2017-07-28, 22:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja dillkronan eller persiljesmöret.

Men om jag förstod det rätt så var det kristaller av något som borde ha inandats i pulver- eller vätskeform. Stod väl ingen antydan om att detta handlade om långvarig exponering, såvitt synligt, eller slutsats om något allmänt bekant (byggdammlunga).

Borde ju kunna vara något kopplat till vistelsen eller kvävningen/dränkningen. Hade ju varit prima om det gått att bestämma, men eftersom det inte gjorts... -- jag menar, hur kan det inte vara bestämbart eller analyserbart? Går det att se så går det väl att undersöka?
Jag kanske inte läser rätt men det står ju "samt"?

Är det inte olika saker dvs växdelar i lungblåsor, växtliknande material i luftrörsgrenar samt okänt dubbelbrytande material i luftrör och lungblåsor?

"I snitt från lungorna ses ett par små växtdelar i lungblåsorna i anslutning till ett mindre luftrör, okänt närmast växtliknande material i enstaka luftrörsgrenar samt okänt dubbelbrytande material i enstaka luftrör och i lungblåsor. De okända materialen visades för experter på vattenlevande organismer men de kunde inte avgöra huruvida de var biologiska eller icke biologiska material."
Citera
2017-07-28, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det ser inte riktigt ut som att JM haft sin mobil avstängd; möjligen en dryg timme efter att Räddningstjänst/polis 09:47:23 kontaktat AB, polisen tagit sig en titt inne i huset mm. Sedan har hon fortsatt att med jämna mellanrum besvara SMS:

10:56:23 JM SMS:ar UF
11:19:33 JM SMS:ar AM
11:39:25 JM SMS:ar UF
11:39:52 JM SMS:ar UF
11:40:26 JM SMS:ar UF
11:40:30 JM SMS:ar UF
11:41:12 JM SMS:ar AG
11:41:59 JM SMS:ar UF
11:49:31 JM SMS:ar AG
12:24:05 JM SMS:ar AG
12:24:50 JM SMS:ar AG
12:27:36 JM SMS:ar AG
13:06:41 JM SMS:ar AG
13:06:53 JM SMS:ar AG
13:07:58 JM SMS:ar AG
Här någonstans bör man ha påbörjat färden tillbaka till E-tuna
13:28:20 JM ringer AM; 192 sek

Frågan om AP anlände torsdag kväll eller fredag fm är intressant och av vikt för att rätt kunna analysera fallet.
JM:s sista (kända) telefonaktivitet torsdag 6:
17:51:50 JM SMS:ar AB

JM gör 19.42 ett kontantuttag: 500 kr, och kan då ha hämtat AP vid stationen - vilket kan stämma överens med AP:s fåtaliga mastningstider (den sista: Stuvsta 16:04:35). AP kan ha haft ett ärende i Stuvsta/Huddinge-trakten; sedan tagit ett tåg från Stuvsta station till E-tuna, alt. ha åkt tillbaka till Sthlm och tagit tåget från Centralen. - Han kan också ha åkt hem (till G-berg). Hur som helst har han köpt en regionalbiljett Sthlm och gjort ett inköp på Pressbyrån, Centralen, Sthlm. Sedan om biljetten varit avsedd för den 6:e eller 7:e aug, eller om han beslutat skjuta upp resan till E-tuna, är en öppen fråga. Men som du skriver lyser telefonkontakterna AP/JM med sin frånvaro under torsdagkvällen vilket ju talar för att de då träffades, särskilt som man ser hur frekventa kontakterna tidigare varit såväl morgnar som kvällar.

Fråga uppkommer också om varför barnen över huvud taget skulle vara på dagis under fredagen eftersom deras pappa planerat träffa och umgås med dem. - Skulle AP sitta i JM:s lägenhet och uggla för att barnens dagisaktiviteter var av en sådan vikt att de inte kunde stanna hemma från dagis en dag?

Något som jag tycker talar för att AP anlände fredag fm, är hans inköp på Systemet. Detta inköp talar i vart fall mot att han vid tidpunkten varit medveten om att han och JM skulle åka till Coop forum för att inhandla mat och dricka.

