2017-07-23, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Allt är ju möjligt. Tyvärr är både hennes son och man döda idag, så ingen av dem kan bidra med något. Damen själv lever.

Och hon är inte släkt med denne "KGM"? Ni som vet hennes namn borde ju kunna kolla.

Jag är så kritisk till hennes märkliga beteende och vittnesmål. Polisen med enligt radio.
Den teorin du skrev nyss låter väldigt trovärdig, men skorna känns ju utslängda. Kanske ringar med.
Vem spred ut dem?

Skulle Helena släpats på marken borde väl spår setts dagen därpå, i hög sly.
Citera
2017-07-23, 17:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fundersammy
Och hon är inte släkt med denne "KGM"? Ni som vet hennes namn borde ju kunna kolla.

Jag är så kritisk till hennes märkliga beteende och vittnesmål. Polisen med enligt radio.
Den teorin du skrev nyss låter väldigt trovärdig, men skorna känns ju utslängda. Kanske ringar med.
Vem spred ut dem?

Skulle Helena släpats på marken borde väl spår setts dagen därpå, i hög sly.

Skorna kan ju ha ramlat av Helena under ett försök att komma undan och låg kanske synliga och var lätta att kasta åt sidan för en gärningsman eller medhjälpare. Ringarna kan ha ramlat av om det var så att Helena lastades in i en den bil som sågs senare på cykelvägen och som då kanske körde upp till lekplatsen för just ilastningen. Det var ju vid lekplatsen som ringarna hittades.

Angående släpspår och annat så gjordes det ju aldrig någon platsundersökning - BIG MISTAKE!!! Gräset hinner resa sig snabbt.
Citera
2017-07-23, 17:38
Medlem
Citat:
Spåret kom tillbaka på grund av mig som kom att tänka på att det tidigt i tråden stod om en historia att någon hade varit borta en vecka efter försvinnandet (kan alltså ha varit PN).

Det är det som jag tror att flera håller på med nu i bakgrunden, att hitta intressanta kopplingar.
Exakt 👍 Genom åren har det ju varit väldigt mycket rykten , och det är bra om man inte låser sig vid en tanke . Jag är själv född 66 som KGM och bott i staden hela tiden och kollat runt lite med folk men får inte en enda bild om denna man , vilket iof inte utesluter nåt . Men är ändå lite märkligt .
Senast redigerad av Fighter83 2017-07-23 kl. 17:41.
Citera
2017-07-23, 17:39
Medlem
[QUOTE=Ugglan.|61288465
Senast redigerad av Fighter83 2017-07-23 kl. 17:46. Anledning: Upprepning
Citera
2017-07-23, 17:41
Medlem
Minns att jag läste nåt inlägg (var nog ett gammalt inlägg) om att nån fått inristat "Helena" på nån bilruta. Tror det var under de första dagarna.
Vems bil var det? Eller var det bara ett rykte kanske.

Ursäkta att jag hakat upp mig på "vittnet". Men jag tänker att jag själv inte skulle kunnat vara anonym om det är grannens dotter som är spårlöst borta. "Vittnet" var runt 50 år har jag förstått, så ingen gammal tant precis. Hoppas verkligen Polisen granskat henne ordentligt i utredningen.
Citera
2017-07-23, 17:47
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Allt är ju möjligt. Tyvärr är både hennes son och man döda idag, så ingen av dem kan bidra med något. Damen själv lever.

Är det NÅGON som har nån information om denne son?
Citera
2017-07-23, 17:55
Medlem
[quote=Twiggygirl|61288691]
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Så då vet du inget om den äldre brodern? Du verkade känna till hela släkten i tidigare inlägg. Instämmer att den du refererar till nu och även yngre broder 2 är närmast feminina och mycket snälla och försynta närmast.[/QU

Nej jag känner inte alls till Klas. Bara Kjell av pojkarna. Dom har ju även en drös med halvsyskon. Det är dessa jag känner mest. Kjell har nog aldrig haft ett fruntimmer. Han verkar inte intresserad. Därför jag gick i taket. Visste inte ens att Klas fanns...

