2017-07-28, 15:20
Medlem
Erik1974s avatar
Ang. Inte ha blivit sedd. När förhörsledaren pressar honom ang. tvättstugan nämner de ngt till honom i stil med att det vore konstigt att han blivit sedd när han säger att han aldrig varit i tvättstugan den kvällen. Mats brusar du upp och låter självsäker och ber de plocka fram det vittnet för han har minsann aldrig varit där.

I det läget känns det som att han talar sanning. De hann nog aldrig börja tvätta! Det borde i så fall betyda att hon dog i lägenheten kl 17.00 +- 10 minuter.
Citera
2017-07-28, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Ang. Inte ha blivit sedd. När förhörsledaren pressar honom ang. tvättstugan nämner de ngt till honom i stil med att det vore konstigt att han blivit sedd när han säger att han aldrig varit i tvättstugan den kvällen. Mats brusar du upp och låter självsäker och ber de plocka fram det vittnet för han har minsann aldrig varit där.

I det läget känns det som att han talar sanning. De hann nog aldrig börja tvätta! Det borde i så fall betyda att hon dog i lägenheten kl 17.00 +- 10 minuter.

...vilket osökt får mig att återvända till detta med vad som kommit med posten. De har en bokad tvättid. Linda har precis slutat jobbet och vill antagligen duscha/byta kläder. De flesta skulle i det läget lägga in pepparbiffen i kylskåpet, notera att ser ut att ha kommit viktiga brev, sprätta upp breven och snabbkolla lite innan man sätter igång med tvätten.

En hypotes i alla fall.
Citera
2017-07-28, 17:10
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
...vilket osökt får mig att återvända till detta med vad som kommit med posten. De har en bokad tvättid. Linda har precis slutat jobbet och vill antagligen duscha/byta kläder. De flesta skulle i det läget lägga in pepparbiffen i kylskåpet, notera att ser ut att ha kommit viktiga brev, sprätta upp breven och snabbkolla lite innan man sätter igång med tvätten.

En hypotes i alla fall.
Väldigt trolig hypotes! Men det faktum att han faktiskt kommer ihåg att stryka tiden betyder att de antingen börjat plocka med tvätten, alt. att hon pratat om det sedan hon kom hem.

Man kan även fråga varför det är så viktigt att de måste handla pepparbiff direkt!? Han säger dels att vårrullarna var tänkta som förrätt till besöket dagen efter och dels att de åt det innan "hon gick ut". Varför så bråttom att handla inför morgondagen just innan tvättiden. Jag blir inte klok på om pepparbiffen var tänkt till besöket eller för Mats och Linda själva den kvällen.
Citera
2017-07-28, 17:49
Medlem
Citat:
Man kan även fråga varför det är så viktigt att de måste handla pepparbiff direkt!? Han säger dels att vårrullarna var tänkta som förrätt till besöket dagen efter och dels att de åt det innan "hon gick ut". Varför så bråttom att handla inför morgondagen just innan tvättiden. Jag blir inte klok på om pepparbiffen var tänkt till besöket eller för Mats och Linda själva den kvällen.

Det blir inte jag heller, men vi kan ju i alla fall göra ett försök att se vilka öppningar som finns.

Citat:
(FUP s. 3432)

UJ: Och när sade du att Linda kom hem?

MA: Ja, halv fem ungefär kanske. Det kanske var tjugo över fyra, jag vet inte ja, någonting
sånt där.

UJ: Och vad pratade ni om då?

MA: Ja då.. hon sa ju att vad heter det, hon skulle på, ut med kompisen då på kvällen då så.
……"okej, ja det går väl bra" och så pratade vi lite om vart vi skulle åka och så här. Öö ja då
på kvällen där liksom vad vi skulle försöka hitta någonting åt dom då så där, vännerna som
kom då. Och ja, och så höll vi på och … höll på så här "vad ska vi äta i morgon?" då liksom.
Mamma och pappa din kommer ju ner på dan så här.
Ja men ska vi inte äta pepparbiff eller
någonting då? Det är väl gott liksom. Då kan vi ju köpa det nu. Ja, men då åker vi till City
Gross då liksom så ja, då åkte vi City Gross då liksom så ja, då åkte vi till City Gross
och
köpte lite pepparbiff och så där då, som låg i kylskåpet sen då till fredagen veckan efter eller
någonting när Lindas mamma slängde den då. Ja.
UJ: Hade hon med sig någonting hem från jobbet?
MA: Ja, hon hade med sig vårrullar, ja. Hon skulle laga vårrullar också då.
UJ: När skulle hon laga vårrullar?
MA: Ja, vi skulle äta det på kvällen, hade hon… ja, tänkte hon då. Ja och sen så skulle hon
göra det åt föräldrarna på söndagen också, sa hon.

