2017-07-21, 07:44
Medlem
Går det ej att regga en domän på Sedirekt.se och kunna skapa ett mailkonto med domännamnet? Ville använda mig av Sedirekt eftersom de har hand om .se-domäner i Sverige - det känns officiellt och seriöst. Vilket alternativ bör jag vända mig till nu om jag vill ha något lika officiellt, och då med en möjlighet att ha en e-post till domänen (det är allt jag vill ha, ska ej ha hemsida). Är det Telia jag ska vända mig till då? De har ju åtminstone varit statliga. Detta är en tvångstanke, så ha det i åtanke att jag inte bara kan välja någon slumpmässig provider.

Tack!
Citera
2017-07-21, 08:17
Medlem
Köp ett domännamn hos t.ex. one.com.

Du får en hemsida som du inte måste använda, själv hade jag en enkel bild. I paketet ingår e-post.

Har du tur så kan du registrera förnamn eller efternamn som domän, själv hade jag ortsnamn.
T.ex. mail@efternamn.se, det låter väl fint? Eller förnamn@ortsnamn.se.

Detta kostar dock några hundralappar per år.
Citera
2017-07-21, 08:30
Medlem
BlodigtHelvetes avatar
Ett domännamn som du köper kopplar du medelst DNS till en dator kopplad mot internet (en server) du förfogar över. Denna server låter du agera mailserver - exempelvis postfix.

Alternativet är att du betalar för all denna service, och köper inte bara domännamnet i sig. Även jag kan gå i god för one.com.
Citera
2017-07-21, 08:43
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nachtzeit
Detta är en tvångstanke, så ha det i åtanke att jag inte bara kan välja någon slumpmässig provider.
Ingen av registrarerna är mer officiella på det sätt din tvångstanke kräver. Tvärtom så leder ditt sinne dig fel om du låter dig tro att Telia på något sätt är bättre endast för att de en gång varit statliga.

Mitt förslag, som jag inbillar mig kan funka med ditt handikapp, är att du istället listar upp de fem viktigaste kraven du har och sedan väljer du registrar genom hur väl de lever upp till dina fem krav.

(Motsvarigheten till att hitta den registrar som är mest "officiell" kanske exempelvis kan vara den leverantör som några viktiga myndigheter använder och som också har de tjänster du saknar hos .SE-direkt.)

Vill du bara ha ett alternativ till One så kanske du ska ta dig en titt på Space2u som vid sidan av att vara tillförlitliga har en utomordentlig support.

https://www.space2u.com/tjanster/webbhotell/
Citera
2017-07-21, 09:30
Medlem
Det lite slarviga uttrycket "att regga en domän" betyder i praktiken för vanligt folk att det behövs:
  1. Att registrera ett domännamn hos en registrar.
    Trots att det är immaterialrätt/varumärke så är det normalt att betala en årsavgift för detta. Det till höger om högraste punkten i domänadressen (toppdomänen) bestämmer villkor och pris för dem som vill synas där.
  2. Att få igång den tekniska servertjänsten DNS på internet för domänen
  3. Att få igång den tekniska servertjänsten webbplats på internet för domänen
  4. Att få igång den tekniska servertjänsten email på internet för domänen
Det är inte ett dugg kostigt (eller ovanligt) att ha fyra olika leverantörer av dessa tjänster, även om man inte pillar på någondera själv, Och dessa kan finnas var som helst logiskt/geografiskt över hela internet (oberoende av domänens 'bostadsort').
Nr 2 DNS kräver nr 1. Både nr 3 och nr 4 kräver att DNS är igång, men är i övrigt oberoende av varandra.

Ffa "förstagångsköpare" väljer allra oftast (och med fördel) att vända sig till ett Webbhotell, som paketerar alla fyra punkterna i de tjänster som de marknadsför synligast. Många webbhotell är auktoriserade återförsäljare för en eller flera toppdomäner. Leverans av alla fyra punkter sker i allmänhet automatiskt på några få sekunder efter att betalning registrerats vid internetbeställning.

Exemplet i tråden ONE.com är ett mycket typiskt webbhotell som erbjuder förhållandevis prisvärda tjänster för en stor andel av tilltänkta kunder.
I övrigt är de kända för att vara 'onödigt' stelbenta. Dvs om kunden anpassar sig till vad ONE erbjuder så är alla nöjda - Har kunden önskemål som avviker så är de mindre hjälpsamma - t.ex om man INTE vill köpa alla fyra av just ONE efter en tid.

.SE-direkt är en underleverantör/registrar av ENBART punkt ett - Domännamn - hos Registryt för .se
Men det är lätt att via deras länkar hitta den kompletta listan över ALLA AUKTORISERADE registrarer för .se-domäner. ( https://www.iis.se/english/registrars/se/?country=all&sort=name ) Flertalet av dessa är även Webbhotell.

