2017-07-29, 14:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nog ska det bli intressant att läsa domen.

Det är ju försvararens uppgift att förklara varför det finns rimliga tvivel. Det känns som om man kan tvivla på att hon klarat hela operationen på egen hand. Därmed måste man blanda in minst en person till och då återstår att utesluta att denna person agerat helt på egen hand, kanske i affekt eller under en snedtändning, säkert väl medveten om att matmor inte skulle misstycka. Delade sovplats i paviljongen?
Mycket intressant. Det krävs även ett sju helsickes välmotiverat underlag från TR (inför HovR) likaväl som att ÅK fått agera i motvind med tiden emot sig och ändå fått fram såpass att det väckts åtal.
Uttalandet inför RPU indikerar fällande dom om inte nåt extraordinärt skulle inkomma.

Det hänger givetvis på kiselalgerna så att det går från olycksfall till mord gällande dödssätt (mord, självmord, olycka eller sjukdom).
Byter det dödssätt hänger givetvis dödsorsaken (drunkning) med och ställs i en annan dager.
Gällande kvävning så ingår drunkning i begreppet likaväl som te.x hängning, strypning, thoraxkompression.
Senast redigerad av develi 2017-07-29 kl. 14:49.
Citera
2017-07-29, 14:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Vad är ditt stalltips?

Nu är det ju lite upplagt för att mer kommer fram innan/inför HR, och då beror det ju kanske lite på det. Men utifrån vad vi har idag skulle jag tro att HR dömer henne för anstiftan. Eller låter domen stå. Men expert är jag knappast. Finns då inget som skulle föranleda annat synsätt i HR.

Därtill tror jag inte mycket kommer komma fram som kan tala till JM:s fördel. Bara i så fall negativt att det inte ytterligare styrker anstiftan eller eget mördande.

Man kan ju resonera generellt att anstiftan är mindre illa än eget mord, och att det totalt borde leda till lite "rabatt", men jag ser det tvärt om som gravt försvårande att hon inte gjort det själv utan blandat in andra. Dessutom är hon ju av det "svagare könet", men har (då) kommit runt det problemet genom att anlita, eller snarare lura, andra. Här är även stämplingarna med de egna barnen synnerligen försvårande, och hur hon än tänkt och gjort så använder hon sina egna barn för att försöka resa "rimligt tvivel" kring gärningen. Helt uppenbart har hon vidare haft för avsikt att ta MR av daga för att släcka hans version av det dådet. Det tyder på synnerlig hänsynslöshet. Detta lite i marginalen.

Nej, jag tycker att man, om inte ngt talar emot det utredningsmässigt, kan låsa in henne "på prov" och sen får tiden utvisa om det var rätt. Det där var lite vid sidan av hur rättvisan måste resonera förstås.

Det finns till sist ingen rimlig grund att misstänka ngt annat än hennes anstiftan i fallet AP.

Sett till den hur den juridiska ordningen ofta ser ut kunde hon mycket väl frias för anstiftan i fallet AP. Och det skulle se ut som om man gjorde henne den rättvisan.

Men jag tror hon åker på det. Hon sitter ju dessutom på möjligheterna att klargöra vad som verkligen hände, om hon berättade vad hon gjorde i stället för att klappa fåren.

Har du anledningen kvar att tro att hon frias?
Citera
2017-07-29, 14:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hahhahahaha. Självklart. Blev dock mer naturligt i poolen än på Akis huvud.

I poolen tillsammans med gräset var mycket fyndigt och inlevelsefullt. (Kan varit barnen som badade i kräftlådan också!)

Man kunde nästan tro du var med där på bryggan...
Citera
2017-07-29, 14:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
I poolen tillsammans med gräset var mycket fyndigt och inlevelsefullt. (Kan varit barnen som badade i kräftlådan också!)