Du har en poäng i att det är förvirrat - och det är nog förvirrat av en anledning. Jag tror att Mats i den stunden febrilt försöker fabricera ihop svar.

Hade Linda tänkt sig att de enbart skulle äta vårrullar till middag på fredagen? Har lite svårt att tro det.

Det kan ju i och för sig vara praktiskt att ha handlat det som behövs för morgondagen så kan man ta sovmorgon / ta det lugnt. D.v.s. det kan ju vara en så enkelt anledning bakom turen till City Gross.

Om tvättiden inföll fr.o.m. 17.00 hade de ju en ganska lagom öppning i schemat där för att handla.

Citat:
(FUP s. 3433)
UJ: Och ni hade bestämt att ni skulle handla pepparbiff?

MA: Ja precis.

UJ: Hade ni planerat att handla något mer?

MA: Jaa jag kommer inte ihåg vad vi handlade mer. Vi handla nå grädde för att kunna göra
en sås då och så vi handlade säkert någon grönsak också
, kanske en Halloumi eller någonting.
Steka Halloumi tycker vi är jättegott. Ja, näe jag kommer inte ihåg

....

UJ: Vem betalade varorna?

MA: Ja, det var jag som betalade med kortet.

Såvitt jag kan se på bilderna från övervakningskameran bär de endast på pepparbiff, inget annat. I så fall har Linda stoppat ned det i handväskan.

Noterar också att Mats inte kommer ihåg om eller vad de handlade utöver pepparbiffen, men han kommer ihåg att det var han som betalade med sitt kort...

Pepparbiffen har egentligen bara betydelse om det rör sig om ett planerat mord där Mats faktiskt vill ha med Linda på en övervakningsfilm för att "bygga" sin story.

Utflykten till CityGross skulle kunna ha en annan orsak också. Om Mats precis innan Linda slutar jobbet har öppnat posten (hennes post), där brevet från Nordea troligen finns, eller har sett ett "annorlunda" Nordea-kuvert i brevhögen och drar sig till minnes samtalet med utredaren på Nordea kan det vara så att Mats behöver köpa sig tid för att tänka, hitta på en förklaring till varför han öppnat hennes post eller förklaring till vad som stod i brevet.

Utflykten till CityGross köper i så fall honom cirka 40 minuters tid.

...eller så kom de helt enkelt gemensamt fram till att de var en bra idé att handla pepparbiff. Helt enkelt.

Inte helt lätt detta.
Citera
2017-07-28, 18:16
Medlem
För övrigt konstaterar jag att Hanna - som är den person som Mats ringt/pratat med i telefon flest gånger av alla (113 st samtal under mätperioden enligt FUP, äldre syster Maria kom tvåa med 95 samtal) när Mats "försvinner" den 16:e sep 2009 - nöjer sig med att skicka ett SMS till Mats (avstängda) mobil på kvällen den 16:e.

(FUP s. 3349 - Rikskriminalpolisens analys)

Pappa Lars ringer Mats mobil 6 ggr den 16-18 sep.

Systern Hanna (som står Mats närmast) ringer 0 (noll) gånger. Om jag greppat detta rätt försöker kusin Jens nå Mats 4 ggr också. Äldre systern Maria ringer 1 st samtal på kvällen den 16:e.

Under hela 17:e sep ringer ingen av familjen Alm till Mats (avstängda) telefon.

Lars ringer 1 st samtal på morgonen den 18:e sep.

Jag tycker att det hela är ytterst suspekt.
Citera
2017-07-28, 21:38
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
En intressant notering:

I FUP (s. 1860) finns en tjänsteanteckning om vilka epostadresser som skall kontrolleras avseende Mats användarkonton i Kings Age.

En av adresserna är "adexed@hotmail.com"

Den adressen förekommer såvitt jag kan se inte någon annanstans i FUP med bilagor. Frågan är om adressen hamnat där av misstag, medvetet är "fel" (för att värdera svaret från speladministratören) eller om den faktiskt är korrekt (d.v.s. är en adress som Mats använt).

