2017-07-24, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeLLa
Jag tror faktiskt att detta kan vara Patrik........

Läs detta
https://www.jp.se/article/person-hittad-avliden-i-vattnet/
Citera
2017-07-24, 16:59
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeLLa
Jag tror faktiskt att detta kan vara Patrik........

Stämmer liksom inte...
Citat:
I april anmäldes en person försvunnen i området men polisen kan inte med säkerhet slå fast att det är den personen som nu anträffats avliden, även om indikationer tyder på det.

Citat:
Kvinnan, som är i 50-årsåldern, har anmälts försvunnen av anhöriga. Sökinsatser har under söndagen gjort både på land och i Ören.
Citera
2017-07-24, 17:29
Medlem
NinaBes avatar
En "öppen tråd" har lagts till i "HP:" "Veckotråd v 30!"
Där får hugade medlemmar skriva dygnet runt, liksom i "Swish" och "karttråden" så länge det hålls en god ton och inte spekuleras!
Citera
2017-07-24, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caccarina69
Vad symboliserar pricken i ruta 37?

(Vid ruta 183/189 var det visst sök med MP i helgen.)

Citat:

Citat:

Kunde tyvärr inte medverka på sök som var i helgen men har sökt av i området, där och i närheten, några gånger på egen hand, så gott jag kunnat/hunnit.

I ruta 37 gjordes en obs av en man några dagar efter försvinnandet som, enligt vittnesmål, betedde sig "konstigt". Han sågs springa in i snåren, som om han ville gömma sig, när ett par tjejer kom utmed cykelbanan och såg honom.
Då obsen är gjord från ganska långt håll, under en kort tid, så har jag dock lagt den i min katalog "Osäker - ej säkerställd obs"

Det finns säkert någon, som har mer och bättre detaljer kring den obsen?
Citera
2017-07-24, 17:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Patrik, verkar så, har enligt ett tidigare inlägg av LisaFlash setts strax efter han försvann,
1. gå över järnvägen av en byggnadsarbetare. Sedan,
2. ett vittne till, där tid/plats väckte uppmärksamhet.

Varför har dessa uppgifter inte varit intressanta att sprida mer?
Var hände detta mer exakt?
Finns det fler vittnen från tiden precis efter försvinnandet?

Om vittne 2 såg troligen Patrik och det var tidigt på morgonen 23 maj, vart tog han vägen utan att ha blivit sedd mer den dagen?

Lidl i Hallsberg där en nioåring noterat en kille med blommiga skor? Det borde ha blivit fler observationer i det området då. Det är inte lika trovärdigt.

I pressen har vi inte sett något om några säkra vittnesuppgifter efter det att Patrik synts på filmen. Tvärtom, har vi fått läsa om att det saknas säkra iakttagelser.

Om polisen inte har ansett att dessa vittnesuppgifter som LisaFlash pratar om som 100% trovärdiga, är det ju inte säkert att de går ut till pressen med dem. Men de kan ändå haft det som en för dem och Missing People, iakttagelser som kan vara värda att beakta. Nu gissar jag bara. Inget jag vet.

Men vi vet ju inget om dessa vittnen finns ens, eller om det var Patrik de såg. Den enda vi har hört det av, är LisaFlash. Med det menar jag inte att hon inte säger sanningen om vad hon har hört. Jag menar bara att vi inte har något som styrker det.

Samtidigt är det ju väldigt intressant, om det är som LisaFlash säger, att det finns vittnen som sett Patrik i ett tidigt skede av försvinnandet. Både platserna är intressanta och tidpunkten för det senaste.
Om Patrik levde dagen efter försvinnandet, blir ju teorin om självmord tunnare.
Citera
2017-07-24, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det är väl inte föräldrarna som satt diagnosen?
Såvitt jag har läst är det polisens expert som dragit den slutsatsen att Patrik kan ha fått en psykos som bröt ut i samband med att han klev av på fel station.Lärare, föräldrar och klasskamrater har berättat att Patrik inte mått bra den sista tiden och på resan till Gotland någon vecka innan försvinnandet mådde Patrik sämre.

Nu råkade jag ha GP framme här sedan zippzons inlägg nyss:

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/f%C3%B6r%C3%A4ldrarnas-desperata-jakt-efter-f%C3%B6rsvunna-patrik-22-1.4400286

Att föräldrarna griper krampaktigt efter varje halmstrå som finns att Patrik finns i livet, tycker jag är fullt förståeligt. Har sett andra fall där föräldrar reagerat på detta sätt, att tro in i det sista att det försvunna barnet lever. Att fast åren går, alla förstår barnet eller den anhöriga inte lever, vill föräldrarna inte ge upp hoppet. Då kan det där halmstråt vara psykosen, för föräldrarna.

