2017-07-26, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Vi försöker tänka fram möjliga varianter! Ingen av oss vet ju, så vi måste hjälpas åt att hitta vägar framåt.

Vi måste kanske välja: Antingen är "Hannas" vittnesmål totalfel eller så fick Helena - och hennes baneman - skjuts hem. Men hur gör vi då med "brovittnet"? Enligt detta vittnesmål gick Helena hem. Det jag kan tänka mig om "Hannas" vittnesmål är att hon möjligen kände att hon ville vara behjälplig och "friserade" en hel del och därmed försvårade alltsammans? Jag har tänkt tanken många gånger, men har aldrig hittat något som talar för att hon skulle ha hittat på.

Men tänk om "killarna" har hittat på för att hjälpa en vän? Tänk om deras vittnesmål är fel - och "Hannas" är rätt? Och återigen "brovittnet". Det är ju på grund av det borttappade "brovittnet" som "pilotmannen" hämtades in. Vittnets uppgifter kunde högst sannolikt samköras med vittnesuppgifter från stadshotellet och då kunde polisen "spika" mannen.

Vad vi behöver är följande: Någon som otvivelaktigt kan och vågar peka ut "pilotmannen". Någon eller några från stadshotellet som kan/vill/vågar säga vem som klängde på Helena den där ödesdigra kvällen/natten. (Nu är jag förhållandevis övertygad, men ändå.)
Dom/hon kan ju fått skjuts strax efter dom synts vid fängelset/ bron ? Har med tänkt på dom två killarna i bilen som sitter i bilen o "lyssnar" på musik 02.30 ca i exakt samma bana som du , många olika tillfälligheter som slumpar sig den natten . Det är ju bara dom två som är vittnen till bilen som åker fram o sedan tillbaka på cykelbanan . Kollade polisen upp deras bil? fanns ju däckspår , där man kunde räkna ut ev axelbredd osv .Den ena killen bodde ju även på samma gata och bör ha känt till Helena då det inte skilde mycket i ålder .
Senast redigerad av Fighter83 2017-07-26 kl. 22:17. Anledning: Felstavning
Citera
2017-07-26, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brada2
Gick det att parkera i närheten av fängelset ungefär där de vek av till höger efter bron ? Var de på väg till en bil?
Isf på Oxvägen där Polisstationen ligger , el bakom polisstationen där skattemyndigheten har en liten parkering . El på vänster sida av Marieforsleden vid alhagens minigolf finns en grusparkering precis mitt emot Polisstationen . Från där brovittnet sett dom tar det ca en till två minuter att gå till samtliga ovanstående parkeringar . Men har man varit på Statt och druckit så parkerar ingen smart människa sin bil i närheten av Polistationen. Fanns ju bara dom två byggnaderna där då . Fängelset var ju i drift då .Och skulle man välja att parkera vid skattemyndigheten så skulle bilen lätt kunna upptäckas av polisen . Då ingen kör där på nätterna vid denna tidpunkt . Möjligtvis vid alhagen isf , men inte så smart oavsett . Men vem kör full överhuvudtaget ?
Senast redigerad av Fighter83 2017-07-26 kl. 22:25. Anledning: Felstavning
Citera
2017-07-26, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strykning
Nej. Vi vet inte vem "pilot" är.

Men vi anar (för mig är känslan "stark" och ej tagen ur luften, som det varit med flera tidigare såsom BW, MRÖ och BB).

Den här gången är indicierna underbyggda, profilen "stämmer in" och vittnen som sett Kl*s på Stadt.

Kvarstår dock ev. medhjälpare, bil (ev. båt) och var Helena blev gömd.

P.S. Jag har fått indikation om att hon finns i en igensatt brunn utanför Töreboda. Någon som hört detta tidigare?
Citera
2017-07-26, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Men vi anar (för mig är känslan "stark" och ej tagen ur luften, som det varit med flera tidigare såsom BW, MRÖ och BB).

Den här gången är indicierna underbyggda, profilen "stämmer in" och vittnen som sett Kl*s på Stadt.

Kvarstår dock ev. medhjälpare, bil (ev. båt) och var Helena blev gömd.

P.S. Jag har fått indikation om att hon finns i en igensatt brunn utanför Töreboda. Någon som hört detta tidigare?
mej för troligen ligger hon på skl i Linköping just nu
Citera
2017-07-26, 22:25
Medlem
Citat:

Har aldrig hört det. Det finns väl ganska få officiella tips om var hon skulle finnas. Vet du om polisen fått detta tips?
Citera
2017-07-26, 22:33
Medlem
rattugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
http://www.forumbilder.se/G90F8/ekudd-stig
Toppen! Går det på originalbilden se mer åt höger på den svartvita kartan? Man kan se vägen/stigen som gick att använda för att komma ut bakom polisstationen.
Noterbart är att kartan är gammal, före 1980, då Kolarestigen saknas.
Citera
2017-07-26, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brada2
Det är just tiden som Hanna anger som gör att det blir svårt att få det hela att gå ihop.
Jag tänker att killarna såg bilen komma, Hanna hör HA och bildörrar slå igen, killarna ser bilen åka. Detta gör att Hannas vittnesmål måste skjutas ca 10 min fram i tiden. Isf blir din teori lättare att få ihop

Vet någon vad vittnet so sett en man springa fr. sjukhusparkeringen kl 04:20 uppgett? Signalement, klädsel hårfärg m.m.

