2017-07-12, 02:47
Medlem
Spud-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
..Visst, det har börjat dyka upp lite andra cryptos som litecoin..

Litecoin - börjat dyka upp?? Det har ju funnits typ lika länge som bitcoin..
Citera
2017-07-12, 14:46
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smackbang
Det är BTCX Express tjänsten du är ute efter.
https://bt.cx/sv/express/

Du måste själv ange vilken wallet adress som dina nya Bitcoin skall skickas till.

Men där står ju att man måste uppge sitt bankID, adress osv osv. Då blir det ju inte anonymt?
Citera
2017-07-12, 16:28
Medlem
Vill lära mig om Bitcoin, jag kan ingenting om ekonomi eller liknande. Har kollat på lite YT-klipp angående Bitcoin men får ändå ingen klar bild av vad det egentligen är, hur man investerar i det, vad man bör tänka på och så vidare.

Bomba mig med länkar/skriv i tråden om tips på hur kan kan lära mig mer om Bitcoin/E-valuta.

Tack!
Citera
2017-07-12, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spud-boy
Men om man har ett anonymt internet då, om ens ISP inte har ens ID - VPN eller TOR?.. Eller ett oregistrerat kontantkort(OCH kör TOR på VPN(eller vise versa))..
Någon gång ska ju dina bitcoin användas och då får du vara noga att inte köpa nått som ska levereras till dig eller sälja till någon som kan avslöja vem du är, t.ex. en bitcoinbörs. Så här säger Osforensics som hjälper myndigheter att övervaka flera olika blockkedjor:
Citat:
At the end of the day, you are going to cash out or move your funds. The wallet software will now take all the coins you own and add them up to send out a TX, and those hidden wallets that you created will show up as INPUTS. Now we see your collection of wallets that you believed were secret.
Citera
2017-07-13, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karikea
Vill lära mig om Bitcoin, jag kan ingenting om ekonomi eller liknande. Har kollat på lite YT-klipp angående Bitcoin men får ändå ingen klar bild av vad det egentligen är, hur man investerar i det, vad man bör tänka på och så vidare.

Bomba mig med länkar/skriv i tråden om tips på hur kan kan lära mig mer om Bitcoin/E-valuta.

Tack!
https://youtu.be/bBC-nXj3Ng4?list=PLrGtUB-ga1GetDWoHTRt5p0WI3e53giZp är den bästa videon, som jag sett, som förklarar bitcoin och blockchain.
Citera
2017-07-15, 14:56
Medlem
Hej! Har två frågor.

Betalningsmetod
Har registrerat mig på coinbase nu och det enda som är kvar är att välja betalningsmetod. Vad är det bästa sättet att köpa coins på, Kreditkort eller genom banköverföring? Fördelen med kort är ju att transaktionstiden är i princip 0, vilket är till storfördel för traders. Men med banköverföring slipper jag avgift på 3,99% Jag är inte intresserad av trading, jag vill köpa och hålla i minst några månader åt gången. Låt oss då säga att jag kör med banköverföring, det står att detta kan ta några dagar att föra över pengarna från min bank till coinbase. Låt oss då säga att pengarna skickas efter några dagar och jag ser att marknaden har börjat bli volatil. Kan jag då hålla fiat pengarna i coinbase exchange under den volatil perioden tills marknaden har stabiliserats sig lite eller tills jag känner att det är okej att köpa?

Är det bästa valet att välja banköverföring i mitt fall? Vill gärna höra eran åsikt.

Skatt
Jag har inget intresse av att omvandla mina framtida coins till fiat i nuläget. Förhoppningen är att kunna hålla olika coins så länge jag bara kan och använda dem som riktiga pengar i framtiden till att handla och konsumera. Jag ser detta som ett långvarigt spel. Frågan är då, när måste man skatta och deklarera? Är det endast vid vinst då man OMVANDLAR sina coins till fiat, eller är det även när man värdet av coinsen har stigit under en period? Om jag aldrig omvandlar coins till fiat, behöver jag inte heller skatta då?
Citera
2017-07-16, 01:07
Medlem
x1ofdewms avatar
Varför är min publika nyckel/adress inte densamma varje dag?
Om polaren har den(publika) adress jag hade för 5 dagar sen och skickar bitcoin till den, dyker pengarna då upp i min plånbok? Använder Jaxx.
Citera
2017-07-16, 16:16
Medlem
riikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekpine
Skatt
Jag har inget intresse av att omvandla mina framtida coins till fiat i nuläget. Förhoppningen är att kunna hålla olika coins så länge jag bara kan och använda dem som riktiga pengar i framtiden till att handla och konsumera. Jag ser detta som ett långvarigt spel. Frågan är då, när måste man skatta och deklarera? Är det endast vid vinst då man OMVANDLAR sina coins till fiat, eller är det även när man värdet av coinsen har stigit under en period? Om jag aldrig omvandlar coins till fiat, behöver jag inte heller skatta då?

När du omvandlar BTC -> fiat ska du skatta. När du omvandlar BTC -> altcoin ska du skatta. När du omvandlar altcoin -> BTC ska du skatta. När du omvandlar Altcoin1 -> Altcoin2 ska du skatta. När du köper en vara/tjänst för BTC/altcoin ska du skatta.
Lagen är ganska tydlig här.

