2017-07-30, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om kvinnan på tåget inte är fejk vilket ingenting tyder på, så finns det en vittnesuppgift som talar för att P ville hem. "Han ville bara hem".

Någonting under resans gång kan ha ändrat på den viljan.

Ett sannolik tidsrum där P kan ha ändrat uppfattning bör således vara mellan det att han talade med kvinnan på tåget om att han vill hem och den tidpunkt där han talade med någon över telefon. Sannolikt infaller tidsrummet då tåget står på stationen i Hallsberg just därför att P sitter kvar på tåget en stund sedan det hade stannat vid perrongen.

Vem talade han med där han enligt vittnet sade något liknande puss och kram?

Jag har en känsla av att det samtalet är grunden för vad som sedan hände.

Jag har en känsla av att det vittnet efterhandskonstruerar (finns det ordet?) en del. Som att hon ville ropa och springa efter... eh, varför då? En vuxen, okänd människa. Tveksamt. Han man såg att det blev rörigt för honom fast hon sa att han uppträdde helt normalt och att de som klev på satte sig och försjönk i sina mobiler. Så det där med att han bara ville hem, var det nåt han faktiskt sa eller nåt som hon har tolkat in i efterhand?
Citera
2017-07-30, 19:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Och hur vet vi att polisen inte meddelat föräldrarna att P lever? Men går dom ut med det, så kommer ju inte allmänheten att "intressera" sig över försvinnandet längre och hjälpa till i söket... kanske är det just pusselbitar man letar i Hallsberg då man inte vet vart han åkt...

Tror du ens själv på det?

Om det skulle visa sig vara sant så får anhöriga all anledning att slänga sina väskor och gå upp i rök, det är jag helt övertygad om. Man driver inte ostraffat med ideellt arbetande människor.
Citera
2017-07-30, 19:31
Medlem
57Emmas avatar
[quote=Piavik|61355508]
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe

Vad är det för grabbgäng det pratas om? Vart klev de på och av?

Det berättade kvinnan i en intervju som vi läste för några dagar sedan

http://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/hon-var-den-sista-stt-prata-med-patrik-innan-han-f%C3%B6rsvann/ar-AAoOc1H?li=AAb2bl2&ocid=spartanntp
Citera
2017-07-30, 19:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caccarina69
Jag har en känsla av att det vittnet efterhandskonstruerar (finns det ordet?) en del. Som att hon ville ropa och springa efter... eh, varför då? En vuxen, okänd människa. Tveksamt. Han man såg att det blev rörigt för honom fast hon sa att han uppträdde helt normalt och att de som klev på satte sig och försjönk i sina mobiler. Så det där med att han bara ville hem, var det nåt han faktiskt sa eller nåt som hon har tolkat in i efterhand?

Faktum kvarstår, hon vittnar om att P ville hem, sant eller inte så är det en utgångspunkt att förhålla sig till.

I övrigt så ifrågasätter också jag vissa delar av vittnesmålet, se mitt tidigare inlägg idag om det.

De satt på var sin sida om mittgången i tåget, fanns knappast ett behov av att ropa eller springa efter. Hon såg när P packade ihop sina pinaler och tog på sig en svart huvudbonad, kan inte ha undgått henne att P var på väg att lämna tåget. Han sa ju till och med "vi ses i Mjölby". I det läget kunde hon fråga vart han var på väg.
Citera
2017-07-30, 19:39
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Om det skulle visa sig vara sant så får anhöriga all anledning att slänga sina väskor och gå upp i rök, det är jag helt övertygad om. Man driver inte ostraffat med ideellt arbetande människor.

Det har du helt rätt i. Hur och vad polisen får säga vet jag inte men absolut att de skulle stoppa föräldrarna från att driva sök och insamling av pengar.
Nu faller en av våra teorier att han håller sig undan frivilligt men polis och föräldrar vet om det
Citera
2017-07-30, 19:40
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:

Nä påstod inte heller att jag trodde det..
Gjorde en vinkling..
Spekuleras och vinklas hej vilt här i tråden...
Och skulle det mot förmodan vara som denna vinkling antyder så är jag väldigt övertygad om att familjen får stora problem med arga människor i efterhand!
Citera
2017-07-30, 19:41
Moderator
OYs avatar
Citat;

Patrik och kvinnan satt vid varsitt fönster på varsin sida av gången. Vid 14-tiden fick de kontakt när Patrik bad om att låna hennes mobiltelefon för att ringa sin mamma. Han ska då ha bett sin mamma fylla på hans kontantkort.

Efter samtalet återgick Patrik till sin plats. Enligt kvinnan höll han på med sin dator, och pratade i telefon ytterligare en gång – då i sin egen mobil.