Man kunde nästan tro du var med där på bryggan...
Hahahahaha. Nu har din blöja plötsligt hamnat i centrum men du ger dig inte med badbaljan.
Är det nån som lever sig in är det du som fraktat ljummet, algfritt kranvatten ner till Hjälmaren för barnens skull.
Jag är förbannat glad att jag inte var med - ryser - men tar det som en eloge.
Citera
2017-07-29, 14:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Grythem går in på bryggan (tror det även stod T2 som mer specat). Det är även Mellösa (larmsamtal).
Grythem är den enda masten som ansluter inne i huset (enligt temsning). Det är i huvudsak den som JM messar från förutom vid 20:52 då det byter mast snabbt tre ggr en kort sväng.
Däremot finns inte Götlunda mer definierat tyvärr.
Det är en hel vetenskap i sig men tanken slog mig att den korta rörelsen/mastbyte ev. kan ha med nåt sådant att göra.
Hur som haver försökte jag föra in grundstommen i vad JM säger i förhållande till tider för messenger och sms. Det binder henne till platsen för brottet.
Sen tog jag med Wennas badbassäng, howlongisnow's sovsäck (kan vara grundad i en blå byggsäck?), lonnrots blöja och dina växtligheter.

Utan att ta ngt från ngn annan kan jag meddela att jag vart på sovsäck och byggsäck tidigt! Men andra kan förstås ha varit långt tidigare.

Blöjornas dragningskraft ligger i att de bevisligen inköpts och i en misstänkt för stor storlek och stor förpackning och att de har en egen rationalitet och intresse genom att små barn i viss ålder lätt vaknar med full blöja och kan ha svårt att somna om.

Därtill suger de upp väldiga mängder vätska.

Och kan användas som kräfthatt.
Citera
2017-07-29, 14:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Utan att ta ngt från ngn annan kan jag meddela att jag vart på sovsäck och byggsäck tidigt! Men andra kan förstås ha varit långt tidigare.
Blöjornas dragningskraft ligger i att de bevisligen inköpts och i en misstänkt för stor storlek och stor förpackning och att de har en egen rationalitet och intresse genom att små barn i viss ålder lätt vaknar med full blöja och kan ha svårt att somna om.
Ja, ja tjötröv. Men senast var det solglittret och howlongisnow. Du får vara pappa till blöjorna.
Små barn badar med blöjorna på annars bajsar de som kräftor i vattnet*, lite större kanske man inte hinner få stopp på innan de hoppar i bassängen.

OnT/OfT * Anledning till att de (kräftorna, inte barnen) förvaras en stund i badkar eller bur i nedsänkt i sjövatten fick jag lära mig häromdan.
Senast redigerad av develi 2017-07-29 kl. 15:02.
Citera
2017-07-29, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Visst är punkterna 1-4 klart skumma och borde ge ögonbrynshöjning hos alla utredare.

Men tyvärr är det ju så att Aki faktiskt skulle kunnat drutta i från båten berusad under småtimmarna och drunkna. Oavsett om JM varit förbannad på honom tidigare, snackat om att han borde tas av daga, tecknat en-ett par skumma livförsäkringar innan de bestämde sig för att separera och faktiskt var ute ensam med Aki och barnen på landet när han dog - så är det ändå inget bevis för mord. Det är suspekt helt klart - men en person hon drömt om att mörda kan ju dö naturligt. Deras förhållande verkar ju milt sagt varit rejält turbulent och gått upp och ner - vilket hon säkert skyller sina tidigare uttalanden på idag.

Det måste vara absolut odiskutabelt att Aki mördats, hur och av vem för att någon ska kunna dömas.

JM kan dömas för stämpling av mord på Aki - folk har ju vittnat om att hon diskuterat detta för länge sedan. Men anstiftan - att hon verkligen ombesörjt eller organiserat att en eller flera personer mördat honom - det är mycket svårare att visa.
Stämpling utan mord tror jag inte man försöker sig på - försvaret hävdar bara att hon snackat så mycket skit, vilket får anses väldokumenterat. Anses mord styrkt å andra sidan så måste det vara minst anstiftan eller inget brott alls.

Du snuddar vid en förklaring till det "perfekta mordet": Det Onda Ögat ! Hon sitter uppe på sin kammare och tänker "Hata, hata, hata..." och ....sudden death på bryggan !
Citera
2017-07-29, 15:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Du skrev:
"Nu har en RPU gjorts och hon är bevisligen inte nån person med varken fysisk eller psykisk funktionsnedsättning."

Att hon inte har någon "allvarlig psykisk störning" i juridisk mening innebär att hon kan sättas i fängelse, men kan IMHO inte tolkas som ett bevis för att hon inte har någon "psykisk funktionsnedsättning".