Adex är en allmänt använd förkortning för Arimidex, se vidare https://www.fass.se/LIF/product?nplId=19960412000075

Arimidex är en s.k. aromatashämmare som används vid behandling av bröstcancer.

Men, Arimidex är också mycket vanligt förekommande "drog" inom bodybuilding (doping...).

"ED" i "adexed" står för Every Day (term som ofta används inom dessa kretsar för att beskriva om något ska tas ED d.v.s. every day eller EOD = every other day)

Vore intressant att få ett klargörande avseende vad epostadressen har för koppling till Mats. Om det är Mats mailkonto uppstår ju frågan om han använt eller varit intresserad av att använda sig av diverse muskelbyggande preparat o.s.v.?

Citat:
För övrigt konstaterar jag att Hanna - som är den person som Mats ringt/pratat med i telefon flest gånger av alla (113 st samtal under mätperioden enligt FUP, äldre syster Maria kom tvåa med 95 samtal) när Mats "försvinner" den 16:e sep 2009 - nöjer sig med att skicka ett SMS till Mats (avstängda) mobil på kvällen den 16:e.

Systern Hanna (som står Mats närmast) ringer 0 (noll) gånger. Om jag greppat detta rätt försöker kusin Jens nå Mats 4 ggr också. Äldre systern Maria ringer 1 st samtal på kvällen den 16:e.

Ang. Kings Age; Jag tycker din hypotes om att Mats kan ha haft kontakt med någon familjemedlem, via Kings Age, under Stockholmsresan är en av dina mest briljanta iakttagelser.

Så vitt jag vet har man inte fått ut chattloggar från misstänkta konton? Något som verkligen borde kollas inför nästa försök att få Mats fälld för mord.

Vilket osökt får mig att tänka på ditt andra inlägg; det ter sig aningen märkvärdigt, att Hanna inte ringer Mats en enda gång under tiden då han enligt egen utsaga befinner sig i bakluckan på en bil.
Det är nästan så att man får för sig att hon vet vart han befinner sig *blink blink
Citera
2017-07-28, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Ang. Kings Age; Jag tycker din hypotes om att Mats kan ha haft kontakt med någon familjemedlem, via Kings Age, under Stockholmsresan är en av dina mest briljanta iakttagelser.

Så vitt jag vet har man inte fått ut chattloggar från misstänkta konton? Något som verkligen borde kollas inför nästa försök att få Mats fälld för mord.

Man frågade specifikt efter inloggning och registrering / sign-up. Jag har tidigare rest frågan avseende hur de IT-forensiska undersökningarna bedrivits och är av uppfattningen att det finns mer av intresse att hämta från dessa än vad som framkommit under den utredning som skedde 2009-2010.

Oaktat om Kings Age eller något annat mjukvarurelaterat använts för kommunikation är det märkligt att man inte djuplodat den frågan.

Man har alltså en misstänkt gärningsman som avviker från sin bostadsort vid ett kritiskt tillfälle, där man i efterhand konstaterar att han haft en mobil med sig men han har inte ringt eller tagit emot samtal till/från några personer alls på den under två och ett halvt dygn.

...och ändå verkar man inte på allvar ha utrett alternativa kommunikationsvägar.

Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Vilket osökt får mig att tänka på ditt andra inlägg; det ter sig aningen märkvärdigt, att Hanna inte ringer Mats en enda gång under tiden då han enligt egen utsaga befinner sig i bakluckan på en bil.
Det är nästan så att man får för sig att hon vet vart han befinner sig *blink blink

Ja - och för att citera en känd person som Mats inte gillar: "Hata slumpen".

Det behöver inte alls vara så att Hanna på något vis är djupare insyltad i detta men hon talade med Mats någon timme före Lindas död, hon och Mats var (6:e aug) utom synhåll en stund - enligt den äldre systern - i närheten av fyndplatsen och Hanna bemödade sig inte ens att ringa till Mats mobil när han var "försvunnen".

Det där är på tok för många frågetecken för att inte tas upp ordentligt i förhören. Där har man missat som jag ser det. (...och jag tror att Hanna är en svag punkt för Mats)
Citera
2017-07-28, 23:16
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
+
Citat:
Man frågade specifikt efter inloggning och registrering / sign-up. Jag har tidigare rest frågan avseende hur de IT-forensiska undersökningarna bedrivits och är av uppfattningen att det finns mer av intresse att hämta från dessa än vad som framkommit under den utredning som skedde 2009-2010.

Oaktat om Kings Age eller något annat mjukvarurelaterat använts för kommunikation är det märkligt att man inte djuplodat den frågan.

