2017-07-23, 16:41
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Hur kom danskspåret tillbaka? Nya saker? Finns det kanske en connection mellan kgm å säg pn?

Spåret kom tillbaka på grund av mig som kom att tänka på att det tidigt i tråden stod om en historia att någon hade varit borta en vecka efter försvinnandet (kan alltså ha varit PN).

Det är det som jag tror att flera håller på med nu i bakgrunden, att hitta intressanta kopplingar.
Citera
2017-07-23, 16:45
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Tack, utmärkt!

Då har vi alltså en "pilotman" som är sjukskriven en vecka efter försvinnandet. En dansk kallad "EA" som påstås ha åkt hem till Danmark i samma veva och PN som enligt inlägg tidigt i tråden ska ha varit borta en hel vecka under samma period.

Men framkom det i intervjun VARFÖR "pilotmannen" var sjukskriven?

Jag tror inte EA åkte till Danmark direkt efter brott, utan det var väl någon tid efter hans "frikännande". Senast jag hörde påstod någon i tråden att han flyttade upp till Ö-vik o ska ha bott där iaf tills relativt nyligt, möjligen fortfarande.
Citera
2017-07-23, 16:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jag tror inte EA åkte till Danmark direkt efter brott, utan det var väl någon tid efter hans "frikännande". Senast jag hörde påstod någon i tråden att han flyttade upp till Ö-vik o ska ha bott där iaf tills relativt nyligt, möjligen fortfarande.

Fetning: Jo, jag känner igen det också. Bytte han inte namn också, eller hur var det?
Citera
2017-07-23, 16:57
Medlem
Citat:
Spåret kom tillbaka på grund av mig som kom att tänka på att det tidigt i tråden stod om en historia att någon hade varit borta en vecka efter försvinnandet (kan alltså ha varit PN).

Det är det som jag tror att flera håller på med nu i bakgrunden, att hitta intressanta kopplingar.

Ok. Påminn mig, vilken årgång var PN? Jobbade han på elux? Flyttade han snabbt efter?
Citera
2017-07-23, 17:01
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ok. Påminn mig, vilken årgång var PN? Jobbade han på elux? Flyttade han snabbt efter?

Har för mig att PN var 66:a, samma årgång som KGM. Har för mig också att PN jobbade på Electrolux.
Citera
2017-07-23, 17:01
Medlem
Citat:

Såg nu att båda var födda 66, intressant.
Citera
2017-07-23, 17:02
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Fetning: Jo, jag känner igen det också. Bytte han inte namn också, eller hur var det?

Citat:

Jo, tror någon påstod att EA bytt namn, vet ej sanningshalten. PN är född november -66 och jobbade på e-lux. Han ska även varit polare med PJP.
Citera
2017-07-23, 17:06
Medlem
Ugglan.s avatar
Tidigare när vi har diskuterat händelseförloppet har vi aldrig tagit hänsyn till var den eller de inblandade kan ha bott. I och med turerna med KGM öppnar nya möjligheter upp sig. Jag påstår nu inte i detta resonemang om händelseförloppet att KGM är vare sig ”pilotmannen” eller gärningsmannen, utan använder bara det uppslaget som en bas för att en eller flera inblandade kan ha bott i stans östliga del, medan Helena bodde i stans västliga del. En avgörande – och kanske ”förblindad” – punkt i resonemangen hittills är att vi har fokuserat på att en, flera eller alla inblandade bodde på Lockerud/Bråten.

Vi tänker oss att en eller flera inblandade bodde i stans östliga del (en eller flera kan fortfarande givetvis ha bott på Lockerud/Bråten). ”Pilotmannen” eller gärningsmannen (oavsett vem det är) kan alltså ha bott i stans östliga del, men har av någon anledning ”valt” att hänga efter Helena på hennes väg hem till stans västliga del. (Observera att ”pilotmannen” inte nödvändigtvis måste vara gärningsmannen.) Någonstans efter Marieholmsbron går det åt h*lvete och vi tänker oss fortfarande att platsen är Kohagen. Gärningsmannen får (givetvis) panik och lämnar Helena där – medvetslös eller död – och går eller småspringer tillbaka mot stans östliga del (där bostaden finns). När den här personen kommer till centrum vimlar det där av personer som har varit på stadshotellet och/eller i dess närhet. Där och då träffar gärningsmannen på en eller flera bekanta, varav i alla fall en har tillgång till en bil – sannolikt då en mindre, ljus bil med sluttande bakparti. Det är nu som ”karusellen” börjar snurra.

Gärningsmannen ber om hjälp. Kanske vet gärningsmannen redan nu att Helena är död, men väljer att inte tala om detta eftersom det då högst sannolikt hade blivit omöjligt att få hjälp. Möjligheten finns också att gärningsmannen faktiskt kanske tror att Helena ”bara” har tuppat av och ber ”i god tro” om hjälp. Men för att någon skall komma på idén att hjälpa till i det här läget bör ju det rimliga vara att ”hjälparen/hjälparna” har fåtts att tro att läget inte är ”helt åt h*lvete” utan att något ”bara har hänt med Helena”.

