Citat:
Tack för platsuppgiften, den är viktig. Däremot håller jag inte med om det du säger i övrigt. Olyckan inträffade på Svartåvägen, en 9 km lång enskild grusväg som går mellan byn Bräcke i Öviks kommun och Östmarkum i Kramfors kommun. Omgivningen är huvudsakligen skogsmark och bara någon enstaka boende på vägsträckan. Det finns en liten filmsnutt på Allehanda.se som ligger under en betalvägg som ska visa på var olyckan inträffade och i så fall är det i en backe 2-3 km in på vägen norrifrån räknat.
Visst kan mannen ha kört i omkull och ramlat över hunden. Skadorna på mannen är rätt klassiska cykelskador men att hunden har brännskador förefaller märkligt. Har en bil varit inblandad borde cykeln dock ha skador.
Att mannen hittades en bit från cykeln är kanske inte så konstigt då han säkert var ordentligt förvirrad efter att ha drabbats av en hjärnskakning. Hundens skador är däremot svårare att förklara.
Visst kan mannen ha kört i omkull och ramlat över hunden. Skadorna på mannen är rätt klassiska cykelskador men att hunden har brännskador förefaller märkligt. Har en bil varit inblandad borde cykeln dock ha skador.
Att mannen hittades en bit från cykeln är kanske inte så konstigt då han säkert var ordentligt förvirrad efter att ha drabbats av en hjärnskakning. Hundens skador är däremot svårare att förklara.
De många och svåra skador den här mannen har kan inte anses som 'klassiska cykelskador' på långa vägar, och det är helt osannolikt att han skulle ha gått ca 600 m till fots med dessa i ett förvirrat tillstånd för att sedan falla i medvetslöshet.
Personligen tycker jag det mesta pekar mot en våldsam påkörning och smitning -därav mannens upplevelse av att ha blivit 'sparkad', vilket hustrun uppgav- och att både cykeln och hunden släpats med av fordonet detta hundratal meter för att sedan ha tagits loss manuellt eller lossnat av sig själv. Till stöd för detta talar hundens (friktions)brännskador och många sår på bogen och 'armbågarna', som hustrun berättade om i radion.
Jag tror inte vi kan utgå från att cykeln inte hade några skador, eftersom polisen snabbt och helt grundlöst bestämde sig för att detta inte var något brott!
Detta olyckliga beslut har sannolikt inneburit att man gått miste om viktiga spår av vad som inträffat på denna grusväg. Naturligtvis skulle man genast ha spärrat av en rejäl sträcka, klivit åt sidan och kallat in tekniker för en noggrann undersökning.
Hade det varit en asfaltsväg hade det säkert funnits kraftiga bromsspår som direkt vittnade om vad som inträffat, men på grus förstörs ju eventuella spår bara av att någon kör där.
Detta är så illa att det borde anmälas som tjänstefel, och om någon här har eventuell koppling till offrets familj tycker jag att en rekommendation om att göra en anmälan är på sin plats!
Är det återigen ett Norrlandsärende av modell "Jägarna" vi har att göra med? Försöker någon inom lokalpolisen mörka något? Varför gjorde man plötsligt en annan bedömning, och varför tycks man anse att ett förhör med mannen är det enda som kan göras i utredningsväg i nuläget?
Blotta existensen av denna tråd sätter fyr under röven på involverade rättsvårdande myndigheter, så håll grytan kokande!