2017-07-28, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är nog lite synd om den ansvariga Rättsläkaren Ybo idag. Lite trist att ha gjort ett så pass stort fel, det är ju liksom hennes enda uppgift med rättsobduktionen - att säkerställa att ingen annan förorsakat döden. Att missa det ja, det är ju som att missa precis hela arbetsuppgiften, totalmisstag. Där sitter nog en liten skämskudde på idag, i vart fall om man är självkritisk som de flesta seriösa personer är.

Nu verkar hon ju dock gjort sitt jobb som hon skulle i det stora hela - men missat kiselalgprover och vi har inte fått läsa obduktionsrapporten vilka prover man tagit, analys på magsäcksinnehåll etc. Andra obduktionen skedde väl med ytterligare rättsmedicinare närvarande förutom Ybo, och del var väl bra.

Om jag var Akis anhöriga skulle jag IVO anmäla den första Rättsmedicinska obduktionen och konstatera att anhöriga riskerar att förlora massvis med pengar för att misstag gjorts. Tidsintervallet för IVO anmälan är två år. Även söka efter om det finns annan ansvarig som Rättsobduktion i Uppsala sorterar under.

Hikes säger i sin plädering att magsäcken ej är analyserad. Iom att det idag bara finns rättsmed likbesiktning och rättsmed obduktion och att det för det senare krävs 2 läkare fattar jag det som att så varit även vid den första obduktionen (fr AEs utsaga).
Citera
2017-07-28, 08:37
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Inte vad jag vet, först måste ju Hikes bli entledigad från sitt uppdrag, sedan kan en ny advokat utses.

Bytet kommer att ha skett till förhandlingen i HR, vem som tar självmordsuppdraget har jag ingen aning om men de tre du nämner är ju tänkbara kandidater.
Inte jag heller, läste det som att allt var klart. Självmordsuppdrag vet jag inte om det är. Pratade nyss med en av dessa kandidater och jag delar dennes uppfattning. Aki-åtalet ska bort, det är för tunt och HovR kommer göra en annan bedömning. Där frias J.
Nästa puck är att jobba på straffreducering. Det ligger i farans riktning att J åker på livstid i Tr.
Citera
2017-07-28, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Dagens skratt
Detta är ju för fan sjukt så in i helvete, hon ser till att pappan blir mördad och så tänker hon starta en insamling i pappans namn???
Avkastningen ska då gå till hennes afghanska knullkompisars släkt i hemländerna!? Är detta ett meddelande till Mohammad Rajabi att hon kommer att se till att det finns 100 000 t på ett konto till honom när han kommer ut om han i utbyte tar tillbaka allt han uttalat om Mördar-Johannas inblandning i mord och mordförsök ??

Läste precis det där också. Fy fan vilken sjuk människa. Och även OM (vi vet att det inte är så, men vi leker med tanken) hon hade varit oskyldig, så hade det varit ett hån, med tanke på vem som faktiskt mördade farsan.
Citera
2017-07-28, 09:23
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Dagens skratt
Detta är ju för fan sjukt så in i helvete, hon ser till att pappan blir mördad och så tänker hon starta en insamling i pappans namn???
Avkastningen ska då gå till hennes afghanska knullkompisars släkt i hemländerna!? Är detta ett meddelande till Mohammad Rajabi att hon kommer att se till att det finns 100 000 t på ett konto till honom när han kommer ut om han i utbyte tar tillbaka allt han uttalat om Mördar-Johannas inblandning i mord och mordförsök ??

Ja jag måste nog säga att av allt dumt denna JM hittar på, så tar detta priset. Trodde inte mina ögon när jag läste det.
Starta en fond i en död mans namn i syfte att ge pengar till en kategori människor där en av dem mördat den döde mannen. Det får bli en på den.

Hon är egentligen "beyond" vad som går att beskriva men vedervärdig, avskräde, ondsint och banal är ord som någorlunda bra kan appliceras på henne.

Givetvis tror hon att detta ska stärka hennes historia som oskyldig men det enda som stärks är folks äckelkänslor.
Citera
2017-07-28, 09:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Inte jag heller, läste det som att allt var klart. Självmordsuppdrag vet jag inte om det är. Pratade nyss med en av dessa kandidater och jag delar dennes uppfattning. Aki-åtalet ska bort, det är för tunt och HovR kommer göra en annan bedömning. Där frias J.
Nästa puck är att jobba på straffreducering. Det ligger i farans riktning att J åker på livstid i Tr.

Advokaterna i min omgivning är av samma åsikt som du skriver - Aki-åtalet håller inte i HR.

Det finns ju en misstanke, som LGWP var inne på, att det är lätt att fälla "av bara farten för mer" när JM ändå fälls för mordet på Göran. Nu tror jag absolut inte att det blir så, men om en domstol kan fälla för mer -för att man ändå fäller för ett mord - tänk om nästa rätt friar för annat också för att man ändå kommer ogilla åtalet för Akis mord ?

