Citat:
Ursprungligen postat av
pekpine
Låter ju helt sjukt! Låt oss se om jag förstått rätt här:
När jag byter BTC -> ETH (måste jag skatta ca 30% på vinst). Nästa dag ökar ETH enormt och jag väljer då att ETH -> Fiat (och måste då skatta ytterligare 30% på vinst?). Om det inte har gjorts någon vinst eller om jag rent ut sagt gjort en förlust, så slipper jag skatt?
Första exemplet, ja, korrekt uppfattat. Om din tillgång har stigit i värde och du byter den mot en annan tillgång/tjänst/pengar så ska du skatta på ökningen.
Om du har gjort en förlust kan du ta med det i din deklaration och 70% av underskottet kan du då kvitta mot någon annan vinst, t.ex. om du sålt en lägenhet eller aktier.
Citat:
Ursprungligen postat av
pekpine
Gäller detta även när man handlar genom utländska sidor som Coinbase, Kraken osv? Och är det på slutet av året jag deklarerar allt detta?
Det gäller på alla olika ställen du köper/säljer. Du deklarerar din inkomst året därpå, dvs säljer du något nu så ska du redogöra för det nästa april.
Citat:
Ursprungligen postat av
pekpine
Förstår inte hur staten ens kan ha koll på detta? Så länge jag inte handlar på en svensk sida och inte skickar över en enorm summa fiat till mitt bankkonto, hur ska staten ens kunna hålla koll på att jag byte BTC -> ETH och gjorde en vinst på 1% (vilket dem nu vill ha 30% av vinsten). Är det jag själv som måste bokföra denna information och sedan upplysa staten?
Det är väldigt svårt för staten att veta om du inte använder dig av exchanges som Coinbase, Kraken, m.m. men bara för att det är svårt för staten att ha koll betyder det inte att det är lagligt. Om du inte deklarerar din kapitalvinst så begår du skattebrott.
De flesta bra exchanges, som Coinbase, Kraken, Poloniex, osv kan du få hela din transaktionshistorik i excel-format och däri kan du sedan räkna ut ditt köp GAV och ditt sälj GAV.
Citat:
Ursprungligen postat av
pekpine
Det måste dock vara så att staten inte bryr sig om själva transaktionerna utan det dem vill ha är skatt på hela vinsten som gjorts under året. Om jag börja med 10 000 och gjorde en vinst på 5000, så vill dem alltså på slutet av året ha 1650 av mig?
Det hade antagligen varit ett bättre system för oss men det är inte så det fungerar. Om du köpte bitcoin för 10000 kr och sedan sålde för 15000 kr och realiserade en vinst på 5000 kr så ska du betala 1500 kr i kapitalinkomstskatt.
För övrigt finns det ganska bra med information på Skatteverkets hemsida. Det går även bra att maila och ringa. På senare år tycker jag de har blivit mycket bättre vad gäller kryptovalutor.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/virtuellavalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html
http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/skatteverket-vill-massoevervaka-svenska-bitcoin-anvaendare-1139574 Här kan du ju se vad Skatteverket egentligen vill göra.