt kan visa att Aki drunknat i icke-sjövatten. Då är hans drunkningsdöd inget annat än ett mord, helt klart.

Men kan man verkligen enbart hänga upp hela åtalet på kiselalgsbristen när domstolar i andra länder vägrar acceptera denna analys rättsligt??
Måste inte åtmindstone kiselalgerna vara ytterligare en punkt på listan över mordbevis? Nu har vi bara "skumma beteenden" före och efter Akis död - men inget tillvägagångssätt hur han dränktes, ingen plats där det skulle ha kunnat ske och inga gärningsmän. Det håller inte enligt mitt tycke.
Spelar det någon roll hur andra länder ser på det? Hur är det i Sverige? Som jag har förstått det, så anser TR att det räcker.
Citera
2017-07-30, 21:17
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baborska
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Han visste bara sådant som i förlängningen skulle kunna generera pengar, typ att AP hotade sparka ihjäl henne (pappan köpte lägenhet), DB, alt. JB skulle få fingrarna avskurna pga knarkskuld (pappan, alt. mamman; i förekommande fall AP, vågade inte annat än betala skulden), hon var deprimerad pga dåligt med pengar och hade flera gånger tänkt ta livet av sig (pappan tröstade henne med en bil), hon var slutkörd; hade fått blodproppar och behövde vila (pappan betalade en resa), osv. Kalkyl och utpressning.
När JM också delar sovrum med en drogskadad 20-åring och använder hans lägenhet som härbärge och knarkarkvart, drar på sig grannarnas klagomål (även betr. den fortfarande körkortslöse och kostnadskrävande DB:s lägenhet) bör väl måttet för länge sedan vara rågat.
Att hon skulle få pengar, ja. - Nu fick hon för en gångs skull inte som hon ville - och därmed skrev både han och AM under sina dödsdomar = det enda sättet för JM att få som hon ville.

Själv skulle jag oxå vilja tillägga förlusten av pengahjälp/medömkan och insikten att Granliden skulle slinka henne ur hennes händer.
Granliden känns lite som en akilleshäl för JM.
Ja, och varför kan man undra? Jag blir inte klok på varför just Granliden var så viktig för Johanna.
Citera
2017-07-30, 21:36
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Intressant om burking, det hade jag missat. Ja, jag har också nämnt att hon använde just detta med att smyga sig på sovande offer och att mordet på föräldrarna kan ge en fingervisning. (lägger till det i den hypotetiska gärningsbeskrivningen)
Offret är helt oförberedd på en attack, och är man sen packad som Aki var så handlar det om djupsömn som inträder snabbt.

Skribenten Solglittret du svarar är inkonsekvent. Åberopar stora avvärjningsskador gällande sovsäck, men det går fint att övermanna Aki på en hård brygga sittande i en hård stol och utan bekymmer stoppa ner honom i två plastsäckar. Sen ska säckarna tejpas ihop, fasthållning bortses ifrån.
Han bara sonika kastas i - det ger inga skador är svaret. Han kommer heller inte krafsa inne i säcken och uppvisa skador i form av avbrutna och blödande naglar.

Som känt ger det knappt eller inga spår för övrigt gällande kvävning med te.x kudde, munkavlen jag talat om finns med i sammanhanget.

Om man vänder på steken gällande frånvaro av kiselalger och funderar på vad som annars skulle ha gjort att han drunknat så blir det också märkligt i mitt tycke.
Hade han fått hjärtstopp hade han inte tagit ett enda andetag, inte fått några förstorade lungor.
I länken nämndes laryngospasm (torrdrunkning) som tagits upp här.
Såg en studie att det procenttal om torrdrunkning (10-20%) som brukar refereras är betydligt lägre. En studie på 578 personer som drunknat visade sig var lägre än 2 % varav 8 personer hade normala lungor.
Aki hade som sagt drunkningslungor (eller som vid kvävning).
Nervus vagusutlöst sker via en chock av kallt vatten. Vattnet var inte kallt.
Påslag av katekolaminer relaterat till Akis hjärta handlar om den hårda kampen, kämpandet när en person drunknar. Han är ung, vattnet var grunt och han hade bara lätt hjärtförstoring.
Förutom detta så fanns det inga tecken på nåt trauma, att han slagit i huvudet eller dyl.
Tror två personer hjälptes åt att hålla kudden alt. ngt annat över stackars Aki. Finns inte en chans att han hade något att sätta emot.
Citera
2017-07-30, 21:39
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
Vilken story att läsa häri! Hitchcock släng dig i väggen!!

