2017-07-23, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EPA80
Det finns en tredje dansk som jag vill minnas umgicks med dessa två. T B
Th..Björn B.je trevlig kille vad jag minns om det är han du syftar på
Citera
2017-07-23, 22:45
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charliebrown1
Kan inte se någon logik alls att GM skulle riskera att återvända för att kasta ut en sko.

Förklara gärna hur ni tänker.

Tror mer på att när man hittat första skon så avbryter man för att visa upp skon för de anhöriga

Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Men varför skulle GM ta risken att gå tillbaka till brottsplatsen och slänga ut en sko? Hade jag varit GM hade jag aldrig velat sätta min fot där igen. Då hade jag bra mycket hellre bränt upp skon i en öppen spis eller åkt ut så långt jag bara kunde i en skog och grävt ned den.

Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Förstår inte heller det. Vad för anledning skulle det finnas för att återvända och placera ut den andra skon? Kan verkligen inte se någon som helst anledning.

Citat:
Ursprungligen postat av tikimon
Frågan är om dom gick tillbaka till platsen skon hittades på efter dom tagit med den hem till HAs föräldrar för identifiering?

Jag tror inte att GM lagt dit skon i efterhand. Polisen missade den andra och gjorde helt enkelt inte jobbet bra.

Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Hm, ja kanske det. Men själv hade jag varit för nervös för att bli sedd eller för att lämna spår på skon för att våga lägga den på en plats där den skulle hittas. Hade hellre cyklat ut i skogen ( piloten hade kanske inte bil) och, som sagt, grävt ned den.

Önskar vi kunde få svar.

Citat:
Men då den skulle gm varit ute i två omgångar och spritt saker. Först en sko och sen resten. Så nej det kan inte stämma.

Jag förstår inte heller logiken i detta. Varför ta risken att återvända och bli påkommen? Jag tror att när polisen hittade den första skon nöjde man sig där för kvällen och återupptog sökandet på måndagsmorgonen. Vitsen för alla gärningsmän måste ju vara att snarare undanröja spår än att lägga ut spår? Och inte kunde väl gärningsmannen veta om hur läget var på söndagskvällen och på måndagsmorgonen när allt tog fart på riktigt? Såvida inte gärningsmannen fanns i Helenas familjs omedelbara närhet och hade "inside information"? Men varför ens då riskera att sätta sig i klistret genom att placera ut ännu fler föremål?
Citera
2017-07-23, 22:46
Medlem
lugnåss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nu hör inte detta till ämnet, men jag förstår inte hur ni resonerar om Lisa Holm. Lisa Holm placerades intryckt med våld i klädskåpet på Martorp redan på söndagskvällen. Alla de sju föremålen som hittades återfanns ju redan på söndagskvällen eller om det var tidigt på måndagen utmed en grusväg några hundra meter ifrån litauernas bostad. Det bästa sättet att "köpa sig tid" måste väl ändå vara att inte lämna några spår alls?

Hej.

Håller med dig, Lisa har inget med detta att göra förutom "köpa" tid, Lisa placerades förmodligen ganska omgående efter gärningen och GM gör vad han kan med att placera ut föremål för att förvilla sökning men missar att MP kommer.
MP kommer i hundra/tusentals och försenar omplacering av henne och åtalas/döms.

Man kan köpa sig tid med att placera/missplacera saker som kan ha betydelse i en utredning.

//lugnås
Citera
2017-07-23, 22:47
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
KB är ju den som sitter inne med all info om bil,sjukskrivning mm - är hon inblandad t o m?
Har ingen uppfattning om det men vi kan inte utesluta att det kan finnas någon kvinna inblandad.
Citera
2017-07-23, 22:50
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fundersammy
Så var det inte alls ju. Jag följde det fallet noga pga att jag var bekant med Lisa.
Mördaren gjorde dock bort sig när han försökte mota dem att söka för det "redan var avsökt"

Fetning: Vad menar du? Vad var det som inte alls var så?

Att Nerijus klantade till det när han försökte mota bort folk från att söka för att det "redan var avsökt" håller jag med om.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-07-23 kl. 22:55.
Citera
2017-07-23, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugnås
Hej.

