2017-07-24, 15:04
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
88 maj
Nej, jag förstod att du inte menade att polisen skulle lämna ut uppgifterna!
Men visst, om någon har lust att kolla med biljettkassan, är det ju bra information om de är villiga att kolla och kan lämna ut den infon.
22 maj......
Citera
2017-07-24, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CallePhille
Tack! Jag tänker att det är av intresse att se vad Patrik såg, dels innan han klev av, men också när han gick på perrongen. Om ett tåg mot Mjölby står inne när du är där, så skulle den skylten på perrongen vara intressant. Syns den där Patrik gick så att han hade kunnat se den?

Jag hoppas att ni är medvetna om att det enda tåg som går mot Mjölby ifrån Hallsberg station,var/är just det tåg som han satt på.Bergslagståget....
Jag blir knas på att han inte kunde sitta kvar den där kvarten, då hade vi sluppit skriva de här alla inlãggen, då hade vi inte haft en aning om att Patrik ens existerade....
Citera
2017-07-24, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caccarina69
Bra kartor men jag undrar lite över de röda prickarna. Dels - vad markerar de? Väskorna är väl 2 av prickarna? Och - hur säker är du på placeringen? Det tycks ju vara lite olika bud om var de hittats.

De andra prickarna, vad står de för?

De markeringar man ser i rutkarta 1-18 är väskornas placering, sånär som på någon meter felmarkerat av väska nummer 2, ryggsäcken.
De andra markeringarna är obs som inkommit samma dag Patrik försvann och dagen/dagar efter. Hur väl säkerställda alla dessa är vet jag inte idag men senast jag hörde om de, så var de mycket viktiga/troliga. Om de efter närmare granskning har ändrat karaktär till ej troliga, får kanske någon annan svara på. Vad jag inte förstår är att de aldrig ens nämnts? De har ju varit kända länge.

En av markeringarna ska inte vara med på kartan alls (mitt misstag) utan markerar endast en plats i skogen som jag varit vid. Hade glömt att ta bort den (brukar ta en bild när jag är ute i skogen med markering om var exakt jag är, så jag har lite koll var jag sökt av). Den markering som man ser vid ruta 183 är en sådan markering, som av mig blev bortglömd att radera, innan delning av den kartan.
Citera
2017-07-24, 15:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
Jo har blivit lite att läsa sedan 22 maj , men det kan ju även innebära att nu när P vet att han ska få proffshjälp när han kommer hem,så kanske han får kalla fötter och kliver av i H-berg på grund av det . Förmodligen för att avsluta sitt liv (även om jag har svårt med att någon väljer en helt främmande plats för det)

Ja, känns konstigt att man inte sett det förut ändå. Bra att du såg det!

Kan ju vara som du säger, att han känt att det inte känts bra med att få psykhjälp, i varje fall kanske att han förstått att han är i så dåligt skick att han måste ha psykhjälp. Det kan ha känts tungt.

Men vet också att när man är deprimerad kan man färga allt svart-grått. Man kan inte se det positiva, möjligheterna, det som går att lösa. Man låser sig på det negativa, det omöjliga, problemen. Som förstoras upp.

Lite konstigt är det att kliva av i Hallsberg av alla platser.
Finns förstås många olika möjliga anledningar till varför det blev just där.

Vad jag tror:

- en plötslig impuls (kanske något han känt en längre tid, att han tänkt på att ta sitt liv). Går av med flit
- kan har varit något han planerat en kortare tid innan. Att han vet att när han kommer hem blir det svårare att ta sitt liv, de kommer att ha ögonen på honom. Kanske vill "skona" familjen.
- tog fel på riktigt, trodde det var Mjölby, blev förvirrad av det
- förvirring, såg varken skyltar eller annat

Tror inte:

- någon har kontaktat Patrik för att plocka upp honom (varken föräldrar eller någon annan)
- att det var en plan. Patrik gick av i Hallberg för att plantera falska ledtrådar genom att lämna väskorna ute i vischan
- att det var något som mamman sa som fick Patrik att "försvinna"
Citera
2017-07-24, 15:35
Medlem
Citat:
Känner detsamma!

jag tänker ibland att tänk om den eller den som jag älskar skulle försvinna som Patrik har gjort, skulle man aldrig komma över det. Alltid undra vad som hänt, om han lidit, om det var ens eget fel, alla dumma saker man sagt eller gjort, om man kunde gjort något, om han lever, om man kunde gå tillbaka till innan det hände. Om, om, om......

Gruppen har nybörjarproblem, som växt över deras öron.

Hitta Patrik gruppen är nog bara början på ett fenomen som kommer att utvecklas med de forum vi har idag. Skulle inte förvåna mig om det kommer konsultfirmor och företag som utvecklar program och appar för organisation mm för försvunna personer.

Titta bara i andra länder som USA, där man som anhörig inte sällan är mycket mer aktiv i sökandet via media och sociala medier. Det är inte många år sedan vi inte hade Missing People. Nu finns relativt nybildade FIKK.
Precis. Missing People har ju växt något enormt de sista åren. Troligtvis kommer också Fikk till att bli större. Tror också som du säger att det kommer nya sätt att leta efter försvunna personer i framtiden.
Citera
2017-07-24, 15:44
Medlem
CallePhilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Jag hoppas att ni är medvetna om att det enda tåg som går mot Mjölby ifrån Hallsberg station,var/är just det tåg som han satt på.Bergslagståget....
Jag blir knas på att han inte kunde sitta kvar den där kvarten, då hade vi sluppit skriva de här alla inlãggen, då hade vi inte haft en aning om att Patrik ens existerade....
Det var just därför jag skrev som jag gjorde. Tågen mot Mjölby stannar alltid där han klev av
Citera
2017-07-24, 15:56
Medlem
Citat:
Ja, känns konstigt att man inte sett det förut ändå. Bra att du såg det!