Mycket spännande teorier gällande AP!

Jag spär på

Sovsäcken! Får de bara ner honom i den så är det enkelt att:

1- försänka under vatten (skulle det filtrera alger?) Kan dock ske i barnpool med någon tyngre ovanpå utan att lämna märken.

2 - i sovsäck skulle kvävning också gå relativt enkelt utan nagel skrap från AP - dock har de funnit skrap som är från man.

3 - Eftersupning!! Är det inte möjligt att hälla i honom alkohol efteråt?

Lite tankar bara!

Bortsett från att det trots allt rör sig om ett tragiskt mord på en småbarnsfar är spånande väldigt kittlande...

1. Om man har normalklippta naglar, som troligen hantverkaren Aki hade, är det svårt att riva upp en plastad byggsäck inifrån. Det skulle antagligen vara lika svårt med insidan av en "silkig" sovsäck. Han borde således inte skadat sig så mycket på insidan av sovsäcken om han är instängd.

2. Kiselalgerna är mikroskopiska - tar sig lätt igenom våra lungalveoler ut i blodbanan men filtreras av magsäcken och tarmarnas väggar som de inte pasarar. Skulle inte tro att de går att filtrerar bort så lätt med sovsäckens stoppning, men jag vet det inte säkert.

3. Nej eftersupning, dvs fylla honom efter döden funkar ej. Han hade 1,36 promille i lårblodet. Han kan naturligtvis blivit injicerad med en spruta med alkohol, det är fullt möjligt att göra i samband med mordet. Problemet är dock att Aki också hade drygt 2 promille i urinen - det hade inte funnits om han injicerats - han måste varit berusad en längre stund få att det ska finnas i urinen i den mängden.Dessutom skulle man hittat nålsticket.
Citera
2017-07-30, 21:41
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Spelar det någon roll hur andra länder ser på det? Hur är det i Sverige? Som jag har förstått det, så anser TR att det räcker.

Vi är ett rätt litet land...
Samtidigt som TR anser att det är rimligt att lägga till den mycket ovanliga diagnosen kvävning som orsak till de fynd som fanns vid Akis obduktion när allt talar för drunkning, eftersom man sneglar på att andra länder har haft den bedömningsgrunden vid tolkning. Samtidigt ska man nu inte snegla på andra länders värdering av kiselalger...?

Antigen är man internationellt påverkbar eller så kör man sitt lokala race?
Senast redigerad av Solglittret 2017-07-30 kl. 21:51.
Citera
2017-07-30, 21:44
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baborska
Tror du är nära sanningen gällande sovsäcken, förutsatt att det fanns en sovsäck inblandad.
Tänker närmast på hur tunnklädd Aki var.
På kvällen känns det kyligare och man vill ha ha lite mer kläder på kroppen, om man inte är varm av alkoholen.
Vid läggdax brukar många, åtminstone sommartid, klä av sig och ligga ev. i t-shirt och kallingar/trosor eller medtagen pyamas (vid planerad övernattning).
Vilka kläder hade Aki på dig? Var det inte ett linne och shorts?
Citera
2017-07-30, 21:46
Medlem
TaxenSixtens avatar
Jag vill gärna se när JM tar in att hon får sitta många år i finkan. Det blir väl ingen mer livesändning, någon som vet? Rättegången fortsätter på årsdagen för Akimordet alltså.
Citera
2017-07-30, 21:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Tror två personer hjälptes åt att hålla kudden alt. ngt annat över stackars Aki. Finns inte en chans att han hade något att sätta emot.
Vilken profilbild du skaffat, blev ju rent rädd, hahhahahaa.
Han lär inte vara den förste och tyvärr inte den siste..
Sover man på hårt på fyllan, med armarna inne i en sovsäck och ett par personer smyger sig på måtte det väl ändå vara besvärligt. Känns som om burking inte vore omöjligt, det låser armarna effektivt.
Hade armarna varit fria så hade det setts blodförekomst under naglarna, ev avbrutna. Vanligt förekommande vid kämpande offer.
Senast redigerad av develi 2017-07-30 kl. 21:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in