Citat:
Ursprungligen postat av
Xeitum
Tja, tro och/lr hopp..........Människor förändras med tiden, i normalfallet blir man oftast bl.a klokare, förståndigare o mer ödmjuk. Man kan t.om få förståelse för misstag man gjort som ung, galen, hormonstinn och påverkad 20-25 åring. Om man dessutom inte riskerar något fängelsestraff (mord mkt svårbevisat minst sagt) så bör det inte vara en omöjlig tanke att en GM kan tänkas lätta lite på förlåten dels för att själv få själsro och kanske för empati med de anhöriga.
Tack för ditt svar.
Oftast så förändras människor ju äldre de blir. Har denne GM blivit förståndigare och en mera ödmjuk person under alla dessa år? Det vet vi förstås inte men jag ser inget som har tytt på att så skulle ha varit fallet men han kan mycket väl ha funderat att göra något för att få frid och ro i själen.
Detta nedanstående jag skriver är alltså vare sig en förhoppning eller en uppmaning till GM utan enbart ren skär realism.
Hans livssituation idag kan mycket väl se helt annorlunda än då. Detta är högst troligt. Även om lagens långa arm troligtvis aldrig kommer att kunna nå honom så finns det ett annat slags straff. Han kommer att erhålla oönskad publicitet och uppmärksamhet! Även om MSM inte skulle nämna hans namn så kommer namnet ändå att bli känt via olika sociala medier.
Det skulle låta ungefär så här: "Vem kunde tro att "Svenne" (påhittat namn) var mördaren? Han som alltid har varit så trevlig och uppskattad"! Vare sig han bor kvar i Mariestad eller flyttat till annan ort så kommer folk att prata om honom och ställa sig och titta på honom. Han, och den troliga familj han har, kommer att få mottaga olika slags hot, kanske begära polisskydd m. m.
Det kommer aldrig någonsin att finnas någon förståelse eller förlåtelse gentemot HAs baneman. Han är verkligen mycket illa omtyckt - ja rent ut sagt hatad. Detta förstår han mycket väl för GM är ingen dumbom.
Även om GM vill och önskar att få berätta, så ser i a f jag detta som en omöjlighet ur hans egen synvinkel.