Citat:
Tidpunkten för AG:s iakttagelser kopplad till tidpunkten för när AG fick veta att AP var död:/.../ AG uppger att det är under sommaren som Aki är drogad i soffan. Han var 11 år vid tillfället och jag tror snarare han misstagit sig om tidpunkten relaterat till allt det andra som framkommer vid samma tidsera. Han är inte den enda som har svårt att redogöra tidpunkter:
Citat:
s. 145: A uppger att han kom hem till J på G-kvistgatan. På fråga är han lite osäker om exakt när det var, men han uppger att det var på sommaren och i slutet av sommarlovet. [Här kan inflikas att AG skulle börja skolan igen den 24 augusti.]
s. 159:
Fhl: När var det som, som du fick reda på att A dött?
AG: Ja, alltså när jag kom dit, jag vet ju inte, då sa dom ju att han hade fått någon hjärtattack liksom och drunknat, men vad heter det, jag tror det var typ många dagar eller veckor efteråt.
Fhl: Mm.
AG: Faktiskt, för eftersom att vad heter det, vad heter det, jag var ju tydligen där tio typ tio dagar efteråt det hade, efter det hade hänt.
s. 171:
AG: Det var jag ju, sen ja hittade mormor i alla fall på fb så kollade jag också då och sen hittade jag, eller så fick jag ju reda på det efter det eller nånting att A hade dött, eftersom att jag inte visste det när jag var på landet.
AG: Då visste jag ju inte om det så då måste jag ju ha fått veta det efteråt.
AG: Så kanske två veckor efteråt eller nåt.
s. 175:
Det är ja nästan, ja det är jag säker på alltså. Det är jag, men vad heter det, eller jag är halvt säker på det, men det var i alla fall sommar var det. /.../ Yes, och vad heter det, men jag vet inte så här vilket datum och så. /.../ Men på sommaren var det i alla fall. /.../ Jaha nej alltså, nej alltså jag såg ju han i soffan så här, men jag tror inte det var den gången han dog. /.../ Jag tror han dog nån, några veckor efteråt. /.../ Eller nån vecka så här.
Ursprungligen postat av AG, Protokollbilaga 2017-03-22, del 2 (3)
s. 145: A uppger att han kom hem till J på G-kvistgatan. På fråga är han lite osäker om exakt när det var, men han uppger att det var på sommaren och i slutet av sommarlovet. [Här kan inflikas att AG skulle börja skolan igen den 24 augusti.]
s. 159:
Fhl: När var det som, som du fick reda på att A dött?
AG: Ja, alltså när jag kom dit, jag vet ju inte, då sa dom ju att han hade fått någon hjärtattack liksom och drunknat, men vad heter det, jag tror det var typ många dagar eller veckor efteråt.
AG: Faktiskt, för eftersom att vad heter det, vad heter det, jag var ju tydligen där tio typ tio dagar efteråt det hade, efter det hade hänt.
s. 171:
AG: Det var jag ju, sen ja hittade mormor i alla fall på fb så kollade jag också då och sen hittade jag, eller så fick jag ju reda på det efter det eller nånting att A hade dött, eftersom att jag inte visste det när jag var på landet.
AG: Då visste jag ju inte om det så då måste jag ju ha fått veta det efteråt.
AG: Så kanske två veckor efteråt eller nåt.
s. 175:
Det är ja nästan, ja det är jag säker på alltså. Det är jag, men vad heter det, eller jag är halvt säker på det, men det var i alla fall sommar var det. /.../ Yes, och vad heter det, men jag vet inte så här vilket datum och så. /.../ Men på sommaren var det i alla fall. /.../ Jaha nej alltså, nej alltså jag såg ju han i soffan så här, men jag tror inte det var den gången han dog. /.../ Jag tror han dog nån, några veckor efteråt. /.../ Eller nån vecka så här.
17 juli
24 juli
31 juli – Det är nästan en hel månad kvar på sommarlovet
07 aug – AP död - Nu nalkas "slutet på sommarlovet"
14 aug – Här torde "slutet på sommarlovet" ta sin början
21 aug
23 aug – AG/JB/JJ/JM/tvillingarna besöker G-liden
24 aug – AG börjar skolan igen
AG minns inte om han övernattade; han minns ej heller riktigt när han kom till lägenheten; det kan ha varit sent, och han ser då en naken AP ligga utslagen i en soffa. Han låser in sig på toaletten och ringer JB (som ej ska ha kommit dit, utan bara noterat det AG berättat. JB vidimerar också i förhör att hon aldrig med egna ögon sett denna händelse.).
Efter ett par timmar ska AP med stöd av möbler ha lyckats ta sig ut till köket där han börjat prata om någon båt samt hans tal ha varit sluddrigt och osammanhängande.