Det är ju en advokats dröm att rada upp en massa saker som JM inte anses skyldig till.
Ju fler saker hon inte anses gjort men anklagas för, desto mer orättvist och - kanske - oskyldigt anklagad kan man få henne att framstå som....
Om TR varit ute och cyklat gällande fällande dom för Aki, kan ju också annat anses vara fel....

Förhoppningsvis är HR en förnuftigare instans och dras inte med "av bara farten" utan verkligen fäller JM till livstid för fadersmordet, men att lägga till Akis död utan mer på fötterna än det som kom fram i TR, var nog kanske inte helt logiskt gjort.
Senast redigerad av Solglittret 2017-07-28 kl. 09:35.
Citera
2017-07-28, 09:39
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
jamen nu kom jag på att något snille långt tillbaka i tråden hade snickrat ihop hur hinsan skulle välkomna Mördar-Johanna med olika texter på ex kudden mm.
Någon kommer ihåg vem denna siare är ?

Haha japp, det var jag

Edit; såg nu att develi (som likt dig verkar dela min humor) redan svarat på det.
Senast redigerad av Addhoc 2017-07-28 kl. 10:01.
Citera
2017-07-28, 09:41
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Advokaterna i min omgivning är av samma åsikt som du skriver - Aki-åtalet håller inte i HR.

Det finns ju en misstanke, som LGWP var inne på, att det är lätt att fälla "av bara farten för mer" när JM ändå fälls för mordet på Göran. Nu tror jag absolut inte att det blir så, men om en domstol kan fälla för mer -för att man ändå fäller för ett mord - tänk om nästa rätt friar för annat också för att man ändå kommer ogilla åtalet för Akis mord ?

Det är ju en advokats dröm att rada upp en massa saker som JM inte anses skyldig till.
Ju fler saker hon inte anses gjort men anklagas för, desto mer orättvist och - kanske - oskyldigt anklagad kan man få henne att framstå som....
Om TR varit ute och cyklat gällande fällande dom för Aki, kan ju också annat anses vara fel....

Förhoppningsvis är HR en förnuftigare instans och dras inte med "av bara farten" utan verkligen fäller JM till livstid för fadersmordet, men att lägga till Akis död utan mer på fötterna än det som kom fram i TR, var nog kanske inte helt logiskt gjort.

Nyckeln ligger hos JJ. Pressa honom att erkänna. Han är uppenbarligen inblandad. Börjar han prata åker JM dit för mordet på AP också.
Citera
2017-07-28, 09:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Nyckeln ligger hos JJ. Pressa honom att erkänna. Han är uppenbarligen inblandad. Börjar han prata åker JM dit för mordet på AP också.
Jag tror också som du att JJ har mycket kunskap och delaktighet i Akis död.
Men trots hans ångerfulla Facebook inlägg efteråt, tror jag han är en hårdare nöt att knäcka. Han har ju tigit sig igenom massa förhör etc, tidigare dömd, kör regelbundet bil utan körkort, dealar etc.
Han kanske klarar att knipa igen framöver, tyvärr.
Citera
2017-07-28, 10:00
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:

Ansluter till ditt inlägg helt och fullt.
Citera
2017-07-28, 10:01
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
JJ är väl inte misstänkt?
Han är väl släppt.
Citera
2017-07-28, 10:03
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hade jag ägt en sommrstuga hade jag velat bli underrättad av polisen om någon som bott på min tomt drunknat vid min brygga. Hur lyckades JM med det? Övertalning?

Några exempel:
"UF säger att föräldrarna var på Gotland när Aki drunknade och att de inte visste att Johanna och Aki varit på Granliden. Inte heller UF visste något om att Johanna skulle vara på Granliden den helgen."

Protokollbilaga_2017-03-22__Fo_rho_r__del_2__3_.pdf, sid 133 enligt paginering.

"Anki och Göran var vid "drunkningstillfållet" på Gotland. De hade varit på Granliden från onsdagen den 5 augusti och åkte till Gotland den 7 augusti. De hade ingen kännedom att Johanna eller Aki skulle vara där. Johanna visste dock var nyckeln låg. Anki och Göran ville inte att Johanna skulle vara där för när hon tidigare varit där själv så fick Anki storstäda. Anki menar att det var väl därför som Johanna inte frågade om lov att vara där för hon var medveten om att de inte ville det."

Protokollbilaga_2017-03-22__Fo_rho_r__del_2__3_.pdf, sid 137 enligt paginering.

