2017-07-25, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caccarina69
Jag vet inte, men .... rest i många, långa mil ända från tidig morgontimma.... Han klev väl på i Falun? Resan mellan Falun och Hallsberg tar mindre än fyra timmar, alltså bör han ha klivit på runt lunch.

Men om din teori stämmer, att han trodde han skulle byta tåg, varför i hela helvete lämnade han då stationen? Om man blir så orolig och stressad så lämnar man väl inte det område man vet att tågen går från, och tar en liten promenad?

Och om han nu åkte tåget tidigare måste han ju också ha sett att lokföraren byter plats i Hallsberg, så varför skulle det vara så stressande just denna gång?

På filmen släntrar han rätt lugnt, tycker jag, han ger inte sken av att just kommit på att han skulle byta tåg.

Ja jag håller med dej i allt till 100 % ,det är därför man blir jäkligt undrandes., just det att han vandrar iväg. ,,,,,,självklart stannar man på stationsområdet om man vill hemåt., hur många tåg man än missat., eller hur.?
Sen att han går lugnt beror ju på att OM (som det nu inte var)det hade varit Mjölby så hade han ju ingen brådska, eftersom han visste att det var en timme tills det tåget skulle gå.
MEN hur kunde han MISSA att han var på fel station?Det står ju Hallsberg på stationshuset...

Och att gå iväg från station när han insett sitt misstg...var ju det sãmsta valet någonsin....
Så jag förstår inte hur han tänkte.....???
Senast redigerad av evaveva 2017-07-25 kl. 11:31.
Citera
2017-07-25, 11:29
Medlem
zippzons avatar
En sak jag inte får ihop är "sista samtalet vad handlade det om igentligen ?

mammans citat
Citat:
Någon undrade vad vi hade pratat om på tåget. Jag kan nog tycka att det bara är privat och endast angår mig och Patrik. Men för all del…jag ska berätta… Vi pratade om att vi skulle hjälpa Patrik när han kom hem, vi pratade om att vi skulle vandra i skogen, laga mat tillsammans, ta en dag i taget. Ja allt sånt som man mår bra av och som man läker av.

jag tänker på pappans uttalande om proffshjälp

Citat:
– Han längtade hem och han ville få stöd av mig och Car*na. Han hade insett att han behövde professionell hjälp, berättar Jör*en Lin*eldt.
Senast redigerad av zippzon 2017-07-25 kl. 11:33.
Citera
2017-07-25, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Men kãra du,han trodde inte att han satt på fel tåg,det har han aldrig trott, MEN han trodde att tåget hade kommit fram till sin slutstation , och att det då enligt hans biljetter skulle bytas tåg.
Något som just där inte stãmde eftersom han ännu inte kommit vidare och fram till den RIKTIGA slutstationen.
Klart att han fick huvudbry när han då inte ser en enda avgång som stãmmer överrens med det han planerat.

Undrar hur många mãnniskor som ska behöva ta livet av sig innan samhället förstår att sätta folk i jobb i informationsdiskar och biljettluckor,istället för en stor ful grå apparat som spottar ut biljetter om man har pengar på kortet sitt.
Finns massor med mãnniskor som behöver just få några ord på vãgen för att överhuvudtaget våga gå på ett tåg. E ni med ?
Nuförtiden sãljs ju biljetter utav kioskbiträdet men om man nu behöver diskutera sitt missade tåg eller att biljetten blev ogiltig så kan man ju inte stå och prata om det,och oron man har, när folk ilsket står bakom för att köpa läsk och cigaretter.

Så fram för mer biljettluckor snälla, innan alla tågresenärer går och dör....okii....
Tyvärr tror jag inte på den teorin.ingen människa får ett plötsligt infall,o går o tar livet av sig.Att ta sitt liv är ett stort beslut o inget man gör på impuls,ens om man är utarbetad o deprimerad el ens under ett förvirringstillstånd.Knappast heller det första en psykotisk människa gör.Har mött ett par människor som hade pågående psykos,o ingen av dem var självmorsbenägen.Den ene trodde att fåglarna var spioner o hon pratade om att hon behövde få tag på ett vapen för att kunna skjuta dem.Hon hade dock ingen önskan om att själv dö.Den andre var en utarbetad kurator(som oxå innan arbetat som socialsekreterare) Hon inbillade sig att hon höll på att kvävas av stora hårbollar som hon gick o hulkade upp,hon var förtvivlad att ingen annan kunde se dessa ihopfantiserade hårbollar som höll på att kväva henne.Hon skrek o grät mycket,kom på att jag träffat ytterligare en tjej under en pågående psykos,o hon trodde att det börjat växa hår på henne över hela kroppen,hon slet av sig kläderna o skrek till alla;titta på mig,det växer ut lång päls på min kropp.Samma tjej trodde oxå att det bodde småfolk under golvet o gjorde iordning små matskålar varje dag till dem som hon placerade ut.Inte heller hon var självmordsbenägen.Nu vet jag ju att alla har sina egna typer av psykoser,men tvivlar starkt på att Patrik på plötsligt infall tagit sitt liv pga en plötsligt uppstådd psykos el dyl,bara för att han råkade hoppa avtåget på fel station.Nä,han måste ha råkat ut för något. Någon/några har lurat iväg honom efter att han klev av i Hallsberg ,o kanske denna någon/några sedan har tagit hans liv,,,,kanske av misstag...Patrik ser dessutom drogad ut på vissa bilder,så vem vet,han kanske mådde dåligt,hoppade av i Hallsberg,försökte sedan anförskaffa sig nått lugnande av någon narkoman han fått syn på,kanske fick han tag på dåligt knark o strök med,han befann sig kanske på fel plats vid fel tid o det blev som det blev.Väskorna dumpades o kroppen gömd/nedgrävd....Återstår att se,om han nu övh hittas....
Citera
2017-07-25, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
En sak jag inte får ihop är "sista samtalet vad handlade det om igentligen ?

