2017-07-18, 14:49
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag har hittat texten nu. Dessvärre är inte min text en kopia av artikeln, utan en utskrift av texten (ur en databas på biblioteket). Artikeln är dock skriven av Ove Artursson, och den fanns på samma sida som en punktvis uppräkning av det som hänt i fallet. Den senare artikeln avslutas med:

"November/97
* Mannen går igenom förhör under hypnos och avförs helt.

Maj/98
* Nytt spår. Chefen för länskriminalen Jan Karlsson säger: "Vi har en ny huvudmisstänkt. Och tror stenhårt på det nya spåret. Sju man jobbar hårt och får hjälp av rikskrim. Vi räknar med att hålla förhör i sommar med den misstänkte"."

Här kommer ett par passager ur nästa artikel.

"R[...] var den siste som såg henne i livet. [Rubrik]

LIDKÖPING.

[---]

R[...] E[...], 34, var förutom gärningsmannen den siste som såg Helena i livet.

Strax före 02.00 14 juni 1992 dansade de en av de sista danserna på Stadshotellet i Mariestad.

- Efter dansen måste Helena ha lämnat Stadt. Klockan kan ha varit någon minut före 02.00, säger R[...].

[---]

- Efter Stadt stängt samlades hela gänget först på torget men där var inte Helena med. Efter det drog vi till badhuset. Det var en kille som hade gitarr med sig. Vi satt där någon timme innan vi gick hem, säger R[...]."

Anmärkning. Tyvärr har jag inte antecknat datum för utskriften. Den första delen av artikeln med uppräkningen saknas, och där kan jag ha skrivit det. RE är född 1968, och då tidningen skriver att han var 34 år, så är det lätt att räkna ut ungefär vilket år artikeln publicerades/skrevs. Tar man reda på vilken tidning Ove Artursson arbetade vid på den tiden, så får man också veta vilken tidning dessa artiklar publicerades i. (Om han nu inte var frilansare; då kan det ha varit olika tidningar. Artikeln om RE är dock skriven i Lidköping.)

Rubriken känns lite märklig, eftersom flera såg Helena efter det att RE och hon dansat en av de sista danserna. Det var flera på torget som såg Helena på väg hem. (För att inte tala om gm.)

RE tror att Helena lämnade Stadt strax före kl 02. En bartender säger i en annan artikel att det bör ha varit strax efter kl. 02, då Helena gav ett par killar sitt glas med vatten, och att detta skedde då baren redan stängt (kl. 02). Bartendern hade då nekat att ge killarna vatten.

# 8924
Citera
2017-07-18, 14:51
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Tillhör RE vänkretsen till HA och övriga nämnda personer i tråden? Vem var han på Stadt med?
Bor han kvar i Mariestad idag, familj, barn, gift? Hur gammal är han? Vad gjorde han efter Stadt, hur/när kom han hem?

RE är ju en viktig pusselbit då han är en av dom absolut sista som såg HA i livet. Tycker ändå att det är märkligt att denne person fått så lite uppmärksamhet i tråden.

RE är född -68 och bor i dag i Skåne. Han är gift med PK:s dåvarande (-92) sambo. Han tillhörde Helenas vänkrets, som jag förstår det.

Har aldrig hört något negativt om honom, och han har aldrig, vad jag känner till, nämnts som mgm eller annan inblandad.
Citera
2017-07-18, 14:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skulle numera kunna vara en omtyckt mysfarbror.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Särskilt: "Det skulle låta ungefär så här: "Vem kunde tro att "Svenne" (påhittat namn) var mördaren? Han som alltid har varit så trevlig och uppskattad"!"

Det är precis det som jag har försökt få fram några gånger nu när användare här i tråden har "bedyrat" att det aldrig skulle kunna vara "XX", "XY" etc. Någon är det och just denne någon kan vara den trevligaste och mysigaste av personer. Och vem vet? Kanske är personen präst eller något liknande idag. (Observera att jag skrev det sista som ett exempel på "total kontrast".)

