Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Hade jag ägt en sommrstuga hade jag velat bli underrättad av polisen om någon som bott på min tomt drunknat vid min brygga. Hur lyckades JM med det? Övertalning?
Några exempel:
"UF säger att föräldrarna var på Gotland när Aki drunknade och att de inte visste att Johanna och Aki varit på Granliden. Inte heller UF visste något om att Johanna skulle vara på Granliden den helgen."
Protokollbilaga_2017-03-22__Fo_rho_r__del_2__3_.pdf, sid 133 enligt paginering.
"Anki och Göran var vid "drunkningstillfållet" på Gotland. De hade varit på Granliden från onsdagen den 5 augusti och åkte till Gotland den 7 augusti. De hade ingen kännedom att Johanna eller Aki skulle vara där. Johanna visste dock var nyckeln låg. Anki och Göran ville inte att Johanna skulle vara där för när hon tidigare varit där själv så fick Anki storstäda. Anki menar att det var väl därför som Johanna inte frågade om lov att vara där för hon var medveten om att de inte ville det."
Protokollbilaga_2017-03-22__Fo_rho_r__del_2__3_.pdf, sid 137 enligt paginering.
"Maria får frågan om hon kan minnas att hon reagerade på någonting som verkade konstigt med kvinnan.
Hon nämner då att när kvinnan fick frågan av oss om vi möjligen kunde ringa efter någon, exempelvis hennes föräldrar, så hade hon sagt att man inte kunde ringa till dem. Anledningen till det var att de just då var på semester på Gotland och dem fick man absolut inte ringa och berätta om vad som hänt.
Maria tror att hon eller kollegan Marie som då hade svarat kvinnan att man ändå trodde att de ville komma hem trots att de var på semester, när något sådant här hade hänt, för att stötta henne.
Just detta tycker Maria verkade konstigt."
(mina fetningar)
Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf, sid 92 enligt paginering.
Det besvarar kanske inte din fråga, men JMs manipulativa förmåga återkommer, även här. Hon ljuger men lyckas ändå ofta övertyga. Hon lyckas manipulera en del, t.ex. Göran, under lång tid. Kanske ser han, men har överseende? AG har dock tidigt noterat att hon ljuger mest hela tiden. De som inte känner JM verkar ofta tro på det hon säger, även om det hon säger förefaller osannolikt. När det gällde t.ex. hennes olika versioner av Akis död är väl iofs alla varianter tänkbara. Bilolycka, hjärtstopp, arbetsplatsolycka, överdos och drunkning är de varianter jag kommer på. En rad av rökridåer läggs ut, i olika riktningar. Ungefär som nu när hon skriver ett 46-sidor långt brev till Aftonbladet.
Vi skrattar, men JM tror att hon kan manipulera Aftonbladet och allmänheten, ungefär som hon alltid manipulerat alla. När alla domar vunnit laga kraft och hon är "permanent" inlåst så hoppas jag att hon inser att hon inte längre kan leva på lögner. Jag hoppas, men jag tvivlar.
–