Citat:
Ursprungligen postat av
diva59
Som sagt, lyssna på AE

!
Det har jag gjort, det hjälpte inte.
Kan man presumera kvävningar till drunkningar så kan man presumera tillbaka.
Jag vet inte om de infört någon allmän policy för att slippa kategorisera hundra drunknade gangsterlik bland mordstatistiken snarare än i självmordsstatisktiken och bland drunkningstillbuden, men det förefaller inte självklart för mig, givet "litteraturen", att avfärda ett lik som drunknat, eller ens kvävt och nog därför drunknat i vatten för egen maskin, givet vad vi vet nu.
Det är möjligt att det finns "typiska drunkningslungor" men dessa lungor kan ju fortfarande ha drunknat på land. Och "kvävningsdrunkning" ("torrdrunkning" eller vad det brukade kallas om det skedde vid drunkning), om vi ska anta att det är det som AP:s lik inte direkt uppvisar, så är det ju ändå på den punkten man har backat om jag förstår det rätt.
Så möjligen har Ybo varit fullt upptagen med att konstatera blötdrunkning snarare än torrdrunkning (för att rättsläkare inte längre ska använda tidigare terminologi?) men glömt om drunkningen kan ha skett i sjön.
Och då har ett drunkningskonstaterande skett i skön.
(Nu minns jag inte på rak arm om diatomerna gör skillnad på "torra" och "blöta" drunknade/kvävda, men är det så så är det ju för väl att AP uppvisade "typiska drunkningslungor" för annars skulle inte diatomerna vara att förvänta.)