"psykisk funktionsnedsättning" i någon mening, tillfällig eller bestående, har hon säkert eller har haft. Men det har alla, eller skulle alla kunna ha. Det borde inte påverka straffet (vidare) utan utan den hjälp hon kan få. Påverkan på straffet föreställer jag mig skulle ha formen av en formulering att hon befunnit sig under mycket stor (existentiell eller annan) press när handlingarna begicks, men det gäller ju många mördare, och har då att göra med att man väljer att handla fel när man borde handla rätt.

Ska det vara förmildrande så måste det väl handla om ett nödtvång som rör den fysiska överlevnaden, som andra människor kan känna igen sig i, inte den egna ekonomiska och sociala bekvämligheten och känslan av hämnd etc.

Även om det skulle finnas en psykisk störning som gör att hon "väljer fel" så kan inte rättvisan bemöta det med annat än fängelse. Vi är fria och har fria val och ansvar och det är därför det är meningsfullt att straffa de som väljer att bryta mot lagen.

Det är inte så "blodigt" heller om man ser det så. Många är vrickade av olika anledningar vid olika tider i livet. Livet är svårt för de flesta sett över hela livsspannet. I andra delar av världen är det ännu värre -- vilket JM ju ville slå mynt av. Men därför är det desto större imperativ att ta sitt jävla ansvar och inte överskrida den gränsen. För det får följder inte bara för förbrytaren, och offrets anhöriga, utan hela samhället får en stöt, eftersom det skickar signaler om att det finns de som tar sig rätten att överskrida gränserna.

Även en liten psykisk störning kan vara "tufft" men det finns inga ursäkter.

Hennes stora problem är att hon är korkad och saknar insikt om det.
Citera
2017-07-29, 15:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
2. är intressant. JM:s linje är att inget mord har begåtts. Om mord fastställs bortom rimligt tvivel ha ägt rum - kan då den tilltalade verkligen anses kunna trovärdigt vittna mot sig själv samtidigt som hon inte skulle vara trovärdig i bedyrandet av sin egen oskuld ? Det rimliga tvivlet skulle bygga på hypotesen att någon annan kunde ha varit där, som hon skyddar utan att vara medskyldig, eller henne ovetande dykt upp och begått brottet utan att hon märkt det. Jag ser fram emot HR:s resonemang om detta.

Det är en intressant punkt. (Fast hon behöver kanske inte se dig låst vid en ståndpunkt hur han dött.)
Citera
2017-07-29, 15:26
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Nej, men Ulrika visste. Dagen efter mordet på Göran så förhördes Ulrika och då berättar hon att Aki drunknat ute på Granliden men p.g.a oklara omständigheter så betalade försäkringsbolaget aldrig ut några pengar till Johanna. Hon säger också att Aki hade födelsedag samma dag som Göran mördades. Hur sannolikt är det att Ulrika vet det men inte föräldrarna?
Hur sannolikt är det att förhörsledaren är färgad av det han vet och att den förhörde lätt kan misstolkas..? – I det här fallet tror jag dock att UF mer gett uttryck för sina tidigare reflektioner; inte att hon dryftat saken med JM. Möjligen kan JM ha undsluppit sig någon kommentar i sina samtal med UF (så att UF kunde vidarebefordra till föräldrarna att JM behövde pengar...), men inte mer än så och snarare med hänsyftning till AF-försäkringen. - Nej, jag tror inte UF här talar med dubbla tungor. – Vad skulle hon ha för vinning av det?

