2017-07-27, 08:35
Medlem
Blissummers avatar
Jag läser blandade åsikter om stadsdelen Blackeberg i Bromma, finns det någon här med egna erfarenheter av området som kan ge sin bild av Blackeberg?
Citera
2017-07-27, 10:17
Medlem
Allt efter Brommaplan anses idag som rätt förkastligt om du tänker på lägenheter. Finns dock husområden som är bland de finare.

Blackeberg ligger nära inpå Brommaplan och kommer inom några år bli nästa "outer rim" av vad som anses bra område.

Man bygger om väldigt mycket i just Blackeberg och har rivit några större hyreshus från 70talet som inte ens invandrare ville bo i.

Så jag skulle gissa att det kommer bli ett rätt bra område inom några år.
Citera
2017-07-27, 10:48
Medlem
UngeHerrProms avatar
Blatteberg så att säga
Citera
2017-07-27, 12:01
Medlem
Xer0s avatar
Har varit dödskjutningar där.
Citera
2017-07-27, 13:21
Medlem
Dåligt rykte på 80-talet såldes knark på pizzerian mer eller mindre öppet
Citera
2017-07-27, 21:55
Medlem
Det bor en del invandrare och WT i Blackeberg. Ganska sunkigt men finns mycket värre ställen i Stockholm.
Citera
2017-07-30, 00:21
Medlem
Blackeberg är mysigt. När jag växte upp i Norra Ängby, alldeles intill Blackan, på 70-talet, hade området lite dåligt rykte, men det har ändrats nu. I stort sett alla områden längs gröna tunnelbanelinjen, som är byggda på 40-50 talen är populära nuförtiden. Absolut största delen av husen i Blackeberg är byggda på 40-50 talen. Blackeberg ligger nära Mälaren och det finns mycket fin natur runtomkring. Nackdelen är att det ligger en bit ut från Stockholms innerstad och det går inte pendeltåg dit utan tunnelbana, vilket tar längre tid. Blackeberg ligger 14 tunnelbanestationer från T-centralen.
Citera
2017-07-30, 19:28
Medlem
Blissummers avatar
Jag hittade en artikel om bland annat Blackeberg i "lokaltidningen" mitti.se.

"Det finns dock ett område i Bromma som inte följer ovanstående mönster. I Blackberg, som knappast kan ses som en plats med stor genomströmning av människor ur ett kollektivtrafikperspektiv, har fler brott skett utomhus de senaste två åren än vid både Brommaplan och i Alvik.

– Det finns en ganska enkel förklaring till det också. Blackeberg ligger nära Grimsta och Hässelby, och i de här områdena har vi vissa problem med gängkriminalitet, säger Stiernlantz, och fortsätter:

– Vi vet att de här personerna rör sig mellan stadsdelarna och att vissa av individerna bor i Blackeberg. Då blir det naturligt att även fler brott sker där, säger han."

https://mitti.se/nyheter/brommas-farligaste-platser/
Citera
2017-09-04, 22:12
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Allt efter Brommaplan anses idag som rätt förkastligt om du tänker på lägenheter. Finns dock husområden som är bland de finare.

Blackeberg ligger nära inpå Brommaplan och kommer inom några år bli nästa "outer rim" av vad som anses bra område.

Man bygger om väldigt mycket i just Blackeberg och har rivit några större hyreshus från 70talet som inte ens invandrare ville bo i.

Så jag skulle gissa att det kommer bli ett rätt bra område inom några år.

Vart skulle dom hyreshusen legat?
Citera
2018-03-18, 13:09
Medlem
Frys avatar
Funderar på att flytta ut mot islandstorget/blackeberg.
Upplevs området som otryggt? Närheten till vatten och grönområden lockar mig och tjejen ut från stan.
Tanken är barn även så småningom.
Citera
2018-03-18, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fry
Upplevs området som otryggt? Närheten till vatten och grönområden lockar mig och tjejen ut från stan.
Varför inte kolla in essingeöarna(Kungsholmen). Mycket vatten och natur i stan. Då slipper du flytta ut från stan. Tryggt som tusan och barnvänligt, enda nackdelen är att det är dyrt.
Citera
2018-03-22, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fry

Blackeberg är grovt underskattat och ett bra område.

Jag ska försöka återge mina upplevelser av Blackeberg från ett medelklassperspektiv uppväxt i ett villaområde.

