2014-06-05, 23:48
Medlem
RoaldDahls avatar
Det finns så mycket konstigt.
Jag läste förut att man kan bli av med alla sina allergier om man helt undviker all citronsyra:
hösnuva, djurallergier etc.

Kan det verkligen stämma?

Detta var en grupp aktiva i en särskild grupp, men jag har inte sett någon forskartrapport om det.

Någon?
Citera
2014-06-05, 23:53
Medlem
Har aldrig hört talas om detta, googlade snabbt och hittade en artikel. http://www.sydsvenskan.se/sverige/andrade-matvanor--slapp-allergin/

Det gäller alltså biotekniskt framställd citronsyra och inte den naturliga som finns i tex frukter.
Citera
2014-06-06, 12:29
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Har aldrig hört talas om detta, googlade snabbt och hittade en artikel. http://www.sydsvenskan.se/sverige/andrade-matvanor--slapp-allergin/

Det gäller alltså biotekniskt framställd citronsyra och inte den naturliga som finns i tex frukter.

Ja, tack. Läste om att det fanns en grupp på Facebook om detta.
Läste också att citronsyra brukar framställas av citroner, men kan
också framtas genom användning av glukos eller melass som jäser.

Nummer E330.

Klart det inte verkar vara något bra - då det är så starkt att det
används vid rengöring av badkar t.o.m.

Snart får man inte äta nånting.
Senast redigerad av RoaldDahl 2014-06-06 kl. 12:32.
Citera
2014-06-06, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Ja, tack. Läste om att det fanns en grupp på Facebook om detta.
Läste också att citronsyra brukar framställas av citroner, men kan
också framtas genom användning av glukos eller melass som jäser.

Nummer E330.

Klart det inte verkar vara något bra - då det är så starkt att det
används vid rengöring av badkar t.o.m.

Snart får man inte äta nånting.

Det är inte farligt att äta frukter med citronsyra, det blir basiskt i kroppen. Det som bildar syror i kroppen är basiska livsmedel som tex. kött. Kroppen balanserar det där om man äter allsidigt. Den konstgjorda citronsyran sägs bära spår av svartmöglet det framställ med, det är det som ska vara det farliga.
Citera
2017-07-27, 19:38
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Jag läste förut att man kan bli av med alla sina allergier om man helt undviker all citronsyra:
hösnuva, djurallergier etc.

Kan det verkligen stämma?

Ja.

Det är korrekt.

Jag är själv bevis på att så är fallet.

Med över 30 års erfarenhet av allergi är det nu ett minne blott.

Allt sedan jag slutade äta citronsyra.

Ät inte skiten!

Jo!
Citera
2017-07-27, 21:39
Medlem
Det är sättet man framställer citronsyra som är boven. Det gör man mha ett slags mögel, aspergillus niger. Det är det som orsakar allergier. http://www.lfs-web.se/mogel-citronsyra.htm

Citronsyra bildar kroppen själv (googla citronsyrecykeln eller Krebb's cykel).
Citera
2017-07-27, 22:10
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bammerz
Det är sättet man framställer citronsyra som är boven. Det gör man mha ett slags mögel, aspergillus niger. Det är det som orsakar allergier. http://www.lfs-web.se/mogel-citronsyra.htm

Citronsyra bildar kroppen själv (googla citronsyrecykeln eller Krebb's cykel).

Det är korrekt! Gott att du nyanserar det hela i förhållande till mitt lite slarviga inlägg. Dock är det knepigt att detta ämne inte avhandlats mer här på Flashback. Det är minst sagt en skandal värd att belysa och något som gemene man bör vakna upp till! Det är ju skönt att slippa allergi, menar jag.
Citera
2017-07-27, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Det är korrekt! Gott att du nyanserar det hela i förhållande till mitt lite slarviga inlägg. Dock är det knepigt att detta ämne inte avhandlats mer här på Flashback. Det är minst sagt en skandal värd att belysa och något som gemene man bör vakna upp till! Det är ju skönt att slippa allergi, menar jag.

Jag känner faktiskt en person som lider av denna mycket besvärliga allergi. Det tog lång tid innan hon blev diagnosticerad, och det är ett väldigt meck att undvika alla former av tillsatt citronsyra. men så länge hon gör det, så mår hon bra.

Men man blir inte av med alla sina allergier om man slutar med citronsyra. Är man kattallergiker fortsätter man vara allergisk mot katter även om man aldrig mer intar citronsyra.
Senast redigerad av bammerz 2017-07-27 kl. 22:39.
Citera
2017-07-28, 06:03
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bammerz
Jag känner faktiskt en person som lider av denna mycket besvärliga allergi. Det tog lång tid innan hon blev diagnosticerad, och det är ett väldigt meck att undvika alla former av tillsatt citronsyra. men så länge hon gör det, så mår hon bra.

Både ja och nej. Det verkar dock begränsande i frågan om utbud. Jag äter inte längre vad jag vill, när jag vill, utan måste hela tiden kolla innehållsförteckningen. Tyvärr innehåller de allra flesta produkter (t o m produkter som salami och dylikt) citronsyra eller E330 som det också kallas. Men i slutet av dagen är jag nöjd och glad med det lilla, för vem vill egentligen stoppa svartmögel i kroppen? Ekologiska produkter är oftast att rekommendera!

Citat:
Men man blir inte av med alla sina allergier om man slutar med citronsyra. Är man kattallergiker fortsätter man vara allergisk mot katter även om man aldrig mer intar citronsyra.

Så är det säkert! Jag är t ex fortfarande allergisk mot korkade inringare i Ring P1 och liknande löst folk, trots att jag slutat upp med att äta tillsatsämnen i min mat.
Senast redigerad av D-Vitamin 2017-07-28 kl. 06:06.
Citera
2018-09-08, 16:40
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ja.

Det är korrekt.

Jag är själv bevis på att så är fallet.

Med över 30 års erfarenhet av allergi är det nu ett minne blott.

Allt sedan jag slutade äta citronsyra.

Ät inte skiten!

Jo!

Är du elöverkänslig också? Du vet att du klarar att äta citronsyra så länge du inte vet om att du äter det va?
Citera
2018-09-08, 17:26
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Är du elöverkänslig också? Du vet att du klarar att äta citronsyra så länge du inte vet om att du äter det va?

Nej - det gör jag inte. Och vem bättre än jag borde veta det?
Citera
2018-09-09, 13:02
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Nej - det gör jag inte. Och vem bättre än jag borde veta det?

Du tål citronsyra om du inte vet att du får i dig det! Pskykosomatiska besvär! Precis som elöverkänsliga personer så reagerar säkert din kropp men det har inte med citronsyran i grillkryddan att göra! En elöverkänslig person som tror sig utsättas för för el/strålning kan få både utslag och andnöd!

Det räcker med att du talar med en svart träbit som de TROR är en mobiltelefon så får de besvär!

Gick just förbi en man på drottninggatan som höll i ett plakat som förkunnade att han sedan 5 1/2 år mår riktigt dåligt pga radiokontrollerad utrustning som myndigheterna opererat in i hans kropp! Han mår säkert riktigt dåligt men tror du att det beror på den radiokontrollerade utrustningen myndigheterna opererat in i honom?

Släpp citronsyraspåret! Chemtrails däremot! Det är allvarliga grejer det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in