2017-07-16, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Den platta Jordens dagar är räknade. Inom kort kommer privatpersoner kunna resa ut i rymden och se bevisen med egna ögon!
Jag lånade en bok på biblan häromdagen med bl a bilder månlandningarna. Bilden hade såna där korshår som lägger sig framför själva bilden, vad de används till vet jag inte, men en del av ett sådant korshår doldes delvis en sten. Är det sådana bevis du menar ska presenteras?
Citera
2017-07-16, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Skön retorik! Först namedroppar du Einstein med citat för att sedan referera till kurser på högskolan om vad de betyder i sammanhanget.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rumtid

Citat:
Rumtid är en matematisk modell som kombinerar rum och tid till ett enda sammanvävt kontinuum. Rumtiden av vårt universum tolkas normalt utifrån ett euklidiskt rum, med tre rumsdimensioner, och en dimension som utgör tiden, ”fjärde dimensionen”. Genom att kombinera tid och rum i en enda mångfald känd som Minkowskirum, har fysiker kraftigt förenklat ett stort antal fysikaliska teorier. En punkt i den fyrdimensionella rumtiden kallas för en händelse.

Du får väl köpa några böcker i ämnet men jag lovar att det är en väldig fördel att ha en lärare som förklarar och du kan fråga.

Trodde det räckte att nämna Einsteins tankesätt, det borde inte vara okänt vem han var.
Citera
2017-07-16, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Sorry men det är du som falsifierar dig själv. Vinkeln till Polaris är alltid 90 grader på en platt jord var man än befinner sig. Eftersom vinkeln inte är 90 grader när vi mäter på olika breddgrader annat än nordpolen så vet vi att jorden inte rimligtvis kan vara platt.
Vinkeln alltid 90 grader? Du menar om förflyttar bort från ett objekt på ditt plana parkettgolv förblir till objektet densamma? Berätta!
Citera
2017-07-16, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rumtid

Du får väl köpa några böcker i ämnet men jag lovar att det är en väldig fördel att ha en lärare som förklarar och du kan fråga.

Trodde det räckte att nämna Einsteins tankesätt, det borde inte vara okänt vem han var.
Men nu handlade det ju om hur du fick in wikipedialänken med rumtid och Einstein i gyrokompassens pekande mot nord?
Citera
2017-07-16, 15:43
Medlem
Citat:
Jag lånade en bok på biblan häromdagen med bl a bilder månlandningarna. Bilden hade såna där korshår som lägger sig framför själva bilden, vad de används till vet jag inte, men en del av ett sådant korshår doldes delvis en sten. Är det sådana bevis du menar ska presenteras?

Finns på wiki, https://en.wikipedia.org/wiki/Examination_of_Apollo_Moon_photographs#Issues_with _crosshairs_in_photographs
Citat:
a) In some photos, the crosshairs (fiduciary markers) appear to be behind objects, rather than in front of them where they should be, as if the photos were altered.[24] In photography, the light white color (the object behind the crosshair) makes the black object (the crosshair) invisible due to saturation effects in the film emulsion. The film particles that ought to have been black were exposed by light from the adjacent brightly lit particles.[25] Ironically, this saturation effect would not happen if the crosshairs were drawn on in post, and so is evidence of genuine photos. Attempting to alter photos that already have crosshairs would make the compositing process far more difficult.
Citera
2017-07-16, 15:48
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Vinkeln alltid 90 grader? Du menar om förflyttar bort från ett objekt på ditt plana parkettgolv förblir till objektet densamma? Berätta!
Avståndet till Polaris är så stort att vi inte uppfattar förändringen i vinkel. Ljuset är i praktiken parallellt. På en platt jord kommer då Polaris att alltid synas rakt upp. Vi vet ju att det inte stämmer.
Citera
2017-07-16, 15:50
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
En rak kurs är ju en cirkel, en båge. Känner gyrokompassen av bågen? Eller känner den bara av om du svänger till höger eller vänster?
Givetvis, men när man talar om en "rak kurs" så menar man avvikelser i sidled, inte höjdled.
Man avviker ju inte från kursen när man går upp/nedför kullar längs rutten.
Citera
2017-07-16, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Vad har husnockar och 100m med trådens ämne att göra?
Är det inte bättre du förklarar varför Polstjärnan ser ut att finnas på olika platser?

Rita en skiss på hur det fungerar på den platta jorden.
Du kommer inte att lyckas, det är helt omöjligt på en platt jord.

Avstånd? Förstår inte ens din fråga.

Däremot kan jag förklara hur vinklarna till Polstjärnan på olika breddgrader fungerar.
https://www.filesanywhere.com/FS/M.aspx?v=8c70678e5865aab96fa7

Nu får du sluta tramsa och bli lite konkret i stället: Visa hur Polstjärnan samtidigt kan vara synliga 60 grader över horisonten vid N60, 45 grader vid N45 och 30 grader vid N30.

Ovan är något du inte kommer att lyckas med av den enkla anledningen att det är omöjligt på en platt jord.
Du använder närliggande katet för avgöra avståndet till Polaris på plattjord. Om du använder det kända avståndet 3,6 biljarder km till Polaris enligt globjorden vad kommer du fram till då?
Citera
2017-07-16, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Avståndet till Polaris är så stort att vi inte uppfattar förändringen i vinkel. Ljuset är i praktiken parallellt. På en platt jord kommer då Polaris att alltid synas rakt upp. Vi vet ju att det inte stämmer.
Det förutsätter att jorden är rund och att rymden finns.
Citera
2017-07-16, 16:06
Medlem
Citat:
Men nu handlade det ju om hur du fick in wikipedialänken med rumtid och Einstein i gyrokompassens pekande mot nord?

"En rak linje över den runda jorden är ju en cirkel, talar instrumentet om detta? En del av gyrokompassen känner ju av vad som är nivå, hur är det möjligt när underlaget är en cirkel, den runda jorden?"

Var frågan, och jag svarade på hur gyrokomplassen känner av en rak linje på en rund jord. Var du får in nord ifrån förstår jag inte.

Om du inte är tillförställd så utvigda gärna frågan istället för att ställa 27 andra frågor eller flytta målstolpen som är det vanliga förhållandet i denna forumsdel.

Jag är dock helt säker på att Einsteins värld är väldigt svår att tänkt sig i när du inte ens kan tänka i Newtons värld och blandar ihopp acceleration med hastighet.
Citera
2017-07-16, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
"En rak linje över den runda jorden är ju en cirkel, talar instrumentet om detta? En del av gyrokompassen känner ju av vad som är nivå, hur är det möjligt när underlaget är en cirkel, den runda jorden?"

Var frågan, och jag svarade på hur gyrokomplassen känner av en rak linje på en rund jord. Var du får in nord ifrån förstår jag inte.

Om du inte är tillförställd så utvigda gärna frågan istället för att ställa 27 andra frågor eller flytta målstolpen som är det vanliga förhållandet i denna forumsdel.

Jag är dock helt säker på att Einsteins värld är väldigt svår att tänkt sig i när du inte ens kan tänka i Newtons värld och blandar ihopp acceleration med hastighet.
Ja bra! Förklara nu var du får in Einstein och rumtid, nånting med 'kröker rum och tid'.
Citera
2017-07-16, 16:25
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Det förutsätter att jorden är rund och att rymden finns.
Exakt! Menar du på allvar att rymden inte finns? Seriöst? Kan du då förklara hur kineserna kan ha en landare på månen med ett forson som visserligen pajade efter några meter? Är inte månen i rymden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in