2017-07-10, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snowdust
Har nu läst hela fup! Tänkte skriva ner lite grejor som jag reagerat på som kanske kan vara intressanta för er som inte orkar läsa igenom hela. (Allt nedan är skrivet i mina egna ord, men allt går att läsa i fup)
Citat:
Både TK och VÖ hade både alkohol, klonazepam och thc på testerna i sig när det hände.
Alkohol + ikto kan ju bli rätt skevt i skallen, vet jag av erfarenhet.

Nä. Alkohol gick inte att påvisa i Tims tester.
Citera
2017-07-14, 08:15
Medlem
Citat:
Victoria Örnberg, 19, mejlade om en ny bostad – mindre än åtta timmar senare var hon död.
Nu undrar hennes familj och hon tänkte flytta ifrån den mordmisstänkte sambon.
– Det gick inte att komma till rätta med det på grund av att han inte svarar, säger Victorias mamma Carina Andersson om den mordmisstänkte.

Citat:
I förhör har polisens förhörsledare frågat om sökningarna på lägenheter. På frågan om den misstänkte 21-åringen minns om det är han själv som gjort det svarar han:
– Nej inte minne av.
Men polisen har konstaterat att det måste ha varit Victoria som skickade mejlet.

Polisen: Tänkte hon lämna dig?
Den misstänkte mördaren säger i andra förhör att han och Victoria tittade på lägenheter tillsammans, att de trivdes "så där" där de bodde.
– Vi hade ju funderat på att flytta därifrån, jag och Victoria så vi kollade på lägenheter.
I ett senare förhör frågar förhörsledaren, apropå Victorias intresseanmälan som skrevs utan att nämna pojkvännen, om hon tänkte lämna honom. Då svarar den misstänkte mördaren:
– Nej.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/mystiska-mejlet-timmar-innan-victoria-mordades/
Citera
2017-07-16, 22:03
Medlem
Skrevs avatar
Expressen har även idag en artikel om fallet, med en braskande rubrik, som slagits upp på löpsedlarna i Uppsala. Men det verkar vara mest gammal skåpmat som tuggas om för att sälja lösnummer på sensationsjournalistik.
Citat:
Sista bilden på Victoria Örnberg, 19, innan hon mördades

Polisen har tagit fram övervakningsbilder från de Ica-butiker där pojkvännen hävdar att han var innan branden bröt ut. Och bilderna är tydliga: Pojkvännen var inte i någon av butikerna den 13 december 2016, alltså dagen då Victoria mördades.

Däremot var han där strax innan klockan 19 kvällen innan mordet. Två och tre dagar innan mordet var han även i butiken tillsammans med Victoria.

Bilderna är tagna när paret är på väg ut ur butiken. Den sista, tagen klockan 22.16 två dagar innan mordet, är den sista bilden på paret.

Här är den sista bilden på Victoria och den misstänkte mördaren, tagen två dagar innan mordet.
https://unvis.it/expressen.se/nyheter/brottscentralen/sista-bilden-pa-victoria-innan-hon-mordades

Det är väl i nästa vecka som dom faller, så fallet ska väl värmas upp så att det blir fler lösnummer sålda då.
Var det den 20:e som domen skulle meddelas?
Citera
2017-07-16, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Kan någon länka till FUP:en?

FUP finns här:
(FB) Misstänkt mord på Victoria Örnberg och mordbrand - Hällbygatan, Uppsala 2016-12-13
Citera
2017-07-18, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Expressen har även idag en artikel om fallet, med en braskande rubrik, som slagits upp på löpsedlarna i Uppsala. Men det verkar vara mest gammal skåpmat som tuggas om för att sälja lösnummer på sensationsjournalistik. https://unvis.it/expressen.se/nyheter/brottscentralen/sista-bilden-pa-victoria-innan-hon-mordades

Det är väl i nästa vecka som dom faller, så fallet ska väl värmas upp så att det blir fler lösnummer sålda då.
Var det den 20:e som domen skulle meddelas?

Citerar det en annan medlem skrivit innan.

"Efter överläggning meddelade rätten att Kombrecht ska kvarstanna i häktet, då bevisningen mot honom är stark. Han ska genomgå rpu för att klargöra om det föreligger behov av vård med särskild utskrivningsprövning. Efter rpu återupptas huvudförhandlingen prel. den 25 juli."
Citera
2017-07-19, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Intressant under dagens förhandlingar – för er som följt fallet och läst fup:en – var hur åklagaren vid obduktionsläkarens vittnesmål försökte koppla ihop de olika forensiska utlåtandena, nämligen från polisen och obduktionen. Det gällde då dels en halsduk full av hål efter knivhugg, som hittats (i hallen?) dels ett böjt (!) dammsugarmunstycke som hittats i närheten av sängen där BO låg och som hade spår av "fettvävnad" på sig.

Åklagaren försökte få obducenten att hjälpa till att göra troligt att de tecken på strypningsvåld som fanns på BO kunde ha orsakats med halsduken som vapen, vilket obducenten gick med på. Med dammsugarmunstycket var det värre, då obducenten inte ville svara att fettvävnaden bara kunde ha kommit från såren på BO:s överarmar efter styckningsförsöken, som åklagaren ville. Mest sannolikt är det så, men det ska bevisas också.
Tydligen har alltså GM försökt slå av benen i överarmarna med dammsugarmunstycket vid styckningsförsöket, när det inte gick att karva igenom med kniv.