För att få ihop detta med vittnesmålet från ”Hanna med hunden” – som säger sig ha kommit ut med hunden runt 02:15 till 02:20 - kan följande variant vara möjlig: Helena har börjat gå hemåt redan vid 01:50 till 01:55. (Uppgifter sedan tidigare har ju gjort gällande att Helena började gå hemåt före 02:00 – jag har för mig att 01:55 har nämnts.) Eftersom ”hemgången” tar kanske 15 minuter i ett lite trött tillstånd och i sällskap med någon kan Helena med sällskapet ha nått Kohagen vid kanske 02:05 till 02:10 – alltså kanske tio till femton minuter innan ”Hanna” kommer ut (om vi nu töjer tidsramarna till max i båda ändarna). Alltså kan Helenas öde ha beseglats redan innan ”Hanna” kommer ut.

Och kanske är det nu som ”hjälpen” kommer till platsen, precis när ”Hanna” kommer ut. Bilen står på Ekuddenvägen och är aldrig inne på cykelvägen eftersom ”Hanna” säger att hon aldrig såg den. (Den bilen som observeras på cykelvägen senare kommer alltså när ”Hanna” har hunnit gå in, och kan vara samma bil som återvänder eller vara en annan bil.) Det som ”Hanna” hör är kanske inte själva ”överfallet” på Helena utan ”hjälpinsatsen”. Det är nu som minst två manliga personer högljutt pratar i munnen på varandra, eftersom det råder panik. Och den kvinnliga rösten som skriker kan – precis som tidigare har nämnts i tråden – komma från en kvinnlig bekant till männen. Det är hon som uttrycker allt det som ”Hanna” hör. Det är den kvinnliga bekanten till männen som får panik när hon inser vad som håller på att hända. Detta kan också kanske förklara varför ”Hanna” inte genast sa att hon kände igen Helenas röst – det var kanske inte Helenas röst? Kanske var det så att ”Hanna” – när hon återkommer till polisen på onsdagen/torsdagen – säger att det var Helenas röst därför att hon då visste att Helena var borta och att ”dådet” sannolikt hade skett i Kohagen och att rösten då ”måste” ha varit Helenas?

Den här varianten kan ju förklara hur en vit bil så snabbt kunde komma att bli inblandad i skeendet om den inte råkade finnas i närheten redan innan. Om vi tänker oss att gärningsmannen lämnar Helena i Kohagen vid 02:05 till 02:10 kan han mycket väl ha hunnit springa tillbaka till stan och få hjälp samt hinna tillbaka precis lagom tills när ”Hanna” kommer ut.

Nu ska detta resonemang ses BARA som en variant till de resonemang som tidigare har förts om att det var Helena som ”Hanna” hörde, vilket givetvis kan ha varit fallet. Jag skriver detta bara som ett uppslag för andra att hitta ytterligare ingångar.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-07-23 kl. 17:10.
Citera
2017-07-23, 17:07
Medlem
Twiggygirls avatar
[quote=lubbe75|61284326]Så då vet du inget om den äldre brodern? Du verkade känna till hela släkten i tidigare inlägg. Instämmer att den du refererar till nu och även yngre broder 2 är närmast feminina och mycket snälla och försynta närmast.[/QU

Nej jag känner inte alls till Klas. Bara Kjell av pojkarna. Dom har ju även en drös med halvsyskon. Det är dessa jag känner mest. Kjell har nog aldrig haft ett fruntimmer. Han verkar inte intresserad. Därför jag gick i taket. Visste inte ens att Klas fanns...
Citera
2017-07-23, 17:15
Medlem
Vittnet "Hanna" och "pilot" verkar ha samma inställning gällande att vilja vara anonyma, få sina röster inspelade av skådespelare.
Bara en tanke.

Spekulerar..: kan "vittnet" som behövde 3-4 dagar på sig att minnas allt hon minns..
Har hon nån son,brorson,systerson som kunde kommit till henne och förgäves bett om hjälp? Låna telefon för att ringa tex?
Kan "pilot" väckt henne just dessa tider som hon så exakt kan redogöra efter 3-4 dagars betänketid?

Tänker bara utanför boxen. En tanke jag haft sen jag hörde radioprogrammen.
Citera
2017-07-23, 17:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fundersammy
Vittnet "Hanna" och "pilot" verkar ha samma inställning gällande att vilja vara anonyma, få sina röster inspelade av skådespelare.
Bara en tanke.

Spekulerar..: kan "vittnet" som behövde 3-4 dagar på sig att minnas allt hon minns..
Har hon nån son,brorson,systerson som kunde kommit till henne och förgäves bett om hjälp? Låna telefon för att ringa tex?
Kan "pilot" väckt henne just dessa tider som hon så exakt kan redogöra efter 3-4 dagars betänketid?

Tänker bara utanför boxen. En tanke jag haft sen jag hörde radioprogrammen.

Allt är ju möjligt. Tyvärr är både hennes son och man döda idag, så ingen av dem kan bidra med något. Damen själv lever.
Citera
2017-07-23, 17:26
Medlem
Den man som kallas 25-åringen och som blev häktad 92, i hans bil hittade ju polisen hundhår i baksätet från en vit hund. Helena hade ju en vit hund. Går det inte att få fram om det kom från hennes hund?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in