Citat:
Ursprungligen postat av
HowLongIsNow
Inte alls. Såsom diskuteras flitigt så är drunkning en form av kvävning och de är uteslutningsdiagnoser. Rättsläkaren lade till kvävning som möjlig dödsorsak.
Beträffande kvävning till döds så har "burking" varit uppe tidigare i tråden.
JM har möjligen en förkärlek för mord på sovande offer via ombud, så att föräldraattacken inspirerats av Akimordet är väl inte så långsökt.
Intressant om burking, det hade jag missat. Ja, jag har också nämnt att hon använde just detta med att smyga sig på sovande offer och att mordet på föräldrarna kan ge en fingervisning. (lägger till det i den hypotetiska gärningsbeskrivningen)
Offret är helt oförberedd på en attack, och är man sen packad som Aki var så handlar det om djupsömn som inträder snabbt.
Skribenten Solglittret du svarar är inkonsekvent. Åberopar stora avvärjningsskador gällande sovsäck, men det går fint att övermanna Aki på en hård brygga sittande i en hård stol och utan bekymmer stoppa ner honom i två plastsäckar. Sen ska säckarna tejpas ihop, fasthållning bortses ifrån.
Han bara sonika kastas i - det ger inga skador är svaret. Han kommer heller inte krafsa inne i säcken och uppvisa skador i form av avbrutna och blödande naglar.
Som känt ger det knappt eller inga spår för övrigt gällande kvävning med te.x kudde, munkavlen jag talat om finns med i sammanhanget.
Citat:
Smothering and suffocation are often used interchangeably, but the term “smothering” is best used for that form of asphyxia in which the nose and mouth are obstructed e.g. by a hand, paper, clothes, pillow, plastic bag etc. Gagging people to keep them quiet may lead to smothering.
Signs of asphyxia are commonly absent or are only slight, and because marks of injury may be few—if any at all— homicidal smothering may be difficult to diagnose.
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Yt6qao9VNHEJ:https://www.mona.uwi.edu/pathology/staff/escoffery/documents/Forensic%2520II%2520-%2520%2520Asphyxia,%25202007.DOC+&cd=2&hl=sv&ct=cl nk&gl=se
Om man vänder på steken gällande frånvaro av kiselalger och funderar på vad som annars skulle ha gjort att han drunknat så blir det också märkligt i mitt tycke.
Hade han fått hjärtstopp hade han inte tagit ett enda andetag, inte fått några förstorade lungor.
I länken nämndes laryngospasm (torrdrunkning) som tagits upp här.
Såg en studie att det procenttal om torrdrunkning (10-20%) som brukar refereras är betydligt lägre. En studie på 578 personer som drunknat visade sig var lägre än 2 % varav 8 personer hade normala lungor.
Aki hade som sagt drunkningslungor (eller som vid kvävning).
Nervus vagusutlöst sker via en chock av kallt vatten. Vattnet var inte kallt.
Påslag av katekolaminer relaterat till Akis hjärta handlar om den hårda kampen, kämpandet när en person drunknar. Han är ung, vattnet var grunt och han hade bara lätt hjärtförstoring.
Förutom detta så fanns det inga tecken på nåt trauma, att han slagit i huvudet eller dyl.