2017-07-22, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlterEgo69
Finns ingen logik alls. Om de nu gjort nåt fynd som pekar mot Hällabrottet så borde de ju gå ut med det för då skulle folk vallfärda dit så Patrik får komma hem. Nej, tror verkligen inte han finns där baserat på den info som gått ut.

Kan det vara nåt de inte går ut med? Varför skulle de annars lägga tid och energi på att leta just där, tänker jag.
Citera
2017-07-22, 10:08
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CallePhille

Många ifrågasätter att Patrik pratade med sin mamma under hela tågresan. En ensam kille på annan ort som mår väldigt dåligt tyr sig till den man litar mest på. De allra flesta har en känslomässigt stark relation till sin mamma, jag tycker inte att det är konstigt alls. Att föräldrarna inte hämtade honom själva i Falun kan bero på att de inte har tidigare erfarenhet av psykisk ohälsa. De kanske inte ens tänkte tanken. Hade de frågat Patrik så kanske han hade velat bli hämtad hellre än att åka tåg.

Nej det är inte konstigt men om han nu har en sådan stark relation till sin mamman så borde hon förstått att han omedelbart behövde dem rent fysiskt. Många speciellt mammor känner om någon av barnen mår dåligt utan att ens prata med dom / eller när barnen försöker dölja sitt mående som många deprimerade är duktiga på
Citera
2017-07-22, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caccarina69

Kan det vara nåt de inte går ut med? Varför skulle de annars lägga tid och energi på att leta just där, tänker jag.
Rent logiskt borde de ju gå ut med det i så fall för att få folk till söken. Kan lova dig att massor av folk skulle komma om de t.ex. hittat hans plånbok där. Men det finns ingen logik alls i den här "storyn". Vet inte hur väl du känner till området men om Patrik nu ville ta livet av sig skulle han gjort det innan. Hällabrottet är en rejäl avkrok från Kumla. Om han hade en psykos känns det väldigt märkligt om han hade irrat dit och ramlat ner i vattnet. Nej, om det nu ska sökas så satsa på skogen norr om där ryggsäcken låg.
Citera
2017-07-22, 10:20
Medlem
Vad hade Patrik för mobil? Det känns så udda att han hade kontantkort istället för abonnemang. Fanns det wifi på tåget?
Citera
2017-07-22, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trivs
Patrik hade sökt sommarjobb i Falun,,detta har en säker källa talat om
Precis vilket talar för att han INTE ville hem.
Det fanns också ett vittne precis i början som hade trffat P när han gått av tåget och påstod att han var helt normal. Nu vet jag inte om detta är sant för vittnen och vittnen.Ska finnas i början av denna tråd.
Det finns något i botten på det här som känns bizarrt på nåt vis. Jag vet inte vad men något ligger där.
Citera
2017-07-22, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tikimon
Vad hade Patrik för mobil? Det känns så udda att han hade kontantkort istället för abonnemang. Fanns det wifi på tåget?
En Samsung. Han borde väl både kunna ladda den och använda wifi på tåget? Ändå tog batteriet slut. Glömde han ladda eller struntade han helt enkelt i det? Väldigt konstigt.
Citera
2017-07-22, 10:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
What the f...??? Hon har i och för sig svarar vettigt på frågor som sektmedlemmar ställt i olika trådar. Förmodligen blev det för mycket för de överordnade när hon till råga på allt ordnat med nya, utomordentliga kartor.

Vad har Hitta Patrik för syfte egentligen? Förutom att målet är att han skall komma hem?
Klubb för inbördes beundran konstaterades tidigt, sektmentalitet kom strax efter. Att blockera människor som ses som hot känns som någon ideologisk eliminering.
Finns det någon som kommer med något vettigt kvar i gruppen nu när AF rök?

Många ifrågasätter att Patrik pratade med sin mamma under hela tågresan. En ensam kille på annan ort som mår väldigt dåligt tyr sig till den man litar mest på. De allra flesta har en känslomässigt stark relation till sin mamma, jag tycker inte att det är konstigt alls. Att föräldrarna inte hämtade honom själva i Falun kan bero på att de inte har tidigare erfarenhet av psykisk ohälsa. De kanske inte ens tänkte tanken. Hade de frågat Patrik så kanske han hade velat bli hämtad hellre än att åka tåg.

Jag har tänkt på det som några i tråden tagit upp tidigare, att Patrik eventuellt skulle kunna ha en bokstavsdiagnos.

Många personer med ADHD och ADD är kreativa och konstnärliga. Inte sällan har de ett särintresse inom ett område där de kan vara särskilt begåvade. De kan ha problem med koncentration, organisation, planering,bristande energi och igångsättningssvårigheter för sådant de tycker är tråkigt. Personer med dessa diagnoser får inte sällan depression och ångestproblematik.

Det skulle kunna vara en förklaring till varför Patrik "säckade ihop" strax innan avslutningen, varför han blev deprimerad. Vet inte om bristande lokalsinne har med det att göra, men kan tänka mig att en situation som en resa innebär, att planera och hålla ordning på allt som krävs kan i en redan utsatt situation med depression, blivit alltför stressande för honom.

