2017-07-30, 02:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Citat:
HowLongIsNow
Håller inte med. Om vi antar att Aki följt med frivilligt, blivit berusad och sömnig samt lagt sig att sova i en sovsäck i gäststugan... ja då är det full möjligt att någon tryckt en kudde eller trätt en plastpåse över ansiktet på honom.
Även om en kudde skulle tryckts över honom borde han ha värjt sig kraftigt, slagits för sitt liv. Även med 1,36 promille var han en stark hantverkare, vältränad. Ingen sjuk åldring eller bebis som kan kvävas av en kudde. Detsamma gäller en plastpåse.

Om Aki slagits och fäktats eller blivit fasthållen/bunden/tejpad skulle han ha underhudsblödningar, skador. Inget alls hittades vid någon av de två obduktionerna. Man har tagit av hela hans hud och letat efter minsta lilla skrapmärke, kärlskada eller klämskada och dessutom gjort en datortomografiundersökning som ytterligare kontroll - Aki hade inga skador.
Du tycks missa det centrala som skrivs:
Aki ligger i en sovsäck på sängen och sover djupsömn på fyllan när han blir överfallen. Fortsättningsvis har redan tejpning diskuterats som givetvis inte ger avvärjningsskador med armarna inne i en sovsäck och tejpen dras runt sovsäcken.
Han kan inte fäktas värst mycket med armarna på insidan..

Du anser en plastsäck på en brygga ger mindre risk för avvärjningsskador när han blir överfallen sittande i en stol? Han lär vara väldigt besvärlig att få in i säcken som sen tejpas.
Senast redigerad av develi 2017-07-30 kl. 02:04.
Citera
2017-07-30, 02:04
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Varför pratar du om IF?
Det är väl snarare försäkring gällande hennes föräldrar han snackar om:

Vi måste ha läst på olika sidor, nu ska jag tillägga att jag läser från Mord.nu för att det är mer lättöverskådligt (tycker jag).

Nej, det jag menar har hela tiden varit Aki:s försäkring. Jag undrar om föräldrarna hade någon försäkring mer än olycksfallsförsäkring, de hade ju tillräckligt med pengar. Dessutom så undrar jag om det går att ha livförsäkring i den åldern. Det skulle i så fall bli mycket dyrt.

Nej, jag har hela tiden pratat om Aki och hans försäkring. Det faktum att de skulle inleda en förundersökning, att If ansåg det fanns oklarheter om vad som hände. De ansåg väl inte heller att brott kunde uteslutas (tror jag) De skulle väl även försöka få upp de till åklagaren igen. Alltså jag tycker det är så dåligt hur hela det fallet är skött och det är fruktansvärt illa att ytterligare en människa har förlorat livet. Men Aki-fallet hade aldrig kommit upp om det inte var för att Göran dog.

Jag ska testa att gå tillbaka till min vanliga Fup, men det är så många tilläggsprotokoll.. Så jag bytte tilfälligt.
Citera
2017-07-30, 02:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Vi måste ha läst på olika sidor, nu ska jag tillägga att jag läser från Mord.nu för att det är mer lättöverskådligt (tycker jag).

Nej, det jag menar har hela tiden varit Aki:s försäkring. Jag undrar om föräldrarna hade någon försäkring mer än olycksfallsförsäkring, de hade ju tillräckligt med pengar. Dessutom så undrar jag om det går att ha livförsäkring i den åldern. Det skulle i så fall bli mycket dyrt.

Nej, jag har hela tiden pratat om Aki och hans försäkring. Det faktum att de skulle inleda en förundersökning, att If ansåg det fanns oklarheter om vad som hände. De ansåg väl inte heller att brott kunde uteslutas (tror jag) De skulle väl även försöka få upp de till åklagaren igen. Alltså jag tycker det är så dåligt hur hela det fallet är skött och det är fruktansvärt illa att ytterligare en människa har förlorat livet. Men Aki-fallet hade aldrig kommit upp om det inte var för att Göran dog.

Jag ska testa att gå tillbaka till min vanliga Fup, men det är så många tilläggsprotokoll.. Så jag bytte tilfälligt.
Jag läser förhör med MR där han påstår hon är rädd - vilket du hänvisade till - och där han talar om försäkring när hon vill ha honom att mörda sina föräldrar. Det är ur dialogförhören och lär inte skilja sig oavsett nedladdning eller pdf.
Det han pratar om är att föräldrarna ska mördas så hon får ut på försäkringen.
Citera
2017-07-30, 02:10
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Att det hänger på kiselalgerna är givet (åtal mord) och sen kommer resten.

