2017-07-23, 23:47
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Än har hon nog inte hamnat i onåd. Sett till rättegången så vinkade de ju gulligt till varann och sen var det väl "inga kommentarer" som gällde.
Har för mig att jag läste i något förhör med JB att hon från JM:s konto för över pengar till sitt eget från vilket hon sedan betalar JM:s räkningar, sms-lån (3-4.000 kr/sms-lån, enligt JB) och andra löpande räkningar. Eftersom detta är förenat med viss tidsspillan så tycker jag det borde berättiga JM till skälig ersättning.

JB befinner sig i en j-a sits - men har fattat beslutet att ställa upp på sin mor. - Jag måste säga att detta är både modigt och något som också är förenat med en grundläggande lojalitetskänsla. Trots att hon gråter vinkar hon till sin mor, i stället för att hata och fördöma henne. Detta som hon därmed ger uttryck för tillhör en människas goda egenskaper och förtjänar därför den största respekt.

Det spelar ingen roll om hon på något sätt lockats att bistå JM vid AP:s död; hon har också en liten son att ta hänsyn till, och hur man än vänder och vrider på saken har hon bara gjort vad hennes mamma sagt åt henne att göra (säkert något i periferin, i så fall). Det finns därför i dagens läge inget bättre alternativ än att tiga still.
Citera
2017-07-23, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det jag närmast tänkte på (eftersom AM:s mor tydligen lever) var om AM kan förvänta sig ett större arv från det hållet. - Betr. snacket om donationer och välgörenhet skulle jag direkt avråda och i stället rekommendera henne att rättvist dela upp (=lika mycket till var och en) det hon själv inte har för avsikt att förbruka mellan sina barnbarn - och gärna så snart som möjligt eftersom det är nu som i vart fall de vuxna barnen (inkl. deras små barn) har störst glädje och nytta av hennes pengar. Ska hennes dotter också tillbringa de närmaste decennierna bakom lås och bom så behöver hennes barnbarn allt stöd de kan få: såväl ekonomiskt som känslomässigt.

Exakt det, tror jag är hennes tanke.

Sedan är den hennes rätt att fördela sina pengar.
Citera
2017-07-24, 00:03
Medlem
develis avatar
Citat:
JB befinner sig i en j-a sits - men har fattat beslutet att ställa upp på sin mor. - Jag måste säga att detta är både modigt och något som också är förenat med en grundläggande lojalitetskänsla. Trots att hon gråter vinkar hon till sin mor, i stället för att hata och fördöma henne. Detta som hon därmed ger uttryck för tillhör en människas goda egenskaper och förtjänar därför den största respekt.

Det spelar ingen roll om hon på något sätt lockats att bistå JM vid AP:s död; hon har också en liten son att ta hänsyn till, och hur man än vänder och vrider på saken har hon bara gjort vad hennes mamma sagt åt henne att göra (säkert något i periferin, i så fall). Det finns därför i dagens läge inget bättre alternativ än att tiga still.
Självklart befinner hon sig i en jäkla sits - men förtjänar den största respekt? modigt?!
Vad i hela friden pratar du om gällande hennes son om hon bistått JM vid MORD?
Det spelar ingen roll?

De barn som förtjänar respekt är AG och AB - de slits med identiskt samma lojalitet, AB har två barn lika väl som JB - men begriper var gränsen går när det rakt inte är läge att "tiga still" då det handlar om mordutredning, nästintill trippelmord.

Jag är tveksam till att JB har bistått överhuvudtaget då hennes mor mördat Aki - men har hon insyn så är det baske mig dags att lyfta blad från mun och inte bli likt sin mor inför sin son.
DET vore att hedra sin son hundrafalt.
Senast redigerad av develi 2017-07-24 kl. 00:10.
Citera
2017-07-24, 00:15
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Självklart befinner hon sig i en jäkla sits - men förtjänar den största respekt? modigt?!
Vad i hela friden pratar du om gällande hennes son om hon bistått JM vid MORD?
Det spelar ingen roll?