Alla personer har mer eller mindre drag av dessa problem. Det är en glidande skala och man får bara diagnos när problemen blir så stora att det anses bli så stora problem att det blir svårt att klara det dagliga livet med skola och arbete.

Jag menar inte att Patrik har en diagnos. Det är bara en spekulation, som skulle kunna förklara skeendet och också varför Patrik behövde mycket kontakt med sin mamma.

Det kan förklara varför han fick "utbrändhet" av skolarbetet, varför han blev deprimerad, varför han blev förvirrad och klev av på fel station, blev ännu mer förvirrad när han väl hade klivit av på fel station.

Självklart kan allt det här hända utan diagnos, och det är ju inte ens säkert att det var så det hände ( bäst att gardera sig upp till öronen så man inte blir påhoppad. )

Oavsett diagnos eller inte, jag tycker inte att det är konstigt att Patrik pratade med sin mamma på tåget flera gånger. Jag tror att man kan behöva sina föräldrar på många sätt under hela livet, även om man har "klippt" navelsträngen. Det kan vara vid äktenskapsproblem, skilsmässa eller ekonomiska problem. Föräldrarna behöver inte veta allt, varenda detalj, men kan finnas där som ett mentalt stöd.
Föräldrarna älskar oftast sina barn, trots alla deras brister och vice versa. Även om föräldrar inte alltid är de bästa rådgivarna, förstår en bra eller vet bäst vad man behöver, finns de där. Självklart är det inte så för alla. Men ofta. Blod är tjockare än vatten.
Citera
2017-07-22, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runarviking
Gruppen fyller ingen funktion, annat att den har svärtat ner Patrik som person. Frågade gruppen om det var lagligt att hänga ut en person så. Till svar fick jag att polis och alla var underrättade om gruppen, så allt var i sin ordning

Man vet inte vad som är sant i den här röran
Haha "förlåt att jag skrattar men de är så patetiska"
Jag fick till svar att vi som ställde frågor och spekulerade förstörde polisens arbete.
Då frågade jag om polisen var i HP och läste.
Självklart fick jag till svar. De är överallt och samlar info.
Citera
2017-07-22, 10:31
Medlem
CallePhilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlterEgo69
En Samsung. Han borde väl både kunna ladda den och använda wifi på tåget? Ändå tog batteriet slut. Glömde han ladda eller struntade han helt enkelt i det? Väldigt konstigt.
Också en trådsanning att batteriet tog slut. Han kan lika gärna stängt av den själv eller så har telefonen blivit förstörd och slutat fungera av någon anledning.
Citera
2017-07-22, 10:38
Medlem
Citat:
Också en trådsanning att batteriet tog slut. Han kan lika gärna stängt av den själv eller så har telefonen blivit förstörd och slutat fungera av någon anledning.

Hade tåget wifi så skulle han ju kunnat kommunicera via appar och sociala medier. Har Polisen gått igenom mobilen eller är drt föräldrarna som har gjort det?
Föräldrarna kan ju knappast ha dragit slutsatsen att det intr finns något på mobilen. Appar kan gömmas och telefonsamtal kn göras via hemligs appar.
Han är ung Patrik och självklart kan han ha koll på sånt.
Citera
2017-07-22, 10:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Patrik kanske var ledsen just för att han skulle hem. Visst, mamman har väl uttalat sig om att Patrik ville hem, och det ville han kanske, men vi vet inte detta. Ingen här har kunnat höra deras eventuella samtal.

Patrik ska ha mått dåligt, enligt mamman, helgen innan han skulle åka hem, om jag minns rätt. Han kanske mådde dåligt för att han skulle åka hem. Han hade väl sina musikkompisar i Falun?

Terminen var slut och han skulle tillbringa sommaren hemma i Skåne med familjen och antagligen inte träffa sina musikkompisar. Men förhoppningsvis har han även ett umgänge med kompisar i Skåne. Någon som vet hur är det med det?

Ibland verkar det dock som om föräldrarna talar för honom, lägger orden i hans mun, och att Patriks eventuella vilja nonchaleras av föräldrarna som nästan omyndigförklarar honom.

Ja, så kan det också vara. En känsla av att man inte har någonstans att ta vägen, ingenstans man kan få hjälp.

Om man mår dåligt, kan det ju vara så att föräldrarna inte kan ge det stöd man behöver. Kanske inte förstår en, eller tom i all välvilja förvärrar situationen. Behöver inte vara "med flit", utan kan vara så att de ger stödet på fel sätt och på så sätt förvärrar situationen.

Ett ex: Man mår dåligt, föräldrarna tror att man ska prata om glada saker, medan man tvärtom, behöver bli lyssnad på och inte alls vill prata om glada saker. De vill att man ska går på promenader, ut och äta, gå på bio, vilket man absolut inte orkar. Det känns bara värre.
Eller: Man är homo, föräldrarna accepterar inte homosexualitet, ger en skuldkänslor och man kan absolut inte prata med dom om det.
Citera
2017-07-22, 10:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Kan vara en trådsanning.
Men om jag fattat det rätt, så kopplas mobilen upp mot mast även när den är avstängd, om batteriet är i funktion.
Däremot om batteriet är slut, eller telefonen förstörts, kopplar den inte upp sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in