"Maria får frågan om hon kan minnas att hon reagerade på någonting som verkade konstigt med kvinnan.
Hon nämner då att när kvinnan fick frågan av oss om vi möjligen kunde ringa efter någon, exempelvis hennes föräldrar, så hade hon sagt att man inte kunde ringa till dem. Anledningen till det var att de just då var på semester på Gotland och dem fick man absolut inte ringa och berätta om vad som hänt.
Maria tror att hon eller kollegan Marie som då hade svarat kvinnan att man ändå trodde att de ville komma hem trots att de var på semester, när något sådant här hade hänt, för att stötta henne.
Just detta tycker Maria verkade konstigt."

(mina fetningar)
Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf, sid 92 enligt paginering.

Det besvarar kanske inte din fråga, men JMs manipulativa förmåga återkommer, även här. Hon ljuger men lyckas ändå ofta övertyga. Hon lyckas manipulera en del, t.ex. Göran, under lång tid. Kanske ser han, men har överseende? AG har dock tidigt noterat att hon ljuger mest hela tiden. De som inte känner JM verkar ofta tro på det hon säger, även om det hon säger förefaller osannolikt. När det gällde t.ex. hennes olika versioner av Akis död är väl iofs alla varianter tänkbara. Bilolycka, hjärtstopp, arbetsplatsolycka, överdos och drunkning är de varianter jag kommer på. En rad av rökridåer läggs ut, i olika riktningar. Ungefär som nu när hon skriver ett 46-sidor långt brev till Aftonbladet.
Vi skrattar, men JM tror att hon kan manipulera Aftonbladet och allmänheten, ungefär som hon alltid manipulerat alla. När alla domar vunnit laga kraft och hon är "permanent" inlåst så hoppas jag att hon inser att hon inte längre kan leva på lögner. Jag hoppas, men jag tvivlar.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-07-28 kl. 10:06.
Citera
2017-07-28, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Några exempel:
"UF säger att föräldrarna var på Gotland när Aki drunknade och att de inte visste att Johanna och Aki varit på Granliden. Inte heller UF visste något om att Johanna skulle vara på Granliden den helgen."

Protokollbilaga_2017-03-22__Fo_rho_r__del_2__3_.pdf, sid 133 enligt paginering.

"Anki och Göran var vid "drunkningstillfållet" på Gotland. De hade varit på Granliden från onsdagen den 5 augusti och åkte till Gotland den 7 augusti. De hade ingen kännedom att Johanna eller Aki skulle vara där. Johanna visste dock var nyckeln låg. Anki och Göran ville inte att Johanna skulle vara där för när hon tidigare varit där själv så fick Anki storstäda. Anki menar att det var väl därför som Johanna inte frågade om lov att vara där för hon var medveten om att de inte ville det."

Protokollbilaga_2017-03-22__Fo_rho_r__del_2__3_.pdf, sid 137 enligt paginering.

"Maria får frågan om hon kan minnas att hon reagerade på någonting som verkade konstigt med kvinnan.
Hon nämner då att när kvinnan fick frågan av oss om vi möjligen kunde ringa efter någon, exempelvis hennes föräldrar, så hade hon sagt att man inte kunde ringa till dem. Anledningen till det var att de just då var på semester på Gotland och dem fick man absolut inte ringa och berätta om vad som hänt.
Maria tror att hon eller kollegan Marie som då hade svarat kvinnan att man ändå trodde att de ville komma hem trots att de var på semester, när något sådant här hade hänt, för att stötta henne.
Just detta tycker Maria verkade konstigt."

(mina fetningar)
Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf, sid 92 enligt paginering.

Det besvarar kanske inte din fråga, men JMs manipulativa förmåga återkommer, även här. Hon ljuger men lyckas ändå ofta övertyga. Hon lyckas manipulera en del, t.ex. Göran, under lång tid. Kanske ser han, men har överseende? AG har dock tidigt noterat att hon ljuger mest hela tiden. De som inte känner JM verkar ofta tro på det hon säger, även om det hon säger förefaller osannolikt. När det gällde t.ex. hennes olika versioner av Akis död är väl iofs alla varianter tänkbara. Bilolycka, hjärtstopp, arbetsplatsolycka, överdos och drunkning är de varianter jag kommer på. En rad av rökridåer läggs ut, i olika riktningar. Ungefär som nu när hon skriver ett 46-sidor långt brev till Aftonbladet.
Vi skrattar, men JM tror att hon kan manipulera Aftonbladet och allmänheten, ungefär som hon alltid manipulerat alla. När alla domar vunnit laga kraft och hon är "permanent" inlåst så hoppas jag att hon inser att hon inte längre kan leva på lögner. Jag hoppas, men jag tvivlar.

Att hon lyckades manipulera Göran är inte konstigt. Som förälder vill man inte tro att ens egen avkomma kan göra sådana saker. Även när föräldrar innerst inne förstår så kanske de väljer att blunda för sanningen är så fruktansvärd. Att inse att ens dotter är psykopat tar nog emot. Att vända sitt eget barn ryggen speciellt när de gråter och bönar och ber tar emot och Göran hoppades väl hela tiden att hon skulle ändra på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in