Delar av det du räknar upp (tunnklädd, fiskmåsar, ligga på rygg) kommer inte ens upp i nivå att klassas som indicier som har bäring.
Beträffande "lögner efteråt" beror det helt vad det är, en lögn kan ha allvarlig konsekvens och vara av dignitet för åtalet.
Försäkringarna är inte "skumma" - det är grovt bedrägeri där JM utgett sig vara Aki i mail samt ansökt om försäkringen i Eskilstuna när han arbetat i Stockholm. Här finns det således teknisk bevisning.

Försäkringarna är visst skumma - ur ett mordperspektiv. Försäkringsbedrägeri är en annan enskild åtalspunkt men behöver absolut inte betyda mord.

När försäkringarna tecknades, för det var flera, var Aki delvis med på noterna eftersom han genomgick en hälsoundersökning. Just IFs försäkring verkar JM ha tecknat på egen hand, men inget motsäger att Aki kan ha varit informerad och godkänt att hon skrev under. Det sattes ju upp försäkringar både för JM med Aki som förmånstagare och omvänt. JM verkar inte varit så nogräknad vems namnteckning hon skrev under med i andra sammanhang - vi kan inte utesluta att Aki inte heller sett några problem med att JM skrev under åt honom.

Att JM även om Aki dött av en olycka, skulle försöka få ut pengar på alla försäkringar som kan finnas är sannorlikt - varför skulle hon inte försöka - hon gillar ju mycket pengar?

Att JM däremot nu i efterhand kan bli anklagad för bedrägeri eftersom Aki aldrig själv skrivit under är en konsekvens av att vara för vidlyftig och ta för lätt på namnunderskrifterns betydelse. Nu kan hon inte visa på Akis eget deltagande och åker dit för bedrägeriförsök och urkundsförfalskning. Men mord betyder det inte.
Citera
2017-07-30, 02:11
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vill förstås instämma i hyllningskören till detta.

Tänkte bara föra fram, även om det nog redan diskuterats, att "solnedgång" kanske inte sammanfaller med mörkrets inbrott, och att det n-vis är intressant att veta när det blir skumt resp när det blir kolmörkt.

Tycker det borde vara ljus himmel 7 aug. vid 21:00. Om ej nermulet.

Det var klart eller halvklart.
Skymningsbegreppet och hur det var 7-8/8-2015 har utretts tidigare i tråden här:
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Solnedgång 2015-08-07: 21:09
21:14 — 22:08 — civil skymning
22:08 — 23:39 — nautisk skymning
23:39 — 02:34 — astronomisk skymning

Det är svårt att beskriva "grad av skymning" objektivt, men jag skulle gissa att det gick bra att gå mellan bryggan och stugan utan ficklampa hela natten.

Citera
2017-07-30, 02:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Försäkringarna är visst skumma - ur ett mordperspektiv. Försäkringsbedrägeri är en annan enskild åtalspunkt men behöver absolut inte betyda mord.

När försäkringarna tecknades, för det var flera, var Aki delvis med på noterna eftersom han genomgick en hälsoundersökning. Just IFs försäkring verkar JM ha tecknat på egen hand, men inget motsäger att Aki kan ha varit informerad och godkänt att hon skrev under. Det sattes ju upp försäkringar både för JM med Aki som förmånstagare och omvänt. JM verkar inte varit så nogräknad vems namnteckning hon skrev under med i andra sammanhang - vi kan inte utesluta att Aki inte heller sett några problem med att JM skrev under åt honom.

Att JM även om Aki dött av en olycka, skulle försöka få ut pengar på alla försäkringar som kan finnas är sannorlikt - varför skulle hon inte försöka - hon gillar ju mycket pengar?

Att JM däremot nu i efterhand kan bli anklagad för bedrägeri eftersom Aki aldrig själv skrivit under är en konsekvens av att vara för vidlyftig och ta för lätt på namnunderskrifterns betydelse. Nu kan hon inte visa på Akis eget deltagande och åker dit för bedrägeriförsök och urkundsförfalskning. Men mord betyder det inte.
Det är två skilda försäkringar - Folksam och IF.
Det är inte minsta skumt om man läser vad det rör sig om gällande IF och aktuell livförsäkring.
Hon har tecknat denna utan hans vetskap, hon har låtit sin förfalla och hon har betalat in via sitt konto. Som jag skrev: det finns teknisk bevisning på att han inte ansökt om denna försäkring.
Senast redigerad av develi 2017-07-30 kl. 02:15.
Citera
2017-07-30, 02:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Hennes utsagor lär läsas med en stor nypa salt och inte som ordagrann sakfakta, jag skrev att grundämnet ska betraktas:
hon bearbetar MR att genomföra ett mord på sina föräldrar, hon ägnar sig åt manipulation och överbetonar hur viktigt det är att de dör.. dvs till vilket pris som helst.
Vilket uppenbart är en ren lögn.
Självklart brydde hon sig om att inte åka fast. Det lyser ju som neon i hennes hysteriska brev- och lappskrivande sen hon häktades.