Samtidigt bör JM:s kända aktiviteter parallellköras. En uppdaterad lista för den 7 augusti finns här (AP:s aktiviteter fetmarkerade):
Har sett att JM under fm vid två tillfällen kontaktat barnens dagis: 11:22 resp. 12.19. – Då uppkommer frågan: Var det någon annan som denna dag skulle hämta barnen? – Varför kontakta dagiset före inköpsrundan; man kunde knappast förrän efter att allt hunnit fixas veta något närmare om när barnen skulle kunna hämtas, och betr. tider för mellanmål mm bör JM sedan länge ha känt till dessa plus alla övriga rutiner?
Medan jag läser din rapport plingar en uppgift i mitt minne: det var meningen att Aki skulle hämta tvillingarna, men det blev ändrat på något sätt - jag minns inte om det till och med var så att de redan var hämtade när Aki kom dit?
Jag vet inte om jag minns rätt eller om det bara har spekulerats om detta.
Värt att söka på, ändå
Citera
2017-07-28, 23:05
Medlem
Nu ber jag om ursäkt att jag inte orkat (eller hunnit) läsa denna långa tråd men jag tänkte på den där inhandlingen. Blöjorna har ju analyserats sönder och samman här i tråden (nej, jag tror inte de har något med morden att göra) men hur är det med party-isen? Har det diskuterats om den har någon roll i detta drama?
Citera
2017-07-28, 23:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Det måste innebära att hon har dysfunktionella personlighetsdrag, antagligen har de kommit fram till att hon är psykopat (eller om det heter sociopat?) med tanke på referensen. Åtminstone lär psykopati nämnts i de sekretessbelagda delarna.

Vad tycker JM om att diagnostiseras psykopat (om det nu är så)? Hon har ju kallat andra psykopater.

Jag kan inte låta bli att tycka synd om hennes barn. Det kan ju inte vara roligt för dem på något vis. Kanske är några av dem ofrivilligt inblandade i dåden eller kanske inte. Oavsett sitter de inte i någon rolig situation!

Är psykopati ärftligt förresten?
Det låter som personlighetsstörning eller psykopati eller psykopatiska drag.
Sociopat är ett förlegat ordval men härrör till att det ska ha med fostran och uppväxt.
Mer korrekt är nog att diskutera en mix av arv, miljö samt neurofysiologiska aspekter (dysfunktioner i Amygdala eller frontallober tex).
Det är helt enkelt inte helt klarlagt.
Citera
2017-07-28, 23:13
Medlem
Jag tror inte att det blivit helt klarlagt hur det var med hämtandet på dagis den aktuella dagen.
Frågan har varit uppe ett par gånger, tex runt dessa två inlägg
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03
Citera
2017-07-28, 23:15
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Nej, det anmärkningsvärda är inte vem Johanna har kontakt med den 7 augusti utan tvärtom vem hon inte har kontakt med. Det är onödigt att ringa någon som befinner sig på samma plats. Den dagen skiljer sig fullständigt i sin brist på kontakt både när det gälller JB och DB. Har det hänt tidigare (eller senare) att JM inte har kontakt med JB flera ggr dagligen när de båda haft tillgång till telefon.
Ja, det är som sagt slående vilka hon inte har kontakt med. - Betr. DB ringde han JM först lördag 8 aug 13:14:46; 68 sek, och han SMS:ade henne 13:37:38. - JB ringer en dryg halvtimme senare: 14:12:04, och pratar då 100 sek med JM.
Citat:
Det var någon här som påstod att Göran skulle hjälpa Johanna att överklaga If:s beslut.. Tror vi på det? Jag gör det inte i alla fall. Helt uppenbart är att Anki har vetat en längre tid vad Johanna gick för, och vi vet också att Göran ändrade sin attityd mot henne.
Det är väl klart att när de två fick reda på att inte If ville betala ut försäkringen till Johanna att de började undra. Hur ofta händer det i vanliga dödsfall? De där tankarna föräldrar inte vill tänka går ju inte att komma ifrån här. Om GM ringt If och fått reda på vilka omständigheter som Aki dog under, så... Kände de på sig att de själv levde farligt, var det därför de skulle ändra testamentet till hösten? Med facit i hand borde de ändrat det och sedan när det var klart visat upp det nya, även om de inte kunde hindra henne från att få sin laglott.
Tror inte alls det ligger något i att JM ska ha pratat med GM om sin If-försäkring. När hon förde fram dessa tankegångar var f.ö. GM redan död. - Och fonden hon vill starta i hans namn är väl närmast ett svar på pappans ovilja att ha allsköns drogskadade flyktingar boendes i sin lägenhet.
Citera
2017-07-28, 23:19
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Precis. Det är just därför jag i mitt naiva synsätt har svårt att förstå varför inte den långa indiciekedjan ev. inte skulle räcka för dom även i HD?