Men du skrev att du var så glad att han hade träffat någon för att nu ändra till att "han nog inte är intresserad och nog aldrig haft ett fruntimmer"?
Citera
2017-07-23, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jokko23
Jag ställer frågan igen angående det länkade klippet från tv4s krimarkiv.

Klippet är ju från 1992. Detta är alltså från pågående sökningar efter Helena där MR är sökledare.
Kollar man ca 1:05 in i klippet så säger MR att en ring och ett halsband saknas!!!

Då är min fråga hur han DÅ kan veta att dessa föremål saknas och att HA inte har dessa på sig/med sig fortfarande!

Någon ???

Jag skulle också vilja veta hur (mer i detalj) han har fått reda på det här.
Citera
2017-07-23, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freija21
Kan mycket väl vara så det var inte någon större hemlighet detta kan ha berättats av polis eller Helenas anhöriga. Jag visste om det.

När och hur fick du reda på det?
Citera
2017-07-23, 18:35
Medlem
FedupFlorences avatar
Förstår din fråga, borde endast gm veta, inte familj, polis eller ngn annan.
Att uttrycka att 'en ring och ett halsband' saknas kan ändå jämföras med andra funna smycken och att familj informerat polis om vad hon mer hade för smycken utöver de ringar som hittats. Men vi vet inte vem som är informerad om vad och när.
Citera
2017-07-23, 18:38
Medlem
Twiggygirls avatar
[quote=Nikasi|61289082]
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl

Men du skrev att du var så glad att han hade träffat någon för att nu ändra till att "han nog inte är intresserad och nog aldrig haft ett fruntimmer"?

Därför att jag missuppfattade vem det pratades om. JAG trodde att den som omnämndes var KJELL. Fick för mej att Kjell hette Klas. Sen såg jag bilden på fb och skrev att det inte var Klas. Men det visade sej sedan att det var han. Jag rörde ihop namnen. Visste inte att det fanns mer än en pojk i den åldern i den släkten. Rörigt värre, men jag försökte förklara så gott det går. När Klas namn kom ut i tråden så såg jag Kjells ansikte och hans beteende framför mej. Så det var Kjell jag försvarade. Och han har mej vetrligt aldrig haft nåt förhållande.
Citera
2017-07-23, 18:59
Medlem
Citat:
Tidigare när vi har diskuterat händelseförloppet har vi aldrig tagit hänsyn till var den eller de inblandade kan ha bott. I och med turerna med KGM öppnar nya möjligheter upp sig. Jag påstår nu inte i detta resonemang om händelseförloppet att KGM är vare sig ”pilotmannen” eller gärningsmannen, utan använder bara det uppslaget som en bas för att en eller flera inblandade kan ha bott i stans östliga del, medan Helena bodde i stans västliga del. En avgörande – och kanske ”förblindad” – punkt i resonemangen hittills är att vi har fokuserat på att en, flera eller alla inblandade bodde på Lockerud/Bråten.

Vi tänker oss att en eller flera inblandade bodde i stans östliga del (en eller flera kan fortfarande givetvis ha bott på Lockerud/Bråten). ”Pilotmannen” eller gärningsmannen (oavsett vem det är) kan alltså ha bott i stans östliga del, men har av någon anledning ”valt” att hänga efter Helena på hennes väg hem till stans västliga del. (Observera att ”pilotmannen” inte nödvändigtvis måste vara gärningsmannen.) Någonstans efter Marieholmsbron går det åt h*lvete och vi tänker oss fortfarande att platsen är Kohagen. Gärningsmannen får (givetvis) panik och lämnar Helena där – medvetslös eller död – och går eller småspringer tillbaka mot stans östliga del (där bostaden finns). När den här personen kommer till centrum vimlar det där av personer som har varit på stadshotellet och/eller i dess närhet. Där och då träffar gärningsmannen på en eller flera bekanta, varav i alla fall en har tillgång till en bil – sannolikt då en mindre, ljus bil med sluttande bakparti. Det är nu som ”karusellen” börjar snurra.