Exakt. Han skulle kunna vara idag en mycket omtyckt mysfarbror. Han skulle kunna vara en ledande person i samhället vare sig han bor kvar eller har flyttat.

Eftersom GM har lyckats att undgå radarn under så många år så får vi tänka utanför den s. k. boxen.
Citera
2017-07-18, 15:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Öka trycket?

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Ja, att polisen först 2017 delger honom misstanke om mord på Helena (och inte 1998 eller 2001 - eller senare) bör ju betyda att polisen har mer på honom nu än tidigare - om det inte är så att polisen bara valde att "allmänt öka trycket".

Kanske valde de att öka trycket på honom eftersom det snart skulle bli 25 år sedan hon försvann. Att det skulle sändas program i radion om detta kände polisen väl till.

Kanske ville de visa att de fortfarande gjorde något?
Citera
2017-07-18, 15:05
Medlem
Citat:
RE är född -68 och bor i dag i Skåne. Han är gift med PK:s dåvarande (-92) sambo. Han tillhörde Helenas vänkrets, som jag förstår det.

Har aldrig hört något negativt om honom, och han har aldrig, vad jag känner till, nämnts som mgm eller annan inblandad.

Vet du om RE var en ny bekantskap för HA?
Är han nyskild eller vet du att han fortfarande är gift med PK f.d. sambo?

Att han aldrig tidigare blivit nämnd som en eventuell GM är väl inte så konstigt. Tråden har mer eller mindre bara jagat samma människor som GM sedan start. Kanske dags att kolla utanför de redan nämnda som inte blivit diskuterade så mycket i tråden. Om tråden ska hitta pilot så måste vi titta på nya personer med nya ögon.

Kan inte RE vara pilot?
Citera
2017-07-18, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kanske valde de att öka trycket på honom eftersom det snart skulle bli 25 år sedan hon försvann. Att det skulle sändas program i radion om detta kände polisen väl till.

Fast polisen måste ha något på denna pilot om man ska delge misstanke om mord. Jag tror inte att det skett randomly s.a.s.
Citera
2017-07-18, 15:12
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Vet du om RE var en ny bekantskap för HA?
Är han nyskild eller vet du att han fortfarande är gift med PK f.d. sambo?

Att han aldrig tidigare blivit nämnd som en eventuell GM är väl inte så konstigt. Tråden har mer eller mindre bara jagat samma människor som GM sedan start. Kanske dags att kolla utanför de redan nämnda som inte blivit diskuterade så mycket i tråden. Om tråden ska hitta pilot så måste vi titta på nya personer med nya ögon.

Kan inte RE vara pilot?

RE ska ha tillhört Helenas vänkrets, som jag förstår det.

RE och hans fru står registrerade på samma adress, så jag antar att de fortfarande är gifta.

Många olika personer under åren har diskuterats som mgm, men aldrig han.

Jag vet inte om han är mannen med pilotglasögon. Jag skulle bli förvånad, men jag vet inte. Men denne man ska ju aldrig ha nämnts i tråden, och det har ju RE, vid flera tillfällen. Bl a därför skulle jag bli förvånad.
Citera
2017-07-18, 15:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dagen efter återigen en fri man.

Citat:
Fast polisen måste ha något på denna pilot om man ska delge misstanke om mord. Jag tror inte att det skett randomly s.a.s.

Naturligtvis kan det ha varit på det sättet. Undrar i s f vad detta kan ha varit? Dagen efter var den misstänkte ju återigen en fri man.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-07-18 kl. 15:54.
Citera
2017-07-18, 15:20
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Här står det lite om hur polisen tänkte.

"Varför blev det aktuellt med ett anhållande just nu?

