2017-07-16, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Det är så stökigt i tråden, gamla efterlystavsnitt och radiodokumentärer att jag inte vet vad jag ska tro.

Men en sak som är viktig är att inte snöa in på något speciellt spår. Senaste veckorna har allt kretsat runt mannen med pilotglasögon, men det är ju bara ett av många spår. Hur många såg denna pilotglasögonbestyckade man inne på stat den kvällen? För vad jag förstår är det endast ett vittne som pekat ut denne pilotman och Helena på bron och i något reportage med polismannen (Jenven?) så var den vittnesiaktagelsen mycket osäker?

Nä, min känsla är att gärningsmannen/männen är omnämnda många gånger i denna tråd redan, problemet är tiden som gått sedan försvinnandet och att människor fortfarande idag inte vågar/vill berätta vad man sett eller hört på stan den aktuella natten.

jag tror att det är en person med någon form av diagnos (psykopat eller liknande) som gjort detta och denna person kommer fortsätta manipulera och ljuga till dagen han dör. Personen har säkert varit med både i skallgångar, varit på förhör och hotat/manipulerat sig till alibi.

Det hänger säkert bara på en enda person tar tillbaka ett alibi eller lämnar en kritisk vittnesuppgift för att detta fall ska få en rejäl skjuts framåt. Men eftersom det med ganska stor sannolikhet är en maka/partner/kompis så lär det sitta långt inne. Särskilt efter 25 år...
Håller helt med dig - varför skulle tex PW var ett slags facit härinne- var det pilotmannen de intervjude tex - tror det var RT ( RA) - de hade på hållplatsen. Varför släpper inte PW själv all info - ska vi förlita oss på 1st polisman som ska sålla o kontrollera alla tips - det kommer aldrig funka. Ut med ALLT nu PW ..polis etc - det här ju för fa.. gått 25år!!!
Citera
2017-07-16, 11:23
Medlem
Om man tänker lite större ett tag.

Polisen har antagligen mer på den här mannenmedpilotglasögonen än vad dom säger. Om han var inne både -98 och 2001 så kan man ju anta att han varit en av få tänkbara GM ganska länge.

Var det honom Jenven fiskade tips om när han sa -tänk hund, tänk häst, osv. i TV för några år sedan?
Jobbar polisen fortfarande med hypotesen att det var mer än en inblandad?

Vad krävs för att den vita bilen skall vara inblandad? Tidsperspektivet är ganska snålt.

Om nu iaktagelsen på bron är korrekt så ställer det ju till det både med medhjälparen och med bilen. Vart befann sig bilen och medhjälparen när H samt man svängde av nedanför bron. Hade pilotmannen gjort upp om att bli hämtad vid lekplatsen av kompis han åkte med då han trodde att han hade fått hugg på H. Eller bodde medhjälparen med bil i närheten?
Pilotmannen hade ju ingen vit bil.
Citera
2017-07-16, 11:24
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Håller helt med dig - varför skulle tex PW var ett slags facit härinne- var det pilotmannen de intervjude tex - tror det var RT ( RA) - de hade på hållplatsen. Varför släpper inte PW själv all info - ska vi förlita oss på 1st polisman som ska sålla o kontrollera alla tips - det kommer aldrig funka. Ut med ALLT nu PW ..polis etc - det här ju för fa.. gått 25år!!!

Hade PW gått ut med allt hon vet så hade hennes förtroende som journalist varit helt slut!
Jag håller med när det gäller polisen!
Citera
2017-07-16, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck

Hon skriver så här. Alla får tro vad de vill! Jag är övertygad men kan ha fel såklart.

"Å självklart skulle jag, min kollega Mats eller vår ansvarige utgivare, kanalchef samt våra jurister inom SR som vi rådfrågat i samband med reportageserien aldrig komma på tanken att först intervjua en man som håller i skallgångarna för att därefter intervjua honom anonymt som den som varit anhållen. Det är självklart inte samma person. Vi har ända från starten av vårt arbete känt till vem mannen i pilotglasögon är och det var vi som tog kontakt med honom för att han skulle få komma till tals om han ville o han sa ja till det. Kan även tillägga att mannen som varit anhållen EJ är omnämnd i tråden på något sätt."