De barn som förtjänar respekt är AG och AB - de slits med identiskt samma lojalitet, AB har två barn lika väl som JB - men begriper var gränsen går när det rakt inte är läge att "tiga still" då det handlar om mordutredning, nästintill trippelmord.
Ja, det var just det: om. - Eller har du bevis? - Starka indicier..? - Var "gränsen" går vet bara den som befinner sig mitt uppe i smeten, och då agerar man förmodligen med det lovvärda syftet att minimera avd. skadeverkningar - var och en på sitt sätt.
Citera
2017-07-24, 00:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, det var just det: om. - Eller har du bevis? - Starka indicier..? - Var "gränsen" går vet bara den som befinner sig mitt uppe i smeten, och då agerar man förmodligen med det lovvärda syftet att minimera avd. skadeverkningar - var och en på sitt sätt.
Bevis på VAD?

Detta står skrivet:
Jag är tveksam till att JB har bistått överhuvudtaget då hennes mor mördat Aki - men har hon insyn så är det baske mig dags att lyfta blad från mun och inte bli likt sin mor inför sin son.
Citera
2017-07-24, 00:27
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Bevis på VAD?

Detta står skrivet:
Bevis på insyn, delaktighet... Nej, jag är inte så säker på att den (redovisade) "insynen" skulle falla i god jord; den skulle som ett piskrapp kunna falla tillbaka på henne själv och därmed också på hennes son. - Hon står i så fall inför ett svårt val, och det är inte givet vad som är "rätt", eller bäst att välja; det vet bara hon själv. - Alla val innebär följdverkningar åt det ena eller andra hållet.
Citera
2017-07-24, 00:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Bevis på insyn, delaktighet... Nej, jag är inte så säker på att den (redovisade) "insynen" skulle falla i god jord; den skulle som ett piskrapp kunna falla tillbaka på henne själv och därmed också på hennes son. - Hon står i så fall inför ett svårt val, och det är inte givet vad som är "rätt", eller bäst att välja; det vet bara hon själv. - Alla val innebär följdverkningar åt det ena eller andra hållet.
Backa innan du börjar jaga mig och kräva bevis. DU skrev följande:
Citat:
Det spelar ingen roll om hon på något sätt lockats att bistå JM vid AP:s död; hon har också en liten son att ta hänsyn till,
Jag har aldrig trott att JB aktivt är delaktig i mordet öht.

Det spelar stor roll när det är en så allvarlig nivå. Det spelar roll att inte bli likt sin störda mor, att ljuga, att förvanska och fortsätta i hennes spår.
Det spelar ännu mer roll när hon nu blivit mor gällande ansvarsfrågor och etik.

Självklart faller det inte i god jord hos JM och JB är inte det minsta modig om hon sitter och mörkar för att hålla JM bakom ryggen.

Det som är mod är att ta steget mot sanning och rättvisa även om det är smärtsamt - och det är exakt vad AG och AB gjort.

Att det sen inte är enkelt är givet då det handlar om lojalitet och bindningar till en störd mor som vävt en sjuk tråd kring barnen.
Senast redigerad av develi 2017-07-24 kl. 00:39.
Citera
2017-07-24, 01:36
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
........
Det här låter faktiskt lite obehagligt. Är inte säker på att du menar det du skriver? Modigt? Grundläggande lojalitetskänsla? Vinkar fast hon gråter?
Menar du att JB skall ha heder för att hon är så söndertrasad mentalt, hjärntvättad/fostrad av JM så att hon är den som mest påminner om henne? Är det fin grundläggande lojalitetskänsla mot sin lilla son att likt sin mor empatistört ljuga om allt och inte visa att man kan stå för sanningen? Att visa att man väljer fel trots att man vet vad som är rätt? Att skydda någon som dödat sina nära för pengars skull, att skydda någon som bara tänker på SIG SJÄLV?
Det är inte modigt, det är fegt och helt stört. Det är också hänsynslöst mot offren.
Det modiga hon kan göra, för sig och sin son - det är att sluta mörka och berätta allt hon vet.
Frigöra sig från JM:s vedervärdiga styrning, utnyttjande, respektlöshet och känslomässiga utpressning.
Endast det kan få henne och sonen att ha en möjlighet till en positiv framtid.
Eller, vill du att vi får en ny "Arbogakvinna" i JB om några år?
Senast redigerad av magiciadehex 2017-07-24 kl. 01:44.
Citera
2017-07-24, 02:18
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Det spelar stor roll när det är en så allvarlig nivå. Det spelar roll att inte bli likt sin störda mor, att ljuga, att förvanska och fortsätta i hennes spår.
Det spelar ännu mer roll när hon nu blivit mor gällande ansvarsfrågor och etik.

