Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Bra där, micro.
Fast i själva verket förhåller det sig ju helt tvärtom. Du har två personer som har uppfattningen att den andre är femton år (om vi skall hålla oss till förutsättningarna i domen där åldern blir betydelselös i sammanhanget). Båda är mycket berusade och skall man vara konsekvent bör ju båda ha nedsatt omdöme vilket påverkar deras förmåga att samtycka och se konsekvenser av sina handlingar.
Fast jag pratar ju om
hur DU resonerar, att domstolen valde att fria RN har jag redan sagt att jag kan se skälen till. Däremot går ju deras resonemang rakt emot det du försöker hävda --- att lagen är skriven för att tolkas till nackdel för förövarna... Det är ju precis tvärtom - den tolkas till fördel för förövare som är straffmyndiga och ger sig i lag med underåriga...
Citat:
Ändå vill du lasta den ena parten som inte bara skall ta ansvar för sina egna handlingar och sin egen sexualitet utan också motpartens, därför att denna motpart är berusad. Samtidigt underkänner du domarens resonemang om låg ålder, berusning och sexuell oerfarenhet. Det handlar ju i båda fallen om personer som gör saker de kanske ångrar efteråt på fyllan.
Fakta är att domstolens frikort till RN inte gör BO till jämnårig med RN ..
HON är fortfarande den som är barn i alla avseenden ... Så nej, den argumentationen faller på att ditt argument förutsätter att rätten kan skriva upp hennes ålder för att fria honom ..
HON var 13 - HAN var 15.. Det är skillnad i vad man kan förvänta sig och kräva av en trettonåring jämfört med en femtonåring.