2017-07-25, 22:07
Medlem
"Patrik och kvinnan satt vid varsitt fönster på varsin sida av gången. Vid 14-tiden fick de kontakt när Patrik bad om att låna hennes mobiltelefon för att ringa sin mamma. Han ska då ha bett sin mamma fylla på hans kontantkort.

Efter samtalet återgick Patrik till sin plats. Enligt kvinnan höll han på med sin dator, och pratade i telefon ytterligare en gång – då i sin egen mobil.

– Det lät som om han pratade med någon och så avslutade han med puss och kram ungefär, berättar kvinnan för Nyheter24."

Tror inte att det var mamman han pratade med då!

Jag tror att han ringde sin mamma för andra gången precis när han lämnade tåget. Enligt pappan pratade P o mamman två ggr med varandra under resan.
Senast redigerad av LeLLa 2017-07-25 kl. 22:11.
Citera
2017-07-25, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeLLa
"Patrik och kvinnan satt vid varsitt fönster på varsin sida av gången. Vid 14-tiden fick de kontakt när Patrik bad om att låna hennes mobiltelefon för att ringa sin mamma. Han ska då ha bett sin mamma fylla på hans kontantkort.

Efter samtalet återgick Patrik till sin plats. Enligt kvinnan höll han på med sin dator, och pratade i telefon ytterligare en gång – då i sin egen mobil.

– Det lät som om han pratade med någon och så avslutade han med puss och kram ungefär, berättar kvinnan för Nyheter24."

Tror inte att det var mamman han pratade med då!

Jag tror att han ringde sin mamma för andra gången precis när han lämnade tåget. Enligt pappan pratade P o mamman två ggr med varandra under resan.

Nu anses detta ev vara ett frivilligt försvinnande men... går det inte att spåra Patriks sista samtal genom numret och operatören även om det är kontantkort. Eller.. får man inte göra detta?!
Citera
2017-07-25, 22:19
Medlem
Så vad har vi?

1. Patrick fortsatte resan?
2. Han klev av tåget och gick för att ta livet av sig?
3. Han vart utsatt för ett brott?
4. Han blev hämtad?

Tycker inte att man kommer någonstans, bara en massa antagande och väldigt lite fakta eller obs.
Om jag tror på 2 så tror jag han gick mot ralabonden och dränkte sig en av deras silon. Varför tror jag det? Jo, väskorna pekar åt det hållet.
Citera
2017-07-25, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Ja det låter ju bra men visst går man väl till framsidan på station om man vill bli upphämtad ?

Jo, det är det mest naturliga. Finns parkeringar på båda sidor om spåret så en bil kan varit var som. Å andra sidan, skulle han träffa någon borde han gått av tåget direkt vid ankomst, såvida han inte tvekade inför mötet
Citera
2017-07-25, 22:24
Medlem
Liberty75s avatar
Intressant med den senaste infon. Då kan vi slå fast att han mycket väl visste att han var i Hallsberg. (Har inte föräldrarna fått denna info? De har ju pratat med mobilkvinnan. Varför hävdade de då att Patrik trott han var i Mjölby?)

"Vi ses i Mjölby" är märkligt att säga till kvinnan när han faktiskt sitter tvärs över gången! Sa han det i samband med lånet av telefonen är det ju ändå märkligare för det var vid 2-tiden enligt kvinnan. De skulle sitta mitt emot varandra i en halvtimme till. Om han sa det när han gick av så tyder det ju absolut på att han skulle hämtas och köras till Mjölby.

Om det stämmer att han satt vid slutet av gångbron och höll på med mobilen så var det väl ett "Nu är jag här. Var är ni/du?"
Citera
2017-07-25, 22:30
Medlem
[quote=Liberty75|61310375]Intressant med den senaste infon. Då kan vi slå fast att han mycket väl visste att han var i Hallsberg. (Har inte föräldrarna fått denna info? De har ju pratat med mobilkvinnan. Varför hävdade de då att Patrik trott han var i Mjölby?)

"Vi ses i Mjölby" är märkligt att säga till kvinnan när han faktiskt sitter tvärs över gången! Sa han det i samband med lånet av telefonen är det ju ändå märkligare för det var vid 2-tiden enligt kvinnan. De skulle sitta mitt emot varandra i en halvtimme till. Om han sa det när han gick av så tyder det ju absolut på att han skulle hämtas och köras till Mjölby.

Om det stämmer att han satt vid slutet av gångbron och höll på med mobilen så var det väl ett "Nu är jag här. Var är ni/du?"[/QUOT

Ny info igen! Har inte hört något om att han satt vid slutet av gångbron( glastunneln?) o höll på med sin mobil. Var kommer denna info från?
Citera
2017-07-25, 22:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nik145
Detta blir bara värre och värre ju mer som kommer fram. Eller mer invecklat är kanske mer rätt

Har också tänkt på varför han skulle säga så till kvinnan. Har de pratat en stund och hon varit givmild med att låna ut sin telefon är det inte konstigt att man säger mer än "hejdå" när man går. Men att han sa just "Vi ses i mjölby" låter mer som att han tänkt ta sig till mjölby men inte med detta tåget, men ändå så pass fort att han hinner på samma tåg som kvinnan ska åka vidare med (antar här att kvinnan också ska byta tåg i mjölby).

