2017-07-18, 16:54
Medlem
Bara för att undvika missförstånd så vill jag säga att jag är emot invandring, framförallt en så stor invandring som vi haft i Sverige, jag kommer troligtvis rösta på SD 2018 som blir mitt första val. Med det sagt så är det omöjligt att missa hur många på facebook och flashback uttrycker sig rasistiskt, och ofta är det samma människor som påstår att ordet "rasism" har missbrukats och att de minsann inte är rasister. "Jag är inte rasist, jag är realist"... ahh ni fattar!

För att komma till saken, när anser ni att man är rasist eller har rasistiska värderingar?
Citera
2017-07-18, 16:59
Medlem
Man är rasist när man inte kan skilja på individ och folkgrupp dvs när man drar alla människor över en kam.
Citera
2017-07-18, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utrustad
Man är rasist när man inte kan skilja på individ och folkgrupp dvs när man drar alla människor över en kam.

Vad betyder då att dra alla över en kam? För även de värsta rasisterna tror ju inte ens att alla svarta är våldtäktsmän exempelvis. Men om vi tänker oss att en grupp är överrepresenterade i brottslighet som misshandel, våldtäkt osv... och därav undviker jag människor som tillhör den gruppen, anser du då att jag dragit alla över en kam då?
Citera
2017-07-18, 17:04
Medlem
Vad jag anser? När man hatar eller oprovocerat misshandlar, hotar eller dödar människor av andra raser än den egna med endast ras och etnicitet som grund för sina handlingar. Ja, jag vet att det inte är någon vedertagen definition.
Citera
2017-07-18, 17:13
Medlem
stahlhelm1916s avatar
när man är otroligt negativ om en etnisk eller nationell grupp.
då är man rasist
Citera
2017-07-18, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stahlhelm1916
när man är otroligt negativ om en etnisk eller nationell grupp.
då är man rasist
Skönt! Då ÄR jag rasist.
Citera
2017-07-18, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likeasombodie
Bara för att undvika missförstånd så vill jag säga att jag är emot invandring, framförallt en så stor invandring som vi haft i Sverige, jag kommer troligtvis rösta på SD 2018 som blir mitt första val. Med det sagt så är det omöjligt att missa hur många på facebook och flashback uttrycker sig rasistiskt, och ofta är det samma människor som påstår att ordet "rasism" har missbrukats och att de minsann inte är rasister. "Jag är inte rasist, jag är realist"... ahh ni fattar!

För att komma till saken, när anser ni att man är rasist eller har rasistiska värderingar?

Rådefinitionen är att en rasist höjer upp sitt eget leverne och sin egen etnicitet för att i samma stund sätta andras leverne och etnicitet i klander. Du är däremot främlingsfientlig.
Citera
2017-07-18, 17:23
Medlem
Citat:
Vad betyder då att dra alla över en kam? För även de värsta rasisterna tror ju inte ens att alla svarta är våldtäktsmän exempelvis. Men om vi tänker oss att en grupp är överrepresenterade i brottslighet som misshandel, våldtäkt osv... och därav undviker jag människor som tillhör den gruppen, anser du då att jag dragit alla över en kam då?

Ja, sådana induktiva resonemang är en grogrund för rasism och främlingsfientlighet. Jag lovar, det finns vita änder även om du bara ser svarta änder i dammen.
Citera
2017-07-18, 17:34
Medlem
sealstrypers avatar
När man behandlar folk olika pga för deras hudfärg är man per definition rasist utom om den man diskriminerar är vit svensk för då är man för mångkultur istället .
Citera
2017-07-18, 17:35
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Enligt mig är en rasist en som anser att raser ska hållas separerade. Att vita lever i Europa, svarta i Afrika, osv. Det behöver således inte handla om hat mot andra raser eller att man ser sin egen som bättre. Även om många rasister också anser att deras "egen" ras är bättre.
Citera
2017-07-18, 17:45
Medlem
Tanuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utrustad

Jag är fördomsfull och av uppfattningen att alla japaner är artiga.
Är jag en rasist enligt dig?
Citera
2017-07-18, 17:52
Medlem
Doomushs avatar
Citat:

att vara rasist är en komplimang de visar att du bryr dej om ditt vita folk och inte något annat

Rasism är att behandla människor olika på grund av hur de ser ut eller varifrån de kommer.
något vi alla borde göra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in