2017-07-23, 12:14
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
KB är ju den som sitter inne med all info om bil,sjukskrivning mm - är hon inblandad t o m?

Kanske inte inblandad på det sättet men det ju tänkas att det för hennes del kan handla om skyddande av brottsling.
Citera
2017-07-23, 12:17
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Kan ju mycket väl vara att huvudperson/er i denna härvan hade förfest innan statt på tex Ekuddens. Att bilen stod därborta.

Ja så kan det också vara, hade KGM någon kompis som bodde där i krokarna?
Citera
2017-07-23, 12:24
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susabusa78
Kanske rent av är KB som säger "så får ni inte göra"...🤔

Den stora frågan är om det här i efterhand ändrade vittnesmålet verkligen stämmer? Om det inte är 100% korrekt så vilseleder det istället utredningen och är en direkt bidragande orsak till att man inte kommer vidare med rätt spår.
Citera
2017-07-23, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adekvaten
Om man tänker sig ett scenario där pilot tar sig till teleautomaten efter dådet och ringer flickvännen; Du måste komma och hämta mig, det har hänt nåt fruktansvärt! Han blir upplockad av flickvännen i hennes vita bil. Skärrad, uppjagad på väg mot kohagen berättar han snabbt en "tillputsad" historia om hur han och HA skulle på efterfest men HA blev hysterisk av någon anledning och tumult uppstod mellan dem, hon föll illa och nu tror han att hon är död. De åker dit, via cykelvägen som flickvännen känner till. Båda kliver ur, pilot och flickvännen konstaterar (som han redan visste) att hon är död. Han öppnar skuffen och börjar släpa HA i en arm mot bilen. Flickvän: Vi kan inte göra så här! (Hysteriskt)
Pilot: Håll käften för fan, det kan komma nån närsomhelst!! Fattar du inte vad som händer mig om nån får se detta! Hjälp till här för helvete! Han/de lastar i Helena. Dunk, dunk, dunk - skufflucka, bildörr 1 och 2 slår igen. Det blir tyst.

I detta scenario får man till "Hannas" vittnesuppgifter, med att byta ut ni mot vi, och att det inte är HA:s röst. Flickvännen kan ju troligtvis gett ifrån sig något gråtliknande läte under hela tiden i kohagen. Vidare får man det också till två inblandade som så många med insyn i utredningen vill hävda.

Att pilot får sin flickvän att ställa upp på detta, kan ju förklaras av att hon egentligen inte "hinner" hänga med tankemässigt ur en moralisk synvinkel, allt går fort och "stegvis" med pojkvännen vid rodren.
Tystnaden efter från hennes sida kan möjligtvis förklaras med skam och en oerhörd rädsla för att ödelägga hela sin tillvaro. Sätter hon dit honom så sätter han dit henne, det har han gjort klart för henne många ggr. Tystnaden från hans sida handlar bara om att inte åka fast. En samhällsenligt fullt fungerande man med psykopatgener i dna:t.

Vill också tillägga att det jag tror hände i kohagen, var en våldtäkt i typ Hagamannen- stil med strypning som dödsorsak.

Det scenariot håller inte tidsmässigt om vi utgår från de c:a tider som hundvittnet resp. killarna i bilen på Hällristningsvägen uppgett.
Citera
2017-07-23, 12:35
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Det scenariot håller inte tidsmässigt om vi utgår från de c:a tider som hundvittnet resp. killarna i bilen på Hällristningsvägen uppgett.

Kan någon av hans 2 yngre bröder ha bott i närheten? Ägde någon av bröderna en vit bil vid denna tidpunkt? Om så är fallet kan ev. en flickvän till någon av bröderna ha varit med i bilen.

Det känns dock som att det är något märkligt med "Hanna's" vittnesmål, att det ändrades från att inledningsvis ha varit ett mer luddigt vittnesmål till att bli fullständigt glasklart, plötsligt hade hon hört exakt vad som sades och dessutom vem rösten tillhörde.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-07-23 kl. 12:52.
Citera
2017-07-23, 12:41
Medlem
Ugglan.s avatar
Jag skulle behöva lite hjälp av er andra att leta efter en sak som framkom ganska tidigt i tråden. Stod det inte om att någon eller några skulle ha varit borta en vecka efter försvinnandet? Har för mig att detta var i samband med när typ P*r Ni*lsen diskuterades? Var det inte också i samband med den där historien om att någon skulle ha överhört en konversation på en balkong, där man körde tyst i en kvinna (?) som hade råkat fråga om Helena? Någonting om typ "frånvaro i en vecka" har varit uppe tidigt i tråden.