I förhör 4 aug kl. 17.50, säger hon:
Citat:
J var tidigare gift med en man som heter AP. A drunknade i vattnet utanför G-liden för ungefär ett år sedan. På grund av oklara omständigheter kring detta betalade försäkringsbolaget aldrig ut några pengar på A:s livförsäkring till J.
...för att två dagar senare, 6 aug, korrigera förhörsledarens uppgift:
Citat:
Beträffande den uppgift som stod i förhöret att J inte fått någon ersättning från försäkringsbolaget då A dog så stämmer inte det som står i förhöret. U trodde att J fått pengar och då ev. ca 100 000 kronor, men det var inget som hon fått bekräftat av J.
I förhör 3 okt säger hon:
Citat:
U har hört talas om livförsäkring genom media. Hon har aldrig hört J säga något om det. Hon vet att J fick pengar från någon försäkring genom facket som A hade.
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Varför ändrade Göran sig 2-3 veckor innan mordet och sa att nu var det slut med hjälp till Johanna (fritt citerat).
Vad hände 2-3 veckor innan mordet som fick Göran att säga så?
Det var säkert den sammantagna bild han fått efter att JH dels figurerat i sexskandalen; dels att hon härbärgerade en massa drogskadade flyktingar i hans lägenhet samtidigt som hon hade ett förhållande med en av dessa. - Det bör ha varit en successiv förskjutning; från hans tidigare mycket goda vilja och generösa/förlåtande attityd, till en smärtsam övertygelse om att det nu var dags för hans dotter att ta de fulla konsekvenserna av sitt agerande. Han hade även sina barnbarn att tänka på, och även här hade merparten av hans insatser fallit i ond jord; gått till droger och annat som hans pengar ej varit ämnade för. Sonen DB hade fått flera klagomål på sig efter att även han fått en lägenhet av GM. - JM anmodades också att söka hjälp, innan det var för sent. Säkert hade AM del i hans beslut; hur mycket skulle de behöva tåla..? - Enough is enough.
Citera
2017-07-29, 15:29
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Citat:
Det måste vara absolut odiskutabelt att Aki mördats, hur och av vem för att någon ska kunna dömas.
Nej men; ställt utom rimligt tvivel.
I Marina-fallet gick man på mord utan en kropp.

Jo men så blev han ju inte heller dömd.
Inte förrän man hittade hennes i huvudet skjutna kropp inlindad i en matta. Han fick 16 år för mord.
Om man bara kunde knyta ihop säcken och få fram hur de - för de var flera - gått tillväga för att dränka Aki i annat än sjövatten utan skador eller droger - så kanske man kunde fälla JM... och de andra...
Senast redigerad av Solglittret 2017-07-29 kl. 15:35.
Citera
2017-07-29, 15:31
Medlem
[quote=Lonnrot|61343966]
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
[b]Ondska och tidigare få

Det finns uppenbara risker med att fokusera för starkt på diagnoser. Man missar livets mångfald och människors interaktion med andra och förhållanden som är i huvudsak externa i förhållande till en individ. Nu säger jag inte att du gör det, men en sån risk finns och den är hypotetiskt allvarlig i så måtto som det finns professioner som livnär sig på att stoppa diagnoser i folk som inte är sjuka genom egen försorg. En diagnos uppfattas också lätt som mer "inuti" en individ än de egentligen syftar till.

I fallet JM kan man se en plym av rabalder som s.a.s. inte emanerar från henne eller som man kan behöva bortse ifrån för att komma åt något som mer tillhör henne själv. En del av denna har sannolikt att göra med ett sätt som hon förhåller sig till verkligheten på som kan sägas vara ogynnsamt och som skulle kunna klassas som en brist som gränsar till "sjuka" (eftersom den skadar henne och eftersom den kunde rättas tilll, om hon ville). Därtill är hon självuppfylld och grining och försvarsinriktad och saknar förmåga till sjukdomsinsikt eller att adressera och hantera sina problem (hon gör det omvända felet, att förlägga alla "diagnoser" till omvärlden).

Detta kan nog bottna i ungefär lika delar ärvda fysiska strukturer och disposition, och en social och psykisk "avdrift" eller prägling från tidig ålder, där hon psykologiskt präglas i förvärrande snarare än i kompenserande riktning. Det kan röra sig om "skikt" och "områden" och inte beröra hela personligheten, som kan vara funktionell inom andra. Hon kan vara helflippad i somt men uppskatta funktionaliteten på andra ytor, dit hon söker sig. Hon kan uppfatta skillnaderna och försöker också förklara för sig själv vad det beror på, eller vem det beror på -- så länge just det håller ihop.

Nu talar jag som icke-psykolog, icke-psykiater, förstås.

