2017-07-17, 12:16
Medlem
Fikk vägrar dela med sig var de sökt, HP gruppen vill inte att folk söker själv utan att de ska söka med Fikk. Vad tjänar Fikk pengar på, även om de är en ideel organisation borde mer folk på söken innebära mer sponsorer eller?

MPS delar heller inte med sig var de sökt till allmänheten, man får hoppas att mps och fikk pratar med varandra iaf...

Läste nått sök de skulle göra inte långt från kumla, varför skulle Patrik åkt förbi kumla till hallsberg, och sedan gå tillbaka? Någonting i Hallsberg har lockat och det är troligen där han är, vid detta laget borde tom en människonäsa kunna lukta sig till honom om de går i rätt vind. Kanske inte de kaffedrikande rökekärringarna i HP gruppen men normala människor då.

6årig flicka försvann igår och hittades inatt, enligt medierna var där ett hundratal från MPS som sökte, ändå var det EN (1) polis med hund som hittade henne 500m från senast kända position. Men visst, MPS är kanske inte vana att söka utanför 30 skyltarna
Citera
2017-07-17, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caccarina69
De kommer inte att svara, för det är jättefarligt om såna fakta kommer ut.

Jag skrev till dem att det kan vara bra om de lyfter på locket på gamla gödselbrunnar i fall att....
Citera
2017-07-17, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan678
HP-sidan är minst sagt rörig! Trådar i trådarna och inlägg huller om buller.

Jag hittar inte inlägget där pappan säger "pucko" till någon,
och inte det där mamman säger att P har en Samsungmobil heller.

Det hela är så märkligt och man kan fantisera ihop värsta skräckscenariot, men tyvärr tror jag att det är enkelt - han har gjort suicid. Det finns mycket skog lite söder om stationen, och de småvägar där ryggsäcken ev. hittades leder enligt kartan dit.
Han finns antagligen där.

Det finns ju fall där MP sökt i skog där de gått förbi offret 20 meter men inte sett han. Tänker på Bengt ? som upptäcktes två år senare.

Jag skrev till dem nu att kolla noga i den södra skogen.
Citera
2017-07-17, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
det börjar med utsparkade M*nas inlägg

här är pappans bryt

Sen är admin R inte mycket sämre

och allt + mer i samma tråd ;-)

Hmmm. Inte konstigt det inte kommer folk till söken....
Citera
2017-07-17, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
det börjar med utsparkade M*nas inlägg

här är pappans bryt

Sen är admin R inte mycket sämre

och allt + mer i samma tråd ;-)

Den där Maria skriver någonting vettigt.
Pappan får bryt och kallar henne århundradets pucko.
Admin får bryt och skriver "det värsta som finns är muppar som inte tänker innan de skriver".

Tragiskt och nästan så det blir humor av alltihop. De som är puckon och muppar i det här fallet är ju definitivt inte "Maria". Det vore en självklarhet för alla inblandade från dag 1 att söka noga och nära platsen där Patrik försvann. Hittar man inget så ökar ju hoppet för de anhöriga, men de vill inte att det söks där för då finns även risken att de får det svar de inte vill få. Gäller även många andra som vill "hjälpa till". Så länge Patrik inte hittas känner dom sig viktiga och duktiga och har en mening med sitt liv. Hittas han död återgår deras innehållslösa liv till vardag igen och det är något de vill undvika så länge som möjligt. Konsekvensen blir att det söks i kojor, Västerås. Stockholm och Göteborg. Då är risken mindre att han hittas och det är det de flesta medvetet eller omedvetet inte vill.
Citera
2017-07-17, 13:35
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan678
Hmmm. Inte konstigt det inte kommer folk till söken....

Det kanske inte är meningen att han skall hittas. Vill verkligen inte såra någon men ju mer jag läser desto märkligare blir allt.
Här finns en familj som drar igång tidernas sök via sociala medier, hur många som helst är engagerade, kommer med förslag osv men blir bara otrevligt bemötta.