Kan ju vara som du säger, att han känt att det inte känts bra med att få psykhjälp, i varje fall kanske att han förstått att han är i så dåligt skick att han måste ha psykhjälp. Det kan ha känts tungt.

Men vet också att när man är deprimerad kan man färga allt svart-grått. Man kan inte se det positiva, möjligheterna, det som går att lösa. Man låser sig på det negativa, det omöjliga, problemen. Som förstoras upp.

Lite konstigt är det att kliva av i Hallsberg av alla platser.
Finns förstås många olika möjliga anledningar till varför det blev just där.

Vad jag tror:

- en plötslig impuls (kanske något han känt en längre tid, att han tänkt på att ta sitt liv). Går av med flit
- kan har varit något han planerat en kortare tid innan. Att han vet att när han kommer hem blir det svårare att ta sitt liv, de kommer att ha ögonen på honom. Kanske vill "skona" familjen.
- tog fel på riktigt, trodde det var Mjölby, blev förvirrad av det
- förvirring, såg varken skyltar eller annat

Tror inte:

- någon har kontaktat Patrik för att plocka upp honom (varken föräldrar eller någon annan)
- att det var en plan. Patrik gick av i Hallberg för att plantera falska ledtrådar genom att lämna väskorna ute i vischan
- att det var något som mamman sa som fick Patrik att "försvinna"

Tror du har rätt. Har själv lidit av återkommande depressioner och gör ännu. Det jag kan minnas av diagnosen depression är att man överhuvudtaget inte tänker rationellt, man vill bara bli av med den hemska ångesten. Har man då som Patrik denna depression, plus kanske en begynnande psykos ( vanföreställning ), då är det riktigt svårt att tänka rationellt

Jag har själv träffat en person som hade psykos, vi var grannar. Vi pratade med varandra dagen innan hon trodde att huset vi bodde i var förgiftat. Med detta menar jag att det kan vara väldigt svårt att se på utsidan om någon har en psykos. De ser ut som vanligt och det syns inte utanpå att det finns en psykos, och de som har en pågående psykos kan vara artiga, svara som vanligt....Man kan aldrig höra i telefon att en person har psykos....Patriks mamma ska inte lastas för att inte hört på sonen hur dålig han var, för det kan ingen säga eller märka per telefon
Citera
2017-07-24, 16:14
Medlem
Om man tittar på kartbilden 1-18 så markeras en väska i ruta 8. Dit kan han lätta gå om han efter han steg av går mot stationen och tar upp höger och går över pylonbron till norra sidan. Där ligger det en bygghandel och en cementfabrik. Till vänster ligger Volvofabriken som är inhägnad. I ruta 7 ser man den andra volvofabriken. I ruta 2 är väskan som jag ser det ute på leråkrarna där tegelbruket tog lera förr. Jag vet att det förr gick en smal cykelväg där som leder förbi en storbonde och inte långt därifrån en bilskrot. Man kunde också cykla där till ” Via Harry´s” en loge där man dansade. Fortsatte man så kom man i Kumlaområdet.
En undrar är då varför söker man i Hällabrottet?
Citera
2017-07-24, 16:15
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Nu är jag lite petig, men: "Det ska finnas ett vittne som såg honom strax efter han gick av."

När man använder uttryck som ex. "Det ska finnas... så finns det en liten osäkerhet huruvida det verkligen fanns ett vittne (i det här fallet.)

Vissa kommer dock att tolka det som att det fanns ett vittne, och därmed kan det bli en trådsanning.

Detta var inte riktat mot dig, men exemplet var bra. Själv slarvar jag med att uttrycka mig i skrift.

Jag skrev medvetet på det sättet eftersom jag ifrågasätter allt i den här konstiga härvan av sanningar och osanningar. Det har skrivits flera gånger om detta vittne - som ingen vet vem det är. Finns han/hon/den/det ?? Ingen som helst aning
Citera
2017-07-24, 16:26
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Jag skrev medvetet på det sättet eftersom jag ifrågasätter allt i den här konstiga härvan av sanningar och osanningar. Det har skrivits flera gånger om detta vittne - som ingen vet vem det är. Finns han/hon/den/det ?? Ingen som helst aning

Aha... Då förstår jag...
Citera
2017-07-24, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Du har så rätt.

Snarare denna:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/sjopolis-satts-in-i-sokandet-efter-forsvunnen-man?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/dod-person-hittad-i-sjon-oren
Jag tror faktiskt att detta kan vara Patrik........
Citera
2017-07-24, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busann
De markeringar man ser i rutkarta 1-18 är väskornas placering, sånär som på någon meter felmarkerat av väska nummer 2, ryggsäcken.
De andra markeringarna är obs som inkommit samma dag Patrik försvann och dagen/dagar efter. Hur väl säkerställda alla dessa är vet jag inte idag men senast jag hörde om de, så var de mycket viktiga/troliga. Om de efter närmare granskning har ändrat karaktär till ej troliga, får kanske någon annan svara på. Vad jag inte förstår är att de aldrig ens nämnts? De har ju varit kända länge.

En av markeringarna ska inte vara med på kartan alls (mitt misstag) utan markerar endast en plats i skogen som jag varit vid. Hade glömt att ta bort den (brukar ta en bild när jag är ute i skogen med markering om var exakt jag är, så jag har lite koll var jag sökt av). Den markering som man ser vid ruta 183 är en sådan markering, som av mig blev bortglömd att radera, innan delning av den kartan.

Vad symboliserar pricken i ruta 37?

(Vid ruta 183/189 var det visst sök med MP i helgen.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in