2017-07-17, 17:15
Medlem
Pajosvs avatar
[quote=notknapparen|61238118]
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv

jag kan bara hålla med.
Tror det skulle kunna vara minst lika "skadligt" för anhöriga som FB-gruppen är för dom.
Det är ju fruktansvärda saker som vissa medium säger sig veta.

Det blev lite knas med din citering, om det nu berodde på dig och inte zingoita. Den sistnämnda misstänker jag vara ett medium med tanke på "namnet".
Citera
2017-07-17, 17:17
Bannlyst
Ett par funderingar.

Varför påstås det att väskorna hittades på stationen när man på filmen ser klart och tydligt hur han promenerar bort från den med väskorna med sig? Återvände han för att dumpa väskorna senare då eller? Isåfall hade det också filmats.

Varför skulle en 22-åring missta Hallsberg station för Mjölby station? Visst han kanske var retarderad men snälla det står med stora vita bokstäver på hela stationen precis som på andra stationer. En lågstadielev kan skilja de två namnen åt de är inte ens lika.

Jag tror helt enkelt att föräldrarna vet mer än vad de ger sken av. Skulle vara intressant att få en redogörelse från kvinnan som mötte honom sist på tåget. Ingen vet ju vad mamman faktiskt sa till P i det sista samtalet.
Citera
2017-07-17, 17:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Absolut, det kan vara som du säger.

Men jag tycker att man inte säkert kan säga hur eller vem som dragit slutsatsen att " Eftersom tåget stod still där i en kvart var han övertygad om att han var framme i Mjölby." av texten ovan. Texten verkar ju vara i ett sammanhang där mamman intervjuas.
Kan ha varit mammans egen slutsats efter den info som mamman fått av polisen efteråt. Hennes eget antagande. Det behöver ju inte vara Patrik som uttryckt något om det på tåget?

För vi vet ju inte något om att Patrik uttryckligen sagt att han varit framme i Mjölby? Då skulle väl det skrivits?

Men mamman påstår att P var övertygad om att han var i Mjölby eftersom att tåget stod stilla i en kvart. De kom överens om att han skulle ringa när han satt på nästa tåg. Det var det sista samtalet som mamman hade med P.

nyheter24 citat;

När Patrik åkte från Falun mot Mjölby, där han egentligen skulle bytt tåg, pratade han med sin familj på telefon två gånger. Under resan tog pengarna slut på Patriks kontantkort. Han fick då låna en telefon av en kvinna på tåget, och hennes telefon kunde familjen ringa om de ville nå fram till Patrik.

Det var i samband som Patrik plötsligt hoppade av tåget i Hallsberg som polisen har lyckats spåra aktivitet från hans telefon.

– Den har startats igång eller stängts av. Något har hänt. Det är den sista aktiviteten vi har, förklarar Eldblom.

P har således talat med en anhörig två gånger under resan till Hallsberg.

Varför låna en telefon för att familjen ska kunna ringa upp honom, det går att ringa till en mobiltelefon som saknar samtalstid, det är något som inte stämmer med det som har berättats.

Eftersom att P:s mobiltelefon inte har synts i nätet efter den här händelsen så tyder det på att den stängdes av.
Citera
2017-07-17, 17:35
Medlem
notknapparens avatar
[quote=Pajosv|61238185]
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Det blev lite knas med din citering, om det nu berodde på dig och inte zingoita. Den sistnämnda misstänker jag vara ett medium med tanke på "namnet".

Trycker bara på citera knappen ( kanske ett riktigt medium som retas med oss? ).
Tror att det beror på att vi citerar i ett led, en liten tråd om medium.
Titta på ditt eget inlägg tidigare, likadant där.
Citera
2017-07-17, 17:39
Medlem
Pajosvs avatar
[quote=notknapparen|61238350]
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv

Trycker bara på citera knappen ( kanske ett riktigt medium som retas med oss? ).
Tror att det beror på att vi citerar i ett led, en liten tråd om medium.
Titta på ditt eget inlägg tidigare, likadant där.

