2017-07-16, 18:38
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
HA sågs gå själv och då stämmer det med att pilot springer ifatt henne i höjd med bron. Bilen med railsen som vittnet Carina såg parkerad inne på cykelvägen* nära ekuddenvägen vid ca 03.30 skulle kunna passa utmärkt in i händelsen. OM pilot är gm och det INTE är två gm inblandade så skulle ett troligt scenario kunnat gå till ungefär såhär:
Pilot VILL ha henne, han har visat intresse hela kvällen och ger sig inte. Han springer ifatt HA på bron och slår följe med henne fast hon inte vill. I skydd av skogen så våldtar han henne. Hon gallskriker och då stryper han henne eller dunkar hennes huvud i marken för att hon ska vara tyst. Han drar sedan in henne i grönskan och gömmer henne tillfälligt. Då faller skorna av en på varje sida om stigen. Han inser att han måste forsla bort kroppen eftersom han lämnat spår på henne och han inser också att hon måste flyttas den natten. Risken finns att han blir sedd men alternativet är att han hamnar bakom lås och bom.

Han går tillbaka till telefonkiosken* och ringer flickvännen och hon kommer för att hjälpa honom. (Han var full och hade ingen bil, det förklarar varför han ringde flickvännen på natten, han ringde inte för att kolla vad han hade där hemma som han sagt utan för att hon skulle komma med bilen.) På 1 1/2 timme så våldtar han och dödar HA. Går tillbaka till telefonkiosken,* ringer sin sambo. Hon kommer, hon kör och han lastar in HA och sen stannar de innan de lämnar cykelvägen. De flyttar in henne någonstans i skogen för att de inte vet vart de ska dumpa henne, nu är hon iallafall inte kvar på brottsplatsen. Han hämtar HA senare när han nyktrat till och tänkt ut den slutgiltiga platsen och gömmer henne där...

Delar av scenariot skulle mycket väl kunna stämma, i synnerhet det första stycket, tror dock inte att "pilot" har blandat in sin flickvän i det hela. Det är troligare att han ringde henne för att säga att han blir sen... Jag tror även att "pilot" hade tillgång till en bil.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-07-16 kl. 18:41.
Citera
2017-07-16, 18:44
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Syftar du på att BW kan vara pilot?
Han dök upp innan stängning och var i kontakt med H.
Han körde bil dit. Undrar var han parkerade den?
Var inte pilot blond?
Citera
2017-07-16, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Delar av scenariot skulle mycket väl kunna stämma, i synnerhet det första stycket, tror dock inte att "pilot" har blandat in sin flickvän i det hela. Det är troligare att han ringde henne för att säga att han blir sen... Jag tror även att "pilot" hade tillgång till en bil.
Ja så kan det också ha varit. Men om han var full så kunde han inte framföra bilen och vem ringer man då? Mycket nära släkting eller familjemedlem skulle jag gissa på. Har de barn ihop så stärker det deras band.
Citera
2017-07-16, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nej jag funderade om BW möjligen kunde vara vittnet som såg Helena och "pilot" strax innan stadt stängde. Men BW var kanske aldrig inne? i sådant fall är vittnet inne på stadt någon annan.

Ja vart parkerade han bilen, bra fråga? Vet man vad det var för bil? Vem var BW i sällskap med den här kvällen?

Enligt postare tidigare i tråden åkte en engelsman med som medverkat på samma fest. Finns inga vittnesuppgifter att Eng.man var med vid statt. Inte heller vilken bil osv..

Vilken är din uppfattning kring att BW inte togs med i serien?
Som du säger kan han ha något att tillföra.
Han talade med H i anslutning till ingången. Den siste som känt var i kontakt med henne.
Hans berättelse och observationer faller för mej naturligt som högt intressanta.
Han var nära vän och även kände PW osv..varför inte ta med det...?
Citera
2017-07-16, 18:51
Medlem
Citat:
De utgår från att han kände H. Hon skulle aldrig gått med någon hon inte kände, enl anhöriga och nära.
Men som du skriver tidigare kan det vara en relativt ny bekantskap. Ex en arbetskamrat som H kom mkt bra överens med och blev en vän. Hennes anhöriga kände nog till honom. En trevlig sympatisk person som H trivdes med. Tilliten förstärks när hon ex jobbat med honom.
Han kanske kom från något mindre ställe i närheten, typ Gullspång, kanske senare nyinflyttad till Mariestad och därav ingen känd figur. Allmänt vanlig person, inte störande och utmärkte sej inte. Inget rykte bakom, ingen tillsynes aggressiv personlighet. Social och trevlig. Personlighets förändrad vid intag av alkohol. Lekt fram en amatör gm profil.

Det som förvånar mej är om pilot är densamma som hon fick avfärda ett flertal ggr på statt, för att senare välja att ta sällskap med. Underligt....en person som du nobbar och som ändå fortsätter att visa intresse undviker man av rädsla att uppmuntra personen.. Får inte ihop det sista...