Ditt exempel Telia är en liten rest av den statliga myndigheten Televerket (som avvecklades ca 1990) och som tyvärr fortfarande behandlar sina internettjänster som ett utfyllnads-tillbehör till sin huvudtjänst Telefoni för Pratsamtal.

Om man redan "köpt" sin domän någonstans och vänder sig till ett annat webbhotell t.ex för att man tycker deras erbjudanden passar, så är det brukligt den nya leverantören "sörplar i sig" Punkt 1 & 2 i samband med leveransen.
Det är näst intill svårt att få behålla en oberoende Nr 1 (kräver iaf MYCKET tydliga kundönskemål). Vilket man då bör se upp extra noga med om man har fungeran och kanske t.o.m olika leverantörer av Nr 3 och 4 (webb och mail) där man absolut vill behålla den ena eller iaf undvika timslånga avbrott i dessa tjänster. Tekniken vid leverantörsbyte kräver inga avbrott alls - bara deras "affärsmodeller".
Senast redigerad av iconicatab 2017-07-21 kl. 09:32.
Citera
2017-07-21, 14:55
Medlem
Varför välja .sedirekt när de är dubbelt så dyra som ex. one.com eller Loopia?
Personligen använder jag Loopia för alla mina domännamn, men om man även ska ha webbhotell/mailserver så blir one.com mycket billigare. De är ganska svårslagna och jag är nöjd med driften hos dem.
Citera
2017-07-22, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Varför välja .sedirekt när de är dubbelt så dyra som ex. one.com eller Loopia?
Personligen använder jag Loopia för alla mina domännamn, men om man även ska ha webbhotell/mailserver så blir one.com mycket billigare. De är ganska svårslagna och jag är nöjd med driften hos dem.
Ja en modern konsument resonerar oftast precis som offentliga upphandlingar: Lägsta pris slår funktion/kvalitet alla dagar i veckan.

För den som driver sina DNS och övriga servrar själv så kan t.ex .sedirekt vara en god investering för att SLIPPA Marknads-, Kundtjänst- och Supportavdelningar som i praktiken stjäl värdefull arbetstid.
Citera
2017-07-22, 07:10
Medlem
yiys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Ja en modern konsument resonerar oftast precis som offentliga upphandlingar: Lägsta pris slår funktion/kvalitet alla dagar i veckan.

För den som driver sina DNS och övriga servrar själv så kan t.ex .sedirekt vara en god investering för att SLIPPA Marknads-, Kundtjänst- och Supportavdelningar som i praktiken stjäl värdefull arbetstid.

när skulle de stjäla värdefull arbetstid?
ts verkar ej så insatt, och om man endast vill ha mail så är det fullt logiskt att välja det billigaste alternativet, särskilt om man väljer ett svenskt företag känns det som det "sämsta" valet inte har någon märkbar skillnad om man endast behöver använda deras mail.
Citera
2017-07-22, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yiy
när skulle de stjäla värdefull arbetstid?
Om de på eget initiativ kontaktar kunden.
Eller sköter sitt jobb så att kunden tvingas kontakta dem.
Eller tillhandahåller otillräcklig kompetens vid någon av nämnda kontakter.

Citat:
Ursprungligen postat av yiy
ts verkar ej så insatt, och om man endast vill ha mail så är det fullt logiskt att välja det billigaste alternativet, särskilt om man väljer ett svenskt företag känns det som det "sämsta" valet inte har någon märkbar skillnad om man endast behöver använda deras mail.
Javisst - Det kan vara enkelt.

Men en andel av kunderna kommer direkt vid leverans eller vid ett senare tillfälle att behöva fundera på om e-postleverantören:
  • För inkommande mejl stöder POP, IMAP okrypterat eller över SSL/TLS via port 110,143,993,995
  • Eller om utgående smtp stöds okrypterat eller över SSL/TLS via port 25,465,587 och om/hur det autenticeras eller kan nås från alla internetoperatörer. Har de stöd för DNSSEC/DKIM/SPF.
  • Vilka storleksbegränsningar gäller för utgående eller mottagna e-brev.
  • Drabbas de ofta av blacklisting och vilka möjligheter ger deras spamskydd.
  • Tillhandahålls multipla brevlådor/forwards/alias och finns antalsbegränsningar.
För dessa funktionalitets-/kvalitetsfrågor finns det inte två leverantörer som är lika. Och detta är ju bara basic för att komma igång, sedan kan man ju ha personliga önskemål - typ webbmail - också.
Senast redigerad av iconicatab 2017-07-22 kl. 08:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in