Citat:
Ursprungligen postat av
Erik1974
Man kan även fråga varför det är så viktigt att de måste handla pepparbiff direkt!? Han säger dels att vårrullarna var tänkta som förrätt till besöket dagen efter och dels att de åt det innan "hon gick ut". Varför så bråttom att handla inför morgondagen just innan tvättiden. Jag blir inte klok på om pepparbiffen var tänkt till besöket eller för Mats och Linda själva den kvällen.
Det blir inte jag heller, men vi kan ju i alla fall göra ett försök att se vilka öppningar som finns.
Citat:
(FUP s. 3432)
UJ: Och när sade du att Linda kom hem?
MA: Ja, halv fem ungefär kanske. Det kanske var tjugo över fyra, jag vet inte ja, någonting
sånt där.
UJ: Och vad pratade ni om då?
MA: Ja då.. hon sa ju att vad heter det, hon skulle på, ut med kompisen då på kvällen då så.
……"okej, ja det går väl bra" och så pratade vi lite om vart vi skulle åka och så här. Öö ja då
på kvällen där liksom vad vi skulle försöka hitta någonting åt dom då så där, vännerna som
kom då. Och ja, och så höll vi på och … höll på så här "vad ska vi äta i morgon?" då liksom.
Mamma och pappa din kommer ju ner på dan så här. Ja men ska vi inte äta pepparbiff eller
någonting då? Det är väl gott liksom. Då kan vi ju köpa det nu. Ja, men då åker vi till City
Gross då liksom så ja, då åkte vi City Gross då liksom så ja, då åkte vi till City Gross och
köpte lite pepparbiff och så där då, som låg i kylskåpet sen då till fredagen veckan efter eller
någonting när Lindas mamma slängde den då. Ja.
UJ: Hade hon med sig någonting hem från jobbet?
MA: Ja, hon hade med sig vårrullar, ja. Hon skulle laga vårrullar också då.
UJ: När skulle hon laga vårrullar?
MA: Ja, vi skulle äta det på kvällen, hade hon… ja, tänkte hon då. Ja och sen så skulle hon
göra det åt föräldrarna på söndagen också, sa hon.
Du har en poäng i att det är förvirrat - och det är nog förvirrat av en anledning. Jag tror att Mats i den stunden febrilt försöker fabricera ihop svar.
Hade Linda tänkt sig att de enbart skulle äta vårrullar till middag på fredagen? Har lite svårt att tro det.
Det kan ju i och för sig vara praktiskt att ha handlat det som behövs för morgondagen så kan man ta sovmorgon / ta det lugnt. D.v.s. det kan ju vara en så enkelt anledning bakom turen till City Gross.
Om tvättiden inföll fr.o.m. 17.00 hade de ju en ganska lagom öppning i schemat där för att handla.
Citat:
(FUP s. 3433)
UJ: Och ni hade bestämt att ni skulle handla pepparbiff?
MA: Ja precis.
UJ: Hade ni planerat att handla något mer?
MA: Jaa jag kommer inte ihåg vad vi handlade mer. Vi handla nå grädde för att kunna göra
en sås då och så vi handlade säkert någon grönsak också, kanske en Halloumi eller någonting.
Steka Halloumi tycker vi är jättegott. Ja, näe jag kommer inte ihåg
....
UJ: Vem betalade varorna?
MA: Ja, det var jag som betalade med kortet.
Såvitt jag kan se på bilderna från övervakningskameran bär de endast på pepparbiff, inget annat. I så fall har Linda stoppat ned det i handväskan.
Noterar också att Mats inte kommer ihåg om eller vad de handlade utöver pepparbiffen, men han kommer ihåg att det var han som betalade med sitt kort...
Pepparbiffen har egentligen bara betydelse om det rör sig om ett planerat mord där Mats faktiskt vill ha med Linda på en övervakningsfilm för att "bygga" sin story.
Utflykten till CityGross skulle kunna ha en annan orsak också. Om Mats precis innan Linda slutar jobbet har öppnat posten (hennes post), där brevet från Nordea troligen finns, eller har sett ett "annorlunda" Nordea-kuvert i brevhögen och drar sig till minnes samtalet med utredaren på Nordea kan det vara så att Mats behöver köpa sig tid för att tänka, hitta på en förklaring till varför han öppnat hennes post eller förklaring till vad som stod i brevet.
Utflykten till CityGross köper i så fall honom cirka 40 minuters tid.
...eller så kom de helt enkelt gemensamt fram till att de var en bra idé att handla pepparbiff. Helt enkelt.
Inte helt lätt detta.