mammans citat

jag tänker på pappans uttalande om proffshjälp

Ja precis, känns som om han hade en riktigt identitetskris med sig själv.
Vem är jag , Vad vill jag med mitt liv.? Kommer jag någonsin att lyckas med det jag företagit mig.?
Typ: -Mamma hjälp !
Och hon försöker få honom att komma hem och "krypa nära itill "känslomässigt, bara göra saker som är som förr,allt för att få honom att "hitta hem"hos sig själv.......
Han mådde nog riktigt illa pga sin prestationsångest över att lyckas osv.
De sa ju att han hade alltid satt höga krav på sig själv.
Antar att manman insåg att det var dags för Patrik att ta en paus från att förkovra sig. , innan han gick in i väggen.
Det vet man ju själv att ibland som student brydde man sig inte om att äta. rätt (nudlar hela veckan lång,då blir man matt), så att få bli servad av mammas goda mat och slippa ansvara i allt hela tiden, hade nog suttit fint,det insåg nog manman och pratade för det.
Att han skulle få bli lite ombrydd helt enkelt.....
Citera
2017-07-25, 11:53
Medlem
Citat:
En teori är ju att han brottades med sina tankar och för att i sista minuten bestämma sig för att (kliva av) på flera sätt ,allt en teori förstås .personligen tror jag på den även att samtalet med mamman fick honom för att bestämma sig för det eller tog kanske pappan över luren en stund och triggade nått .

Den teorin tror jag inte är omöjlig.
Jag tror att den långa tid han blev sittande still på perrongen, tillsammans med sina egna oroliga tankar, blev avgörande för ett beslut, strax innan tåget avgick.
Bara en teori bland alla andras men delger den ändå, min egen teori om varför jag tror han klev av i Hallsberg och varför så långt efter själva stoppet.
Citera
2017-07-25, 11:58
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zingoita
Tyvärr tror jag inte på den teorin.ingen människa får ett plötsligt infall,o går o tar livet av sig.Att ta sitt liv är ett stort beslut o inget man gör på impuls,ens om man är utarbetad o deprimerad el ens under ett förvirringstillstånd.Knappast heller det första en psykotisk människa gör.Har mött ett par människor som hade pågående psykos,o ingen av dem var självmorsbenägen.Den ene trodde att fåglarna var spioner o hon pratade om att hon behövde få tag på ett vapen för att kunna skjuta dem.Hon hade dock ingen önskan om att själv dö.Den andre var en utarbetad kurator(som oxå innan arbetat som socialsekreterare) Hon inbillade sig att hon höll på att kvävas av stora hårbollar som hon gick o hulkade upp,hon var förtvivlad att ingen annan kunde se dessa ihopfantiserade hårbollar som höll på att kväva henne.Hon skrek o grät mycket,kom på att jag träffat ytterligare en tjej under en pågående psykos,o hon trodde att det börjat växa hår på henne över hela kroppen,hon slet av sig kläderna o skrek till alla;titta på mig,det växer ut lång päls på min kropp.Samma tjej trodde oxå att det bodde småfolk under golvet o gjorde iordning små matskålar varje dag till dem som hon placerade ut.Inte heller hon var självmordsbenägen.Nu vet jag ju att alla har sina egna typer av psykoser,men tvivlar starkt på att Patrik på plötsligt infall tagit sitt liv pga en plötsligt uppstådd psykos el dyl,bara för att han råkade hoppa avtåget på fel station.Nä,han måste ha råkat ut för något. Någon/några har lurat iväg honom efter att han klev av i Hallsberg ,o kanske denna någon/några sedan har tagit hans liv,,,,kanske av misstag...Patrik ser dessutom drogad ut på vissa bilder,så vem vet,han kanske mådde dåligt,hoppade av i Hallsberg,försökte sedan anförskaffa sig nått lugnande av någon narkoman han fått syn på,kanske fick han tag på dåligt knark o strök med,han befann sig kanske på fel plats vid fel tid o det blev som det blev.Väskorna dumpades o kroppen gömd/nedgrävd....Återstår att se,om han nu övh hittas....

