Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-21, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tim Sebastian
Okej, du har säkert bättre koll på de juridiska formuleringarna än vad jag har. Hur är det med den åtalades advokat, får han ta kontakt med målsägaren eller vittnena?

Ja, advokaten är mer eller mindre skyldig att ha kontakt med vittnen innan rättegången för att höra sig för vad de kan tänkas berätta, det ingår i deras omsorgsplikt att tillvarata sin klients uppdrag. I detta fall är målsäganden för ung för att det ska vara lämpligt med kontakt mellan advokat och målsäganden.
Citera
2017-07-21, 22:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Bra där, micro.

Fast i själva verket förhåller det sig ju helt tvärtom. Du har två personer som har uppfattningen att den andre är femton år (om vi skall hålla oss till förutsättningarna i domen där åldern blir betydelselös i sammanhanget). Båda är mycket berusade och skall man vara konsekvent bör ju båda ha nedsatt omdöme vilket påverkar deras förmåga att samtycka och se konsekvenser av sina handlingar.
Fast jag pratar ju om hur DU resonerar, att domstolen valde att fria RN har jag redan sagt att jag kan se skälen till. Däremot går ju deras resonemang rakt emot det du försöker hävda --- att lagen är skriven för att tolkas till nackdel för förövarna... Det är ju precis tvärtom - den tolkas till fördel för förövare som är straffmyndiga och ger sig i lag med underåriga...

Citat:
Ändå vill du lasta den ena parten som inte bara skall ta ansvar för sina egna handlingar och sin egen sexualitet utan också motpartens, därför att denna motpart är berusad. Samtidigt underkänner du domarens resonemang om låg ålder, berusning och sexuell oerfarenhet. Det handlar ju i båda fallen om personer som gör saker de kanske ångrar efteråt på fyllan.
Fakta är att domstolens frikort till RN inte gör BO till jämnårig med RN .. HON är fortfarande den som är barn i alla avseenden ... Så nej, den argumentationen faller på att ditt argument förutsätter att rätten kan skriva upp hennes ålder för att fria honom ..

HON var 13 - HAN var 15.. Det är skillnad i vad man kan förvänta sig och kräva av en trettonåring jämfört med en femtonåring.
Senast redigerad av micro113 2017-07-21 kl. 23:40.
Citera
2017-07-21, 22:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Vad det gäller alkoholen så är ATB's egen utsaga ganska så tung. Från domen:

Mina fetningar.

ATB har försett en 13-åring med alkohol. Och domen är helt klar över att ATB var väl medveten om hennes ålder.
Fast vi diskuterade huruvida han tagit betalt eller inte -- inte att han hade kontroll över spriten, det har jag redan konstaterat i mina första inlägg i tråden ...
Citera
2017-07-22, 00:50
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast vi diskuterade huruvida han tagit betalt eller inte -- inte att han hade kontroll över spriten, det har jag redan konstaterat i mina första inlägg i tråden ...

Sant, men i det stora hela ganska så ointressant då det blir langning även om det bjuds på kröken.
Citera
2017-07-22, 00:59
Medlem
Tim Sebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jbeach
Ja, advokaten är mer eller mindre skyldig att ha kontakt med vittnen innan rättegången för att höra sig för vad de kan tänkas berätta, det ingår i deras omsorgsplikt att tillvarata sin klients uppdrag. I detta fall är målsäganden för ung för att det ska vara lämpligt med kontakt mellan advokat och målsäganden.

"Lämpligt" är kanske inte direkt ett ord man associerar med paragrafryttare. Antingen är det väl lagligt eller så är det olagligt? Är det lagligt för en advokat att ta kontakt med målsägare eller vittnen innan åtal har väckts eller innan förundersökningen har dragit igång?

Står du förresten fast vid dina påståenden i det här meddelandet? (FB) Solna: 16-årige An*onio B**k dömd för våldtäkt mot barn - 2017-06-09

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Sant, men i det stora hela ganska så ointressant då det blir langning även om det bjuds på kröken.

