2017-07-24, 10:16
Medlem
CallePhilles avatar
Det gnälls om att man nämner Hitta Patrik, men jag tänkte bara säga att karttråden är öppen för kommentarer igen. Samma värdelösa siffror som innan.
Citera
2017-07-24, 10:20
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nboy66
Hej
Jag har nu följt detta försvinnande ett bra tag men inte skrivit något. En fundering jag har är.
Hur vet vi att killen gick av i Hallsberg bortsett från videon? Har någon annan bekräftat att han verkligen gick av. Videon är så dålig så det kan vara någon annan som går med väskorna.

Väskorna funna i Hallsberg, tanten på tåget som lånade ut sin mobil och av vad jag förstått även snackat med Patriks mamma.. (?)
Och samtalet mellan P och hans mamma där han sa att han var där.. och någon obs av en kranförare (?)
Citera
2017-07-24, 10:20
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nboy66
Hej
Jag har nu följt detta försvinnande ett bra tag men inte skrivit något. En fundering jag har är.
Hur vet vi att killen gick av i Hallsberg bortsett från videon? Har någon annan bekräftat att han verkligen gick av. Videon är så dålig så det kan vara någon annan som går med väskorna.

Det ska finnas ett vittne som såg honom strax efter han gick av. Om någon på tåget har vittnat om att han gick av vet jag inte. Kvinnan med mobilen t ex?
Nu fanns ju hans väskor i Hallsberg i alla fall.
Citera
2017-07-24, 10:26
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Väskorna funna i Hallsberg, tanten på tåget som lånade ut sin mobil och av vad jag förstått även snackat med Patriks mamma.. (?)
Och samtalet mellan P och hans mamma där han sa att han var där.. och någon obs av en kranförare (?)

och pejlingen av hans mobil som polisen gjort (någon annan kan ju iofs burit mobilen men högst otroligt)
Citera
2017-07-24, 10:28
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CallePhille
Det gnälls om att man nämner Hitta Patrik, men jag tänkte bara säga att karttråden är öppen för kommentarer igen. Samma värdelösa siffror som innan.

det borde logiskt bli fart i den tråden idag, nu när varken FIKK eller MPS har några sökningar inplanerade .
Citera
2017-07-24, 11:04
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
och pejlingen av hans mobil som polisen gjort (någon annan kan ju iofs burit mobilen men högst otroligt)

Visst har han kunnat blivit av med mobilen. Det scenariot finns ju faktiskt. Att han lagt i från sig den för att ta upp något eller helt enkelt tappat den. Kan även vara därför den tystnade.

Det här med att spåra IMEI ska ju gå men vad jag förstår så görs det bara om brott föranligger eller om man vill betala en utländsk "firma" för att göra det.

Jag hörde mig faktiskt för om det när min son fick sin mob stulen och då sa dom att det gick men inte används vid mobilstölder.
Citera
2017-07-24, 11:05
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Patrik, verkar så, har enligt ett tidigare inlägg av LisaFlash setts strax efter han försvann,
1. gå över järnvägen av en byggnadsarbetare. Sedan,
2. ett vittne till, där tid/plats väckte uppmärksamhet.

Varför har dessa uppgifter inte varit intressanta att sprida mer?
Var hände detta mer exakt?
Finns det fler vittnen från tiden precis efter försvinnandet?

Om vittne 2 såg troligen Patrik och det var tidigt på morgonen 23 maj, vart tog han vägen utan att ha blivit sedd mer den dagen?

Lidl i Hallsberg där en nioåring noterat en kille med blommiga skor? Det borde ha blivit fler observationer i det området då. Det är inte lika trovärdigt.
Citera
2017-07-24, 11:09
Medlem
Hej medlemmar
Har inte skrivit här inne tidigare då jag varit upptagen med att betrakta, läsa och skapa mig en uppfattning och dessutom ägnat mycket tid åt att söka efter Patrik, ute i skog och mark.

Då jag numera är blockerad, samt tidigare även utesluten som admin i HP, så kan jag inte skicka mina tips och förslag som tänkt, inne i gruppen, så jag lägger mitt förslag här istället, så kanske det når fram till någon, som sköter planering, inne i gruppen.