Man har alltså en misstänkt gärningsman som avviker från sin bostadsort vid ett kritiskt tillfälle, där man i efterhand konstaterar att han haft en mobil med sig men han har inte ringt eller tagit emot samtal till/från några personer alls på den under två och ett halvt dygn.

...och ändå verkar man inte på allvar ha utrett alternativa kommunikationsvägar.

Är det svårt att få ut chattloggar från kings age? en snabbkoll visar på att landet servern ligger på är
Ja - och för att citera en känd person som Mats inte gillar: "Hata slumpen".

Det behöver inte alls vara så att Hanna på något vis är djupare insyltad i detta men hon talade med Mats någon timme före Lindas död, hon och Mats var (6:e aug) utom synhåll en stund - enligt den äldre systern - i närheten av fyndplatsen och Hanna bemödade sig inte ens att ringa till Mats mobil när han var "försvunnen".

Det där är på tok för många frågetecken för att inte tas upp ordentligt i förhören. Där har man missat som jag ser det. (...och jag tror att Hanna är en svag punkt för Mats)

Kingsage verkar ligga på en tysk server, kan inte vara särskilt svårt att få ut chattloggar om man så vill? från den svenska polisens sida? Sedan är det ju en annan sak att övertyga utredarna att det är av värde.
Citera
2017-07-28, 23:37
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:

Ja, det är lite märkligt. Jag funderade lite på hur man själv hade reagerat. Jag tror inte man hade "tokringt", men det är anmärkningsvärt att INGEN ringer den 17:e. I förhör med Hanna vet hon inte vad kingsage är och spelar således inte där. Visst, det kan vara en lögn - men hon känns trovärdig i förhöret. Jens däremot! Nu vill jag inte skuldbelägga honom på något sätt, men det finns möjlighet att han kan ha sett att Mats varit inloggad och att Hanna kan ha fått den informationen. Men jag är tveksam även tlll det. Jag tänker närmast på deras reaktion när det går upp för dem att det är Mats på kortet i Kungsträdgården. De verkar bli genuint överraskade. När de hittar datorn i Lottefors verkar de mest bli rädda för vem som kan ha lagt den där - för det kan ju inte varit Mats, han var ju kidnappad!?
Citera
2017-07-28, 23:54
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ja, det är lite märkligt. Jag funderade lite på hur man själv hade reagerat. Jag tror inte man hade "tokringt", men det är anmärkningsvärt att INGEN ringer den 17:e. I förhör med Hanna vet hon inte vad kingsage är och spelar således inte där. Visst, det kan vara en lögn - men hon känns trovärdig i förhöret. Jens däremot! Nu vill jag inte skuldbelägga honom på något sätt, men det finns möjlighet att han kan ha sett att Mats varit inloggad och att Hanna kan ha fått den informationen. Men jag är tveksam även tlll det. Jag tänker närmast på deras reaktion när det går upp för dem att det är Mats på kortet i Kungsträdgården. De verkar bli genuint överraskade. När de hittar datorn i Lottefors verkar de mest bli rädda för vem som kan ha lagt den där - för det kan ju inte varit Mats, han var ju kidnappad!?

Jag vet inte om du är förälder själv. Men åtminstone jag hade nog "tokringt" till min son om han försvann spårlöst. Mer än 4 gånger.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2017-07-28 kl. 23:59.
Citera
2017-07-29, 00:00
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

Pappa vet vem som lagt datorn där. Han torkade bort alla fingeravtryck för att det skull kunna kollas.
Han säger att han torkade av datorn för att inte själv bli inblandad.

Jag tror inte ett dugg på det.
Citera
2017-07-29, 00:03
Medlem
Citat:

Hanna säger att hon känner till spelet "för att en kompis spelar det". Vi ska ska komma ihåg att Kings Age var mycket färskt år 2009. Det var inte många svenskar som spelade. Jag tror inte att Hanna av egen "önskan" skulle spela Kings Age men genom att hon spelat World of Warcraft är hon nog fullt med på att/hur man kommunicerar i spel.

Jag tror för övrigt att denna "kompis" sannolikt är kusinen.

Mats selfie (och fotande i övrigt) i Stockholm tror jag förvånar alla. Det bli ju absurt till slut, Mats som ska "hålla sig undan" sitter och tar selfies i Kungsträdgården... Jag hade också blivit förvånad om jag hade varit Mats kusin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in