Jag kan se det godhjärtade moralriddarperspektivet när det skriks på "lagändringar" efter att sånt här har inträffat. Tänker man dock längre än näsan räcker så inser man att denna form av lagändring eller omtolkning av befintlig lagstiftning skulle leda till ständiga häxprocesser på varenda högstadie- och gymnasieskola om vem som bjöd vem på dricka. Brådmogna tjejer mellan 12-14 skulle ändå bara söka sig till gräsrökande blattar där våldtäktsrisken måhända är ännu högre.
Senast redigerad av Tim Sebastian 2017-07-22 kl. 01:13.
Citera
2017-07-22, 08:46
Medlem
Förhandling i Svea hovrätt blir i början av augusti.
Målnummer B 5536-17.
Så då lär väl Fru Book vara tillbaka från Spanien då.
Citera
2017-07-22, 09:09
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Förhandling i Svea hovrätt blir i början av augusti.
Målnummer B 5536-17.
Så då lär väl Fru Book vara tillbaka från Spanien då.
Tack. Det blir verkligen spännande att se hur hovrätten resonerar, jag tycker inte alls det är lätt att sia utgången. I den bästa av världar duger inte muntliga utsagor som bevisning i ett mål med så här grov rubricering, men målsägande är en liten flicka och därför särskilt skyddsvärd (det är flickans århundrade). Rätten ska ju inte slå fast en absolut sanning utan lägga fram bevisning som håller för en rättslig prövning. Tro hör hemma i en annan slags hus...
Citera
2017-07-22, 09:25
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Tack. Det blir verkligen spännande att se hur hovrätten resonerar, jag tycker inte alls det är lätt att sia utgången. I den bästa av världar duger inte muntliga utsagor som bevisning i ett mål med så här grov rubricering, men målsägande är en liten flicka och därför särskilt skyddsvärd (det är flickans århundrade). Rätten ska ju inte slå fast en absolut sanning utan lägga fram bevisning som håller för en rättslig prövning. Tro hör hemma i en annan slags hus...
Om de friar hoppas jag att BO eller föräldrar anmäler ATB för att ha langat/försett/bjudit på sprit för slipper ATB helt undan straff här så kommer han att nog fortsätta på samma bana och precis som Anna tro sig vara oantastlig.
Citera
2017-07-22, 09:28
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Om de friar hoppas jag att BO eller föräldrar anmäler ATB för att ha langat/försett/bjudit på sprit för slipper ATB helt undan straff här så kommer han att nog fortsätta på samma bana och precis som Anna tro sig vara oantastlig.
Ja, han är av allt att döma ett svin och totalt meningslös för samhället. Hon verkar inte heller vara av helt kul kvalité.
Citera
2017-07-22, 09:33
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny

Jag tror att han har stulit spriten i barskåpet hemma och då vet jag inte hur lagstiftningen tillämpas.
Det är ju hans föräldrars sprit och de har köpt den. Om sonen då stjäl den vet jag inte om det kan kallas langning men det kanske någon av er andra vet?
Citera
2017-07-22, 09:42
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Jag tror att han har stulit spriten i barskåpet hemma och då vet jag inte hur lagstiftningen tillämpas.
Det är ju hans föräldrars sprit och de har köpt den. Om sonen då stjäl den vet jag inte om det kan kallas langning men det kanske någon av er andra vet?
Nej ATB har nog sysslat med langning ett bra tag och de mängder som det rör sig kan knappast nallas från föräldrarnas barskåp trots deras naivitet och ointelligents. Jag tippar på att ATB har en kontakt som får import från troligtvis Polen. Köper in halvlitersflaskor OK vodka för strax under hundralappen och säljer för typ 150:-.
Citera
2017-07-22, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tim Sebastian
Står du förresten fast vid dina påståenden i det här meddelandet? (FB) Solna: 16-årige An*onio B**k dömd för våldtäkt mot barn - 2017-06-09

Tyvärr, ja, det är så det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in