Ser att det är i samma veva försäkringen diskuteras, utifrån att du skrev att hon var rädd.
Drama Queen Möller förstärker även med hela kroppen hur viktigt det är att de ska dö:

Hon är rädd för att häktas för mordet på AP skulle jag säga. Det är nog kopplat till föräldrarna eftersom hon inser att de kommer att "samarbeta" med polisen snarare än med henne. (De riskerar att ta barnen ifrån henne, vilket från JM:s perspektiv ev kan se ut som att föräldrarna föredrar att ta över fostran av barnen med JM i häkte/fängelse snarare än att fortsätta stödja JM som mor med pengar o.a.). Möjligen har GM yttrat sig på sådant sätt att JM förstår att han vet att och hur (!) mordet har genomförts. (Kan man inte tänka sig dränkning har kommit på tal på skoj mellan GM och JM ngn gång i samband med användande av ngt kar eller så?)

Att JM säger till MR att hon inte är rädd för fängelse är ju sant bara i så måtto som hon tänkt att han ska ta fallet men dö innan han kommer i händerna på polisen. Hon säger så för att han inte ska genomskåda att han är hennes "fall guy". Finns ingen annan tolkning.
Citera
2017-07-30, 02:27
Medlem
why123s avatar
Citat:
Jag läser förhör med MR där han påstår hon är rädd - vilket du hänvisade till - och där han talar om försäkring när hon vill ha honom att mörda sina föräldrar. Det är ur dialogförhören och lär inte skilja sig oavsett nedladdning eller pdf.
Det han pratar om är att föräldrarna ska mördas så hon får ut på försäkringen.

Ja, där måste ha blivit språklig förbistring. För att föräldrarna skulle ha någon livförsäkring håller jag som helt omöjligt. Det skulle nästan vara ekonomiskt oansvarigt att livförsäkra någon i den åldern p.g.a kostnaden.

Alltså jag tror hon har försökt förklara för honom men han har inte förstått allt. Om föräldrarna dog så påverkar det ju inte hennes möjligheter när det gäller att få ut ersättning från If. Det är därför jag uppehåller mig vid denna försäkring som han nämner samtidigt som han säger hon är rädd. Därför så tror jag (nej, jag kan inte bevisa det) att hon vände sig till Göran när hon fick detta brevet från If eller om hon fått besked tidigare.

Jag tror att Göran då har sagt att detta lägger jag mig inte i, du får klara dig själv. Har If rätt och du har gjort något med Aki så hoppas jag du åker in. Vill det sig riktigt illa så kan hon ha lättat hjärtat helt i förvissningen om att pappa ändå alltid finns där.
Du har själv sagt att hon blandar lite och plockar från sanningen. Nu anser hon ju på sitt skruvade sätt att det är karma som dödat Göran och Aki för att de gjort henne illa.. Det är något nytt när man anstiftar mord eller mördar någon det är karma
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det var klart eller halvklart.
Skymningsbegreppet och hur det var 7-8/8-2015 har utretts tidigare i tråden här:
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Solnedgång 2015-08-07: 21:09
21:14 — 22:08 — civil skymning
22:08 — 23:39 — nautisk skymning
23:39 — 02:34 — astronomisk skymning

Det är svårt att beskriva "grad av skymning" objektivt, men jag skulle gissa att det gick bra att gå mellan bryggan och stugan utan ficklampa hela natten.

Tack!
Det är snart årsdag så vi kan bedöma själva.
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hon är rädd för att häktas för mordet på AP skulle jag säga. Det är nog kopplat till föräldrarna eftersom hon inser att de kommer att "samarbeta" med polisen snarare än med henne. (De riskerar att ta barnen ifrån henne, vilket från JM:s perspektiv ev kan se ut som att föräldrarna föredrar att ta över fostran av barnen med JM i häkte/fängelse snarare än att fortsätta stödja JM som mor med pengar o.a.). Möjligen har GM yttrat sig på sådant sätt att JM förstår att han vet att och hur (!) mordet har genomförts. (Kan man inte tänka sig dränkning har kommit på tal på skoj mellan GM och JM ngn gång i samband med användande av ngt kar eller så?)