Då det är konkreta förslag och tips, som admin i gruppen tidigare har efterfrågat, så tar jag i från tårna med ett mycket långt inlägg.
Hoppas ni orkar läsa en del av det...

Förslag:
Jag tror det är viktigt att försöka få allmänheten att förstå på vilket sätt och varför de kan göra stor skillnad, om man ber om deras hjälp så ofta som man nu gör, nästan dagligen.

Jag tror därför man bör fundera på att vara mer öppen om de observationer som uppmärksammades samma dag och dagarna efter Patriks försvinnandet, i närheten av Hallsberg, som delvis och troligtvis är anledning till att man nu söker i områden som är önskvärda att söka av.

Om alla får lite mer information om de observationer som inkommit i området (av varandra helt oberoende) på platser relativt nära varandra och i viss riktning, så kanske fler anser och inser att områden som nu söks av bitvis, är platser som mycket noga bör sökas av, i samordnad form och av många.

Jag tror på att låta de man ber om hjälp, själva få vara med och ta beslut, om de anser deras avsatta tid kunna vara i ett område som de anser att Patrik kan finnas vid, genom att tilldelas lite mer av den information som finns. Vad finns att förlora?

Därefter kan man be om mer hjälp till samordnat sök, när var och en getts
en bättre förståelse för att all deras avsatta tid är viktig och kan vara avgörande, för att ev finna Patrik i detta område. Samt att de förstår vad som föranleder att man söker just där.

Jag säger inte att Patrik säkert finns i området man söker i just nu men jag tror att mer öppenhet om obs som inkommit kan få fler att ansluta till de utlysta söken och förstår att hjälp ges bäst genom att delta i någon av alla de organiserade sök/skallgångar, där varje parti av ett område söks av, mycket noggrant, bit för bit.

Sök, där de två organisationerna kartlägger och förmedlar till varandra sinsemellan före och efter, vilket område som är avsökt/bör sökas av.

En kartläggning och uppgift som tyvärr kan ta flera månader att genomföra utan stor uppslutning men som kan genomföras både noggrant, väl och strukturerat inom rimlig tid, om bara många fler kunde ansluta till de utlysta söken.

Problem som uppstått:
Jag tror att alla de observationer som inkommit från olika platser runt om i landet (där ingen är 100% säkerställd) fått många nu att tro att Hallsberg med omnejd inte är aktuellt längre.
Därav den dåliga uppslutningen.
Man inväntar en ny obs...

Utan någon information om VARFÖR det är aktuellt att fortsätta söken intill Hallsberg och utan information om de observationer som inkommit, så tror jag man kan få svårt att få fler att ansluta till de välorganiserade söken.

Helt utebliven information om dessa obs tillsammans med en tidigare mycket frispråkig dialog om andra obs, runtom i landet, tror jag är en dålig kombination när man lägger in vädjan om större anslutning till sök, intill Hallsberg.

Visst vet vi att både FIKK och MP utgår endast från fakta och statistik och tilldelar sökområden som är viktiga och troliga. Denna vetskap har vi, utan att vi i vanliga fall behöver någon mer detaljerad information om varför man söker i ett visst område.
Vi vet att de genom att utlysa sök vid en viss plats, ser området som en viktig plats att söka av och inget vi vanligtvis behöver få förklarat.

Men
När man tidigare har valt att, på ett mycket öppet och frispråkigt sätt, dela information om alla möjliga tänkbara inkomna observationer runtom i landet, där platser och tidpunkter mycket flitigt och väl har diskuterats, så kanske det vore lämpligt av de som sköter planeringen i gruppen att även delge lite information om att det har inkommit observationer från områden nära Hallsberg, dagarna efter hans försvinnande?
Något jag helt saknat information om. Observationer, som, mycket väl kan ha varit av Patrik.
Är dessa observationer därefter fastställda som ej intressanta och därav aldrig nämnda? Eller varför nämns de aldrig?

Vi vet att varken FIKK eller MP bedriver utredningar i ärenden. Det är inte deras jobb. Vi vet även att polisen inte bedriver en brottsutredning, utan misstanke om brott, samt att de heller inte kan lägga alla sina resurser och leta efter försvunna personer, som kan ha valt att försvinna självmant, så denna information borde inte kunna störa en pågående utredning.