Gärningsmannen ber om hjälp. Kanske vet gärningsmannen redan nu att Helena är död, men väljer att inte tala om detta eftersom det då högst sannolikt hade blivit omöjligt att få hjälp. Möjligheten finns också att gärningsmannen faktiskt kanske tror att Helena ”bara” har tuppat av och ber ”i god tro” om hjälp. Men för att någon skall komma på idén att hjälpa till i det här läget bör ju det rimliga vara att ”hjälparen/hjälparna” har fåtts att tro att läget inte är ”helt åt h*lvete” utan att något ”bara har hänt med Helena”.

För att få ihop detta med vittnesmålet från ”Hanna med hunden” – som säger sig ha kommit ut med hunden runt 02:15 till 02:20 - kan följande variant vara möjlig: Helena har börjat gå hemåt redan vid 01:50 till 01:55. (Uppgifter sedan tidigare har ju gjort gällande att Helena började gå hemåt före 02:00 – jag har för mig att 01:55 har nämnts.) Eftersom ”hemgången” tar kanske 15 minuter i ett lite trött tillstånd och i sällskap med någon kan Helena med sällskapet ha nått Kohagen vid kanske 02:05 till 02:10 – alltså kanske tio till femton minuter innan ”Hanna” kommer ut (om vi nu töjer tidsramarna till max i båda ändarna). Alltså kan Helenas öde ha beseglats redan innan ”Hanna” kommer ut.

Och kanske är det nu som ”hjälpen” kommer till platsen, precis när ”Hanna” kommer ut. Bilen står på Ekuddenvägen och är aldrig inne på cykelvägen eftersom ”Hanna” säger att hon aldrig såg den. (Den bilen som observeras på cykelvägen senare kommer alltså när ”Hanna” har hunnit gå in, och kan vara samma bil som återvänder eller vara en annan bil.) Det som ”Hanna” hör är kanske inte själva ”överfallet” på Helena utan ”hjälpinsatsen”. Det är nu som minst två manliga personer högljutt pratar i munnen på varandra, eftersom det råder panik. Och den kvinnliga rösten som skriker kan – precis som tidigare har nämnts i tråden – komma från en kvinnlig bekant till männen. Det är hon som uttrycker allt det som ”Hanna” hör. Det är den kvinnliga bekanten till männen som får panik när hon inser vad som håller på att hända. Detta kan också kanske förklara varför ”Hanna” inte genast sa att hon kände igen Helenas röst – det var kanske inte Helenas röst? Kanske var det så att ”Hanna” – när hon återkommer till polisen på onsdagen/torsdagen – säger att det var Helenas röst därför att hon då visste att Helena var borta och att ”dådet” sannolikt hade skett i Kohagen och att rösten då ”måste” ha varit Helenas?

Den här varianten kan ju förklara hur en vit bil så snabbt kunde komma att bli inblandad i skeendet om den inte råkade finnas i närheten redan innan. Om vi tänker oss att gärningsmannen lämnar Helena i Kohagen vid 02:05 till 02:10 kan han mycket väl ha hunnit springa tillbaka till stan och få hjälp samt hinna tillbaka precis lagom tills när ”Hanna” kommer ut.

Nu ska detta resonemang ses BARA som en variant till de resonemang som tidigare har förts om att det var Helena som ”Hanna” hörde, vilket givetvis kan ha varit fallet. Jag skriver detta bara som ett uppslag för andra att hitta ytterligare ingångar.

Mycket bra tänkt. Det behövs mer kreativa tankar från FLERA om händelseförloppet. Till slut har vi det.

Just att ringarna ligger vid lekplatsen tolkar jag som om kroppen släpats ner till lekplatsen och ringarna ramlat av, dvs bilen som kommer från cykelvägen kommer för att frakta bort kroppen.

Om vi bygger vidare på ditt händelseförlopp och tänker oss att kvinnan i sällskapet säger "jag vill inte vara med om detta, kör mej hem". Detta görs, Förare och GM återvänder sedan via cykelvägen för att städa upp kroppen.
Bara en tanke
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in