Ett av åklagarens vittnen, som sett paret bråka utanför porten på morgonen 13/12, då MGM sprang ut barfota iklädd kalsonger, blev närmast en belastning, då hon tycks ha velat hjälpa polisen lite väl mycket initialt och skarvat berättelsen med sina egna tolkningar av situationen, bl a att MGM skulle ha talat med bruten svenska. Det var nog hans hudfärg som gjorde att hon föreställde sig det, för att sedan förväxla sin föreställning med verkligheten.
Det enda som hålls bakom stängda dörrar är den del av obduktionsläkarens vittnesmål där bilder från obduktionen visades. Det skulle vara alltför integritetskränkande att visa fotografierna av den döda och lemlästade BO för allmänheten. (BO:s biologiske far ville inte ens ta del av obduktionsläkarens muntliga beskrivning, utan gick ut.)

När jag sett bilden av dammsugarmunstycket med köttslamsor på, är jag böjd att hålla med rätten. Utifrån det fotografiet var det svårt att låta bli att göra sig en bild av vilken brutalitet och hänsynslöshet som präglat mordet och styckningsförsöket.
Även jag, som är rätt tålig, fällde en tår då.
Jag har läst medicin och obducerat många lik.. den där bilden på munstycket med vävnad, förmodligen är det den delen som hittats "intrasslat" i BOs hår, den där bilden chockade mig totalt... fastän den är nästan i slutet av FUP.. men först då började jag föreställa ungefär i vilken följd vad hur hänt..
Jag förstår inte alls att han klippt håret.. dumbomen trodde att det är bara att sätta igång och börja stycka ! därför kanske ...Med dammsugar-teleskop stycket trodde han att det var lätt att bryta människoben..
I paniken om det "omöjliga" tyckte han: eehh det är inte värt, låt elda upp hela grjen.. så var det gjort...
Jag är imponerad av den respekten som visas först och främst för BO genom att ha den känsligaste delen bakom stängda dörrar. Tänker på BOs närmaste...
Citera
2017-07-20, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madonnita
Jag har läst medicin och obducerat många lik.. den där bilden på munstycket med vävnad, förmodligen är det den delen som hittats "intrasslat" i BOs hår, den där bilden chockade mig totalt... fastän den är nästan i slutet av FUP.. men först då började jag föreställa ungefär i vilken följd vad hur hänt..

Du får gärna utveckla din teori/föreställning om i vilken följd allt gått till!

Utöver det, hur har han använt dammsugarmunstycket? Någon som förstått exakt hur det försökte användas vid styckningsförsöket så att fettvävnad hamnat där?
Citera
2017-07-24, 14:26
Medlem
Blir tyvärr ingen vård då de visats att han ej är psykiskt sjuk.
Citera
2017-07-24, 14:42
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Du får gärna utveckla din teori/föreställning om i vilken följd allt gått till!

Utöver det, hur har han använt dammsugarmunstycket? Någon som förstått exakt hur det försökte användas vid styckningsförsöket så att fettvävnad hamnat där?

Åklagarens teori är att TK försökt slå av benen i armarna med dammsugarmunstycket, efter att han misslyckats med att tälja igenom benen med kökskniven, och att det är därför som munstycket är insmort i blod och fettvävnad. BO har ju inte utsatts för trubbigt våld med med tillhygge på ett sätt som skulle förklara att det är blod och fettvävnad på munstycket, och därmed så måste framför allt fettvävnaden ha kommit dit (den sitter inkilad i en gänga på munstycket) på något annat sätt.
Citera
2017-07-24, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Blir tyvärr ingen vård då de visats att han ej är psykiskt sjuk.
Varifrån kommer den uppgiften?
(Jag misstror dig inte, utan är bara nyfiken.)
Citera
2017-07-24, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Åklagarens teori är att TK försökt slå av benen i armarna med dammsugarmunstycket, efter att han misslyckats med att tälja igenom benen med kökskniven, och att det är därför som munstycket är insmort i blod och fettvävnad. BO har ju inte utsatts för trubbigt våld med med tillhygge på ett sätt som skulle förklara att det är blod och fettvävnad på munstycket, och därmed så måste framför allt fettvävnaden ha kommit dit (den sitter inkilad i en gänga på munstycket) på något annat sätt.

Exakt. Så vad gjorde han med det? Det står ju "blodbesudlingarna uppvisar inga tecken på att röret har träffat blodbesudlad yta eller svingats med blod på." Så han kan ju inte ha slagit med den. Kanske använde röret för att försöka knäcka av armarna, stod på röret mot armen och drog eller bröt med händerna. Och håret i förpackningarna som är ett mysterium. Jävla mycket fantasi man måste använda för att hitta "logiska" förklaringar där.
Citera
2017-07-24, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DilsNacke
Varifrån kommer den uppgiften?
(Jag misstror dig inte, utan är bara nyfiken.)

Står på UNT! Kan bara se rubriken. Måste vara betalande medlem för att se hela artikeln. Någon som kan återge vad som står?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in