Det är väl en stark instinkt människan har. Att inte ge upp hoppet.

Kolla inlägg #1239 på sidan 104. Men sedan det skrevs har det framkommit i tidningar att expertisen ska vara polisen.
Citera
2017-07-24, 18:50
Medlem
Citat:
Det är ju intressant att veta om tåget kom i rätt tid eller om det var försenat.
Det är ju inte säkert att Patrik satt kvar i tåget de där 8-10 minuterna som tidigare spekulerats om, om tåget var försenat.
Det finns säkert info om detta hos polisen. Men kan vi få besked??

Tåget ankom Hallsberg 2 min tidigt kl 14.31.
Tåget avgick Hallsberg 1 min tidigt kl 14.46.
Antagligen är det problem med avrundningen som gör att det står att det avgick 1 min tidigt.
Citera
2017-07-24, 18:51
Medlem
zippzons avatar
en ny OB i HP

Citat:
Den dagen 22 maj då Patrik steg av tåget i Hallsberg observerades en kille som kunde ha varit Patrik sittandes vänd emot trafiken nedanför pelarbron i Hallsberg killen pratade i mobil om den killen var Patrik så har han ringt ett samtal efter det han pratat med sin mamma på tåget. Om nu uppgifterna stämmer..

är redan raderad kom in under veckotråden v30
Senast redigerad av zippzon 2017-07-24 kl. 18:53.
Citera
2017-07-24, 19:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
en ny OB i HP

är redan raderad kom in under veckotråden v30

Varför raderas en observation?

Stämmer observationen inte in i världens story?

Iakttagelsen kan vara intressant, P ringde kanske efter det att han klev av tåget?
Citera
2017-07-24, 19:09
Medlem
Citat:
I pressen har vi inte sett något om några säkra vittnesuppgifter efter det att Patrik synts på filmen. Tvärtom, har vi fått läsa om att det saknas säkra iakttagelser.

Om polisen inte har ansett att dessa vittnesuppgifter som LisaFlash pratar om som 100% trovärdiga, är det ju inte säkert att de går ut till pressen med dem. Men de kan ändå haft det som en för dem och Missing People, iakttagelser som kan vara värda att beakta. Nu gissar jag bara. Inget jag vet.

Men vi vet ju inget om dessa vittnen finns ens, eller om det var Patrik de såg. Den enda vi har hört det av, är LisaFlash. Med det menar jag inte att hon inte säger sanningen om vad hon har hört. Jag menar bara att vi inte har något som styrker det.

Samtidigt är det ju väldigt intressant, om det är som LisaFlash säger, att det finns vittnen som sett Patrik i ett tidigt skede av försvinnandet. Både platserna är intressanta och tidpunkten för det senaste.
Om Patrik levde dagen efter försvinnandet, blir ju teorin om självmord tunnare.

Det kan även vara så att polisen SER de som mycket trovärdiga och därför gjort en bedömning att de kan avstyra, än mer, misstanke om brott och kanske därför ej heller kunnat lägga alla sina resurser på försvinnandet, även om de vill, om misstanken finns att en myndig person valt att avvika av egen fri vilja.
Bara en teori av många och endast en vinkling av din egen teori och fundering men vänd åt andra hållet.

Tänk om inte orden "om" och "kanske" fanns? Så säker man skulle känna sig... 😊
Citera
2017-07-24, 19:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upuaut
Tåget ankom Hallsberg 2 min tidigt kl 14.31.
Tåget avgick Hallsberg 1 min tidigt kl 14.46.
Antagligen är det problem med avrundningen som gör att det står att det avgick 1 min tidigt.

Oj, hur lyckades du få reda på det här? Det var ju bra info.

För man ser ju att Patrik går av tåget 14.46, tror jag det var(?), dvs strax innan tåget avgick.

Då vet man att Patrik satt kvar på tåget 14-15 minuter, om dina uppgifter kommer från säker källa.
Citera
2017-07-24, 19:20
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför raderas en observation?

Stämmer observationen inte in i världens story?

Iakttagelsen kan vara intressant, P ringde kanske efter det att han klev av tåget?

Skulle säga samma sak. Varför i hela världen raderas en viktig obs?! Det är väl superviktigt?

Polisen har gått ut med att mobilen var på under eftermiddagen i Hallsberg. Hur långt "eftermiddagen" sträcker sig vet man ju inte. Den kan således ha varit på långt efter det han gick av tåget.

Modern säger däremot att sista pinget mot masten var i samband med deras sista samtal. Trodde det var på tåget men det kan ju ha varit på stationen.
Senast redigerad av Liberty75 2017-07-24 kl. 19:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in