Informationen kanske däremot,
som önskemålet med mitt förslag är,
får fler att förstå vikten av att ansluta till de välorganiserade sök som utlyses, intill Hallsberg.
...som nu, då jag fått in dessa ord skrivna tidigare, i avvaktan på att mitt konto här inne skulle bli aktiverat, kanske redan är avslutade. 😞

Detta är förstås bara ett förslag....

Får kanske bannor, för dessa ord och tankar men orden här ovan är skrivna i all välmening och av omtanke om både Patriks familj, alla fantastiska volontärer samt två flitigt kämpande organisationer.
Citera
2017-07-24, 11:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla
Jag beundrar att du möter min jargong moget. Det gör det ännu svårare att fortsätta...
Men jag kan liksom inte låta bli när jag ser hur alla drar åt olika håll, med sin egna agenda.
Men du kära "Evaveva" utmärker dig här i tråden. På flera sätt, bra som dåliga.

Till att börja med verkar du genuint intresserad i att hitta P. Du skriver som o du känner P. Du beskriver honom som den mest fantastiska unga man som man kan tänka sig. Svärmors drömmen som man mer än gärna låter deflorera ens sockersöta ungmö. Vad vet du egentligen om P?
Ena sekunden är han en förvirrad stackars pojk som försöker finna vägen hem, (sagt på det mest poetiska sätt man kan) Sedan så är det en liten spjuvert som sitter i en båt i Thailand och skrattar åt oss. Varför är just P så viktig för dig? Vad vet du/vi egentligen om P? Att tro att man känner en person från andras beskrivningar på internet är något naivt.
Hans försvinnande är inte heller unikt på något sätt, inte heller beskrivningen av honom. Dom flesta som försvinner eller dör var ju levande änglar. Det är ju den bild anhöriga ger. Vilket är helt normalt och inte speciellt konstigt. Men låt säga att han är död, eller ofrivilligt borta... Hur hjälper detta föräldrarna att få hem sin son? "han är en sån snäll och go kille som tar sig för hjärtat när han pratar"... Happ?

Hela tråden är insnöad på alternativa teorier. Allt från fiskebåtar i Thailand till mördad av farsan, mer eller mindre. När man utreder något så brukar man i regel utesluta alternativ. Såklart beroende på vad man utreder. Låt säga okänt föremål i vattnet. Det är ju aktuellt just nu... Hur långt var föremålet, hur brett? Vad den under ytan eller på ytan. 15meter lång? fint då kan vi utesluta dom flesta Ubåtar, då har vi minubåtar kvar. Sen utesluter man civil verksamhet, osv... Tills alternativen blir färre och färre. Det kan vara möjligt att man aldrig får svaret, men man kan ha en mer säker teori och färre alternativ.
Här har inget sådant skett, här maler man bara på med teorier efter teorier. Och med väldigt lite fakta...

Mannen har setts lämna tåget. Med sina väskor, Hans väskor är hittade på olika platser, men inom närområdet, helt orörda. Det är väl den enda fakta som finns kring hans försvinnande? Vad gör man med det då? Man utesluter brott(Vilken självklart kan vara felaktigt, men man går ju på det man har-- Man kan alltid ändra sig under utredningens gång). Sedan kan man utesluta gott mod men gått vilse. En normal människa går inte vilse mitt i ett samhälle. Även om man inte har mobil, finns hjälp att få. Man vandrar inte rakt ut i skogen om man vill hitta hem. Det mest plausibla är ju att han fått en "flipp" i skallen på något vis, irrat bort sig eller tagit sitt liv. Men vart är vi i tråden då? om man jämför med Ubåten... Vi mäter fortfarande föremålet. Så illa är det. Efter som det pratas om vilken go kille han är och en sån spjuvert som säkert skrattar åt oss i Thailand. Han har varit borta i två månader, han är känd över hela riket. Det är kört! Ut ur fantasin och använd sunt förnuft. Hade jag bott Hallsberg eller på annat vis hade varit bekant med området hade jag mer än gärna bidragit.. Men nu gör jag inte det och kan bara sitta här som åskådare och se hur folk fumlar runt här och i HP medan det blir mindre och mindre P att begrava. Tragiskt är vad det är.. Om han nu är död så är han förmodligen i hallsberg och lär ha dött under dom första dygnen. Men spekulerande idioter fick det till att han virrat runt 20 talet mil från Hallsberg. Därför har man inte sökta av hela Hallsberg har jag förstått? hur klantigt är inte det på en skala...? Därför kanske man inte skall tro så mycket om en person. Hela snacket om psykoser och GBG, Sthlm osv har ju sannolikt gjort söken i Hallsberg rätt tunna. En Jävla soppa detta!