Att JM säger till MR att hon inte är rädd för fängelse är ju sant bara i så måtto som hon tänkt att han ska ta fallet men dö innan han kommer i händerna på polisen. Hon säger så för att han inte ska genomskåda att han är hennes "fall guy". Finns ingen annan tolkning.
Du skriver att Göran skulle tystas ner, för att han i sin tur hotat JM nåt alldeles vedervärdigt.
Så du anser att han har så starka motiv att han tänker leverera över henne till polisen.
Jo, det var ju också en vedervärdig version av hennes far som inte kan försvara sig via hennes extremt LÖJLIGA påståenden om rädsla till MR.
Citera
2017-07-30, 02:28
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Du tycks missa det centrala som skrivs:
Aki ligger i en sovsäck på sängen och sover djupsömn på fyllan när han blir överfallen. Fortsättningsvis har redan tejpning diskuterats som givetvis inte ger avvärjningsskador med armarna inne i en sovsäck och tejpen dras runt sovsäcken.
Han kan inte fäktas värst mycket med armarna på insidan..

Du anser en plastsäck på en brygga ger mindre risk för avvärjningsskador när han blir överfallen sittande i en stol? Han lär vara väldigt besvärlig att få in i säcken som sen tejpas.

Varför hela tiden så framåtlutad och anklagande i denna diskussion - i vart fall gällande det jag skriver, jag begriper faktiskt inte varför??

Om någon är bunden och tejpad trycker vederbörande sin kropp mot banden/tejpen med all kraft för att komma loss. Det uppstår underhudsblödningar - helt omöjligt att göra det utan skador på kroppen. Det är inte själva fäktandet med armarna som skadar utan trycket han uppbringar för att få loss armarna - det ger sammanpressning av hud och underhud, kappilärerna spricker och småblödningarna synns.

En plastsäck som - nota bene - slängs ner i vattnet med vederbörande i har inget motstånd åt något håll. Det är svårare, dock inte säkert omöjligt, att få skador mot vattnet som dämpar. Detsamma gäller naturligtvis en sovsäck i vattnet. Men att dra tejp runt honom inne i säcken gör bara att det blir som ett rep runt hans kropp - samma kraft igen används för att försöka ta sig ut och han får skador i underhudsvävnaden.

En igendragen sovsäck eller ihopknuten plastsäck skulle kunnat döda honom utan synbara skador om hans kropp dränks i vattnet. Men i vilket vatten? Om referatet från rättmedicinska utlåtandet är korrekt återgivet här i tråden har Aki inte dött av kvävning utan av drunkning. Kvävningsmöjligheten är näst intill försumbar såsom det är formulerat.
Citera
2017-07-30, 02:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Varför hela tiden så framåtlutad och anklagande i denna diskussion - i vart fall gällande det jag skriver, jag begriper faktiskt inte varför??

Om någon är bunden och tejpad trycker vederbörande sin kropp mot banden/tejpen med all kraft för att komma loss. Det uppstår underhudsblödningar - helt omöjligt att göra det utan skador på kroppen. Det är inte själva fäktandet med armarna som skadar utan trycket han uppbringar för att få loss armarna - det ger sammanpressning av hud och underhud, kappilärerna spricker och småblödningarna synns.

En plastsäck som - nota bene - slängs ner i vattnet med vederbörande i har inget motstånd åt något håll. Det är svårare, dock inte säkert omöjligt, att få skador mot vattnet som dämpar. Detsamma gäller naturligtvis en sovsäck i vattnet. Men att dra tejp runt honom inne i säcken gör bara att det blir som ett rep runt hans kropp - samma kraft igen används för att försöka ta sig ut och han får skador i underhudsvävnaden.

En igendragen sovsäck eller ihopknuten plastsäck skulle kunnat döda honom utan synbara skador om hans kropp dränks i vattnet. Men i vilket vatten? Om referatet från rättmedicinska utlåtandet är korrekt återgivet här i tråden har Aki inte dött av kvävning utan av drunkning. Kvävningsmöjligheten är näst intill försumbar såsom det är formulerat.
Överkänslig? Som vanligt vantolkar du det som skrivs när det handlar om avvärjningsskador. Det har skett flera ggr:
Därav förtydligande.

Det du skriver om tryck är fullständigt fel - bred tejpyta på det underlaget under en kort tid ger inga kompressionsskador. Det är inte hud mot tejp och han kan inte rycka ett dugg.
Citat:
En plastsäck som - nota bene - slängs ner i vattnet med vederbörande i har inget motstånd åt något håll.
Du hoppar över momentet med överfall - han ska ner i plastsäcken också och lär sprattla hej vilt. Eller om det nu var två stycken, en över huvudet och en från benen.
Senast redigerad av develi 2017-07-30 kl. 02:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in