Notera att det är även fördelaktigt att deklarera en kapitalförlust.
Citera
2017-07-16, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riika
När du omvandlar BTC -> fiat ska du skatta. När du omvandlar BTC -> altcoin ska du skatta. När du omvandlar altcoin -> BTC ska du skatta. När du omvandlar Altcoin1 -> Altcoin2 ska du skatta. När du köper en vara/tjänst för BTC/altcoin ska du skatta.
Lagen är ganska tydlig här.

Notera att det är även fördelaktigt att deklarera en kapitalförlust.
Låter ju helt sjukt! Låt oss se om jag förstått rätt här:

När jag byter BTC -> ETH (måste jag skatta ca 30% på vinst). Nästa dag ökar ETH enormt och jag väljer då att ETH -> Fiat (och måste då skatta ytterligare 30% på vinst?). Om det inte har gjorts någon vinst eller om jag rent ut sagt gjort en förlust, så slipper jag skatt?

Gäller detta även när man handlar genom utländska sidor som Coinbase, Kraken osv? Och är det på slutet av året jag deklarerar allt detta?

Förstår inte hur staten ens kan ha koll på detta? Så länge jag inte handlar på en svensk sida och inte skickar över en enorm summa fiat till mitt bankkonto, hur ska staten ens kunna hålla koll på att jag byte BTC -> ETH och gjorde en vinst på 1% (vilket dem nu vill ha 30% av vinsten). Är det jag själv som måste bokföra denna information och sedan upplysa staten?

Det måste dock vara så att staten inte bryr sig om själva transaktionerna utan det dem vill ha är skatt på hela vinsten som gjorts under året. Om jag börja med 10 000 och gjorde en vinst på 5000, så vill dem alltså på slutet av året ha 1650 av mig?
Citera
2017-07-17, 01:59
Medlem
riikas avatar
Citat:
Låter ju helt sjukt! Låt oss se om jag förstått rätt här:

När jag byter BTC -> ETH (måste jag skatta ca 30% på vinst). Nästa dag ökar ETH enormt och jag väljer då att ETH -> Fiat (och måste då skatta ytterligare 30% på vinst?). Om det inte har gjorts någon vinst eller om jag rent ut sagt gjort en förlust, så slipper jag skatt?

Första exemplet, ja, korrekt uppfattat. Om din tillgång har stigit i värde och du byter den mot en annan tillgång/tjänst/pengar så ska du skatta på ökningen.
Om du har gjort en förlust kan du ta med det i din deklaration och 70% av underskottet kan du då kvitta mot någon annan vinst, t.ex. om du sålt en lägenhet eller aktier.

Citat:
Gäller detta även när man handlar genom utländska sidor som Coinbase, Kraken osv? Och är det på slutet av året jag deklarerar allt detta?

Det gäller på alla olika ställen du köper/säljer. Du deklarerar din inkomst året därpå, dvs säljer du något nu så ska du redogöra för det nästa april.

Citat:
Förstår inte hur staten ens kan ha koll på detta? Så länge jag inte handlar på en svensk sida och inte skickar över en enorm summa fiat till mitt bankkonto, hur ska staten ens kunna hålla koll på att jag byte BTC -> ETH och gjorde en vinst på 1% (vilket dem nu vill ha 30% av vinsten). Är det jag själv som måste bokföra denna information och sedan upplysa staten?
Det är väldigt svårt för staten att veta om du inte använder dig av exchanges som Coinbase, Kraken, m.m. men bara för att det är svårt för staten att ha koll betyder det inte att det är lagligt. Om du inte deklarerar din kapitalvinst så begår du skattebrott.
De flesta bra exchanges, som Coinbase, Kraken, Poloniex, osv kan du få hela din transaktionshistorik i excel-format och däri kan du sedan räkna ut ditt köp GAV och ditt sälj GAV.

Citat:
Det måste dock vara så att staten inte bryr sig om själva transaktionerna utan det dem vill ha är skatt på hela vinsten som gjorts under året. Om jag börja med 10 000 och gjorde en vinst på 5000, så vill dem alltså på slutet av året ha 1650 av mig?

Det hade antagligen varit ett bättre system för oss men det är inte så det fungerar. Om du köpte bitcoin för 10000 kr och sedan sålde för 15000 kr och realiserade en vinst på 5000 kr så ska du betala 1500 kr i kapitalinkomstskatt.

För övrigt finns det ganska bra med information på Skatteverkets hemsida. Det går även bra att maila och ringa. På senare år tycker jag de har blivit mycket bättre vad gäller kryptovalutor.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/virtuellavalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html

http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/skatteverket-vill-massoevervaka-svenska-bitcoin-anvaendare-1139574 Här kan du ju se vad Skatteverket egentligen vill göra.
Senast redigerad av riika 2017-07-17 kl. 02:04.
Citera
2017-07-17, 12:08
Medlem
Tack så hemskt mycket för besväret!
Citera
2017-07-17, 23:33
Medlem
Guzs avatar
Jag har skickat coins till pappersplånböcker i dag.
En försändelse har fortfarande - efter ett halvt dygn - noll bekräftelser. Det är en minimal testförsändelse (1 dollar), MEN men med aningen högre transaktionsavgift än de större transaktioner som utan problem gått igenom under dagen.
Fråga: borde inte transaktionsavgiften vara avgörande för hur snabbt en transaktion verifieras, eller finns det något annat som gör att små transaktioner är långsamma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in