Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
107 mandat är nästan på decimalen 30% av 349, detta beroende på att så många partier inte kommer in i Riksdagen pga 4%-spärren. I detta scenario, det vill säga.
Jag förutsåg länge läget att vi skulle ha tre partier mellan ca 20-25%, men med då två år kvar till valet, ansåg jag det osannolikt att det håller i sig. Nu tycks flera undersökningar peka på att vi får ett läge med två partier runt 20-25% (S resp SD) och två partier under 20% (C resp M) samt resten, hur många de nu blir, strax över 4%. Jag tror fortfarande att FP/L klarar sig över 4% 2018, men lämnar öppet för MP och KD.
I anledning av de senaste månadernas OU så gör jag idag en liten tillbakablick. Som alltid så är förbehållet att vi har dagens läge för ögonen, och det är över ett år till nästa val. Extrapoleringen är således villkorad för att oväntade saker kan inträffa.
I nuläget tycks vi efter 2018 få två partier runt, eller strax över, 25% - S och SD. M och C ser ut att hamna under 20%, sannolikt med M som det något större. Det är sannolikt att minst ett parti åker ut, och givet den lilla kärnväljartrupp som MP traditionellt räknas ha, så torde MP ligga sämre till än KD - men osvuret är bäst. Under den senaste 30-årsperioden har vi sett fler partier komma in i Riksdagen, än som har lämnat - fyra in och ett ut. Det tycks således vara svårare att åka ut än in.
Så, med dessa små förändringar i "spådomarna" så håller sig även andra kvartalet någorlunda väl till första kvartalets förutsägelser. Det är emellertid ca fem kvartal kvar, å nu börjar det bli intressant. Vem vet? Kanske kommer OI att ha bättre prognoser denna gång än de förra?