Citat:
Ursprungligen postat av
Varulv
Jag tror inte att hans TUT kommer att förnyas 2019, eller möjligen förlängas till att han suttit av sitt straff, och det är säkert därför man inte kan yrka på utvisning. Känns rimligt.
Nej. Ett TUT eller PUT är inte hinder för att yrka utvisning i allmän domstol, som särskild rättsverkan vid av brott. Oftast väljer åklagaren att inte yrka på utvisning på grund av anknytning till landet (här är Sverige extremt tillåtande om man jämför med andra länder) men i detta fallet förefaller det vara för att åklagaren bedömt att det föreligger verkställighetshinder, dvs. att en utvisning ändå inte kan eller får verkställas.
Citat:
Ursprungligen postat av
LeonaHelmsley
Vad är det här för något jävla nys om att araben inte "får" utvisas?
Se ovan. Som jag förstod var det något kryptiskt om att han riskerar att skickas vidare till ett annat land, som det råder verkställighetsförbud gentemot. Kan vara att det är land där det råder väpnad konflikt, eller att han t.ex. riskerar dödsstraff eller tortyr där.
Citat:
Ursprungligen postat av
LeifD2
Jag kan sätta en låda öl på att GMs TUT kommer att antingen förlängas eller ändras till PUT. Garanterat.
Det ligger onekligen i farans riktning. Om en allmän domstolen inte utvisar honom så är - givet att någon form av skyddsskäl kvarstår - Migrationsverkets möjligheter ytterst begränsade.
Till saken hör att det har kommit domar där några åklagare med ryggrad faktiskt yrkat utvisning också, med motivering att det förvisso inte går att verkställa utvisning nu men efter fängelsedomen är avtjänad kan det ha ändrats. Har den inte det, ja, då är det inte värre än att vi har en utvisningsdom som inte går att fastställa. Domare med ryggrad och rättskänsla har gått på den linjen men det som behövs här är ett ändrat regelverk.