Han kan varit någon hon har bara träffat när hon rastat hunden ? När jag är ute m hundarna så träffar man på andra. "hundfolk och pratar med. Red i Helena ? Någon i kretsarna "hästfolk ! En läkare , patient hon kanske jobbat med ? ( glömt nu om hon jobbat extra på sjukhuset innan ) träffar man någon på krogen tex någon av dessa jag föreslaget så pratar man säkert .. sedan inte omöjligt om man får sällskap en bit hem.Själv har man delat taxi hem m olika personer man träffat på jobbet ( jag jobbar på Operation) även fast man inte "känner de så ibland känner man att det flyter på ändå och man pratar om allt möjligt . Speciellt på hundpromenaderna träffar man på vissa flera ggr i veckan och man surrar på .. mest om hundarna och vädret ... som alltid !
Alla vet ju om "Hundtricket ?? Kanske så han fick syn på Helena ?
Citera
2017-07-16, 18:52
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Det var en väl anv stig, mkt folk i rörelse.
En främling känner inte till stigen samt att man kan gena med bil via cykelvägen.
Onödig stor risk för upptäckt med överfall så nära hemmet. Om något sker av en slump så skulle en främling gömma kroppen i all hast ex dra den åt sidan och snabbt täcka över. Försvinna i panik snabbt därifrån innan någon dök upp. Det är en stor risk att ta med sej en kropp, större risk för upptäckt osv..är man okänd bäst att dra illa kvickt.
Finns det nära anknytning blir det svårt att lämna, tvungen ta risken att få bort kroppen som bär ev spår. Av en slump gick det fel nära hemmet, inte planerat. Ren spekulation....bra med motargument ...

Jag tänker att GM inte nödvändigtvis behöver känna till stigen, Helena har vid något tillfälle insett att situationen började bli farlig, hon flyr och springer hemåt, in på skogsstigen, GM springer efter och hinner ikapp henne.
För att kunna hämta kroppen måste han köra in bilen via cykelvägen, han behöver inte alls ha känt till den innan men han är tvungen att använda sig av den för att kunna lasta in kroppen.
GM verkar dessutom ha lämnat platsen väldigt fort.
Citera
2017-07-16, 18:55
Medlem
Twiggygirls avatar
Nu blir det klurigt för er. OM Pernilla talar sanning så är INGEN som ens nämnts i tråden "pilot". Blir inte många i den åldern kvar att dra upp, för halva Mariestad är åtminstone NÄMND.
P.U, P.R, B.W, B.B, R.T, M.R, Karl L, H. Jylh*, bröderna M och J Larsson, Peter K, Hyr-Ben*t, Lilliestjärna, Rodvik, T Stenber* P. Åhl*by, ni har glömt Collber* tror jag. o.s.v. Finns säkert dubbelt så många till. Kanske dags att stänga denna tråd nu?
Citera
2017-07-16, 18:59
Medlem
TheExterminators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Vad det innefattar har jag ingen aning om men namnen finns med för:
MaRu
PeKr
PaVe
DaLi
NiBj

Att jag kör med dubbla initialer är för att sammanblandning ska undvikas.
(Ex. den översta)
Att få reda på vad ärendet handlar om är en betaltjänst.

Intressant att MaRu är med för det är den tidigare huvudmisstänkte PRs bror född 73-74
Citera
2017-07-16, 19:00
Medlem
Rudges avatar
Den kvällen som Helena försvann sågs PR med bror i en bil vid torget, om jag minns rätt? Detta bortförklarades med att PR's bror var lik en annan kille, att de ej befann sig där. Två bröder, en bil... Bara en tanke när jag läser era spekulationer då ni har så rätt i att var de två så är banden helt olik andra band om de är familj.
Citera
2017-07-16, 19:03
Medlem
TheExterminators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Den kvällen som Helena försvann sågs PR med bror i en bil vid torget, om jag minns rätt? Detta bortförklarades med att PR's bror var lik en annan kille, att de ej befann sig där. Två bröder, en bil... Bara en tanke när jag läser era spekulationer då ni har så rätt i att var de två så är banden helt olik andra band om de är familj.

Brodern skulle i teorin kunna vara pilotmannen ingen skulle känna igen han på statt enligt källa.
Citera
2017-07-16, 19:06
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Ja så kan det också ha varit. Men om han var full så kunde han inte framföra bilen och vem ringer man då? Mycket nära släkting eller familjemedlem skulle jag gissa på. Har de barn ihop så stärker det deras band.

Ja så är det ju, han kan ha fått hjälp av någon.
Att "pilot" själv, frivilligt har uppgett att han ringde sin flickvän från torget mitt i natten kan vara en lögn (för att gradera sig om någon såg honom). I själva verket kan han ha ringt efter någon som kunde komma med bil och hjälpa honom med kroppen.
Citera
2017-07-16, 19:11
Medlem
Rudges avatar
[quote=TheExterminator|61230647]Brodern skulle i teorin kunna vara pilotmannen ingen skulle känna igen han på statt enligt källa.[/QUOTE

PR kanske kan kasta lite ljus över detta? Hur var det med allt detta PR?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in