Jag har jobbat så mycket med detta och allt det andra vanliga de sista dagarna så jag orkar inte just nu. Är det någon eller några av er andra som har lust och orkar?
Citera
2017-07-23, 12:41
Medlem
På den tiden var det ofta lika mycket el mer folk utanför Statt än vad som var inne på Statt . Mycket bilar i omlopp , man kunde parkera istort sett runt hela torget. När Statt stängdes så kryllade det av folk som träffades på stadstorget som var som en stor samlingsplats Man kände ofta igen dom flesta på ett el annat sätt o man visste vilka som umgicks med vilka osv .Många hade chafförer som väntade på kompisar som antingen skulle hem el vidare någonstans . Denna kväll var det ju som ofta fest nere på Ekuddens badplats . Så det var med största säkert mycket ungdomar o bilar som åkte fram å tillbaka dit hela kvällen /natten . Det jag vill säga med det är att Helena kan mycket väl slagit följe med någon till efter mariholmsbron , stått o snackat lite med en vän / bekant , säkert flera bilar som passerar på väg ner mot ekuddenbadet , både m kompisar o bekanta . Nån stoppar kanske till frågar om Helena och ev personen som synts brevid vill hänga med ner till festen, dom kanske hoppar in om det är personer dom känner igen . Ca 2 min senare passerar dom ekuddenvägen strax utanför där Helena bor bara , åker ner en sväng till festen tar bara nån min med bil, men Helena vill hem , bilen åker sen tillbaka samma väg för att släppa av Helena , kör in på cykelbanan från ekuddenbadets håll för att komma snabbare fram till Helenas hus och för att slippa åka runt hela villa området . Nått inträffar i el runt bilen , nån kanske försöker sig på nåt med Helena , tumult bråk i och utanför bilen, någon hör lite av detta kvinnoskrik , höga mansröster , efter en stund vänder bilen tillbaka samma väg kanske för att undvika synas. Min egna tanke är att det är fler än en person inblandad , som beslutat sig för att stå bakom varandra i detta .Ps jag själv som dom flesta som var ung o ute på den tiden så känner jag till 99%av alla som blivit misstänkta här inne , både som kompisar , vänner o bekanta och det är en riktigt tragisk händelse som har drabbar först o främst Helenas Familj o vänner , men även dom som har o blir uthängda . Det är en liten stad där alla känner alla mer el mindre
Senast redigerad av Fighter83 2017-07-23 kl. 13:11.
Citera
2017-07-23, 12:59
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
I frågor och svar, P4 Skaraborg, skriver Mats så här:
Att en bil är skrotad behöver inte betyda att den är borta, men även det kanske undersöktes.
Citera
2017-07-23, 13:00
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag skulle behöva lite hjälp av er andra att leta efter en sak som framkom ganska tidigt i tråden. Stod det inte om att någon eller några skulle ha varit borta en vecka efter försvinnandet? Har för mig att detta var i samband med när typ P*r Ni*lsen diskuterades? Var det inte också i samband med den där historien om att någon skulle ha överhört en konversation på en balkong, där man körde tyst i en kvinna (?) som hade råkat fråga om Helena? Någonting om typ "frånvaro i en vecka" har varit uppe tidigt i tråden.

Jag har jobbat så mycket med detta och allt det andra vanliga de sista dagarna så jag orkar inte just nu. Är det någon eller några av er andra som har lust och orkar?

Kan detta vara det du tänker på?

Citat:
Ursprungligen postat av loudamus
För att inte fastna i en malström av PM kommer här de uppgifter jag tillhandahållit via PM, naturligtvis avidentifierat med avseende på respondenterna:

//
Tack för ditt välkomnande. Det rör sig i stora drag om intressant biltrafik (både i form av en liten vit bil med sluttande bakparti samt även Pers egna bil (en beige golf med antingen danska skyltar eller ngn form av utmärkande dekal/-er) under kvällen respektive natten i kombination med en anomali i form av en veckolång bortavaro med start söndagen samt även något som yppats av Pers flickvän varpå hon blivit omedelbart och aggressivt nedtystad med hänvisning till ngt i stil med att "de aldrig skulle nämna ett endaste ord om Helena igen!" (uppsnappat genom en öppen balkongdörr) dagarna efter hemkomsten.

Förekommer förresten Per öht i spekulationerna eller har han på ngt vis lyckats flyga under radarn så här länge?
//

//
Dessa uppgifter ska ha lämnats till polisen förhållandevis nära inpå försvinnandet. Från ngn vecka till ca en månad efteråt.

Per ska tidigare samma kväll ha talat med sina kompisar om att han/de skulle till Statt. Jag kan varken bekräfta eller dementera ev tidigare umgänge med Helena, men att deras vägar åtminstone ska ha korsats förefaller högst troligt då Per "ska ha varit ute i svängen".