Stör mig även på att föräldrar till en vuxen son har så exakt många detaljer om honom
Citera
2017-07-17, 13:59
Medlem
NinaBes avatar
I morgon skall "MPS" samlas på den samlingsplats där "FIKK" samlats de senaste dagarna!
Har vi inga Hallsbergbor här, som vill ut i skog och mark och spankulera medan de spanar efter Patrik eller ledtrådar i fallet?

"Missing People Sweden.

ÖREBRO/HALLSBERG SKALLGÅNG:
Hjälp oss och anhöriga att hitta 22-årige Patrik som är försvunnen sedan den 22 maj 2017.

DATUM: Tisdag den 18 juli 2017.

TID: 15:00. Det går bra att ansluta även efter kl. 15:00

SAMLING: Återvinningscentralen i hörnet Lertagsgatan/Kajsabacksvägen i Hallsberg

LÄNK TILL KARTAN: https://goo.gl/maps/w111iN3hCX42

KONTAKTPERSON VID SÖKET: Per Folkeson 0706092958."
Citera
2017-07-17, 14:03
Medlem
notknapparens avatar
Om man tittar på statistiken, så är det troligaste att Patrik inte längre är vid livet. I det enskilda fallet betyder inte statistiken något, det kan ha hänt många olika saker. Konstiga saker har hänt i världen förr.

Många av teorierna här känns ändå som ganska osannolika:

- Att föräldrarna skulle ha med försvinnandet att göra.
Det skulle innebära att de skulle i princip vara i maskopi med varandra. Den andre sonen, Patriks bror? Skulle han inte ha märkt om föräldrarna åkt till Hallsberg, många mil. Starta facebook-gruppen? Känns det troligt i så fall? Men tror också att mastuppkopplingarna mellan föräldrarna och Patrik visar var föräldrarna befunnit sig.

- Att Patrik skulle utsatts för brott.
Statistiken talar emot detta. Endast en liten del av de som försvinner utsätts för brott. Dessutom "för mycket otur". Tror inte på det.

- Att Patrik försvunnit frivilligt.
Känns inte som om motivet till det är tillräckligt starkt. För jobbiga föräldrar? Tror inte på den lösningen. Den är inte hållbar i längden. Inget jobb, inga pengar. Fått stipendium, kommit in på högskola. För "krångligt" sätt att göra det på. Brorsan tar studenten inom kort tid.

Jag är helt övertygad om att Patrik tyvärr inte lever längre. Hoppas bara att han hittas så denna sorgliga historia får ett slut någon gång.
Citera
2017-07-17, 14:04
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Den där Maria skriver någonting vettigt.
Pappan får bryt och kallar henne århundradets pucko.
Admin får bryt och skriver "det värsta som finns är muppar som inte tänker innan de skriver".

Tragiskt och nästan så det blir humor av alltihop. De som är puckon och muppar i det här fallet är ju definitivt inte "Maria". Det vore en självklarhet för alla inblandade från dag 1 att söka noga och nära platsen där Patrik försvann. Hittar man inget så ökar ju hoppet för de anhöriga, men de vill inte att det söks där för då finns även risken att de får det svar de inte vill få. Gäller även många andra som vill "hjälpa till". Så länge Patrik inte hittas känner dom sig viktiga och duktiga och har en mening med sitt liv. Hittas han död återgår deras innehållslösa liv till vardag igen och det är något de vill undvika så länge som möjligt. Konsekvensen blir att det söks i kojor, Västerås. Stockholm och Göteborg. Då är risken mindre att han hittas och det är det de flesta medvetet eller omedvetet inte vill.

En "admin" har till och med lagt till "muppen" i sitt namn.
Jag vet inte om han fortfarande är administratör.
Mellannamnet är ju inte direkt lämpligt på en "admin!"
Citera
2017-07-17, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nik145
Fikk vägrar dela med sig var de sökt, HP gruppen vill inte att folk söker själv utan att de ska söka med Fikk. Vad tjänar Fikk pengar på, även om de är en ideel organisation borde mer folk på söken innebära mer sponsorer eller?