– Det lät som om han pratade med någon och så avslutade han med puss och kram ungefär, berättar kvinnan för Nyheter24.

Enligt pappan Jörgen Linfeldt ska Patrik ha pratat ännu en gång med sin mamma.

P pratar således i sin egen mobil efter att den har laddats, med vem vet vi inte, dock så uttrycktes något i stil med puss och kram. Men efter det så pratar P med sin mamma ytterligare en gång enligt pappan.

Det sista samtalet med mamman bör således ligga nära Hallsberg station tidsmässigt.
Senast redigerad av OY 2017-07-30 kl. 20:11.
Citera
2017-07-30, 19:47
Moderator
OYs avatar
Kvinnan på tåget vill ropa och springa efter P när han lämnar tåget men kan inte på grund av sin hund och att tåget strax skall avgå.

Trots att hon ser P lämna tåget i Hallsberg så tittar hon efter honom i Mjölby, varför då?
Citera
2017-07-30, 19:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Han hade inte blommiga skor på sig. Mobilkvinnan på tåget sa att han hade brunbeiga skor - de som fanns på ett foto vi sett tidigare. Föräldrarna gissade bara på blommiga skor då dessa fattades.

PS Tack, alla, för upplysningen om psykintag. Hade läst det som fakta i HP. Vilket förstås inte säger mycket. 😂😉

Nu blir jag så förvirrad runt det här med skorna.
Vet att det spekulerats i tråden om att det inte stämde med de blommiga skorna och att en kvinna på tåget sett att Patrik hade beiga skor.
Var det mobilkvinnan som sa det?

Så här stod det i Nyheter 24, tror det var 26/7-17 (min fetning):
Citat:
Enligt uppgifter ska Patrik ha burit svart mössa, mörkblå jacka, ljusa byxor och skor med blommigt mönster när han försvann.

Kvinnan är dock inte helt säker på den här beskrivningen stämmer. Det hon minns mest är Patriks svarta mössa och svarta jacka.
http://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/hon-var-den-sista-stt-prata-med-patrik-innan-han-f%C3%B6rsvann/ar-AAoOc1H?li=AAb2bl2&ocid=spartanntp

Står förstås att hon inte är helt säker på att beskrivningen stämmer. Men det står inte heller att hon tror att skorna var beiga.

Nu har vissa av er fått en del info på annat håll misstänker jag. Men det här med att de blommiga skorna fattades, har jag inte hört om tidigare. Var kommer den informationen ifrån?

Så vet vi med säkerhet att skorna Patrik bar var beiga?
Citera
2017-07-30, 20:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vet att det spekulerats i tråden om att det inte stämde med de blommiga skorna och att en kvinna på tåget sett att Patrik hade beiga skor.

Står förstås att hon inte är helt säker på att beskrivningen stämmer. Men det står inte heller att hon tror att skorna var beiga.

Nu har vissa av er fått en del info på annat håll misstänker jag. Men det här med att de blommiga skorna fattades, har jag inte hört om tidigare. Var kommer den informationen ifrån?

I det stora hela, vad har skorna för central betydelse, kan du förklar det för mig?

P syns på perrongen i Hallsberg, han klev av där, skorna är av underordnad betydelse.
Citera
2017-07-30, 20:10
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Om kvinnan på tåget inte är fejk vilket ingenting tyder på, så finns det en vittnesuppgift som talar för att P ville hem. "Han ville bara hem".

Någonting under resans gång kan ha ändrat på den viljan.

Ett sannolik tidsrum där P kan ha ändrat uppfattning bör således vara mellan det att han talade med kvinnan på tåget om att han vill hem och den tidpunkt där han talade med någon över telefon. Sannolikt infaller tidsrummet då tåget står på stationen i Hallsberg just därför att P sitter kvar på tåget en stund sedan det hade stannat vid perrongen.

Vem talade han med där han enligt vittnet sade något liknande puss och kram?

Jag har en känsla av att det samtalet är grunden för vad som sedan hände.

Skulle en 22-årig man säga "puss och kram" när han talat med sin mor i telefon? Ja, kanske... Men det låter mer som han sa det till någon annan, kanske den unga kvinna han kallade för"sin syster" om jag minns rätt.
Citera
2017-07-30, 20:15
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Tågkvinnan har hela tiden sagt att han hade ljusbruna skor. Pappan har bestämt hävdat blommiga skor och ljusa byxor blå jacka.
Vittnet som såg honom tidigt på morgonen dagen efter är helt hundra på att det var P men kände sig osäker på ljusa byxor, hon sa att han hade jeans
Någon vecka senare dyker övervakningsfilmen upp där det helt klart visar att han hade jeans.

Det är bara pappan som pratar om blommiga skor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in