Citat:
Ursprungligen postat av
Erik1974
Jag har också tidigare varit inne på att han vill att hon ska hittas. Men varför!! Är han så säker på att han gjort av med alla spår på kroppen som leder till honom!? Han kanske inte ströp henne med händerna, om det nu var så hon dog!?
Det kan vara där det trasiga halsbandet kommer in i bilden. (För kännedom är för övrigt Fagro igång med sitt PM-spammande igen, så ni vet. Senaste infallet verkar vara att försöka kriminalisera och skuldbelägga Lindas mor).
Men, detta med att vilja att Linda hittas.... Nu följer ren spekulation:
Jag tror mer på att det var ett "infall" från Mats snarare än en "välplanerat mord". Ska man se till ett "mikroskeende" då spekulerar jag i att följande inträffade:
1) Mats upptäcker att Linda är livlös. Det första en seriös människa gör då är att försöka ge HLR och/eller ringa 112.
2) Mats har en beslutsperiod på 1-2 minuter innan det börjar vara för sent att sätta in livräddande åtgärder. Han låter den tiden förflyta utan att göra något.
3) Observera särskilt att inga av Mats/Lindas mobiler startas. Även om de hade haft slut på batteri har de laddare i lägenheten, de har grannar o.s.v. och är det så att han dödade henne i bilen/utomhus har han bevisligen laddare/möjlighet att ringa från bilen vilket han visar genom SMS:et i Åselby-trakten kl. 19:59. Mats underlåter att göra något alls.
4) När "beslutsperioden" inom vilken det är möjligt att återuppliva Linda har passerats kommer Mats in i nästa fas. Han är i det läget mycket väl medveten om hur situationen ser ut. Han torde här ha insett att han ligger mycket illa till.
5) När Mats dumpar kroppen tror jag inte att han har en klar plan för hur han sedan ska agera. Jag tror att han så att säga placerar kroppen vakom stenen i NB för att snabbt bli av med problemet. Det är efteråt som han börjar fundera på hur han ska agera vidare.
6) Mats är tekniskt obevandrad och han är naiv. Jag tror inte att han var särskilt insatt i kriminalteknik/rättsmedicin. Så länge inte Linda var blodig och hade tydliga märken tror jag inte att Mats, i alla fall initialt, såg en "upptäckt" av kroppen som riskabel för honom.
7) Jag tror att försäkringspengar har en viss betydelse, men att betydelsen uppstår först när Linda är död och han kommer till insikt om att han kan få ut ersättning. Jag tror att det samt att det ändå gnager lite i samvetet på honom är en bidragande orsak till att han vill att kroppen ska hittas.
8) Jag tror att Mats ändrade sig (om att låta söksällskapet hitta kroppen) på plats. Anledningen till det vet jag inte men det hade i så fall varit oerhört intressant att hitta den. Något måste ha inträffat, sagts eller kommit till insikt om där ute. (...och jag har fortfarande lite svårt att släppa att förhörsledarna inte gick på Hanna om vad hon och Mats gjorde/sade när de enligt Mats syster "försvann"/gick på egen hand alldeles i närheten av fyndplatsen. Har Maria fel är det ju viktigt att få det bekräftat, har hon rätt är det definitivt något som borde han kontrollerats närmare)
I ljuset av ovanstående är "så länge kan jag inte vänta"-uttlandet av Mats apropå dödförklaring etc. avseende Linda mycket intressant.
Mats hade fixat jobb och antagligen kunde han ha fixat komplettering/extrajobb för att klara sin ekonomi om han hade velat.
Därför är hans brådska med dödförklaring etc. svårbegriplig såvida inte det är försäkringspengarna det handlar om och/eller att det handlar om en ny relation. (Det är ju tämligen misstänkt att under den tid en blivande fru är försvunnen få ihop det med en helt ny person...).
Utredarna fiskade efter detta med ny relation men man kom aldrig till klarhet. Vi bör där också ha i åtanke att det kan ha funnits en "måltavla" för en ny relation där Mats var intresserad av en relation men att "måltavlan" inte var medveten om detta, i alla fall inte fullt ut.