– Vi har gått igenom Helenaärendet vid olika tillfällen och det dyker upp vissa personer som är intressanta. Nu blev det lite aktuellt med en person eftersom ett radioprogram i P4 Skaraborg skulle sändas om Helenafallet. Vi ville göra vissa utredningsåtgärder innan det sändes och det gjordes också.

– Den är personen var aktuell tidigare. Åklagaren ville inte att vi skulle gå vidare med ärendet vid det tillfället.

Mannen vägrade att bli tilldelad en advokat. Det hade nämligen gjort att hans namn skulle bli offentligt i tingsrätten. Då blev det ingenting.

– Nu skulle vi slutföra det som vi inte gjorde sist. Vi har fått lite uppgifter, men det räcker i nuläget inte till en häktning. Personen i fråga är fortfarande misstänkt, säger Lars Johansson."

http://mariestadstidningen.se/mariestad/2017/06/14/han-ar-fortfarande-misstankt

Kanske påverkade det faktum att serien skulle sändas, att det blev lite "fart"?
Citera
2017-07-18, 15:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Satte fart" på polisen.

Citat:
Här står det lite om hur polisen tänkte.

"Varför blev det aktuellt med ett anhållande just nu?

– Vi har gått igenom Helenaärendet vid olika tillfällen och det dyker upp vissa personer som är intressanta. Nu blev det lite aktuellt med en person eftersom ett radioprogram i P4 Skaraborg skulle sändas om Helenafallet. Vi ville göra vissa utredningsåtgärder innan det sändes och det gjordes också.

– Den är personen var aktuell tidigare. Åklagaren ville inte att vi skulle gå vidare med ärendet vid det tillfället.

Mannen vägrade att bli tilldelad en advokat. Det hade nämligen gjort att hans namn skulle bli offentligt i tingsrätten. Då blev det ingenting.

– Nu skulle vi slutföra det som vi inte gjorde sist. Vi har fått lite uppgifter, men det räcker i nuläget inte till en häktning. Personen i fråga är fortfarande misstänkt, säger Lars Johansson."

http://mariestadstidningen.se/mariestad/2017/06/14/han-ar-fortfarande-misstankt

Kanske påverkade det faktum att serien skulle sändas, att det blev lite "fart"?

Tack för detta.

Precis vad jag har misstänkt hela tiden. Det var de kommande radioprogrammen som till stor del "satte fart" på polisen.

Man kan ju fundera över vad dessa "lite uppgifter" kan ha varit? Anhållen för mord, stannar över natt i en cell och därefter återigen på fri fot dagen efter.
Citera
2017-07-18, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Med anledning till eran anknytning till staden och personerna kring Helena på den tiden ställer jag den här frågan.
Om ni tänker tillbaka på den aktuella tiden, fanns det någon som var mkt lik en lite yngre (90-talet) TS i den större kretsen runt H?
Detta har inget med TS att göra, enbart hans utseende och om någon som liknade honom. Kanske personen kände H indirekt via Us tidigare pojkvän PR. Tänkte om ni spontant fick upp någon bild framför dej?

Jag försökte utnyttja läget av personer med anknytning och kontakter från den tiden.
Tänkte, eftersom det förekom en frispråkig öppen dialog med utpekanden, påståenden och namn, att frågan ovan skulle i jämförelse vara mesig och ingen big deal..Jag misstog mej grovt. De utpekade var nog utvalda.

De som såg MR vid statt kanske såg BW som faktiskt var där.....
Enligt källan som rörde till, vem satt anhållen sist. Var der TS eller MR, kanske båda? Det har uppståt många fler frågetecken på varför.

Kanske finns andra som vet?
Citera
2017-07-18, 15:36
Medlem
Jag såg på FB att RE tog examen i Skåne 1997.. när flyttade han från Mariestad? Flyttade han för att studera eller för något annat? Han måste väl som senast flyttat 1994? Pk s dåvarande sambo som RE är gift med måste ju då tagit med sig barnen och flyttat med honom dit? Var i Mariestad bodde RE?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in