Det låter som att AP försatts i ett hjälplöst och fogligt skick. Koderna skulle nog inte ha varit några större problem; då var det nog värre att få honom att skriva ihop ett antal sms om blomvattning till sin syster – vilket han gjort vid 13-tiden den 7:e. – Men det kanske gick, och sedan kan han ha fått ett par drinkar som belöning. – Varför inte LSD som inte har testats..? – Varför inte något som JM själv blandat till av olika ingredienser? – Det senare, i så fall; betr. LSD hade nog risken funnits för upptäckt. - NL hade ju också fått en konstig känsla av AP:s meddelanden och inte riktigt fått ihop det hela – plus att AP också hela tiden suttit och loggat ut och in på Messenger. – Någonting är det som inte stämmer här.
Frågan är om JM har skrivit till NL, eller en drogpåverkad och/eller packad AP? – Tycker inte det finns något mellanting. Det torde f.ö. få betecknas som ett gränsfall att en påstruken AP skulle flumma runt med ”fulla hjärtan”, osv - men fullt möjligt.
AG kan ha sett AP den 6 augusti (ev. efter att AP via Stuvsta ankommit E-tuna vid 18-tiden, men mer troligt vid 20-tiden eftersom han köper en SJ Regionalbiljett och gör sitt obligatoriska Pressbyråinköp samt JM 19.42 gör ett bankomatuttag på 500 kr och då också kan ha plockat upp honom vid stationen). Man kan se att de tidigare, mycket täta sms-kontakterna i det närmaste helt upphör den 6 aug.
Antaget AP ankom E-tuna den 6 aug finns ett antal möjliga scenarion till vad som skulle komma att ske varav kan nämnas att AP utan risk kan ha hunnit förprepareras. Från antagen ankomst till dess han antas ha avlidit har då förflutit 26-28 h – och fram till rättsläkarens rättsintyg c:a 40 h.
AG är det enda ögonvittne som finns när det gäller AP:s drogomtöcknade tillstånd. Han kan ha varit åsyna vittne till förspelet till dränkningen av AP: att få AP i så knackig psykisk form att han blev medgörlig och lättare att hantera/manipulera.
Citat:
Noterar att JM hastigt och lustigt; mest det senare, har uppgraderats till sanningssägare, eller i vart fall till en person med gott uppsåt och viljan att berätta hur saker och ting verkligen förhåller sig – och t.o.m. betros att ange korrekt månad. – Är dock ganska säker på att den krematorietillvända JM inte är betjänt av några mer exakta neddrogningsdata gällande AP.
Ursprungligen postat av develi
- Mäklaren uppger att han verkar konstig i samband med att huset ska skrivas över på nya ägarna 16 februari.
- JM vill att JB ska berätta om i förhör, skrivet i brev från häktet:
"Om polisen frågar om Aki pundade säg att han en gång låg i min soffa flera dygn, bara garvade åt allt, hallucinerade. Mamma ville ringa akuten men fick inte för Aki."
- JM själv om händelsen då Aki var drogad och pissade i soffan och uppger att händelsen är i februari då de skrev kontrakt för att flytta ur huset på Kungsladugårdsgatan:
- JM vill att JB ska berätta om i förhör, skrivet i brev från häktet:
"Om polisen frågar om Aki pundade säg att han en gång låg i min soffa flera dygn, bara garvade åt allt, hallucinerade. Mamma ville ringa akuten men fick inte för Aki."
- JM själv om händelsen då Aki var drogad och pissade i soffan och uppger att händelsen är i februari då de skrev kontrakt för att flytta ur huset på Kungsladugårdsgatan:
Det framstår som alltmer klart att JM vid ett flertal tillfällen drogat AP – och att hon använt sig av droger som ett vapen att få honom dit hon vill; för att undergräva hans motståndskraft och egna vilja. Sedan har hon kommunicerat valda delar till sina barn så att detta så småningom också nått pappans öron (se t.ex. sms från pappan 4 april).
Hon kan ha experimenterat med olika droger, receptbelagda djurläkemedel, värktabletter, insomningstabletter, special(”mått”)beställda droger, droger inköpta utomlands, osv.
Citat:
Ja, då hade AP:s If- resp. F-sams livförsäkringar inte gällt eftersom de vid dödsfallet tecknats inom gällande 1-åriga annulleringsgräns för självmord. – Och det är alltså ytterligare en faktor att ta med i beräkningen och inkludera i frågan huruvida AP drogats före dränkning. Man bör säkert också räkna med att JM varit medveten om problemet samt torde man också kunna kalkylera med en viss riskbenägenhet.Dränkningsdagen bör tonvikten ha lagts på manipulation, alkohol, ev. läkemedel knutna till AP själv, ev. "specialdroger" – men ej i sådan mängd att självmord kunde misstänkas.