Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Jag har lokal och nationell identitet. Även europeisk sådan även om just det är något väldigt svårgreppbart och luddigt. Gör det mig till identitär? Nej, oavsett om jag någonsin hört ordet eller ej skulle jag vara den jag är.
Det hela verkar faktiskt mycket enkelt för mig. Unga personer som är helt vilsna i tillvaron, t.ex. bor i förorter eller villastäder utanför stora städer utan anknytning till någon landsbygd kan tilltalas av detta. Detta är dock inte någon politik, detta är glorifierad gruppterapi.
Först frågar du vad identitarianism är och sen dömer du helt ut det baserat på en kort presentation... Saknar man koll kan man vara lite ödmjuk tills man fått koll.
De franska identitärerna har varit framgångsrika politiskt. De är en numerärt liten grupp men deras aktioner har lyft frågor som hemlösa fransmäns situation (genom "identitära soppkök" med fläsksoppa, vilka direkt anklagades för att vara "rasistiska"). De har också fått upp viktiga begrepp i offentligheten genom sina aktioner. I synnerhet identitet är ett sådant ord, men även frågor som rasismen mot vita fransmän, lokalism, självförsvar, reconquista, remigration, halalslakt och islamisering har man haft framgång med att ta upp. Aktionerna i Medelhavet är ett annat bra exempel på den typ av aktioner de gör. Det får stort genomslag i media och det finns en vettig tanke bakom.