Japp!
Om någon citerar felaktigt så hänger det med i flera led, om det nu inte är ett medium som är i farten.
Vi får ta fram spåkulan för att få råd från någon om hur vi ska lösa detta.
Senast redigerad av Pajosv 2017-07-17 kl. 17:41.
Citera
2017-07-17, 18:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men mamman påstår att P var övertygad om att han var i Mjölby eftersom att tåget stod stilla i en kvart. De kom överens om att han skulle ringa när han satt på nästa tåg. Det var det sista samtalet som mamman hade med P.

nyheter24 citat;

När Patrik åkte från Falun mot Mjölby, där han egentligen skulle bytt tåg, pratade han med sin familj på telefon två gånger. Under resan tog pengarna slut på Patriks kontantkort. Han fick då låna en telefon av en kvinna på tåget, och hennes telefon kunde familjen ringa om de ville nå fram till Patrik.

Det var i samband som Patrik plötsligt hoppade av tåget i Hallsberg som polisen har lyckats spåra aktivitet från hans telefon.

Den har startats igång eller stängts av. Något har hänt. Det är den sista aktiviteten vi har, förklarar Eldblom.

P har således talat med en anhörig två gånger under resan till Hallsberg.

Varför låna en telefon för att familjen ska kunna ringa upp honom, det går att ringa till en mobiltelefon som saknar samtalstid, det är något som inte stämmer med det som har berättats.

Eftersom att P:s mobiltelefon inte har synts i nätet efter den här händelsen så tyder det på att den stängdes av.

Ja, det är mysko.
Man vet ju för lite, nästan för lite för att ens kunna spekulera .

Men det var någon i tråden tidigare som sa sig vara insatt i dessa frågor, som menade att detta med att "den har startats igång eller stängts av" tydde på att det var batteritorsk. Så Patrik kan ha försökt sätta på eller stänga av telefonen i samband att han hoppade av tåget.

Kan det varit så att Patrik märkte detta också, att både pengarna och batteriet var slut och därför behövde låna någon annans telefon? Eller ordnande han så med telefonen för att han hade andra planer? Vi vet ju inte på vems initiativ det var att Patrik skulle kunna bli uppringd av mamman på kvinnans telefon.

Kanske det var mamman som propsade på att han skulle fråga någon så att hon skulle kunna ringa Patrik? Det är inte säkert att hon visste att det gick att ringa trots att samtalstiden är slut?

Ett underligt försvinnande, det är det.....
Citera
2017-07-17, 18:54
Medlem
zippzons avatar
Citat:

men han skulle ju INTE byta tåg ,det stod stilla 15 min i Hallsberg för att sedan fortsätta till Mjölby där han skulle hoppa på Malmö tåget,varför då sitta kvar 15 min om han nu trodde han va framme i Mjölby
om han nu trodde sig vara framme i Mjölby borde han ju skyndat sig av tåget

jag får inte ihop det, han borde ju isof varit övertygad om att han va i Hallsberg eftersom det stod stilla 15min
Citera
2017-07-17, 19:00
Medlem
CallePhilles avatar
Jaha, vad tror ni att det finns för relevans i en gammal observation? Hetaste tipset just nu vad det verkar
Synd att "Tidigare Admin" är just "Tidigare Admin". Det fanns ett vettigt och konkret tänkande där (rutnätskartan m.m.)