Jag flyttade hit för ett par år sen och trodde området skulle vara rätt ruffigt, med kamphundar, pundare och invandrargäng i viss mån.
När jag gick hem på nätterna från bilen som jag parkerade nästan nere i Södra Ängby så var jag lite nojig vad man skulle stöta på för skumma figurer och att man skulle råka ut för något.
Jag misstog mig verkligen om området och det var bara ett rykte.

Det är fina 50-tals hus, grönt, massa grönska. Superfint att vandra ner till Ljunglöfska slottet genom skogsvägen på somrarna. Där finns en liten fin badplats, nybyggda hus och stora öppna ytor. Mycket trevligt där.
Hela Islandstorget och där omkring rör det sig bra folk från övre medelklass och det är mycket lugnt.

Det finns invandrare i Blackeberg men inte mycket antisociala mellanöstern invandrare utan mer integrerade chilenare, östeuropér och en och annan neger. Annars är området överlag väldigt svenskt speciellt i östra Blackeberg.

Man ser en och annan a-lagare och riktiga lirare på Blackebergs torg ibland men inget man störs av då det är så sällan. Det står några whitetrash kärringar utanför Johnnys på torget ibland men på senare tid har jag börjat se mer normala människor där.
Olivias krog står det en del a-lagare vid ibland men det är städat, lugnt och dom sitter sippar lugnt på sina pilsner.
Dom är både trevliga och svenskar.

Väldigt blandat område, man ser alltifrån pensionärer, till arbetare med byggoverall, integrerade invandrare, barnfamiljer till medelklass med lammullsrock som flyttar in mer och mer nu. Perfekt mix och alltid lugnt.
Folk från stora Ängby där villorna kostar 10 miljoner handlar ofta på hemköp och sitter i sina Suvar på torget.
Jag har aldrig sett invandrargäng röra sig runt området förutom enstaka gånger, aldrig sett en kamphund i Blackeberg och då går jag genom området dagligen. Att man inte ser några kamphundar det borgar för ett bra område.

Hemköp är bra, helt ok folk där, vanliga människor blandat med arbetarklass.

Skoleleverna från Blackebergs gymnasium som är en mycket populär skola möter jag på väg till jobbet i tunnelbanan, dom går sen och käkar pizza på Blackebergs torg varje dag.

När man läser tidningarna är det varje år enstaka misshandelsfall i Blackeberg, någon pundare som knivar varandra i en lägenhet, några enstaka bilbränder har jag läst om några gånger och någon fulgubbe som förföljt några tjejer i höstas. Väldigt lite brottslighet det på ett område som har 8500 invånare.

Jag har personligen aldrig sett ett enda brott begås här på över 2 år, har aldrig ens sett någon gapat eller hota varandra. Min bil har förblivit helt orörd fast den står rätt öde ner mot Stora Ängby.
Det värsta jag sett hända i Blackeberg är ett fyllo som sjöng nere i skogen en sommarnatt och enstaka bil som kör förbi 1 gång i månaden spelandes hög musik. Enstaka kriminella människor har man sett och jag känner igen en kriminell person på mils avstånd.

Nuförtiden går jag helt avslappnad hem ensam på nätterna när man parkerat bilen, alla ligger och sover och det är tvärdött eller så ser man någon som är ute med hunden.

Blackeberg är betydligt bättre än tex Bagarmossen som jag besökte ett par gånger för några år sen, där var det betydligt mer a-lagare som skrek, skumma figurer och somaliegäng på torget.
På Blackebergs torg är det alltid lugnt och städat.
Blackeberg har även en skön retrokänsla, man kan se gamla Volvo 140, folka hippiebussar och jänkbilar parkerade ibland och folk har lite 70-80-tals mentalitet över sig emellanåt. Me like.

En hel del lägenheter har ombildats och det byggs nytt. Snart ska Islandstorget byggas om med 500-600 nya bostadsrätter och jag tror Blackeberg har framtiden för sig och kommer fortsätta utvecklas i en positiv riktning och fler medelklassindivider kommer flytta in och gentrifiera området.
Dom flesta lägenheter är byggda tidigt 50-tal och är inte speciellt lyhörda.
Frisören kostar också bara 100 kr svart

Jag trivs mycket bra i Blackeberg även om det givetvis finns bättre områden, men i stora drag är det lika lugnt i större delen av Blackeberg som i trygga radhusområden runt om i Stockholms kranskommuner.
Senast redigerad av pytonrumpan 2018-03-22 kl. 19:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in