Citat:
Ursprungligen postat av
diva59
Nja, det är ju inte fastställt till 100% att det är drunkning. A Ybo la till kvävning först under rättegången, trots att hon då gjort 2 obduktioner. Man kan undra om det var på direkt fråga från åkl? Annars tycker jag att hon redan vid reobduktionen borde lagt till det alternativet.
Lyssnar man på A Erikssons utsaga (finns i trådstarten) tycker jag man får en del svar i alla fall. Han pratar om "drunkningslungor" dvs de är uppblåsta, uttändja och oelastiska. Dock lungorna bevisar inte drunkning och utesluter inte annan dödsorsak. Varken han eller Druid har sett sådana lungor irl vid kvävning men det finns i litteraturen.
Han säger att han ser inget stöd för kvävning. Kvävning med kudde/plastpåse behöver inte ge synliga fynd, blir då en uteslutningsdiagnos. Nu hade ju Aki dessa sk drunkningslungor så har han blivit kvävd hör han till undantagen, min tolkning i alla fall

.
Det är, allmänt sett, drunkning som är uteslutningsdiagnosen. Drunkning är en form av kvävning. Först i nästa steg är kvävning en uteslutningsdiagnos vad gäller annat ospecifikt dödsfall.
Kvävning på annat sätt än drunkning är inte uteslutet i AP:s fall, men drunkning har i tråden en del för sig trovärdighetsmässigt eftersom det var mördarens avsikt att kroppen skulle påträffas som drunknad och se drunknad ut.
Oavsett dödssätt (även oprovocerad död) borde kroppen (på grunt vatten) -- och utan andra ledtrådar om hur gärningen gått till -- ha företett yttre eller inre spår och motvärnsskador, om ekvationen ska gå ihop fullt ut.
Rättsläkare är vad jag förstår i princip ålagda att inte utan vidare avskriva dödsfall av det här slaget som naturlig (edit: oprovocerad) drunkning, men sannolikt har man gjort just en uteslutningsdiagnos då kroppen påträffades i vatten utan betydande spår som ansågs peka i annan riktning (kräftor vet man hur de ser ut -- några sådana påträffades inte -- men inte kiselalger, trots att "litteraturen" vimlar av dem; Ybo och Eriksson hade inte sett några sådana djur förut heller).
Försäkringsbolaget, som hade sina spår att lägga till, kom till en annan slutsats, vilket ju framstår som lite pinsamt för obducenten, eller polisen, vilka som nu borde hållas ansvariga för nedlagd förundersökning. Möjligen har polisen -- i brist på polis och bevis -- tyckt att If kan driva utredningen, de består ju ändå av gamla poliser, som får kristligt betalt och kan börja arbeta efter semestern. Och så var det ju ändå kräftpremiär. Vilket de gjorde, "utredde" alltså.
Så nånting skulle jag väl konstatera AP:s dödsorsak.
Så nästa gång någon drunknar oprovocerat vid bryggan i Granliden så skulle jag tro att det är kräftorna som får stå tillbaka till förmån för kiselalgerna, trots att di e små rackare som inte smakar nåt vidare.
Nånting vunnet.