Det är sant mycket av det du skriver.

Att det finns möjlighet att spekulera så fritt beror ju också till stor del av att vi har i stort sett ingen fakta alls.

Det enda fakta vi har är:
Att Patrik åkte från Falun där han studerat på Musikkonservatoriet.
Att Patrik klev av tåget i Hallsberg kl 14.46, istället för i Mjölby.
Att det finns övervakningsbilder på Patrik när han kliver av tåget.
Att hans väskor hittats norr om stationen på olika ställen.
Att hans telefon kopplats upp mot mast i Hallsberg i samband med att Patrik klev av tåget. Det då i samband med att telefonen satts på eller stängts av.
Efter det har inte telefonen kunnat ses kopplats upp mot någon mast och hans kontokort har inte använts.
Att han tog tåget mot Malmö innan skolavslutningen.
Att det inte finns några säkra iakttagelser på Patrik efter övervakningsfilmen på perrongen i Hallsberg.

Så, detta ger ett stort utrymme att kunna spekulera oemotsagd.

Det visar sig också att vi alla tycker olika.
Det vissa tycker är troligt, till och med det enda troliga,tycker andra är helt orimligt, för att inte säga helt uteslutet.

Om Leif GW Person hade varit inne i fallet hade han säkert sagt:

"och varför tror jag det? Jo, av den enkla anledningen att om man tittar på statistiken, va...."
"det ser väldigt sällan ut på det viset, va. Det har inte mycket likheter med de gräsligheter vi ser på film och tv-serier , va...."
"det är inga märkvärdigheter, det ser ofta ut på det här sättet, va...."
"förmodligen är det så enkelt, va att...."
"jag har ju väldigt svårt att tro, va att... Nu ska man inte krångla till det, va...."
"det vill jag nog påstå, va, att den enklaste förklaringen är den som är den troligaste, va...."
"nä, nä, nä. Det här är en klassisk...."
Citera
2017-07-24, 11:15
Medlem
Snubban007s avatar
En annan grej jag funderar över.. ge mig gärna fler synvinklar här...

Stämmer det att någon ( pappan?) Varit inne på Patriks Facebook och raderat vissa bilder / statusar? Någon som har en tanke om varför man väljer att göra så isåfall? I min värld är det ju ett ytterst märkligt beteende och något som jag personligen ALDRIG hade gjort! Av galet många skäl, för att nämna ett.. hans intregritet!

Kan dock förstå om man som förälder vill komma åt pm tex för att ev finna något som kan hjälpa till att hitta honom.. Men att radera innehåll?? Är det bara jag som tycker det är väldigt suspekt...? Som sagt.. fler synvinklar tack!
Citera
2017-07-24, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
En annan grej jag funderar över.. ge mig gärna fler synvinklar här...

Stämmer det att någon ( pappan?) Varit inne på Patriks Facebook och raderat vissa bilder / statusar? Någon som har en tanke om varför man väljer att göra så isåfall? I min värld är det ju ett ytterst märkligt beteende och något som jag personligen ALDRIG hade gjort! Av galet många skäl, för att nämna ett.. hans intregritet!

Kan dock förstå om man som förälder vill komma åt pm tex för att ev finna något som kan hjälpa till att hitta honom.. Men att radera innehåll?? Är det bara jag som tycker det är väldigt suspekt...? Som sagt.. fler synvinklar tack!

Han behöver inte ha raderat dem, han kan ha gjort dem synliga bara för vänner. Men oavsett vilket så tycker jag det är skumt att de roddar med hans facebook.
Citera
2017-07-24, 11:25
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caccarina69
Han behöver inte ha raderat dem, han kan ha gjort dem synliga bara för vänner. Men oavsett vilket så tycker jag det är skumt att de roddar med hans facebook.

Det har du ju rätt i.. Men som du skrev, oavsett vilket så är ju hela grejen med att husera med hans Facebook väldigt konstigt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in