Patrik pratade med någon i sin egna telefon efter han lånat damens (är i denna tråden jag läst det), kan han pratat med någon han skulle möta upp i hallsberg, och åka med denne till mjölby i bil så han ändå kommer med det bokade tåget till malmö?

Känns som ett långskott men det där med "vi ses i mjölby" är inte helt logiskt.

2h 50 min med tåg mellan hallsberg-mjölby och 1h 20 min med bil samma sträcka enligt google maps, så tidsmässigt funkar det.

Men det står ingenstans när exakt detta "skulle ses i Mjölby" skulle ha sagts, utan bara "under samtalet".
Nu är jag fördomsfull, men kan tänka mig att det var kvinnan som sa så till Patrik och han svarade ungefär:-Ja det gör vi.

Citat:
Under samtalet med kvinnan hade Patrik och hon sagt att de "skulle ses i Mjölby", där de alltså skulle byta tåg.
http://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/hon-var-den-sista-stt-prata-med-patrik-innan-han-f%C3%B6rsvann/ar-AAoOc1H?li=AAb2bl2&ocid=spartanntp

Jag tänker att när de byter tåg i Mjölby, kanske de gå av tillsammans, men att de kanske inte skulle med samma tåg sedan eller kanske inte skulle komma i samma vagn. Då kanske de skulle ses i Mjölby för att säga adjö?
Citera
2017-07-25, 22:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nik145
Jo, det är det mest naturliga. Finns parkeringar på båda sidor om spåret så en bil kan varit var som. Å andra sidan, skulle han träffa någon borde han gått av tåget direkt vid ankomst, såvida han inte tvekade inför mötet

Att någon möter upp honom med bil kan han ha fått reda på under ett mobilsamtal eller via datorn när han sitter på tåget i Hallsberg, ungefär när de fyra killarna dyker upp.
Citera
2017-07-25, 22:44
Medlem
Snubban007s avatar
Vad finns det för källa på att Patrik skall ha suttit i slutet av gångbron och skrivit sms?? Inte läst det någonstans
Citera
2017-07-25, 22:58
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Vad finns det för källa på att Patrik skall ha suttit i slutet av gångbron och skrivit sms?? Inte läst det någonstans

Stått någonstans i tråden men det var inget bekräftat obs - ett vittne som "trodde att det kanske kunde varit Patrik..."
Citera
2017-07-25, 23:02
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att någon möter upp honom med bil kan han ha fått reda på under ett mobilsamtal eller via datorn när han sitter på tåget i Hallsberg, ungefär när de fyra killarna dyker upp.

Exakt. Kanske var det inte killarna som gjorde honom orolig och nervös - utan meddelandet på datorn eller telefonen?
Citera
2017-07-25, 23:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Intressant med den senaste infon. Då kan vi slå fast att han mycket väl visste att han var i Hallsberg. (Har inte föräldrarna fått denna info? De har ju pratat med mobilkvinnan. Varför hävdade de då att Patrik trott han var i Mjölby?)

Om det stämmer att han satt vid slutet av gångbron och höll på med mobilen så var det väl ett "Nu är jag här. Var är ni/du?"

Men det är inte säkert att de satt jättenära varandra. De satt ju på varsin sida om gången, på fönstersidan. De kan ha suttit med ryggarna mot varandra, eller iaf en kan av dem kan ha suttit med ryggen mot den andra. Om det inte var mycket folk på tåget, kan kinnan varit en av de få personer som han kunde fråga om lov att låna telefonen av. Samtidigt måste kvinnan kunnat se till Patrik eftersom hon kommenterat att han inte verkade bekväm med killarna som klev på tåget.

Citat:
Patrik och kvinnan satt vid varsitt fönster på varsin sida av gången. Vid 14-tiden fick de kontakt när Patrik bad om att låna hennes mobiltelefon för att ringa sin mamma. Han ska då ha bett sin mamma fylla på hans kontantkort.
http://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/hon-var-den-sista-stt-prata-med-patrik-innan-han-f%C3%B6rsvann/ar-AAoOc1H?li=AAb2bl2&ocid=spartanntp

Jag tycker inte man säkert kan veta om Patrik visste att han var i Hallsberg.
Han kan ha haft en depression/förvirring/psykos på gång under veckan på Gotland och på väg till Malmö. Den sårbarheten kan ha gjort att när många lite jobbiga saker händer samtidigt, blev det för mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in