Hon hänvisar samtidigt till publicistiska skäl. Självklart vill PW som HA:s bästa vän få till en lösning på den här soppan, men svårt att hänga ut pilot som inte ens måste vara gm.
Citera
2017-07-16, 11:42
Medlem
Om vi tänker på jenvens uttalande, tänk hund tänk häst tänk segling. Hundkompisar och segling har vi diskuterat i tråden många gånger, men hästar? Var Helena hästintresserad? Fanns det något stall i närheten där hon var ibland? Fanns det någon i bekantskapskretsen som hade hästar?
Citera
2017-07-16, 12:11
Medlem
Enligt Freja21 var två seglarkillar på Stadt den aktuella kvällen. PÅ och HJM. Jag frågade Freja21 hur hon visste att dom var där eftersom hon inte var där själv, men fick inget svar.
Citera
2017-07-16, 12:19
Medlem
En granne/klasskamrat som har nära hem för att hämta sin bil för att forsla bort H som avlidit av en olyckshändelse.
Vilka från Ekudden var på Stadt ?
Citera
2017-07-16, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yazoufan
En granne/klasskamrat som har nära hem för att hämta sin bil för att forsla bort H som avlidit av en olyckshändelse.
Vilka från Ekudden var på Stadt ?

Vad jag har förstått så bodde HJM väldigt nära H och ska enligt Freja21 har varit på Stadt, hoppas hon kan komma in och fylla i.
Citera
2017-07-16, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serephina
Vad jag har förstått så bodde HJM väldigt nära H och ska enligt Freja21 har varit på Stadt, hoppas hon kan komma in och fylla i.

Det har jag sagt i upprepade inlägg. Är det någon som vet mer så är det HJ/M och BW. Jag känner dem inte.
Citera
2017-07-16, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Sen jag kom in i denna tråd måste jag erkänna att jag låtit mig ryckas med i olika spår där olika trådar, fakta, hörsägen mm. tycks sammanfalla och sammantaget verka jäkligt skumma. Flera av de personer som nagelfars här är också i mina ögon rätt skumma men därmed inte automatiskt potentiella mördare. Jag har ikväll kommit till insikt att det är lätt att ryckas med för snabbt. I min vardag arbetar jag med vetenskapliga belägg och källkritik, flashback som diskussionsforum är dock ganska naturligt en plats där allt inte kan vara bekräftat eller fakta. Det måste bli spekulationer.

Till saken: Efter att ha vidarebefordrat ett gammalt tips från en bekant på en plats där någon skulle sett en man gräva aktuell natt (troligen även det tredje/fjärdehandsuppgifter) till PW idag så fick jag ett långt och i mina ögon mycket ärligt och gediget svar på några reflektioner jag gav på var denna tråd är på väg. Hon bedyrar i det svaret följande:
1. MR är INTE pilot
2. Pilot är INTE omnämnd i denna tråd

Det säger kanske inte något om vem som är gm men det bör faktiskt tas ganska allvarligt angående vem som är pilot. Det är i alla fall min övertygelse ikväll när jag tänkt efter ordentligt. Hon sätter all trovärdighet på spel annars. Så saken kanske är lite svårare än vi trott här inne. Umgänget kring HA den kvällen på Stadt bör fortfarande ha varit liten som jag ser det. Vad har vi missat i så fall?

Tack för att du återberättar det du fått veta!

Då ät åtminstone jag övertygad: TS, MR och PU kan alla avskrivas som pilot. Konstigt att någon gått under radarn i en tråd där så många herrar i Mariestad hängts ut... det måste vara någon osynlig/oansenlig som inte gör mycket väsen av sig. Och som därför inte varit trolig som gärningsman.

Att det spekuleras mycket och skvallras tänker jag inte är så konstigt. Det finns ju inte mycket att gå på och då blir det skvaller som finns att diskutera. Tråkigt förstås för alla som hängs ut, men alla i tråden är väl vid det hör laget rätt vana vid att teorier diskuteras och möjliga gärningsmän kommer fram utan att det visar sig finnas så mycket i ryktena.
Citera
2017-07-16, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freija21
Nej, BW var verkligen en riktig killkompis inte som en del andra i gänget som när de blev fulla glömde av att man bara var vänner bara för att man var tjej.

Så här skrev Freja21 om bla BW.
Citera
2017-07-16, 13:12
Medlem
En granne/klasskamrat som inte vågar berätta, med risk för att både han, hans familj och föräldrar som kanske bor kvar på Ekudden, ska hamna i rampljuset. En feg stackare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in