Men sen har vi även benägenheten att bryta mot alla normer, regler och lagar -- en sen företeelse vad vi vet, men troligen predisponerad i händelser i tonåren och uppfattningar av omgivningen. Det verkar finnas en väldigt stark affekt kring den egna behovstillfredsställelsen och upplevelsen av att andra hindrar henne av brist på livsvitalitet -- en prägling förstås. Där någonstans kommer säkert också ondskan in i den formen att ingenting får stå i vägen, och för att det ska gå ihop definierar hon folk i levande eller redan döda, starka och svaga. Mycket av det där har drag av "sjukliga" överkompensationer för en känsla av tomhet eller trauma eller oförrätt eller mänsklig svaghet -- dvs brist på självkänsla, förmåga och kärlek och anknytning. Hon saknar kompass för fungerande mänsklig interaktion på flera plan och tenderar då att idealisera och överdriva vad andra "har" som ser ut att vara lyckliga eller framgångsrika.

Det är då ändå befriande att helix inte gör så stort väsen av hennes störning, såvitt vi vet, och vad jag ser tonar ner etikett-diagnoser. (En aspekt av diagnoser är förstås att de tenderar i en generell bemärkelse att ta initiativet till den egna mentala hälsan från individer -- man tänker sig att det är inte upp till en själv att hantera sitt förhållande till omvärlden.)

Med det sagt, som jag uppfattat det är mycket av det vi ser och har sett en riktigt sur jävla tant -- varken mer eller mindre. Då försöker jag också ringa in att hon har en självsyn och självbild som känner sig djupt förorättad av att behöva utstå det hon gör, vilket kan bottna i att hon å ena sidan inte accepterar ngn annan rättvisa än hennes egen, och å andra att hon uppfattar att hon inte gjort så mycket värre saker än ngn annan av de som lever gott i det här "tjyvsamhället". Hennes roll som mor och bild av sig själv som familjeöverhuvud och försörjare ger henne uppenbarligen carte blanche för mycket "otyg" som hanteras i en spiral av självrättfärdigande.

Lägg därtill stegrad affekt efter mordet på AP och en sammanfallande tillvaro. Och stress.

Så, nej, för mig behövs inte så mycket diagnos som så, det gör mig inte ett dugg gladare. Sen är ju en annan sak att hon kan behöva en diagnos för att man ska veta vad som bör göras för henne.

Vill man koka ner det så kanske man kunde föreslå att hon är en produkt av en känslomässigt i grunden både aggressiv och spröd familje- och släktmiljö (och aggressiv skolmiljö) med känslomässiga problem, men det är förvisso lite gissning och lite vanligt. Anar man inte ett förakt för ett aggressivt övermod som visat sig sprött och svagt och en egen patentlösning i en uppfattat "verklig" styrka, makt och aggressivitet (med någon förebild) för att försäkra sig om den egna överlevnaden och som bevis och bekräftelse på den egna livsdugligheten? "Jag ska inte göra samma misstag." En aggressiv dialektik mellan övermod och stukning, och avsaknad av mänsklig ödmjukhet? Eftersom dialektiken saknar utrymme för alternativ har hon ingen kompass när hon med sina barn ska ta igen där de egna föräldrarna ev brast, och därmed kan hon försvara alla handlingar med att det är för barnens bästa, och till om med överskrida sådana gränser där föräldrarna har uppfattas vara tvungna att göra halt, eller som skulle leda till en utarmning som till varje pris måste undvikas?

Förlåt spekulerandet....
Helix har inte haft uppgiften att uttömmande beskriva JM, bara att avgöra om hon ska ha RPV. Domstolen har bara uppgiften att avgöra skuld och uppsåt. Vi andra mer eller mindre välkunniga kan ju bocka av psykopatkriterierna. Jag och många kunnigare än jag finner henne vara ett ovanligt klart fall. Därutöver blir det mera spekulativt. Vi har ju inte längre ett apologetiskt synsätt på skuld och straff, så därvid nöjer jag mig för egen del. Att söka orsaker till hennes tillstånd i arv och miljö ser jag som tidsfördriv för överklassen - inte ens med full tillgång till de berörda välmotiverade parterna är det möjligt att komma till någon säker slutsats. Risken att sudda ut gränserna mellan skuld och oskuld är mycket stor, för att inte tala om att kränka oskyldiga människor, levande och döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in