Ang. hundvittnet "Hanna": Jag tror bestämt att hon återgett vad hon tror sig hört. Därmed inte sagt att hon inte kan ha hört fel (kvinnoröst som bölar "Vi" istället för "Ni").
Citera
2017-07-26, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Har aldrig hört det. Det finns väl ganska få officiella tips om var hon skulle finnas. Vet du om polisen fått detta tips?

Nej, inte som jag känner till. I denna tråd diskuterades det om en fastighet Braxbolet utanför Moholm kring 2011, men någon brunn tror jag inte det var tal om. Om minnet inte har lackat ur helt, tror jag det var kungkarl12 som hade uppe Braxbolet kopplat med svarttaxi verksamhet.
Citera
2017-07-26, 22:48
Medlem
Citat:
Vet någon vad vittnet so sett en man springa fr. sjukhusparkeringen kl 04:20 uppgett? Signalement, klädsel hårfärg m.m.

Ang. hundvittnet "Hanna": Jag tror bestämt att hon återgett vad hon tror sig hört. Därmed inte sagt att hon inte kan ha hört fel (kvinnoröst som bölar "Vi" istället för "Ni").

Har funderat på om det kan finnas någon möjlighet att det hanna hör ang bildörrar som slår igen är från dom killarna som satt i bilen på gatan? Allt hon hör kanske inte har samma källa? Bara en möjlighet
Citera
2017-07-26, 23:06
Medlem
Vad vi behöver är följande: Någon som otvivelaktigt kan och vågar peka ut "pilotmannen". Någon eller några från stadshotellet som kan/vill/vågar säga vem som klängde på Helena den där ödesdigra kvällen/natten. (Nu är jag förhållandevis övertygad, men ändå.)[/quote]

Som jag läst så var J*nas Pr*tz på Stadt. Han har tidigare skrivit inlägg på forumet, men blev tillfälligt(?) avstängd. Kanske han kan svara på klängningar, klädval samt grupperingar inne på Stadt?
Citera
2017-07-26, 23:16
Medlem
[quote=rattugglan|61320293]Toppen! Går det på originalbilden se mer åt höger på den svartvita kartan? Man kan se vägen/stigen som gick att använda för att komma ut bakom polisstationen.
Noterbart är att kartan är gammal, före 1980, då Kolarestigen saknas.[/QUOTE Vem skulle gå där efter kl 02 på natten undrar jag ??
Senast redigerad av Fighter83 2017-07-26 kl. 23:39.
Citera
2017-07-26, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimension-skugga
Har funderat på om det kan finnas någon möjlighet att det hanna hör ang bildörrar som slår igen är från dom killarna som satt i bilen på gatan? Allt hon hör kanske inte har samma källa? Bara en möjlighet
S.E= Hanna hör kvinnoskrik " nej så får ni inte göra " minst två högljudda mansröster , därefter tystnar det, bildörrar slås igen . SE blir lugn och tänker att skönt att det löste sig ( hennes egna ord) inom "samma" tidsram säger sig killarna i bilen på hällristningsgatan med fronten mot stigen , se en bil komma från Vikingavägen på cykelbanan åka förbi hällristningsvägen för att ca 5/10 minuter komma körandes tillbaka samma väg ? Har någon frågat hur länge killarna satt kvar i bilen , när gick killen som bodde där in till sig , killarna "Har" sett en bil 2 ggr , SE har hört skrik/ bråk mellan flera och då borde det ju vara ljudet från bildörrarna på cykelbanan hon hört , om det inte var killarnas bil som var på cykelbanan , dom kan ju varit på stan / Statt själva el på stan , sett att Helena går hem erbjuder henne skjuts alternativt , åker förbi henne och väntar på att hon snart kommer gåendes på stigen , killen som bodde på gatan visste vilken väg hon tog iom att stigen var välkänd för dom boende speciellt .Och SE hörde ju så mycket , men inte sett någon bil som enligt killarna kom från hennes gata och som sedan körde tillbaka däråt igen ? Det var ju ändå mörkt ute och bilen på cykelbanan hade "enligt " killarna tända lampor . Bara ännu en spekulation blandat med 3 vittnesuppgifter denna natt .
Senast redigerad av Fighter83 2017-07-26 kl. 23:44. Anledning: Felstavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in