Han bodde längst upp på Bråtenvägen 70, lgh som vetter ut mot parkeringen på husets norrsida.

Vet väldigt lite om hans bekantskapskrets, inte mkt mer än att han som sagt "var ute i svängen" och hängde med en del salta typer varav åtminstone en eller flera hade kopplingar till Norrköping.

Vet inte var han finns nu. Hittade en namne på FB som förefaller passa i ålder (nu verksam i L*stad åt T-dalahållet). Åldern ska vid tillfället för Helenas försvinnande ha varit "ca 22-25 år eller ngt åt det hållet".
//

//
Vet inte om Ullberg och Nielsen umgicks, men förhoppningsvis kan P.K. bringa klarhet i detta efter att han läst vad jag skrivit i tråden.

Har inget namn på flickvännen, men det ska i vilket fall som helst inte ha rört sig om den tjej han flyttade till Bråtenvägen med (ska ev ha bott vägg i vägg med Nielsen på Vasavägen dessförinnan) utan det ska röra sig om en senare tillkommen förmåga.

Det som yppades av flickvännen var hur som helst på nämnda adress, och det ska även ha varit ytterligare en eller flera manspersoner i lgh samtidigt då "dom" ska ha tystat ner henne omedelbart och sagt det här om att aldrig nämna ngnting om Helena igen.
//

//
Direkta uppgifter från samma uppgiftslämnare som lämnat uppgifterna om det som överhörts via den öppna balkongdörren (ergo inte undertecknad). P.N. ska ha lämnat lgh på Bråtenvägen 70 vid pass 22.30 som passagerare i en liten vit bil med sluttande bakparti. Men det som gör att det börjar bli riktigt intressant är att man återvänt på natten vid "2 någonting" och hämtat P.N:s egna bil, som mycket riktigt ska ha varit en beige golf (gissningsvis en VW Golf Typ 1). Bilen ska sedan inte ha siktats förrän på söndagen då P.N. kom hem en sväng för att sedan försvinna (med bilen) en hel vecka. Det ska inte ha varit normalt för P.N. att vara borta så länge.

Har inget namn på flickvännen, men det ska i vilket fall som helst inte ha rört sig om den tjej han flyttade till Bråtenvägen med (ska ev ha bott vägg i vägg med Nielsen på Vasavägen dessförinnan) utan det ska röra sig om en senare tillkommen förmåga. Det ska f ö även ha varit ytterligare en eller flera manspersoner i lägenheten när flickvännen tystades ner med uttryckliga instruktioner om att aldrig nämna ngnting om Helena igen. Det hon ska ha sagt var f ö ngt i stil med "Hur har det gått med Helena?"
//

Övrigt som jag diskuterat med en/flera signaturer överlåter jag med varm hand åt dem att yppa om.
Citera
2017-07-23, 13:07
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Kan detta vara det du tänker på?

Kanon, vilken service!

Då har vi alltså en eventuell veckolång frånvaro rörande P*r Ni*lsen med umgänge och nu eventuellt en veckas sjukskrivning för "pilotmannen". Kan detta vara intressant, tro?
Senast redigerad av Ugglan. 2017-07-23 kl. 13:17.
Citera
2017-07-23, 13:20
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Kanon, vilken service!

Då har vi alltså en eventuell veckolång frånvaro rörande P*r Ni*lsen med umgänge och nu eventuellt även om "pilotmannen". Kan detta vara intressant, tro?

Ja när man läser det där så kan man ju inte bli annat än misstänksam mot PN.
*Beskivningen av bilarna + tidsangivelserna.
*Det offentliga tystandet av flickvännen.
*Eventuellt en veckolång frånvaro.

Men å andra sidan finns det alltid en möjlighet att PM:en med den här informationen kan ha postats av GM i syfte att vilseleda. Informationen känns nästan för bra för att vara sann.

Vad som behövs nu är att få fram mer säkra uppgifter om KGM.
*Vad var det för bil han hade tillgång till?
*Vad vet KB?
*Var KGM sjukskriven veckan efter HA'a försvinnande? KB sitter på svaret.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-07-23 kl. 13:30.
Citera
2017-07-23, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Kan någon av hans 2 yngre bröder ha bott i närheten? Ägde någon av bröderna en vit bil vid denna tidpunkt? Om så är fallet kan ev. en flickvän till någon av bröderna ha varit med i bilen.

Det känns dock som att det är något märkligt med "Hanna's" vittnesmål, att det ändrades från att inledningsvis ha varit ett mer luddigt vittnesmål till att bli fullständigt glasklart, plötsligt hade hon hört exakt vad som sades och dessutom vem rösten tillhörde.

Är inte 100 men nära på att de båda bodde kvar hemma (hassle) långt efter den tiden. Några flickvänner har jag aldrig sett/hört om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in