Det fetade- Då tror du fel!
Citera
2017-07-25, 12:03
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Det fetade- Då tror du fel!
instämmer
tex
Citat:
Ett annat skäl bakom plötsliga självmord kan vara att man har brutit mot starka sociala eller kulturella tabun. Att man har gjort skandal. Kanske är bedömningen i vissa fall rationell, så att man genom självmordet undkommer ett ännu värre öde. Detta beteende är mer vanligt i samhällen där toleransen mot avvikande är låg. Det förekommer t ex att kvinnor hellre tar sitt eget liv, än utsätts för den utstötning eller det våld som kan bli följden efter t ex en våldtäkt. För inte så länge sedan förekom det även i Sverige att män begick självmord efter misslyckade affärer, som alltså betraktades som en social katastrof.

Citat ur en intressant artikel i ämnet
http://www.psykologiguiden.se/fragor-och-svar/svarsbanken/?ID=237&Q=Kan+man+beg%C3%A5+sj%C3%A4lvmord+genom+i mpuls%3F
Citera
2017-07-25, 12:12
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busann
Den teorin tror jag inte är omöjlig.
Jag tror att den långa tid han blev sittande still på perrongen, tillsammans med sina egna oroliga tankar, blev avgörande för ett beslut, strax innan tåget avgick.
Bara en teori bland alla andras men delger den ändå, min egen teori om varför jag tror han klev av i Hallsberg och varför så långt efter själva stoppet.

jag är med dig, fast en rättelse han satt kvar på tåget ej perrongen

vad som sedan hände i Hallsberg har jag svårare att hitta en teori om dock
Citera
2017-07-25, 12:50
Medlem
57Emmas avatar
Kommer inte ihåg om denna filmsnutt postats här tidigare och jag vet inte när den är gjord men den verkar inte speciellt gammal eftersom han samma röda T-shirt som tydligen är en favorit
Tycker filmen visar på att han iaf där hade svårt att prata samt att han hade träffat någon

https://www.facebook.com/groups/309599029461663/?fref=ts
Citera
2017-07-25, 12:51
Medlem
Citat:
jag är med dig, fast en rättelse han satt kvar på tåget ej perrongen

vad som sedan hände i Hallsberg har jag svårare att hitta en teori om dock

Jag menar förstås stilla, på tåget som stod på perrongen. 😊Stämmer de tidiga inkomna obs som finns, så ser man även en trolig riktning efter han klev av från tåget.
OM de inkomna obsen stämmer.

Varför valde han då inte att avvika i Mjölby istället, där det, med tågbyte osv hade varit en mer naturlig och lämplig plats att avvika? Ser man till vyn över de båda stationernas placering, så kanske det kan ge en förklaring?
Den väg han gått, om obsarna stämmer, går i direkt riktning mot de fält och skogar som han tidigare passerat med tåget.
I Mjölby har vi inte den nära anslutning till naturen.
Hade han tagit ett beslut om att ta sig bort från människor, mot lugn natur/skog, så är Hallsberg det mer rimliga valet. En plats där du enkelt, snabbt och lätt kan ta dig bort från stationen mot skogen.

Se bilderna på stationerna.
http://sv.tinypic.com/r/257in15/9
http://sv.tinypic.com/r/2a6v6gg/9
Citera
2017-07-25, 12:52
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Kommer inte ihåg om denna filmsnutt postats här tidigare och jag vet inte när den är gjord men den verkar inte speciellt gammal eftersom han samma röda T-shirt som tydligen är en favorit
Tycker filmen visar på att han iaf där hade svårt att prata samt att han hade träffat någon

https://www.facebook.com/groups/309599029461663/?fref=ts

Kommer bara till gruppen på FB. Du måste öppna videon och sen kopiera länken 😊

Den??

https://m.facebook.com/groups/309599029461663?view=permalink&id=317110428710523& source=43
Senast redigerad av Livingmyownlife 2017-07-25 kl. 12:55.
Citera
2017-07-25, 12:59
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Kommer bara till gruppen på FB. Du måste öppna videon och sen kopiera länken 😊

Den??

https://m.facebook.com/groups/309599029461663?view=permalink&id=317110428710523& source=43

Vet inte varför det inte går men filmen ligger under ett inlägg av Jörgen L och postat av Christoffer Rydberg den 19 juni 07.57
Alltså i HP gruppen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in