Från gruppen...
Citat:
- Den här obsen bör väl vara intressant. Då det var innan bilderna från övervakningskameran i Hallsberg. Då det visades att Patrik hade mörka byxor.
Text på skärmdump med inlägg från 11 juni: "Det var en tanke jag fick. Jag såg en kille längs E18, riktning Köping / Kungsör som var så otroligt lik Patrik i kroppsbyggnad osv. Det som inte sk. Stämmer är att han hade mörka byxor, vad jag minns. Också att han hade en sk. Jordfärgad ryggsäck modell större. Min tanke var att han hade för liten ryggsäck och inte orkade bära väskan. Skaffat större för att få med sig något av packningen"
- Tack! Vi har satt en av oss på att försöka nå personen igen! //Admin
...
- Har en fundering och åsikt. Denna obs är väl ändå någon av alla de som tillhör obsarna "mycket vaga och kan ha varit vem som helst" samt att ryggsäckens innehåll som nämns ska vara flyttat från de andra väskorna, något admin borde veta om inte är verklighet, då innehållet i de andra väskorna var helt intakt. Samt att inlägget är från den 11 juni....
Åsikten och funderingen är att det varje gång det utlyses ett stort sök av MP där man ber om hjälp på plats i de områden som ska sökas av, lägger fokus på någon diffus obs i ett område runt Västerås eller Köping.
Det första stora söket som utlystes här inne med MP som anordnare drunknade den gången i samtidigt gjorda inlägg och rubriker i gruppen som benämndes "Köping med omnejd", "Västerås med omnejd" osv. En mycket oklar information om vad som då var aktuellt att bidra med. Det kom nästan inga på det utlysta söket. Anledning vet vi inte men här inne togs fokus bort från insatsen mycket beklagligt.
Är det inte bättre att man fokuserar på den insats som är utlyst och som tagit lång tid att organisera, än att flytta fokus i en tråd skapad för söket, till en mycket osäker obs?
Inte undra på att det blir dålig uppslutning till söken!
- Ser du det som ett problem så får det stå för dig.
Om en av oss admins lägger tid på att skicka ett pm till någon som är en gammal obs så är det knappast något som gör att folk inte ansluter till söken.
Angående väskan så kan Patrik ha skaffat en ny väska.
Du får gärna ha dina åsikter och funderingar och det har många här i gruppen.
Angående de äldre trådarna så är det inget vi behöver diskutera då de inte längre är i bruk. //Admin
- Tack för svar.
Jag förstår självklart att ni lägger fokus på vad ni anser relevant.
/Tidigare Admin

Inte ett enda hjärta, trots att det är World Emoji Day. Jag bjuder på några 💕 💕 💕
Citera
2017-07-17, 19:18
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CallePhille
Jaha, vad tror ni att det finns för relevans i en gammal observation? Hetaste tipset just nu vad det verkar
Synd att "Tidigare Admin" är just "Tidigare Admin". Det fanns ett vettigt och konkret tänkande där (rutnätskartan m.m.)

Från gruppen...

Inte ett enda hjärta, trots att det är World Emoji Day. Jag bjuder på några 💕 💕 💕

Jag anar lite bitterhet ;-) men hon framför ju en bra observation ang fokus i gruppen iaf !
Citera
2017-07-17, 19:28
Medlem
Liberty75s avatar
Tänkte på det när de sökte i Hallsberg förra veckan och pappan plötsligt skickade upp privatspanare ... host, host ... till Stockholm. Som om han ville ta fokus från söket. Någon undrade om det var värt att komma ner till Hallsberg från Stockholm som hon tänkt, nu när han setts i Stockholm. Väldigt märkligt det där.

Och hur gick det för spanarna där i huvudstan? Fick de någon sovplats?
Citera
2017-07-17, 19:34
Medlem
57Emmas avatar
nyheter24 citat;

nästa citat

slut citat

Det finns delar angående samtalen som felar.
1. han får låna en telefon så familjen kan nå honom (även om det går att ringa till en telefon utan pengar)
2. han pratar med sin mamma samtidigt som han kommer på att han skall gå av i vad han trodde var Mjölby och ringa mamman på nästa tåg

Kan ha missat någon kommentar men var det meningen att han skulle låna en telefon på nästa tåg också?
Citera
2017-07-17, 19:42
Medlem
Liberty75s avatar
Jag tycker hela historien med kvinnan på tåget är väldigt skum. Att mamman pratat med henne har jag läst, men har polisen pratat med henne? (Med andra ord, finns hon??) Att inte en 22-åring vet att man kan ringa även om telefonen inte har pengar på kontot låter enormt konstigt. Tror inte alls på det.

Var "telefontjejen" helt enkelt ett lämpligt vittne?

Samtalet med mamman. Eller någon annan (vet vi att det var mamman han pratade med?)

"Glöm nu inte att gå av i Hallsberg, Patrik!"
"Mmm...."
"Du måste fixa någon som kan vittna om att du varit på tåget. Be att få låna en mobil så att någon ser dig ordentligt."
"Ja..."
"Gå ut på bakvägen, vi plockar upp dig där. Sitt och vänta på tåget en kvart, så att ingen ser vart du går."
"Mmmm...."

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in