MPS delar heller inte med sig var de sökt till allmänheten, man får hoppas att mps och fikk pratar med varandra iaf...

Läste nått sök de skulle göra inte långt från kumla, varför skulle Patrik åkt förbi kumla till hallsberg, och sedan gå tillbaka? Någonting i Hallsberg har lockat och det är troligen där han är, vid detta laget borde tom en människonäsa kunna lukta sig till honom om de går i rätt vind. Kanske inte de kaffedrikande rökekärringarna i HP gruppen men normala människor då.

6årig flicka försvann igår och hittades inatt, enligt medierna var där ett hundratal från MPS som sökte, ändå var det EN (1) polis med hund som hittade henne 500m från senast kända position. Men visst, MPS är kanske inte vana att söka utanför 30 skyltarna
Fast jag har fått klara svar när jag frågat MPS så det där fattar jag inte
Har jag sett fel eller har de plockat bort signalementet på kläderna på MPS?
Mamman och utropa tecknet hade skrivit där inne såg jag
Citera
2017-07-17, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Citat:April62 :
Oavsett om denne Patrik var deprimerad och förvillad eller inte, borde han begripa att byta tåg kan han inte göra vid Dollarstore eller Woody bygghandel. Tåget borde rimligen utgå från stationen.//

Ja så har jag också undrat, varför han inte stannade på stationen för en lösning....

han kunde ju ha börjat med att ladda mobilens batteri i väntan på nästa tåg mot Mjölby .
Det måste ju ha funnits någon slags tågvärd att fråga om fortsatt resa utifrån sin biljett.
Eller sköts allt per data så att ingen personal finns att fråga?
Någon som vet, angående just Hallsbergs central ?
De har ju stängt den information och biljett kassa som finns.
Det finns en kiosk
Och en utförlig tavla med alla avgångar ankomster och dylikt
Antar att han aldrig satte sin fot i stationshuset då det isåfall hade filmats
Citera
2017-07-17, 14:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Den mest normala reaktionen vore att någon ur familjen initialt med blixtens hastighet tog sig till Hallsberg och såg sig omkring, tror jag. Man hade vetskap om den försvunnes sinnesstämning, och om man trodde att han irrade omkring med utgångspunkt i Hallsberg så vore det logiskt att också ta sig till orten för att söka efter P.

Varför skulle man inte vara mottaglig för ett sådant besked menar du?

Ett studentfirande är sannolikt underordnat att hjälpa en son som misstänks behöva hjälp.

Att föräldrarna reagerar i våra ögon reagerar konstigt, olämpligt, eller på annat sätt underligt, gör dem inte automatiskt till mördare eller att de ska ha indirekt eller direkt med Patriks försvinnande att göra.
Många saker som en del här anser är mer eller mindre bevis för det, kan ha helt naturliga förklaringar. Inget av detta vet vi något om egentligen.

- Att föräldrarna inte kom till Hallsberg första dagen.:

Det kan bero på att polisen tyckte att det var bättre att de stannade hemma. Detta om Patrik skulle komma hem, möjligen i förvirrat och deprimerat tillstånd. Kanske polisen tyckte att det var bättre att de stannade hemma pga att de var i för upprivet tillstånd, eller deras medverkan skulle störa söket om de själva var för drivande på något sätt som polisen inte önskade. Trots allt, även om vissa av er tror att man sökte efter endast en levande Patrik, tror jag att för polis och Missing People är det helt säkert att de vet att man kan hitta en avliden person. De är alltid öppna för att fler alternativ finns.

Ja, jag tror också att jag hade desperat åkt till Hallberg i deras situation. Men man vet aldrig hur man reagerar i en kris. En del blir extremt aktiva, gör allt som man aldrig trodde att de var kapabla till. En del krymper ihop till en tyst, inåtvänd och sluten person.

Allt som verkar konstigt behöver inte vara det, är vad jag menar.

Och vet vi med säkerhet att det var ett studentfirande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in