Självklart faller det inte i god jord hos JM och JB är inte det minsta modig om hon sitter och mörkar för att hålla JM bakom ryggen.

Det som är mod är att ta steget mot sanning och rättvisa även om det är smärtsamt - och det är exakt vad AG och AB gjort.

Att det sen inte är enkelt är givet då det handlar om lojalitet och bindningar till en störd mor som vävt en sjuk tråd kring barnen.
Instämmer i allt.
Mitt fetade är speciellt viktigt - det är AG och AB som uppvisat mod, trots att det varit smärtsamt för dem, naturligtvis.
Citera
2017-07-24, 07:03
Bannlyst
Citat:
Det jag närmast tänkte på (eftersom AM:s mor tydligen lever) var om AM kan förvänta sig ett större arv från det hållet. - Betr. snacket om donationer och välgörenhet skulle jag direkt avråda och i stället rekommendera henne att rättvist dela upp (=lika mycket till var och en) det hon själv inte har för avsikt att förbruka mellan sina barnbarn - och gärna så snart som möjligt eftersom det är nu som i vart fall de vuxna barnen (inkl. deras små barn) har störst glädje och nytta av hennes pengar. Ska hennes dotter också tillbringa de närmaste decennierna bakom lås och bom så behöver hennes barnbarn allt stöd de kan få: såväl ekonomiskt som känslomässigt.
"gammelmormor" tänker inte utan kollektivt straff ska gälla för alla som inte dansar efter hennes beslut. Detta känner sig anki tvungen att berätta i rätten till ingen nytta annat än att förnedra och sälja ut sina barnbarn så dessa kan lynchas och fördömas, att strypa "arvet" är inte straff nog utan det ska offentliggöras och själv gömmer hon sig bakom en picknick och välgörenhet.

Citat:
Har för mig att jag läste i något förhör med JB att hon från JM:s konto för över pengar till sitt eget från vilket hon sedan betalar JM:s räkningar, sms-lån (3-4.000 kr/sms-lån, enligt JB) och andra löpande räkningar. Eftersom detta är förenat med viss tidsspillan så tycker jag det borde berättiga JM till skälig ersättning.

För JB att betala räkningar upp mot 100k är ingenting, fahlander har noga redogort för både sms-lån och annat JM har som utgifter. Dottern skall precis som du skriver inte fördömas eller bli hatad för varken det ena eller det andra, speciellt inte av galna fhl som ljuger henne direkt upp i ansiktet och förnedrar henne som person både innan "morden" och efter "morden" hennes mamma står åtalad för. JB är inte åtalad för något.

Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det här låter faktiskt lite obehagligt. Är inte säker på att du menar det du skriver? Modigt? Grundläggande lojalitetskänsla? Vinkar fast hon gråter?
Menar du att JB skall ha heder för att hon är så söndertrasad mentalt, hjärntvättad/fostrad av JM så att hon är den som mest påminner om henne? Är det fin grundläggande lojalitetskänsla mot sin lilla son att likt sin mor empatistört ljuga om allt och inte visa att man kan stå för sanningen? Att visa att man väljer fel trots att man vet vad som är rätt? Att skydda någon som dödat sina nära för pengars skull, att skydda någon som bara tänker på SIG SJÄLV?
Det är inte modigt, det är fegt och helt stört. Det är också hänsynslöst mot offren.
Det modiga hon kan göra, för sig och sin son - det är att sluta mörka och berätta allt hon vet.
Frigöra sig från JM:s vedervärdiga styrning, utnyttjande, respektlöshet och känslomässiga utpressning.
Endast det kan få henne och sonen att ha en möjlighet till en positiv framtid.
Eller, vill du att vi får en ny "Arbogakvinna" i JB om några år?
Så fort en förälder begått ett brott och hamnar i fängelset så skal alla band brytas enligt dig. Då har du med andra ord ca 30 000 barn att spy galla på och fördöma för häkten/fängelser/frivården kryllar av söner och döttrar som hälsar på sina föräldrar under deras fängelsevitselse. Efter att du fyllt 15 får du själv besöka dina infängslade föräldrar men under 15 bör en vuxen/förälder vara med. Tror du anki kommer skjutsa AG t kurran? Vi har läst i förhör hur AG tydligt uttryckt att varken anki eller moster gillar att AG skriver brev till JM men som sonen "jajamensan" säger i fu på ett ungefär: "Det struntar jag i jag gör som jag vill hon är ändå min mamma"
Senast redigerad av 6nysningar 2017-07-24 kl. 07:06.
Citera
2017-07-24, 09:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramafikation
Allt beror väl på brottets art o karaktär! Just denna förälder/förövaren är det klokast i att ta avstånd från iaf tills de (barnen) fått lagom med distans för att kunna urskilja manipulation från äkta kärlek.

När förövaren sitter och pekar med hela jäkla armen på att myndigheter utövar barnmisshandel eller dylikt som strider mot barnkonventionen så har hon knappast någon som helst självinsikt med tanke på hur hon skrupelfritt inte bara pekar finger utan med liv å lem försöker muta sina barn.... SINA EGNA BARN

Anser du att det är en sund relation som skall bejakas? Det om något får väl anses som barnmisshandel?
Så sant. Det är givetvis avgörande vad det handlar om och att få distans är av största vikt.

Såg att den kärleksfulla JM även diagnostiserar DB med asperger bland allt annat kränkande hon vräker ur sig mot sin son parallellt med sina krav att han ska ta på sig mord eller rädda sin mor med lögner vill säga:

J: David är väl lite speciell. Det har han varit sen han var liten.
F: På vilket sätt?
J: Jag tror han har asperger.
F: Tror du?
J: Ja det tror jag. Han har en grav ADHD och han medicinerar inte. Vi har kämpat med honom sen han var jätteliten. Han vill ha mig för sig själv. Han vill inte att det ska finnas nån kille liksom hemma hos mig. (..)"
(..) Ut efter min erfarenhet hur aspergerpersoner fungerar så har han asperger, tror jag."
Citera
2017-07-24, 10:12
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Så sant. Det är givetvis avgörande vad det handlar om och att få distans är av största vikt.

Såg att den kärleksfulla JM även diagnostiserar DB med asperger bland allt annat kränkande hon vräker ur sig mot sin son parallellt med sina krav att han ska ta på sig mord eller rädda sin mor med lögner vill säga:

J: David är väl lite speciell. Det har han varit sen han var liten.
F: På vilket sätt?
J: Jag tror han har asperger.
F: Tror du?
J: Ja det tror jag. Han har en grav ADHD och han medicinerar inte. Vi har kämpat med honom sen han var jätteliten. Han vill ha mig för sig själv. Han vill inte att det ska finnas nån kille liksom hemma hos mig. (..)"
(..) Ut efter min erfarenhet hur aspergerpersoner fungerar så har han asperger, tror jag."

Johanna lär ju inte bli nominerad till "årets mamma" den här gången heller, helvete vad människan är beredd att göra för att fria sig själv, inget är heligt och okränkbart när det gäller att rädda sitt eget skinn.

Det finns kanske en strimma hopp för DB och JB nu när Johanna kommer att bli inlåst i minst tjugo år, jag hoppas de tar den möjlighet som öppnas nu och bryter sig loss från Johanna,s inflytande över deras liv, det kan gå om bara viljan finns hos dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in