Om Aki inte har drunknat i Hjälmaren, då har han kvävts/drunknat någon annan stans. Men eftersom han återfanns i Hjälmaren, måste ju någon "hjälpt" honom att hamna där. Och det finns ingen annan än Johanna och två små barn på platsen. Hur skall Johanna kunna gå fri från det mordet?
Om mord kan konstateras så är det enda hon kan säga att hon måste ha sovit när AP dränktes - och det faller väl närmast på sin egen orimlighet eftersom det i övrigt finns så stark bevisning plus att hon också bevisligen har ljugit om sina förehavanden under den tidiga morgonen.
Citera
2017-07-28, 23:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, förvisso - men min magkänsla säger nåt annat, kan inte riktigt släppa detta då färgen beskrivs turkos. Tandrämsrester lär väl ända ha försvunnit och lösts upp om han legat i vattnet så pass länge?

Det kan ju tänkas att de turkosa missfärgningen och gegget i lungorna kommer från samma källa och färgar/reagerar i kontakt med luft eller vatten. Men att det inte är direkt kopplat till dödssättet utan snarare platsen eller ev tumult eller inledande distraktion (fast det påträffas väl inte i ögon eller munhåla, fast kanske kan ha sköljts bort).

Eller så är de mer orelaterade.
Citera
2017-07-28, 23:23
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
JJ o DB är topsade och avförda. Flyktingföretagandet var inte verksamt när Aki dog. Topsen finns sparade hos NFC.
Är det verkligen så? Jag uppfattade det som att skrapet inte kunde analyseras ordentligt, att det var för litet eller något.
Har hoppats att det var det svaret som skulle ta lång tid att få från utlandet, och att JJ släpptes i väntan på det.
Citera
2017-07-28, 23:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Skratta du men jag ska nog hitta nån jävla kräftgryta hon återanvänt med kranvatten i.
Har tänkarhatten på, återkommer om signalkräftorna - finns de i turkost så skulle det underlätta markant.

Ämbaret ifråga kan ju ha använts till något annat men inte diskats ur...
Citera
2017-07-28, 23:26
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Nej, precis. Sedan tycker jag att det är lite märkligt att sambandet mellan att GM verkligen tog ställning mot Johanna ordentligt för första gången inte sätts i samband med Akis död. Ja, visst var där mycket annat, inte minst sexskandalen och de så småningom misshandlade flyktingkillarna.

Men när Johanna varit utan pengar under året efter Aki så måste ju föräldrarna frågat "får du aldrig ut pengarna från försäkringen"?

Givetvis har If:s uteblivna betalning blivit föremål för diskussion hemma hos föräldrarna Möller. Jag tror att Johanna i början sa att "det är bara rutiner". Därmed tror jag inte det var förrän på slutet de förstod och särskilt Göran, vad det faktiskt innebar. Det innebär att If anser att Aki blev mördad och de som anser det är fd poliser som nu arbetar som utredare hos försäkringsbolaget.
Då snackar vi om något annat än slarv med pengar och aptit på flyktingkillar. Då talar vi om mord och det är en helt annan sak.
Klar som f*n att han tog det hårt, förmodligen hårdare än Anki som fått upp ögonen för Johanna tidigare.
Är det säkert att JM nämner försäkringen för föräldrarna? Det gör ju henne bara mer misstänkt. Men jag förvånas iofs inte.
Citera
2017-07-28, 23:29
Medlem
K.Stroganoffs avatar
Jag skulle vilja veta hur relationen är mellan Anki och den andra systern, gentemot JJ. JB och DB.
Anki har nog full koll på vad som hänt med Aki.
Varför berättar hon inte om sina misstankar? För att skydda den lilla delen av familjen som finns kvar?

Det finns minst två Afganer som borde sitta inne också. Det här vet Anki.
Frågan är varför hon tiger om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in