Intressant under dagens förhandlingar – för er som följt fallet och läst fup:en – var hur åklagaren vid obduktionsläkarens vittnesmål försökte koppla ihop de olika forensiska utlåtandena, nämligen från polisen och obduktionen. Det gällde då dels en halsduk full av hål efter knivhugg, som hittats (i hallen?) dels ett böjt (!) dammsugarmunstycke som hittats i närheten av sängen där BO låg och som hade spår av "fettvävnad" på sig.
Åklagaren försökte få obducenten att hjälpa till att göra troligt att de tecken på strypningsvåld som fanns på BO kunde ha orsakats med halsduken som vapen, vilket obducenten gick med på. Med dammsugarmunstycket var det värre, då obducenten inte ville svara att fettvävnaden bara kunde ha kommit från såren på BO:s överarmar efter styckningsförsöken, som åklagaren ville. Mest sannolikt är det så, men det ska bevisas också.
Tydligen har alltså GM försökt
slå av benen i överarmarna med dammsugarmunstycket vid styckningsförsöket, när det inte gick att karva igenom med kniv.
Ett av åklagarens vittnen, som sett paret bråka utanför porten på morgonen 13/12, då MGM sprang ut barfota iklädd kalsonger, blev närmast en belastning, då hon tycks ha velat hjälpa polisen lite väl mycket initialt och skarvat berättelsen med sina egna tolkningar av situationen, bl a att MGM skulle ha talat med bruten svenska. Det var nog hans hudfärg som gjorde att hon föreställde sig det, för att sedan förväxla sin föreställning med verkligheten.
Det enda som hålls bakom stängda dörrar är den del av obduktionsläkarens vittnesmål där bilder från obduktionen visades. Det skulle vara alltför integritetskränkande att visa fotografierna av den döda och lemlästade BO för allmänheten. (BO:s biologiske far ville inte ens ta del av obduktionsläkarens muntliga beskrivning, utan gick ut.)
När jag sett bilden av dammsugarmunstycket med köttslamsor på, är jag böjd att hålla med rätten. Utifrån det fotografiet var det svårt att låta bli att göra sig en bild av vilken brutalitet och hänsynslöshet som präglat mordet och styckningsförsöket.
Även jag, som är rätt tålig, fällde en tår då.