Kidnappad eller inte, är hon känd av mgm så handlar det om att "köpa" tid,det lär ju gå några dagar för Kling & Klang innan poletten ramlar ner, tydligen!
Således placeras ut personliga föremål som presenteras för närstående och därefter startar sökanden efter HA på lekplatsen.

Min teori.

//lugnås.

Var det inte så att de vek av till höger direkt efter bron?
Om så är fallet. Så tror jag att något inträffade bakom fängelset, vid pumpstationen. Tror det vore en bra ide' att tömma pumpstationen och kolla där.
Citera
2017-07-23, 22:51
Medlem
Citat:
Jag har i sommar gått vägen från Stadshotellet i Mariestad, över bron och samma väg de skulle setts gå. Gått förbi den öde lekplatsen mellan Ekudden och Kolarestigen. Försökt föreställa mig hennes öde. Det är svårt och varför detta blivit så intresssant för mig att få en lösning på är när jag började gråta av Ulrikas ord i radiodokumentären. När hon bröt ihop det sista..
Alla ni i tråden som har syskon kan nog föreställa sig smärtan.

Många här har aldrig ens varit i Mariestad. Tänk om vi kunde filma hennes väg från Statt..filma vägen hon gick över bron och vem av (enligt ett vittne) fram till lekplatsen där hjulspår setts.
De säger att "en bild säger mer än tusen ord"
Kanske kan någon få en ny tanke eller teori om de skulle se bilderna, husen där "Hanna" bor, och alla de övriga.
Skulle det vara till nytta tror ni?
Jag tog mig själv till mariestad i sommar bara för att få en uppfattning hur det ser ut och få rätt avstånd m.m
Jag tror som en del andra här att det är väldigt viktigt att få rätt på tider, avstånd och hur platserna ser ut för att komma med vettiga teorier. En film? Absolut!
Citera
2017-07-23, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martasson
Var det inte så att de vek av till höger direkt efter bron?
Om så är fallet. Så tror jag att något inträffade bakom fängelset, vid pumpstationen. Tror det vore en bra ide' att tömma pumpstationen och kolla där.
Hur nära tidan ligger den?
Citera
2017-07-23, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tikimon
Frågan är om dom gick tillbaka till platsen skon hittades på efter dom tagit med den hem till HAs föräldrar för identifiering?

Jag tror inte att GM lagt dit skon i efterhand. Polisen missade den andra och gjorde helt enkelt inte jobbet bra.

Ja och alla andra som sökte där innan polis och även de som fortsatte ända till måndagen, missade att den låg nära.....?!!
Citera
2017-07-23, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Fetning: Vad menar du? Vad var det som inte alls var så?

Att Nerijus klantade till det när han försökte mota bort folk från att söka för att det "redan var avsökt" håller jag med om.

Mitt minne är inte så. Men jag håller med er om att det är i fel tråd. Ursäkta mig. Vi kan skriva om det i PM isåfall Ugglan.

Min poäng är att OM jag skulle ha ihjäl en människa, skulle JAG inte lita på nån annan än en familjemedlem. "Blod är tjockare än vatten"
Citera
2017-07-23, 23:03
Medlem
Citat:
Hur nära tidan ligger den?

Den ligger intill tidan. 50m kanske
Citera
2017-07-23, 23:07
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Mitt minne är inte så. Men jag håller med er om att det är i fel tråd. Ursäkta mig. Vi kan skriva om det i PM isåfall Ugglan.

Min poäng är att OM jag skulle ha ihjäl en människa, skulle JAG inte lita på nån annan än en familjemedlem. "Blod är tjockare än vatten"

Ok, men enligt rättsläkaren hade Lisa Holms kropp placerats i skåpet INNAN likstelheten hade inletts. Likstelheten inleds inom ett par, tre timmar och Lisa Holms kropp hade "stelnat" i den "form" som hon hittades i och måste därför ha placerats i skåpet tämligen omgående. Det är ofattbart hur man kan placera en kropp i en byssja på en gård som man är anställd att sköta. Fullständigt obegripligt.

Vad jag menar är att man måste väl som gärningsman vara intresserad av att lämna så få spår som möjligt?

Åter till trådämnet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in